Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Even voorstellen.

Stel jezelf voor.
Bookmark and Share

Even voorstellen.

Berichtdoor Paujken » di okt 03, 2017 1:06 am

Hallo,
Mijn naam is Joachim De Pauw 29j woonachtig te Eeklo en sinds 2 maand nieuw in de aquarium hobby.

Momenteel bezit ik 1 70L Aquarium en 1 20L Nanoaquarium

Alles is tot nu toe zeer vlot verlopen en ik heb er een hoop plezier aan! (Door gezondheids problemen was ik op zoek naar een rustige hobby)

Het 70L Aquarium is van Superfish
Draait momenteel met een Eheim Biopower 160 Filter, 1 verwarmings element van 100 watt & 1 Doctor chihiros nano S

Visbezetting : - 1x Dwerg Gourami Cobalt
- Schooltje 12 Neontetra
- Schooltje 5 Roodneuszalmpjes
- 2 Rauwtetra & 2 Rauwtetra Albino
- Schooltje 4 Corydoras Arcuatus & 2 Albino
- 4 Otocinclus

Dit aquarium zit op zijn maximum capaciteit qua bezetting maar alles verloopt goed.

Na anderhalve maand heb ik mij een nano aquarium aangeschaft

20L 40cm lange bak(je)
Dennerle nano hoek filter

Deze is net door zijn cyclus en bevat volgende vissen:

- 7 Ember tetra
- 7 Microrasbora erythromicron
- 2 Otocinclus
- 2 Corydoras albino (tijdelijk bij opstart??)

Momenteel is er nog een nano bakje onderweg en overweeg in te starten met het kweken van garnalen.
Ik heb het virus dus behoorlijk goed te pakken ;)
Paujken
Newbie

Aquarium type: Tropisch Zoetwater

Re: Even voorstellen.

Berichtdoor eltwee » di okt 03, 2017 8:39 pm

Welkom en weel succes.
Ik snap allen je redenering niet met een uitspraak als "Dit aquarium zit op zijn maximum capaciteit qua bezetting maar alles verloopt goed."

Hoe bepaal jij een maximum capaciteit? Ik kan het niet, er kan perfect een aquarium bestaan van 500l met maar 2 vissen van 10 cm, het is gewoon afhankelijk van het soort.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor WillemAQ » wo okt 04, 2017 1:48 pm

Hallo,

Als je zegt dat alles goed verloopt zal je wel bedoelen dat de waterkwaliteit, ben wat beniewd hoeveel PH, goed blijft en de vissen er gezond uit zien, actief zijn en elkaar "verdragen" zonder agressie .

Ik ben geen voorstander van nanobakjes voor vissen, vele van wat men als nanovissen omschrijft zijn scholenvissen die veel beter tot hun recht komen in scholen van 10, wat al heel weinig is om van een "school" te spreken, bij voorkeur dus meer, in bakken van minimum 54 liter. http://users.telenet.be/het_zoetwateraq ... rootte.htm Dus niet vanaf 5/6 stuks.

De rouwtetra's , embers en microrasbora's (danio's) zitten te klein en met te weinig. dat laatste geldt eigenlijk ook voor de cory's en oto's. Dus qua visbestand is het niet aquariofiel ideaal momenteel. De oto's bij elkaar in de kleine bak en de cory's samen in de grote zou dat al wat verbeteren. Een tweede bak van + 70 liter was dus een betere keuze geweest lijkt mij dan die twee nanobakjes om verder uit te bouwen.

Mvg, Willem
WillemAQ
Newbie

Aquarium type: 3 , nl. 60x30x30, 104x40x40, 150x50x50

Berichtdoor Paujken » do okt 05, 2017 1:26 pm

eltwee schreef:Welkom en weel succes.
Ik snap allen je redenering niet met een uitspraak als "Dit aquarium zit op zijn maximum capaciteit qua bezetting maar alles verloopt goed."

Hoe bepaal jij een maximum capaciteit? Ik kan het niet, er kan perfect een aquarium bestaan van 500l met maar 2 vissen van 10 cm, het is gewoon afhankelijk van het soort.

L2

Hiermee wou ik eerder zeggen dat het voor mij voldoende is qua bezetting en dat mijn filter het perfect aan kan.
En dat ik eigenlijk boven de 1L per cm vis "regel" zit die voor interpretentie vatbaar is
Paujken
Newbie

Berichtdoor Paujken » do okt 05, 2017 1:38 pm

WillemAQ schreef:Hallo,

Als je zegt dat alles goed verloopt zal je wel bedoelen dat de waterkwaliteit, ben wat beniewd hoeveel PH, goed blijft en de vissen er gezond uit zien, actief zijn en elkaar "verdragen" zonder agressie .

Ik ben geen voorstander van nanobakjes voor vissen, vele van wat men als nanovissen omschrijft zijn scholenvissen die veel beter tot hun recht komen in scholen van 10, wat al heel weinig is om van een "school" te spreken, bij voorkeur dus meer, in bakken van minimum 54 liter. http://users.telenet.be/het_zoetwateraq ... rootte.htm Dus niet vanaf 5/6 stuks.

De rouwtetra's , embers en microrasbora's (danio's) zitten te klein en met te weinig. dat laatste geldt eigenlijk ook voor de cory's en oto's. Dus qua visbestand is het niet aquariofiel ideaal momenteel. De oto's bij elkaar in de kleine bak en de cory's samen in de grote zou dat al wat verbeteren. Een tweede bak van + 70 liter was dus een betere keuze geweest lijkt mij dan die twee nanobakjes om verder uit te bouwen.

Mvg, Willem

Bedankt voor je reactie!

Mijn huidige waarden zijn:

PH: 7,2
NO2 : 0
NO3 : 10mg/L

De Cory's zijn ondertussen van de nano bak (20L) verhuisd naar de 70L bak waar nu dus 8 Cory's zitten.

Verder kan ik zeggen dat qua verdraagzaamheid tov elkaar de vissen het prima doen.
Het is dan ook een goed beplant aquarium en ik ben zeer zorgvuldig met mijn onderhoud.

Wat het nano bakje betreft merk ik dat de micro rasbora's en de ember tetra's samen scholen en zo een klein schooltje vormen. (14 vissen)
Beide zitten nu ook mooi op kleur met een mooi evenwicht tussen beide geslachten (blauwe kleur in strepen)
Het nano bakje is ook niet overdreven beplant en er is dus voldoende ruimte voor het school gedrag.

Het 3de nano bakje is reeds geretourneerd omdat ik mss in verloop van tijd een 100cm bak aanschaffen.

2 van de raden die u mij dus hier al meegaf zijn reeds opgevolgd (zonder dat ik dit bericht had gezien ;) )

Voor filmpjes en foto's kan je terecht op mijn instagram profiel waar je de vissen en het gedrag enz wat kan zien.

https://www.instagram.com/_paujken_/?hl=nl
Paujken
Newbie

Berichtdoor eltwee » do okt 05, 2017 4:35 pm

Paujken schreef:
Hiermee wou ik eerder zeggen dat het voor mij voldoende is qua bezetting en dat mijn filter het perfect aan kan.
En dat ik eigenlijk boven de 1L per cm vis "regel" zit die voor interpretentie vatbaar is

Die interpretatie is natuurlijk ieder zijn goesting maar het valt wel op dat dit weer eens een voorbeeld is van, het kan toch een beetje meer.
Hoe weet jij dat je filter het aan kan, of beter dat je vissen het aankunnen?

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor Paujken » do okt 05, 2017 5:29 pm

eltwee schreef:
Paujken schreef:

Die interpretatie is natuurlijk ieder zijn goesting maar het valt wel op dat dit weer eens een voorbeeld is van, het kan toch een beetje meer.
Hoe weet jij dat je filter het aan kan, of beter dat je vissen het aankunnen?

L2

Door de specificaties van mijn Eheim Biopower 160 te bekijken . En het juist doseren van mijn water verbeteraar (sera producten) bij iedere waterwissel.
Om de 2 dagen mijn water te testen, Reviews te lezen en enkele tientallen YouTube kanalen te volgen van mensen die wereld bekend staan in de hobby.

En door het gedrag van mijn vissen te observeren.
En telkens voldoende opzoekwerk te verrichten naar iedere soort voor ik ze ging kopen
Akkoord , niet voor iedere soort is het "perfect" maar ik tracht dit zo goed mogelijk te benaderen.

Begrijp me niet verkeerd, maar dit is geen willekeurig impuls aankoop gedrag, maar iemand die zich graag verdiept in iets.

Indien de zin er komt om nog vissen aan te schaffen of dergelijke wordt er een aquarium aangeschaft van 100cm
Gaat men huidige populatie daar in en zie ik wat ik met de huidige bak kan doen ;)
Paujken
Newbie

Berichtdoor eltwee » do okt 05, 2017 7:20 pm

Tja wat moet ik zeggen.
Als je de filter specificatie leest in het nl of in het engels beide zeggen 80l bakken. In het Nederlands zet je dan ongeveer 1cm/l vis er in en inhet engels 1 inch per gallon, we zullen de UK gallon pakken die mensen zijn ietseriezer bezig met aquaria dan de US. dan komt dit op 56mm vis per l.

Water verbeteraars, waarom nodig, als je water in evenwicht is wat makkelijker is om op langere termijn vol te houden en zijn ze niet nodig. Wat als je voorraad op is, gaan dan vissen dood of bewijs je dan dat ze eigelijk overbodig waren?

Waarom om de 2 dagen testen? en wat doe je als de test afwijkt, ten opzichte van wat? Buiten een water swisselheb je niet veel mogelijkheden. Als je een toename in NO2 zou vaststellen dan is het moment dat je het meet eigenlijk te laat.

Waarom zet men een filmpje op YT? Voor een ego te sterken , veel vieuws te hebben en zo te hopen een inkomen op te bouwen. Zit zet natuurlijk wel een zekere druk op de kwaliteit.

Als je dankzij het opzoekwerk hebt gezien dat de leefomstandigheden niet perfect zijn waarom doe je het dan?

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor Paujken » do okt 05, 2017 7:50 pm

eltwee schreef:Tja wat moet ik zeggen.
Als je de filter specificatie leest in het nl of in het engels beide zeggen 80l bakken. In het Nederlands zet je dan ongeveer 1cm/l vis er in en inhet engels 1 inch per gallon, we zullen de UK gallon pakken die mensen zijn ietseriezer bezig met aquaria dan de US. dan komt dit op 56mm vis per l.

Water verbeteraars, waarom nodig, als je water in evenwicht is wat makkelijker is om op langere termijn vol te houden en zijn ze niet nodig. Wat als je voorraad op is, gaan dan vissen dood of bewijs je dan dat ze eigelijk overbodig waren?

Waarom om de 2 dagen testen? en wat doe je als de test afwijkt, ten opzichte van wat? Buiten een water swisselheb je niet veel mogelijkheden. Als je een toename in NO2 zou vaststellen dan is het moment dat je het meet eigenlijk te laat.

Waarom zet men een filmpje op YT? Voor een ego te sterken , veel vieuws te hebben en zo te hopen een inkomen op te bouwen. Zit zet natuurlijk wel een zekere druk op de kwaliteit.

Als je dankzij het opzoekwerk hebt gezien dat de leefomstandigheden niet perfect zijn waarom doe je het dan?

L2

80 TOT 160 L, dus doe even je opzoekwerk goed
Volgens huidige doorstroominstellingen gaat mijn water 4x per uur door de filter (Nu ga je zeker vragen hoe ik dit gemeten heb)
Waarom ik om de 2 dagen test?
De Eheim draait pas een week in het aquarium en moet nog zijn bacteriën opbouwen zodat alles vlot verloopt.
het is de BIO versie, die werkt als een buitenfilter.
Trouwens heb ik de oude filter ook eerst even laten meedraaien.
Bacteriën toevoegen zal dus overbodig worden, waterverbeteraar zal ik altijd gebruiken vanwege de verruilingen in ons kraanwater.

Enige moeite genomen om via mijn instagram account naar 1 van de filmpjes of foto's te kijken van mijn aquarium?
Of ben je gewoon graag de pessimist ? Die enkel maar negatieve opmerkingen kan geven?

0 dode vissen, alles gezond en wel en mooi op kleur en leuke interacties.
Ik ben tevreden met mijn levend schilderij en zo te zien mijn vissen ook.
Dat jij het niet bent, dat is uw probleem.

Er zijn ergere dingen in het leven dan een vis of 4 "teveel" in een Aquarium
Paujken
Newbie

Berichtdoor WillemAQ » do okt 05, 2017 8:13 pm

Er komt een interessant gesprek op gang met L2, even dit tussendoor , toffe hond die je hebt by the way,

die cory's gaan dat grind (in zoverre ik het goed kon bekijken) helemaal niet op prijs stellen. En, ik kan het echt niet laten, twee niet- bodem groepjes in een nanobak zullen moeilijk anders kunnen dan 1 school te vormen zeker?

Wat de embers betreft heb je dit filmpje op YT niet gezien https://www.youtube.com/watch?v=qlym5UUomWQ
De uploader stelt dat het zelfs geen nano vis is, en ik heb geen info die minder dan 40 liter als minimum aanraadt, ook voor de microrasbora's overigens, wat naar mijn normen dan, voor wat die waard zijn , te weinig is , ik ga voor minimum een 60 liter (netto 54/55).

Waterverbeteraar gebruik ik ook niet meer. Misschien ooit nog eens bij een snelle waterwissel voor de zekerheid dat alle chloor er wel degelijk uit is.
WillemAQ
Newbie

Berichtdoor Paujken » do okt 05, 2017 8:39 pm

WillemAQ schreef:Er komt een interessant gesprek op gang met L2, even dit tussendoor , toffe hond die je hebt by the way,

die cory's gaan dat grind (in zoverre ik het goed kon bekijken) helemaal niet op prijs stellen. En, ik kan het echt niet laten, twee niet- bodem groepjes in een nanobak zullen moeilijk anders kunnen dan 1 school te vormen zeker?

Wat de embers betreft heb je dit filmpje op YT niet gezien https://www.youtube.com/watch?v=qlym5UUomWQ
De uploader stelt dat het zelfs geen nano vis is, en ik heb geen info die minder dan 40 liter als minimum aanraadt, ook voor de microrasbora's overigens, wat naar mijn normen dan, voor wat die waard zijn , te weinig is , ik ga voor minimum een 60 liter (netto 54/55).

Waterverbeteraar gebruik ik ook niet meer. Misschien ooit nog eens bij een snelle waterwissel voor de zekerheid dat alle chloor er wel degelijk uit is.

Dit is info die wel nuttig is ;) . Ik had gedacht een deel van het grind te vervangen met iets voor de cory's bij een "groot onderhoud" . Het zijn alleszins al snel mijn lievelings vissen geworden.

Wat de nano betreft, deze heeft nog maar een week vis erin. En ik denk dat ik hier wel een gepaste oplossing zal voor maken. Groter aquarium en het 20L aquarium gebruiken voor garnalen.

Bedankt voor het compliment over de hond, Ik laat het hem weten ;)
Paujken
Newbie

Berichtdoor WillemAQ » vr okt 06, 2017 9:28 am

Ik had gedacht een deel van het grind te vervangen met iets voor de cory's bij een "groot onderhoud" . Het zijn alleszins al snel mijn lievelings vissen geworden.

Mijn cory's (paleatus) ook, en daarom zou ik geen van hun zelfs maar één dag laten logeren in jouw bak.
Ik ben het overigens met L2 eens dat je met eerder overgevulde (zelfs qua volume aan vis, wat een betere indicatie is dan lengte aan vis, maar moeilijker te berekenen als criterium) bak en bakje zit , en dat al na twee maanden/enige weken, waterkwaliteit handhaven is dan onnodig extra lastig.

Ik heb mij toen ik in 2010 begon "ook' goed geïnformeerd, na 5 weken en het doorlezen van twee handboeken had ik mijn eerste, een koppeltje , vissen, in mijn 140 liter bak, na tientallen andere kandidaat bewoners om allerlei redenen afgekeurd te hebben, een paar weken later pas een groep van jonge barbelen en nog wat later nog enige platies. Fouten zijn er nog wel gedaan, er zijn zoveel elementen die een rol spelen, zo heb ik mij laten wijsmaken dat als een paradijsvis vaak het vrouwtje lastig valt, verjaagd, je er beter nog wat vrouwtjes bijzet. Nee dus want dan vallen de vrouwtjes elkaar lastig, behalve in de grotere +1.50 meter bakken.

Dus ook van mij veel geluk gewenst dat alles goed gaat in afwachting van die grotere bak.
WillemAQ
Newbie

Berichtdoor Paujken » vr okt 06, 2017 11:57 am

Neem nu men huidig visbestand in een aquarium van 100cm , met betere bodem voor de cory's. En de nano's overplaatsen in men huidig aquarium. Zijn daar mee alle mogelijke problemen opgelost? Of is bv een aquarium van 80cm voldoende? Ik heb een +- 105 cm plaats waar het aquarium staat

Deze had ik op het oog : https://www.hornbach.nl/shop/EHEIM-Aqua ... &WT.srch=1
Paujken
Newbie

Berichtdoor eltwee » vr okt 06, 2017 8:07 pm

Paujken schreef:
80 TOT 160 L, dus doe even je opzoekwerk goed, voor aquariums van ongeveer 80l met een max van 160 l, vrijvertaald is dit nog altijd 80l en tot 160l bij matig bezette bakken
Volgens huidige doorstroominstellingen gaat mijn water 4x per uur door de filter (Nu ga je zeker vragen hoe ik dit gemeten heb) nee, dit is een normale waarde
Waarom ik om de 2 dagen test?
De Eheim draait pas een week in het aquarium en moet nog zijn bacteriën opbouwen zodat alles vlot verloopt.
het is de BIO versie, die werkt als een buitenfilter.
Trouwens heb ik de oude filter ook eerst even laten meedraaien. zeer goed, als je nu nog een maand geduld had gehad voor de eerste vis inplaas van 1 week was het perfect geweest
Bacteriën toevoegen zal dus overbodig worden, waterverbeteraar zal ik altijd gebruiken vanwege de verruilingen in ons kraanwater. sinds wanneer is ons kraanwater niet meer geschikt?

Enige moeite genomen om via mijn instagram account naar 1 van de filmpjes of foto's te kijken van mijn aquarium?
Of ben je gewoon graag de pessimist ? Die enkel maar negatieve opmerkingen kan geven?Zeer leerzaam die foto's met datum, planten die verdwijnen, opkomende alggroei op stagnerende plantgroei, mischien iets te maken met een indraaiperiode van 1 week

0 dode vissen, alles gezond en wel en mooi op kleur en leuke interacties. Wel spijtig van die dode Betta
Ik ben tevreden met mijn levend schilderij en zo te zien mijn vissen ook.ik hoop dat je goeramie blij is met zijn kunstmatig kleurtje
Dat jij het niet bent, dat is uw probleem.volkomen juist

Er zijn ergere dingen in het leven dan een vis of 4 "teveel" in een Aquarium
bv een kale bak met vissen die houden van beschutting
eltwee
Hardened

Berichtdoor WillemAQ » za okt 07, 2017 7:06 pm

Neem nu men huidig visbestand in een aquarium van 100cm , met betere bodem voor de cory's. En de nano's overplaatsen in men huidig aquarium. Zijn daar mee alle mogelijke problemen opgelost? Of is bv een aquarium van 80cm voldoende? Ik heb een +- 105 cm plaats waar het aquarium staat

Goed plan alvast voor de meeste problemen. Verder eens nakijken wat elke vissoort precies op prijs stelt in onderhoud en gedrag, en zien hoe je dat gedaan kunt krijgen, volgens L2 alvats geen kale bak, valisneria spiralis is bv een plant die dat eerder snel kan verhelpen. En als de plaats ervoor is en de ondersteun het kan dragen, hoe groter de bak hoe beter.
WillemAQ
Newbie

Keer terug naar Nieuwkomers