Inloggen/Registreren

Zoeken Help

hoeveel vrouwtjes bijplaatsen

Alles over de kleinere cichliden. (Dicrossus, Apistogramma, Pelvicachromis, Microgeophagus, ...)
Bookmark and Share

hoeveel vrouwtjes bijplaatsen

Berichtdoor trinityss » vr jun 28, 2013 6:31 am

Hoi,

Waarschijnlijk een vaak gestelde vraag, hoeveel vrouwtjes plaats ik best bij mijn mannetje.
Ik heb een aquarium van 90 L en heb sinds 1 week een prachtige Apistogramma ramirezi electric blue.
De verkoper was niet zeker of er nog een vrouwtje tussen zat vandaar dat ik voorlopig enkel een mannetje heb.
Binnenkort komt er een nieuwe lading binnen en hopelijks zit er dan een vrouwtje tussen.
Verder heb ik nog een schooltje Kegelvlekbarbeeltjes en roodkopzalmen.
Liefst zou ik er 2 toevoegen. Jullie advies?

http://youtu.be/IV41UZW2kKY

Gr,
trinityss
Newbie

Aquarium type: tropisch

Re: hoeveel vrouwtjes bijplaatsen

Berichtdoor Tess » di jul 02, 2013 9:55 am

2 zou ideaal zijn maar ik vrees dat jouw bakje daar (veel) te klein voor is. Apisto's zijn territoriaal en vrouwtjes bakenen echt een stukje af voor zichzelf. Ik zou durven stellen dat een meterbakje het minimum is als je 2 vrouwtjes wil houden anders zitten ze merendeel van de tijd onder stress.
Probeer eventueel in koppelvorm te houden en zorg voor héééééél veel schuil en verstopplaatsen voor mevrouw. Hou in het oog of het mannetje haar niet heel de tijd stress bezorgd en misschien loopt het zo wel goed.
Sinds 14/3/09 fiere mama van Tristan
en sinds 2/3/'12 van Merlijn
Tess
Moderator

Aquarium type: 80*30*40 gezelschapsbak/aquacube: garnalen

Re: hoeveel vrouwtjes bijplaatsen

Berichtdoor Joerry » di jul 02, 2013 10:08 am

De Ramirezi is geen apistogramma, het is een microgeophagus. Vroeger werd de rami gecatalogiseerd bij de apisto's, nu word hij ondergebracht bij de geophagus. Ik vind dit beter passen omdat de Geophagus in tegen stelling tot de Apisto's minder last hebben van agressie.
Uit eigen ervaring vind ik de rami veel minder agressief als bv de kersebuikjes.

Als je bak 80cm lang is kan je er 1 koppeltje in houden, dus kan je 1 vrouwtje bijzette. Meer zou ik niet riskeren zeker niet in die maat van bak.
Joerry
Regular

Aquarium type: Vision 260, Betta drupsysteem

Keer terug naar Dwergcichliden