Inloggen/Registreren

Zoeken Help

mijn wat uit de hand gelopen collectie

Hier kan je foto's of filmpjes plaatsen van je eigen aquarium of van foto's die je op het internet terugvindt.
Forumregels
Voor het plaatsen van foto's !!! Zet de link van je foto tussen de "Rimg" knop !!!!
Dan wordt je foto automatisch verkleind op het forum .
Bookmark and Share

mijn wat uit de hand gelopen collectie

Berichtdoor Babygup » wo feb 04, 2015 11:44 pm

Ik ben al een hele tijd lang lid van het forum. Maar heb nog nooit echt eens mijn bezigheden voorgesteld. Daar ga ik nu eens werk van maken! Het wordt heel wat hoor!

Al jarenlang ben ik gefascineerd door aquaria. En daarmee kwam uiteindelijk mijn grootste fasinatie, guppy's! De reden is omdat het makkelijk te kweken is en het ook vlot gaat. Daarnaast bestaan er zoveel soorten dat het leuk wordt om met genen te spelen. Waar ik heel graag meebezig ben ik fokken van dieren adhv genetica en natuurlijk ook hun vitaliteit.

Ik zal starten met mijn recentste nieuwigheid. Al enkele jaren heb ik een aquarium van 120*40*60 (300L) staan. Deze is niet gebruikt geweest omdat ik geen plaats had. Nu mijn kotleven voorbij is en ik mijn juwel 120 naar huis moest verhuizen heb ik besloten om natuurlijk de kans te grijpen en te vergroten! dit heb ik dan ook gedaan. De extra ruimte zal zeker van pas komen voor mijn 'monstertjes' die er inzitten.

Het aquarium hoe het er nu bij staat.

Afbeelding
hij is nog niet zoals ik hem wil. Hij heeft een hele tijd maar half gevuld gestaan met een zelf gemaakte filter er in. Twee weken geleden heb ik aan een inkleeffilter een plexiglas plaat gelijmd zodat ik deze gewoon in het aquarium kan hangen zonder hem er aan te lijmen. En heb ik ook het waterniveau aangevuld.
Dankzij het forum hier ben ik vorige zaterdag wat nieuw plantjes kunnen inwinnen. Bedankt aan pol_de_gezzzmol hiervoor!
Voorlopig geef ik wat plantenvoeding en dagelijks easycarbo tot mijn bio co2 naar behoren werkt.

Het aquarium zelf heeft niet zoveel bewoners.
4 zwaarddrager wijfjes en 2 mannetjes. 10 Chinese danio (Tanichthys albonubes), welke ik graag deze zomer buiten plaats om eens er mee te kweken. Daarnaast ook nog 2 ancistrussen.

Afbeelding

En als laatste ook mijn 'monstertje', roodschaar garnalen. Via een kennis heb ik in deze soort interesse gekregen. En na een lange zoektocht heb ik een halfjaar terug 12 (bijna) volwassen exemplaren kunnen bemachtigen. Momenteel leven er nog 9 en heb ik een 40 tal jonkies apart zitten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je op de laatste foto ziet tonen ze niet allemaal hun kleurenpatroon. Tot vorige week waren er maar 2. Maar sinds vorige week heb ik ververst met regen water, staan er meer planten in en wordt er ook co2 toegevoegd en ik heb er nu al meerdere die hun kleuren laten zien.
Ik noem ze mijn monstertjes omdat ze toch wel een vis zouden vastnemen als ze de kans hebben. Ook kunnen mannetjes wel eens vechten tot de dood. Dat is vermoedelijk ook de reden waarom ik er 3 ben verloren. Er waren te weinig planten en het water stond lager waardoor er minder schuilplaatsen waren.

Wat wil ik in de toekomst veranderen aan dit aquarium.
Eerst en vooral wil ik hem geleidelijk aan meer beplanten en decoreren. Ook mag er nog wel wat meer leven in dit aquarium komen. Enkele ancistrussen meer, als de kweek lukt ook wat chinese danio's. Daarnaast zeker nog wat guppy's aangezien ik die kweek. Wildkleur neocardinia garnalen als grote groep komen er ook nog in. Dan ook nog wat cory's. Dit worden wss paleatussen omdat ik dit al heb maar later worden het black venezuela's of sterbai's. Als laatste komen er wel nog 2 koppels ramirezi's. Dit wordt wel een meer jaren plan, met vermoedelijk een verhuis er tussen in.

Dit wordt het einde voor vandaag morgen gaan we verder met nog een deel van de collectie
Babygup
Newbie

Aquarium type: mengeling van stijl

Re: mijn wat uit de hand gelopen collectie

Berichtdoor Babygup » do feb 05, 2015 4:12 pm

Zoals gisteren vermeld gaan we vandaag verder met mijn collectie …
Al een jaartje of 10 ben ik bezig met aquaria en al 8 jaar met het kweken van guppy’s. Voor het kweken ben ik begonnen met 2 aquariums en gewoon wat winkelguppy’s. Dit heeft zich geleidelijk uitgebreid naar meerder aquaria en verschillende zuivere guppy stammen, welke ik kweek naar de standaard richtlijnen voor de showwedstrijden. 4 jaar geleden zat ik op mijn piek. Ik woonde toen nog op een boerderij en mocht er een verloren hoekje in de stallen ombouwen tot een kweekruimte. Met toch wat verdriet in het hart zijn we 3 jaar terug verhuisd en is de hobby wat moeten inkrimpen.
Ik heb wel 1 van mijn stellingen gebruikt om in de garage van de nieuwe wonen een kweekstelling uit te bouwen. Omdat het in een garage in de winter nogal eens wat frisser kan zijn heb ik deze stelling volledige met 8 cm dik geïsoleerd, met uitzondering van de voorkant. Deze stelling is 50 cm diep. Door dat de standaard aquaria vaak maar 30 cm diep zijn ging er zo een hele hoop ruimte verloren. Daarom heb ik toen ook mijn aquaria zelf gemaakt.

De stelling bestaat momenteel uit:
2 x 995*49*25, ingedeeld in 6 vakjes, 20 liter elk. Deze vakjes worden gebruikt om koppels in te vormen en er hun jongen in te laten afleggen en opkweken tot 4 weken waarna ze op geslacht kunnen worde gescheiden.
6 x 995*49*35, ingedeeld in 4 vakjes, 40 liter elk. Deze worden gebruikt om mijn guppen verder op te kweken tot een maand of 4 a 6 waarna ik nieuwe koppels vorm.
Dit geeft mij in totaal een 36 vakjes wat goed is voor een 1200liter kweekruimte.

Afbeelding

Zoals je ongetwijfeld wel al door zult hebben zijn het voornamelijk guppy’s geweest die bij mij het meeste facineren. Het zijn makkelijk te kweken visjes en dit in combinaties met de grote variatie die er bestaat is ideaal om wat met genetica te kunnen spelen en experimenteren. Hier even enkele foto’s:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Deze guppy’s voer in normaal 4 x per dag. Dat wil zeggen dat er meestal ook wat restjes op de bodem liggen. Daarom zijn bodembewoners wel makkelijk om wat op te ruimen.
Daarom kwamen er als extra eerste en vooral wat ancistrussen. Vooral ook omdat ze het glas toch behoorlijk alg vrij houden. Enkel baardalgen eten laten ze lekker groeien. Ondertussen heb ik nu ook al een jaartje lang enkele longfin albino. Ik ben nu vol op aan het wachten op wat nestjes ervan. Want normaal is het longfin gen bij deze exemplaren dominant. Wat het wel interessant maakt als ik ze kruis met de gewone bruine versie. Hier heb ik jammer genoeg nog geen foto’s van maar deze komen wel nog!

Naast ancistrussen kwamen corydoras panda’s. Een van de mooiste soorten in mijn ogen! Deze heb ik nu ondertussen toch wel al een 6 tal jaar. En elke jaar in januari beginnen die normaal af te leggen.
Afbeelding

Na de panda’s kwamen er paleatussen. Net als de panda is bij hen januari het moment om te starten. Tussen beide soorten toch wel wat verschillen te zien.
Afbeelding

Oorspronkelijk dacht ik dat paleatussen in 1 keer een groot legsel deden en dat het dan gedaan is. Echter hebben ze op dat gebied meer weg van panda’s (of toch bij mij) elke dag enkele eitjes. Maar de eitjes daar zit wel een verschil in. Alhoewel de panda’s een stuk kleiner zijn blijken hun eitjes wel degelijk een stuk groter te zijn dan van de paleatus! Ook zijn panda’s iets makkelijker want die eten hun eieren ten minste niet op. Wat bij paleatussen toch wel een probleem is.
Sinds een halfjaar is er nog een derde soort bij gekomen, Venezuela blacks. Hier heb ik echter het ongeluk mee dat mijn 6 exemplaren alle 6 mannetjes zijn. Dus ik ben nu nog opzoek naar vrouwtjes.
Afbeelding

In de toekomst is het de bedoeling om de paleatussen te geen vervangen door sterbai’s.

Zoals je in de vorige post al hebt gezien heb ik ook nog wat garnalen. Enkel zijn mijn monstertjes niet de enige soort. Ik ben begonnen met vuurgarnaaltjes. Welke ik door selectie naar red sakura’s probeer te krijgen. Momenteel zijn 75% van de wijfjes dat al maar de mannetjes moeten nog wat volgen.
Afbeelding

Na heel lang zoeken kwam er hier nog een tweede soort namelijk black sakura’s. Deze zijn momenteel erg goed hun best aan het doen want ik zie heel wat kleintjes rondzwemmen. En eenmaal je er al ziet wil het zeggen dat er een hoopje inzitten.
Afbeelding

Hierna heb ik geprobeerd citroen garnalen te houden. Maar dit is bij mij mislukt, ik heb nog slechts 1 exemplaar over. Ik hoop dit op een dag wel te kunnen houden.
Sinds vorige week heb ik via pol_de_gezzzmol , waarvoor ook bedankt!, ook wildkleur neocardinia’s zitten.
Afbeelding
Met deze soort ga ik proberen verschillende kleuren er uit te krijgen als een klein experimentje. Zoals nu zit er al bijna een black sakura bij.
Afbeelding

Ook zit mijn ene citroengarnaal hierbij in de hoop deze te laten bevruchten en er citroentjes te kunnen uit kweken.

In de toekomst hoop ik als laatste garnalen nog de green jades en bleu dreams aan de collectie te kunnen toevoegen! Hopelijk binnen kort de green jades omdat deze wel mooi gaan contrasteren met de blauwe hamburger filters.

In de toekomst hoop ik op gebied van mijn uit de hand gelopen hobby toch terug wat te kunnen uitbreiden. Er is niets wat ik meer wil dan terug een volledige kweekkamer ter beschikking te hebben. Dit was veel handiger om mee te werken en ook veel aangenamer! Daarnaast hoop ik ook om het aantal aquaria wat te kunnen verdubbelen en de collectie aan te vullen met een L-nummertje en wat pogingen om andere vissoorten te kweken.
Maar voor nu zijn we al heel tevreden met wat we hebben, maar het verlangen zal er altijd wel blijven …
Babygup
Newbie

Berichtdoor ben79 » do feb 05, 2015 4:30 pm

Voor l nummers zal je toch wat grotere bakken nodig hebben, en ik hoop dat je hier niet mee wil kruisen..
wel mooie endlers, al blijf ik de meest std kleur de mooiste vinden..
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor Babygup » do feb 05, 2015 4:37 pm

Voor l nummers zullen de bakken niet worden in gedeeld natuurlijk. Dan hebben die de plaats dat da nodig hebben. Daarmee zal niet worden gekruist omdat L-nummers andere soort zijn. Guppy's zijn guppy's enkel de kleuren verschillen wat maar kruisen er mee is geen zo een probleem.

Even een kleine correctie het gaat hier ook niet om endlers maar om guppy's. Dit zijn toch 2 verschillende soorten.
Babygup
Newbie

Berichtdoor Wowobeer » do feb 05, 2015 6:53 pm

tip: gebruikt eens witte vuilzakken om die moppen te maken: dan zien we die black sakura's tenminste :D
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor Babygup » do feb 05, 2015 8:40 pm

die kosten veel meer dan die zwarte zakken :p ma ge kunt ze toch mooi zien ;) ben al blij dat ik er enkele kon zien om te fotograferen, meestal is da nie zo gemakkelijk
Babygup
Newbie

Berichtdoor Wowobeer » vr feb 06, 2015 12:34 am

Die donkere garnaal uit die wildkleuren is wel zot, nooit gedacht dat daar meteen zo'n 'extreme' kleurslagen uitkomen :O
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor Babygup » do feb 12, 2015 3:00 pm

Al jaren lang heb ik cory's na ze een jaar lang op te kweken kwam een eerste kweek. Deze was redelijk gelukt. Ik had toen een 30 tal jongen die ik heb kunnen groot brengen.
Het jaar daarna had ik er niet zoveel tijd, ik zat toen mijn eerste jaar op kot. Het jaar daarna gingen ze mee en had ik ook paleatussen aangeschafd. De paleatussen zijn toen in januari tijdens de examens beginnen afleggen. Gelukkig zat ik toen thuis om te studeren en kon ik toch wat eieren redden aangezien ze deze zelf op aten. In juni begonnen mijn panda's te kweken. Elke 2 dagen had ik een 100 eitjes er van! Dit was erg leuk maar slechts heel weinig eitjes kwamen uit, door een tekort aan mannetjes. Ook de jongen laten opgroeien ging dat jaar niet goed, slechts 3 cory jongen zijn toen groot geworden.

Daarna kwam een verhuis en heb ik de stelling zoals hierboven gepost. Vorig jaar in januari een goed aantal eitjes gehad van mijn cory's, maar toch wat moeten zoeken hoe ik dit in mijn stelling zou inpassen. Bij de jongen had ik enkele vuurtje gestoken om toch de restjes van het voeren ook wat extra op te ruimen. jammer genoeg bleek achteraf bijna geen van de cory's meer te leven, ik vermoed dat de garnalen de boosdoeners waren.

Mijn lesje geleerd zijn dit jaar geen garnalen er bij. Elke dag/2 dagen controleer ik op eitjes. Deze gaan dan in een bekertje met wat methyleenblauw en na 5 dagen zijn die uitgekomen. Dan gaan deze jongen naar een bakje van 3 liter voor de eerste 2 a 4 weken. Ik gebruik 2 bakjes en wissel elke 2 weken af. Na de 2 a 4 weken in dat bakje gaan ze naar een groter vakje in mijn aquariums. Het water voor die bakjes van de babys gaat via een opvoerpompje eerst door een filter die toch 3 liter volume heeft voor het bij de jongen stroomt. Dit zorgt voor een goeie waterkwaliteit.

Het eerste bakje is nu naar een grotere aquarium vakje overgeplaast en het zijn er een 70tal geworden. Nu worden ze extra gevoederd zodat ze goed kunnen groeien. Zo zien ze er nu momenteel uit:
Afbeelding
Babygup
Newbie

Berichtdoor CreaThor » do feb 12, 2015 8:54 pm

Zo, jij hebt ook een serieuze bezigheid dan. ;)
CreaThor
Regular

Aquarium type: Nano Qubie 40/ Aquascape maatwerk 160x60x60

Berichtdoor Babygup » do feb 12, 2015 11:48 pm

Ja zeker hoor! maar kben er heel graag meebezig :) liefst zou ik nog wel wat willen uitbreiden. Momenteel lukt het wel maar enkele bakjes meer zou aangenaam kunnen zijn alsook wil ik graag eens met een nieuwe soort eens poging wagen.
Babygup
Newbie

Keer terug naar Foto album