Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Gedrag antennebaarsjes

Alles over de kleinere cichliden. (Dicrossus, Apistogramma, Pelvicachromis, Microgeophagus, ...)
Bookmark and Share

Gedrag antennebaarsjes

Berichtdoor yapiyapo » zo jun 14, 2009 5:42 pm

Ik heb nu enkele weken antennebaarsjes. Tot nu nog geen problemen gehad. Gisteren heb ik wat water ververst en vandaag jaagt het mannetje als zot op het vrouwtje. In het begin zag ze er heel goed uit, nu nog steeds. alleen legt ze haar rugvin voortdurend plat. is dit normaal? gaat het vrouwtje hier niet te veel onder lijden? ik begon zelfs te twijfelen ofik twee mannetjes had. ik heb enkele foto's bijgevoegd.

De man
Afbeelding
Afbeelding

Het vrouwtje
Afbeelding
Afbeelding
yapiyapo
Newbie

Re: Gedrag antennebaarsjes

Berichtdoor Admin » zo jun 14, 2009 6:49 pm

Tja, dit gedrag zie je wel vaker hoor. Zorg voor wat beschutting voor het vrouwje. Met beschutting bedoel ik plaatsen gemaakt door decoratiemateriaal of planten waar het vrouwtje zich wat kan ontrekken aan het zicht van het mannetje. Wanneer het vrouwtje in de mogelijkheid is om eitjes af te zetten zal dit de druk van het mannetje afwenden en zal , normaal gezien, er een baltsgedrag waarneembaar zijn.

Weet dat het vrouwtje momenteel wat ondrukt wordt en dat is de reden waarom waar vinnen plat liggen, wanneer het mannetje haar achterna zit. Dit mag niet blijvend zijn , anders bestaat de kans dat het vrouwtje verzwakt en het loodje zal leggen.

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor clownbotia » zo jun 14, 2009 7:16 pm

Hey m'n Ramirezi vrouwtje doet dit ook af en toe.
m'n koppeltje legt regelmatig eieren. De dag nadat de eieren zijn gelegd (en ook direct zijn opgegete ndoor de medebewoners) jaagt hij nogal sterk op m'n vrouwtje. ze legt haar vin ook plat en heeft veel minder kleur, na een par dagen is dit in orde, ook tijdens het eten, als hij har gerust laat. ziet ze er alweer veel mooier uit.

komt we lgoed :)
tegenwoording ook een website : www.hetgarnalenhuisje.webs.com

Het nieuwe GARNALEN EN KREEFTENFORUM!!
clownbotia
Newbie

Berichtdoor yapiyapo » zo jun 14, 2009 7:55 pm

ja eten is geen probleem, dan mag ze haar gang gaan. ze heeft wel enkele verstopplaatsen, hoewel de kokosnoot in m'n aquarium door niemand gebruikt wordt. maar er zijn ook andere verstopplaatsen. Dus het zou kunnen dat ze eitjes heeft gelegd? hmm die zal men ancistrus wel binnengespeeld hebben.
Laatst bijgewerkt door yapiyapo op zo jun 14, 2009 8:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
yapiyapo
Newbie

Berichtdoor Admin » zo jun 14, 2009 8:15 pm

Neen, eitjes zul je hoogstwaarschijnlijk nog niet gehad hebben hoor. Zolang ze idd bij het eten kan , kan ze op krachten komen.
Het is niet altijd eenvoudig om zo'n cichlide koppel in harmonie met elkaar te laten leven. Er is soms ook wat geluk mee gemoeid. Soms kan het al eens helpen je aquarium volledig te herinrichten.

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor clownbotia » ma jun 15, 2009 9:48 pm

yapiyapo schreef:ja eten is geen probleem, dan mag ze haar gang gaan. ze heeft wel enkele verstopplaatsen, hoewel de kokosnoot in m'n aquarium door niemand gebruikt wordt. maar er zijn ook andere verstopplaatsen. Dus het zou kunnen dat ze eitjes heeft gelegd? hmm die zal men ancistrus wel binnengespeeld hebben.

Ramirezi's zijn vooral vrijleggers, bij mij leggen ze hun eitjes ofwel in een kuiltje, ofwel op een javavaren. dus verstopplaatsen heb je niet nodig om te kweken.

ik zie niet in waarom het niet kan dat ze ooit al eens eitjs heeft glegd, maar dan zou je wel baltsgedrag gezien hebben. en dan kuisen ze hun favo plekje op :)..

bij mij duurt het vervelende gedrag van het mannetje een drie tal dagen, daarna zijn het weer beste maatjes :)
tegenwoording ook een website : www.hetgarnalenhuisje.webs.com

Het nieuwe GARNALEN EN KREEFTENFORUM!!
clownbotia
Newbie

Berichtdoor yapiyapo » di jun 16, 2009 2:02 pm

ja het gedrag is al voorbij. het vrouwtje is wel nog wat schuchter maar ze wordt niet meer achternagezeten.

haar favoriete plekje is wel naast de schuilplaats van mijn ancistrus. de kans op eitjes is dus zeer klein :)

Jammer, want ik wil het gedrag van een cichlide tijdens het grootbrengen van hun kroost wel eens live zien.
yapiyapo
Newbie

Keer terug naar Dwergcichliden