Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Marlène's eerste keuringsavontuur

Bookmark and Share

Berichtdoor marlène » zo sep 24, 2006 7:54 am

Ook als de fosfaat en nitraat aan het eind van iedere week 0 is? In dat geval ververs ik gewoon de zaterdag ervoor. Meten ze al je waterwaarden bij de keuring? Want ja aan het eind van de week is mijn nitraat en fosfaat ook weer nul.

Ja hallo zeg!, wat een gedoe zo'n keuring! Gaat het eigenlijk nog wel ergens over behalve korttermijn buitenkant? :x
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor marlène » za okt 14, 2006 12:27 am

Morgen is de keuring.
Niet alles is perfect. Ik weet de regels, maar plannen en goed de groei van je planten kennen en timen met snoeien is ook moeilijk. En het is eigenlijk zo'n statisch beeld dat je wilt vasthouden, dat het voelt als ketenen. :P Dus daarom laat ik het maar zo.
Twee weken terug de geleiding gemeten en die was 436, dat schijnt goed te zijn. Niet naar de raad geluisterd om na een bepaalde tijd niet meer te verversen. Ik heb gewoon mijn normale ritme van verversen gevolgd. Dus misschien is morgen de Po4 en No3 wel nul. Toch heb ik besloten niet de ideale waterwaardes op het laatste moment te manupileren. Op zaterdag is het meestal nul. Dus nu ook . En stockoplossing wordt gewoon op de vaste tijd toegevoegd. En misschien zie je als je goed kijkt nog wel iets van mijn techniek tussen de planten, en ja het veldje blixa is nog niet in volle glorie. Maar het is mijn bak, hij draait sinds april en krijgt van mij de tijd om te groeien. Keuring of geen keuring.
Nou en nu genoeg geleuter. Hier komt de uiteindelijke inrichting:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door marlène op za okt 14, 2006 9:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Kennet » za okt 14, 2006 9:52 am

Today is the day...

Veel succes gewenst: het is een mooie plantenbak.
En moest iemand iets anders zeggen: niet aantrekken; jij bent het tenslotte die er dagelijks mag naar kijken ....
Groeten,
Kennet
Blub, blub
160*50*70
Kennet
Regular

Berichtdoor Black Widow » za okt 14, 2006 10:22 am

WAUW :o Ik heb er echt geen woorden voor. Wat is dat een hele mooie bak zeg, echt waanzinnig. Veel succes gewenst en ik hoop dat je een hele goede waardering voor je bak krijgt. Ik ben echt benieuwd wat ze er van vinden.

Groetjes, Black Widow
Spin, wever van het web,
toon mij de relaties tussen alle dingen.
Open mij voor het universele bewustzijn.
Black Widow
Newbie

Berichtdoor marlène » za okt 14, 2006 12:08 pm

pff geweest...

Kennen jullie dat gevoel dat je krijgt als je naar de dokter moet en dit is een wat oudere formele man, en dat je zo'n gevoel krijgt dat hij je niet ziet, je niet snapt en dat je dan geen goede woorden kan vinden om de boodschap over te brengen?
Nou zo'n gevoel had ik nou ook bij de keuring vanochtend.
Hij zei dingen als: Heb je al gezien als je aan de zijkant van het aquarium er doorheen kijkt wat de manco's zijn? Ik zei nog: Nee, volgens mij is het perfect.
Hij vroeg hoe ik de buitenachterwand gemaakt had en of ik gezien had wat er mee gebeurd was in het midden van het aquarium? Ik zei Nee :?
En toen zei hij: Je morst dan eens water en kijk; alle verf is uitgelopen.
Ik geschrokken kijken; bedoelt hij mijn zelfgeschilderde illusie van een vallisneria. Dacht ie dat het uitgelopen verf was!
En ik had ook een diepte probleem. De spiegeling van het glas in het middenstuk. En ja, dat was sowieso een probleem omdat de plantjes niet tegen glas groeien. Alsof ik dat niet weet. Hij had helemaal niet door dat ik ook gedeeltelijke binnenwand had. Kortom het hele concept van mijn inrichting ging compleet aan hem voorbij. Ik heb hem nog wel de topic hier laten zien van de opstart van het aquarium zodat hij kon zien wat ik bedoelde.
En mijn planten waren ook nogal vers. Toen ik vroeg wat hij bedoelde, begon hij over planten die bij de kweker vandaan komen die nog niet aangepast zijn aan het onderwatergebeuren. Ik zei nog dat dat hier niet de kwestie kon zijn. Er komt namelijk niets van de kweker vandaan. Al mijn planten staan of al jaren in aquaria of stammen af van dat ene stekje waar ik in mei of juni mee begon. Ik probeerde nog constructief door te vragen wanneer planten niet meer vers zijn. Uit wat hij vervolgens vertelde begrijp ik nu dat het gaat over de verschillende hoogten in de koppen van mijn plantengroepen. Die staan in verschillende hoogte omdat ik die zo gezet heb en het is blijkbaar de bedoeling dat die zo vanzelf groeien. (maar ja die groeien nooit zo mooi als ik ze neerzet :wink: )

Maar... zei hij, "Ik heb verder geen reden tot klagen, zoals wij dat noemen".
Het water was heel zacht 240 (terwijl mijn nieuwe meter 440 aangaf :? ), "Vandaar dat je planten zo groeien"
Ik had overigens wel de gulde snede goed begrepen. :lol:

En was het nu een ervaring om over te doen?
Ik weet het niet hoor. Misschien wel. Dit was gewoon een man die op een heel indirecte manier complimenten gaf, die moet je echt uit het verhaal kristalliseren. Het gaf mij niet een onverdeeld prettig gevoel. Ik werd er zelf ook nogal ontoeschietelijk van. Ik was blij dat twee clubleden erbij waren; kon ik nog iets van mijn spontaniteit de ruimte geven. Zij riepen dingen tussendoor als: als jij dat wilt, of je houdt het gewoon zo, of jij vind het gewoon mooi zo. En zij gaven mij wel een gevoel dat het ok was.

Heb ik iets geleerd?
Dat 8 kegelvlekken te weinig is voor een school moet minstens 11 zijn.
Plantenstengels zouden niet opnieuw op verschillende hoogte geplant mogen worden.
Gedeeltelijk glazen achterwand zou de diepte wegnemen.
Het zou goed zijn de zijkanten dicht te maken.

Ga ik iets veranderen?
Met acht zwemmen deze kegelvlekken mooi in de school. Ze laten natuurlijk gedrag zien. Ik laat het zo.
Deze manier van beplanten vind ik erg mooi. Ik laat het zo.
De spiegeling van de achterwand is jammer, maar als je echt kijkt spiegelt het ook diepte en als je zoals ik, wél de illusie van de geschilderde buitenachterwand ziet, zie je die diepte ook. Ik laat het zo.
En de zijkanten blijven open, zo maakt het aan alle kanten mooi onderdeel uit van onze leefruimte.

Tot zover het avontuur van de eerste huiskeuring van Marlène
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Admin » za okt 14, 2006 1:32 pm

Hey,

Nou je moet maar denken, "Ik ben weer een ervaring rijker". Soms kunnen ze inderdaad iets tactvoller zijn denk ik dan.

Wanneer ga je het resultaat weten ?

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor Heorogar » za okt 14, 2006 3:12 pm

Tja, keuringen, ... , wat je vertelt lijkt me zowat overeen te komen met wat ik ervan denk: allemaal regeltjes waar eigenlijk geen touw aan vast te knopen is (dogma's?!). Neem nu die schoolgrootte van kegelvlekken: volslagen belachelijk eigenlijk, als je er even over denkt. Of dat van je waterzachtheid en je planten, jammerlijk simplistisch geredeneerd, want zo zitten de dingen in de natuur nu eenmaal niet in elkaar. Of het onbegrip voor je achterwand ... . Enfin, 't is geen plek voor discussie hier, iedereen denkt er het zijne van.

Wat ik maar wil zeggen marlène: ik weet er allemaal nog niet zoveel van, maar ik vind jouw aquarium (en je garnalenbak) prachtig en een schitterend compromis tussen een showbak en een natuurbak. Dat kunnen er niet veel zeggen!
Daudhalagidh: walking on the beaten tracks of forking paths, time's deadly kiss is everywhere ...
Heorogar
Hardened

Berichtdoor marlène » za okt 14, 2006 3:25 pm

Bedankt voor je mooie compliment.

Misschien vond die keurmeester het ook nog wel mooi. Zelfs dat zou nog kunnen. En als hij zegt, ik heb geen klagen zoals wij dat noemen, dan denk ik dat het meeste wel dik in orde zit. Alleen is het geen gulle benadering, ik denk dat ik een meer positievere houding, een gezelligere ervaring had verwacht.

Misschien moet ik wel beter naar mijn eigen houding kijken. Je doet mee aan een keuring, dan gaat er geoordeeld en gemeten worden. (terwijl ik eigenlijk een mens van nuances ben.) Door deze manier van communiceren werd ik er zelf gewoon ook narrig van. Dat zal de stemming ook niet veel goed gedaan hebben.
Nou ja, een volgende keer zou ik beter weten wat ik kan verwachten en daar beter op inspelen. Als er nog een volgende keer komt :wink:
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor W v Wezel » zo okt 15, 2006 5:45 pm

marlène schreef:Bedankt voor je mooie compliment.

Misschien vond die keurmeester het ook nog wel mooi. Zelfs dat zou nog kunnen. En als hij zegt, ik heb geen klagen zoals wij dat noemen, dan denk ik dat het meeste wel dik in orde zit. Alleen is het geen gulle benadering, ik denk dat ik een meer positievere houding, een gezelligere ervaring had verwacht.

Misschien moet ik wel beter naar mijn eigen houding kijken. Je doet mee aan een keuring, dan gaat er geoordeeld en gemeten worden. (terwijl ik eigenlijk een mens van nuances ben.) Door deze manier van communiceren werd ik er zelf gewoon ook narrig van. Dat zal de stemming ook niet veel goed gedaan hebben.
Nou ja, een volgende keer zou ik beter weten wat ik kan verwachten en daar beter op inspelen. Als er nog een volgende keer komt :wink:

Tuurlijk komt er een volgende keer, :lol: Mijn ervaring is, als je de aquariumhobby wilt beoefenen op hoog niveau je juist mee moet doen aan keuringen. Want door deze ervaring en de ervaringen van andere deelnemers ga je nadenken over je eigen creaties. Nadenken over een manier hoe het anders en beter kan. Kennis verrijking en kennis overdracht is het doel van dergelijke keuringen. Niet altijd treft men het een keurmeester te ontmoeten die jouw aanspreekt, het zijn gewone mensen met al hun eigenaardigheden. Helaas voor jouw trof je er een waarvan de apparatuur ook niet correct was.
Jouw nieuwe microsiemens meter was de meest nauwkeurige Marlene.
Mijn zoon Fred had die dag dezelfde keurmeester en ook bij hem waren de waterwaardes niet goed getest met nog veel meer commentaar.
Bel me even :wink: (kep jouw nummer niet)
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Stel nooit uit tot morgen wat je vandaag door een ander kan laten doen.
Kom even kijken bij...
http://www.paluzee.nl/
http://www.flora-mate.nl/site/index.html
http://members.lycos.nl/willemvanwezel/
W v Wezel
Newbie

Berichtdoor GK » zo okt 15, 2006 7:23 pm

Nou, bij mij zijn ook geweest vanmiddag.
Het gaat in België wel heel anders dan in Nederland denk ik.

Ze kwamen, ze keken, ze noteerden, namen enkele foto's, dronken een tasje koffie en vertrokken weer. Ze hebben compleet niets, geen woord, commentaar gegeven over het aquarium. Niet slechts, niets goeds. Dus ik heb totaal geen idee van wat ze er nu eigenlijk van vonden. En zal dus afwachten zijn tot december wanneer ik men rapport in ontvangst mag nemen.
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor .jaap. » zo okt 15, 2006 8:55 pm

Arme keurmeester helemaal van slag van je achterwand haha. Loopt een beetje te rommelen met een kapot metertje. En dan je planten die er zo fris bij staan dat hij denkt dat ze gisteren nog in de winkel stonden, je mooie suggestie van vallisneria is gewoon uitgelopen verf, .... ik lig in een deuk :P
.jaap.
Regular

Berichtdoor marlène » zo okt 15, 2006 9:04 pm

Whahahah haha.

Weet je, nu kan ik er wel om lachen. Ik doe volgend jaar weer mee :lol: :lol:

O en Gunter, dat verhaal van jou vind ik helemaal ijzingwekkend. Kon jij er eigenlijk wel om lachen?
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor GK » zo okt 15, 2006 11:07 pm

Ach ja, weet je. Ik trek het me gewoon niet aan. Blijkbaar wordt zo al altijd gedaan. Clubleden zeggen het ook. Enige wat me dan een beetje wringt is dat als ik dan een rapport krijg, ik waarschijnlijk alleen een overzichtje van de punten op 10 krijg, maar zelfs dan geen of zeer weinig constructieve commentaar. Dus hoe leer ik dan bij?, denk ik dan.

Maar ja, ik doe het voor de club. Een club moet toch wel vertegenwoordigd zijn vind ikzelf. Er zijn dit jaar maar 3 deelnemers, waaronder mezelf....
Hopelijk volgend jaar iets meer.
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor bcheck » ma okt 16, 2006 2:11 am

Laat jullie niet doen, beide aquariums verdienen een pluim, en het gaat hem toch om de voldoening dat je een goede thuishaven geeft voor je vissen. Mijn aquariums zijn opgebouwd rond de vissen, als er een plantje niet goed doet zit ik er niet zo over in. Over die keurmeesters, ieder persoon heeft zo zijn visie over een aquarium houden, maar of jij nu van punt a naar c gaat ipv eerst over B terwijl dit hetzelfde is, tja dat zijn hun beslissingen.

Dus bij deze, KOP OP en alvast een dikke proficiat en die punten zullen wel meevallen !
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor marlène » zo nov 12, 2006 3:14 pm

Gisteren hebben we de uitslag gekregen op de verenigingsavond. De keurmeester had hier wel een wat prettigere houding bij de bespreking van een aantal bakken. Gul is nog steeds anders, maar goed.

Uiteindelijk heb ik 392 punten gehaald.

een 71/2 voor samenstelling dierenbestand omdat ik dus 8 i.p.v. 11 kegelvlekken had. (en omdat hij vind dat ik veel langwerpige visjes heb? maar dat heeft hij niet opgeschreven)
een 71/2 voor ontwikkeling dieren omdat een aantal snavelbekken nog kunnen groeien.
Een 7 voor compositie omdat de linkerkant sterker kan (Bladvorm meer wisselen, stikta meer naar links) en vanwege de spiegeling in de achterruit die een soort tweedeling in de bak zou maken.

Voor de rest had ik allemaal achten.
marlène
Hardened Pro

Vorige

Keer terug naar Algemeen