Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Paar vraagjes.

Plaats hier jouw verhaal i.v.m. de opstart van uw aquarium.
Bookmark and Share

Paar vraagjes.

Berichtdoor boskabouter » do sep 24, 2015 2:54 pm

Hallo iedereen,

Als beginnend aquariaan- ik had mijn eerste vraag in de babbelbox geplaatst- is mijn nieuw aquarium (rio 400) terug een paar dagen verder in de indraaiperiode, nu 9 dagen.
De planten- waterpest, cabomba, vallisneria, echinodorus en sagittaria- zien er tot nu toe nog altijd fris uit en vertonen groei. :)
Gisteren zat er tot mijn grote verbazing op de voorruit een minuscuul slakje; zo klein dat ik het met een vergrootglas bekeken heb.Het is wel degelijk een slakje en met een puntig huisje.Vandaag heb ik er al een tweede gezien.
Waarschijnlijk met de planten meegekomen als ei; Zijn die slakken nu nuttig of schadelijk? Ik zie-met mijn vergrootglas- een minuscuul mondje schrapen over het glas.
Goed tegen algen of niet? :?:
Tot nu toe geen spoor van alg. :)
Wanneer kan ik een watertest doen? Of laten doen?
Naar het schijnt zijn druppeltesten nauwkeuriger.
Is dat zo?
Ik heb nog geen enkel idee welke vissen ik zou nemen; dwergciclide of betta spreken me wel aan. :P
Er is wel nog tijd om info in te winnen; de indraaiperiode van het aquarium is nog minstens 14 dagen. :wink:
boskabouter
Newbie

Aquarium type: gezelschap/ZA geïnspireerd

Re: Paar vraagjes.

Berichtdoor eltwee » zo sep 27, 2015 3:25 pm

Op zich kan een slak niet veel kwaad zolang het een soort is die de plante gerust laat, ze ruimen dan afval op. Ze kunnen wel explosief vermeerderen en als ze dood gaan (1 jaar) dan vervuilen ze het aquarium, dit laatste kan dan weer opgevangen met een gezonde kolonie garnalen. Als je pH onder de 6,5 zakt in combinatie met extreem zacht water dan is het nog moeilijk om slakken te houden en verdwijnende van zelf, een hogere temperatuur hebben ze ook niet graag.
Je kan ook slakkeneten vissen of slakken kopen maar die dieren heb je dan ook te onderhouden als er minder slakken zijn.

Aua tests: KH PO4 NO3 is voldoende. NO2 heb je alleen nodig in het begin, je kan beter om de week eens een staal meenemen naar en winkel en daar laten testen. Je neemt voor de rest best druppel test, JBL is het gemakkelijkste en betrouwbaar.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Stekke » zo sep 27, 2015 4:52 pm

Ik heb altijd met sera getest en nooit last mee gehad, zie geen verschil met jbl
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor eltwee » zo sep 27, 2015 6:04 pm

Wat ik bedoel met gemakkelijk voor JBL is bv de NO3 test.
JBL:2 scheppen poeder en 6 druppels, 1 min schudden en klaar.
sera: 6 druppels, schudden, 6 druppels , schudden, schepje poeder, schudden, 6 druppels, schudden.
Voor het kleurvergelijk werkt jbl met een blanco, dit is veel makkelijke af te lezen en boven dien ook kleur echter.
Voor de rest zijn beide even betrouwbaar

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Stekke » ma sep 28, 2015 12:46 pm

is kwestie van gewoonte lijkt me :)
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor boskabouter » ma sep 28, 2015 7:54 pm

Hallo,

Bedankt voor de inlichtingen. :D
Wij zijn nu al 14 dagen ver met de indraai van het aquarium.
Ik heb vandaag het water laten testen in de winkel.
De cijfers heb ik niet, maar het kwam hierop neer:
- de ph was goed; als het me goed voorstaat, was het 7,2.
- nitriet perfect; ze hebben me wel de raad gegeven om toch nog een paar dagen te wachten om zeker te zijn dat er
geen piek kwam, omdat het nog steeds mogelijk was.
- nitraat ook goed; iets te hoog maar acceptabel.
- kh goed.
Ik zou binnen enkele dagen teruggaan, terug laten testen en als alles goed is,er vissen in zetten. :)
Daar het water bij ons erg hard is als het vers uit de kraan komt en de ph toch wat boven de 7 blijft, is mijn vraag of het dan simpeler is om vissen uit te kiezen, die hard water prefereren of er toch minstens onverschillig tegenover staan dan steeds het water zachter te maken?
Want het is moeilijk om een keuze te maken tussen al die vissoorten en dan kan ik zo al een selectie maken. :wink:

Groetjes.
boskabouter
Newbie

Aquarium type: gezelschap/ZA geïnspireerd

Keer terug naar Opstart van het aquarium