Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Geslacht antennebaarsje.

Alles over de kleinere cichliden. (Dicrossus, Apistogramma, Pelvicachromis, Microgeophagus, ...)
Bookmark and Share

Geslacht antennebaarsje.

Berichtdoor Pino » di mei 01, 2007 12:36 am

Hallo,
Dit antennebaarsje is dat volgens jullie een mannetje of een vrouwtje? Volgens mij is het een vrouwtje maar ik ben niet zeker?
Kan iemand mij helpen?
Afbeelding

Groetjes
Afbeelding
Pino
Hardened

Aquarium type: Nanoreef

Berichtdoor dunkje » di mei 01, 2007 9:44 am

ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij kan je dat zien aan de vinnen ofzo.... :?
....my vision is running....
dunkje
Hardened

Berichtdoor leonie » di mei 01, 2007 10:26 am

Dit antennebaarsje is een mannetje. Dat kun je zien omdat hij geen rood/roze vlek op zijn buik heeft.
Hier kun je het verschil zien:

Rechts is het vrouwtje (met rode vlek op buik)
Links is het mannetje (zonder rode vlek op de buik)
Afbeelding

groetjes :)
Groetjes,
Leonie 8)
leonie
Newbie

ramirezi

Berichtdoor Novaluna » di mei 01, 2007 10:42 am

het is inderdaad een mannetje. je kan het niet alleen aan het buikje zien, maar ook aan de voorste vinstralen aan de rugvin, die zijn duidelijk verlengd... groetjes
midden- en zuidamerikaanse vissen, vooral (dwerg)cichliden
www.amazoona.be
Novaluna
Regular

Berichtdoor Pino » di mei 01, 2007 2:23 pm

Bedankt hé voor al jullie reacties :D Ik dacht dat de roze vlek bij de vrouwtjes alleen te zien was tijdens het broedseizoen?

Groetjes
Afbeelding
Pino
Hardened

Berichtdoor Pino » do mei 03, 2007 5:02 pm

Ik ga morgen eens zien dat ik een mooi vrouwtje kan vinden voor mijne vrijgezel.Hopelijk is het liefde op het eerste zicht. :)

@ Leonie Bedankt voor de mooie duidelijke foto !

Groetjes
Afbeelding
Pino
Hardened

Berichtdoor Pino » vr mei 04, 2007 10:26 pm

Ik heb vandaag een vrouwtje voor mijn antennebaarsje gekocht samen met nog wat planten.Die ik deze avond dacht te gaan planten.
Ik had direct in het snuitje dat de baarsjes goed overeen kwamen.
Nu blijkt :o dat het nieuw vrouwtje al heel wat eitjes heeft gelegd waar het mannetje geregeld overheen zwemt, wat op bevruchten kan duiden.

Zou dat wat kunnen worden ?
Normaal dacht ik nog wat veranderingen aan te brengen aan mijn beplanting,
of wacht ik daar nu beter mee?

Tja het is echt liefde op het eerst zicht :D :D
Afbeelding
Pino
Hardened

Berichtdoor marlène » vr mei 04, 2007 10:30 pm

ik heb geen verstand van antennebaarsjes maar wat een leuk verhaal! Proficiat!
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor dunkje » vr mei 04, 2007 11:00 pm

leuk! ik hoop da thet iets wordt voor je :wink:
dunkje
Hardened

Berichtdoor Floddermousie » za mei 05, 2007 11:12 am

Pino schreef:Ik heb vandaag een vrouwtje voor mijn antennebaarsje gekocht samen met nog wat planten.Die ik deze avond dacht te gaan planten.
Ik had direct in het snuitje dat de baarsjes goed overeen kwamen.
Nu blijkt :o dat het nieuw vrouwtje al heel wat eitjes heeft gelegd waar het mannetje geregeld overheen zwemt, wat op bevruchten kan duiden.

Zou dat wat kunnen worden ?
Normaal dacht ik nog wat veranderingen aan te brengen aan mijn beplanting,
of wacht ik daar nu beter mee?

Tja het is echt liefde op het eerst zicht :D :D

fij ndat je al een nestje hebt zeg
zolang het vrouwtje erbij zit zou ik het nest zelf wel gerust laten
je kan wel elders in de bak iets planten, maar blijf in een straal van 5 centimeter van dat nest weg ongeveer
want mama zal niet wijken, in tegendeel zelfs verdedigen ;-)
ik heb dit ook zo meegemaakt met mijn apisto's

ik hoop dat het iets wordt die eitjes!
this must be underwater love

Lid KAV De Siervis Leuven
Floddermousie
Moderator

Berichtdoor Pino » za mei 05, 2007 6:51 pm

Slecht nieuws :cry: deze morgen waren de eitjes er nog, maar toen ik deze middags ging kijken waren ze allemaal verdwenen, ik verdenk mijne Ancristus dolichopterus, zou deze tot zulke wandaden instaat zijn?
Afbeelding
Pino
Hardened

Berichtdoor Floddermousie » za mei 05, 2007 7:44 pm

yep alle bodemvisjes lusten gfraag caviaar ;-)
geen paniek, er komt wel weer een ander nestje
this must be underwater love

Lid KAV De Siervis Leuven
Floddermousie
Moderator

Berichtdoor Admin » zo mei 06, 2007 11:05 am

Hey,

Apisto's die je koopt in winkels willen al snel na het inbrengen in de bak beginnen aan een nestje. Nu vaak is de teleurstelling groot wanneer al evensnel de eieren terug vedwenen zijn.

Je hoeft niet te wanhopen hoor. Wanneer je idd met een gezond koppel zit zal er binnen enkele dagen wel terug zo'n nestje waar te nemen zijn. Wat je kan doen is ervoor te zorgen dat je de ouderdieren nu goed afwisselend voedert (niet overvoeren !!!!). Geef ze artemia en zwarte muggenlarven enzo, dit bevordert de ei-aanmaak bij het vrouwtje.

Je dient er ook op toe te zien dat wanneer er een nestje verloren gaat het vrouwtje goed blijft eten. Vaak kan het mannetje dan agressief overkomen t.o.v. het vrouwtje.

In ieder geval veel succes nog gewenst.

Mss moet je dit artikel nog eens doorlezen: http://users.pandora.be/het_zoetwateraq ... amma's.htm

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor Pino » zo mei 06, 2007 10:18 pm

Administrator schreef:Hey,

Apisto's die je koopt in winkels willen al snel na het inbrengen in de bak beginnen aan een nestje. Nu vaak is de teleurstelling groot wanneer al evensnel de eieren terug vedwenen zijn.

Je hoeft niet te wanhopen hoor. Wanneer je idd met een gezond koppel zit zal er binnen enkele dagen wel terug zo'n nestje waar te nemen zijn. Wat je kan doen is ervoor te zorgen dat je de ouderdieren nu goed afwisselend voedert (niet overvoeren !!!!). Geef ze artemia en zwarte muggenlarven enzo, dit bevordert de ei-aanmaak bij het vrouwtje.

Je dient er ook op toe te zien dat wanneer er een nestje verloren gaat het vrouwtje goed blijft eten. Vaak kan het mannetje dan agressief overkomen t.o.v. het vrouwtje.

In ieder geval veel succes nog gewenst.

Mss moet je dit artikel nog eens doorlezen: http://users.pandora.be/het_zoetwateraq ... amma's.htm

Greetzz :wink:

Hallo, bedankt voor de info, ik denk dat wanneer ik succesvol met hun wil kweken dat best in een apart bakje doe is het niet?
Dit is zeker nog iets voor in de toekomst :)
De link die je doorgaf doet het niet :(

groetjes
Afbeelding
Pino
Hardened

Berichtdoor Martijn » ma mei 07, 2007 2:02 pm

Het is inderdaad een Ramirezi van het mannelijk geslacht. Je zult vast wel regelmatig eitjes terug vinden als het een goed lopend koppel is. Maar er is een kleine kans dat je jongen zult overhouden. Veel Ramirezi's zijn zo doorgekweekt dat ze geen broedzorg meer kennen, dat ze dan kleiner blijven, en dat ze zeer weinig kleuren tonen.
Neem ook eens een kijkje op mijn website:

www.vissenforum.nl
Martijn
Regular

Berichtdoor Pino » ma mei 07, 2007 10:26 pm

Martijn schreef:Het is inderdaad een Ramirezi van het mannelijk geslacht. Je zult vast wel regelmatig eitjes terug vinden als het een goed lopend koppel is. Maar er is een kleine kans dat je jongen zult overhouden. Veel Ramirezi's zijn zo doorgekweekt dat ze geen broedzorg meer kennen, dat ze dan kleiner blijven, en dat ze zeer weinig kleuren tonen.

Aha een Ramirezi liefhebber :D in mijn bakje is dit jonge koppel ook de eyecatcher. Nu ik je toch aan de lijn heb, nog enkele vraagjes :wink:
De vrouwtjes hebben die altijd hun roze buikje, ik heb eens gelezen dat dit alleen tijdens de paaitijd is :?:
Heb jij met deze soort al kunnen kweken?

Groetjes
Afbeelding
Pino
Hardened

Berichtdoor Martijn » di mei 08, 2007 11:26 am

Pino schreef:
Martijn schreef:Het is inderdaad een Ramirezi van het mannelijk geslacht. Je zult vast wel regelmatig eitjes terug vinden als het een goed lopend koppel is. Maar er is een kleine kans dat je jongen zult overhouden. Veel Ramirezi's zijn zo doorgekweekt dat ze geen broedzorg meer kennen, dat ze dan kleiner blijven, en dat ze zeer weinig kleuren tonen.

Aha een Ramirezi liefhebber :D in mijn bakje is dit jonge koppel ook de eyecatcher. Nu ik je toch aan de lijn heb, nog enkele vraagjes :wink:
De vrouwtjes hebben die altijd hun roze buikje, ik heb eens gelezen dat dit alleen tijdens de paaitijd is :?:
Heb jij met deze soort al kunnen kweken?

Groetjes

Je kan het wel stellen dat ik een Ramirezi liefhebber ben. Het is echt mijn favo vis! 8) Als het een gezond exemplaar is, dan hoor je vrijwel altijd een kers rode / roze buik te zien. Tijdens de paartijd is die roze buik nog intenser te zien. Man en vrouw zijn dan op hun mooiste, en dat is erg leuk om te aanschouwen. Het is een erg mooi liefdes spel, de man daagt de vrouw uit door met zijn vinnen gespreid te staan, en gaat dan naar het vrouwtje toe en hapt haar op haar buikje. Ik heb nu een koppel dat voor geen ene meter loopt. Het vrouwtje jaagde het mannetje weg, en nu jaagt het mannetje het vrouwtje weg. Geen goed koppel dus. Als het vrouwtje zo achterna gejaagt wordt, dan is er trouwens nauwelijks over een roze buikje te spreken. Dat geld ook voor als de waterwaardes niet perfect zijn, dan is het gekleurde buikje ook niet goed zichtbaar omdat ze dan niet op haar gemak is.

Ik heb een tijd geleden een broedsel hiervan gehad. Mijn foto kunsten waren niet bepaald geweldig. :wink: Zie je die mini doperwten liggen in het kuiltje? dat zijn de eitjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles ging geweldig, de bevuchting van de man was duidelijk geweldig te aanschouwen. Maar pa en ma hebben de eitjes toch opgegeten. Ik heb deze soort niet meer gekweekt, overigens zijn er wel de plannen om in mijn 60x30x30 een goed koppel ( liefste wildvang, of goede nakweek ) te laten kweken.
Neem ook eens een kijkje op mijn website:

www.vissenforum.nl
Martijn
Regular

Berichtdoor Pino » di mei 08, 2007 4:55 pm

De Ramirezi's zijn blijkbaar niet zo makkelijk om te kweken :? Heeft er hier soms al iemand succes mee gehad :?:
Afbeelding
Pino
Hardened

Berichtdoor Pino » za mei 12, 2007 8:52 am

Mijn Antennebaarsje met zijn kersverse madam.

Afbeelding

groetjes
Afbeelding
Pino
Hardened

Berichtdoor dunkje » za mei 12, 2007 10:10 am

leuk hoor :wink:
dunkje
Hardened

geslacht antennebaarsje

Berichtdoor blackmolly » za mei 12, 2007 12:31 pm

Kweken gaat vanzelf als je de eitjes weghaalt. Mijn ramirezi leggen om de 10 dagen een nestje. Ze eten ze telkens de 2e dag op.
Eén nestje heb ik weggehaald en afzonderlijk grootgebracht. Ze zijn nu zo'n anderhalve maand oud. Het zijn er een 200-tal. :lol:

Nu laat ik er de eitjes telkens bij, in de hoop dat ze broedzorg leren.
blackmolly
Newbie

Re: geslacht antennebaarsje

Berichtdoor Pino » za mei 12, 2007 5:05 pm

blackmolly schreef:Kweken gaat vanzelf als je de eitjes weghaalt. Mijn ramirezi leggen om de 10 dagen een nestje. Ze eten ze telkens de 2e dag op.
Eén nestje heb ik weggehaald en afzonderlijk grootgebracht. Ze zijn nu zo'n anderhalve maand oud. Het zijn er een 200-tal. :lol:

Nu laat ik er de eitjes telkens bij, in de hoop dat ze broedzorg leren.

Das al is de moeite een 200 tal :o daar wil ik wel eens wat meer over weten Blackmolly :D
- Hoe ziet zo een kweek bak er uit ?
- Wanneer neem je de eitjes dan weg ?
- En hoe doe je dat? dit lijkt mij nog niet zo simpel.
- Dat water in de kweekbak stelt dat speciale eisen van temperatuur en zo, en belichting?

Alvast bedankt hé :D
Afbeelding
Pino
Hardened

geslacht antennebaarsje

Berichtdoor blackmolly » za mei 12, 2007 8:16 pm

OK, hier gaan we :
Ik neem een klein plastic aquariumpje, 20 x 15 x 15 ; verwarmer en uitstromer erin, en water uit de bak waar de ouders in zitten. Temp. rond 28°.
De eitjes, met steen of blad (dat dan wel moet worden verzwaard), erin met een goeie dosis Esha 2000 of methyleenblauw.

Na 2 dagen zie je de staartjes wiebelen. Dan elke dag de helft van het water verversen, met water uit het ouderaquarium. Uithevelen doe je met een luchtdarmpje waaraan een steentje, zodat je zeker geen larven mee uithevelt.

Zodra ze vrijzwemmen voer ik ze de eerste dagen met azijnaaltjes en daarna pas uitgekomen artemia.

Dit is geen evangelie. Ieder zal wel zijn eigen systeem hebben, maar bij mij lukt het prima.

Sukses
blackmolly
Newbie

geslacht ramirezi

Berichtdoor blackmolly » za mei 12, 2007 8:19 pm

prachtig. Ik kreeg een foutmelding. Nu kreeg je het 3x.
blackmolly
Newbie

Berichtdoor Pino » za mei 12, 2007 9:31 pm

Bedankt voor de info, Tja er zijn al enkele dagen problemen met het forum.Maar als ik het 3 x lees zit het er zeker goed in hé. :lol: :wink:

Heb je in dat bakje waterplantjes staan of is dit niet nodig?
Zou het ook zonder Escha 2000 kunnen ?
Moet er een lamp op?

Groetjes
Afbeelding
Pino
Hardened

Volgende

Keer terug naar Dwergcichliden