Inloggen/Registreren

Zoeken Help

De Skalaar - Gent

Winkels in Provincie Oost vlaanderen
Bookmark and Share

De Skalaar - Gent

Berichtdoor kipoewee » zo aug 29, 2010 4:50 pm

Hier en daar is er al over gesproken, en na mijn boekje vandaag ben ik van mening dat hij echt wel een plaatsje verdient in de lijst met aquariumzaken ;)

Aquariums, vissen, techniek en een heleboel informatie!
(Er zijn ook wat zaken tweedehands te koop)

Kweekcentrale De Skalaar
Pantserschipstraat 17
9000 Gent

Tel. 09/233.29.22
http://www.deskalaar.be

Dinsdag : 20.00 - 22.00
Woensdag : 20.00 - 22.00
Vrijdag : 20.00 - 22.00
Zondag : 10.00 - 17.00

't Is een gewoon rijhuis, met enkel wat reclame op het raam. Best onopvallend dus...
Wil je binnengaan, dan moet je aanbellen. Vervolgens moet je een kleine trip door de woonst maken om via de tuin in het achterliggend gebouw te komen.

Een vriendelijke man en geeft graag uitleg, mooie verzorgde vissen en planten, ... Kortom een goed handeltje.
De eerste vraag was welk aquarium heb je, en wat zit er in?
In mijn ogen eerder een professionele aquariumhouder, net als het overgrote deel van zijn klanten (denk ik?)
Als leek krijg je daardoor soms toch het gevoel dat wat je al super acht, eigenlijk toch maar brol blijkt te zijn... Waarschijnlijk is dat niet de bedoeling van de man, maar dat effect had het toch op mij en m'n gevolg :lol:
Hij was bijvoorbeeld soms nogal direct met z'n mening over Juwel, want qua verlichting en filtering zou Juwel blijkbaar niet zo goed zijn...
Zijn vissen kent ie duidelijk bijzonder goed, net als de planten. Hij bleef immers maar vertellen :p

Ik heb trouwens opgevangen dat zijn specialiteit L-nummers en ancistrussen zijn.
Ook enkele garnalen gezien... En vrij veel maanvissen, waaronder enkele die de winkel z'n naam eer aan doen. Grote volwassen mannetjes (naam en prijs weet ik niet meer :oops: ) werkelijk prachtige beestjes!
Naar't schijnt is hij vrij goedkoop, maar daar weet ik niet genoeg over om zelf over te oordelen...

De vissen worden meegegeven in een gesloten emmertje dat je bij elk bezoek kan meebrengen. Geen geklooi met zakjes dus. Vanaf het tweede bezoek krijg je een 'spaarkaart' waarmee je een speciaal geschenk kan krijgen. Speciaal in de zin van 'speciaal voor De Skalaar laten maken', wat het is weet ik helaas niet :p
Gezelschapsaquarium 130l (2x)
Gezelschapsaquarium 50l
Garnalenbakje 45l
Garnalenbakje 10l
Garnalenbakje 7l
kipoewee
Regular

Re: De Skalaar - Gent

Berichtdoor Jeffrey » di maart 15, 2011 9:17 pm

Ben daar onlangs geweest, en idd de man heeft wel veel vakkennis
Kheb nie echt op prijs gelet maar bvb neons waren in ieder geval wel goedkoper dan alle andere zaken die ik al geweest ben tot nu toe (kdacht 0.80cent/st)
Hij kan ook vertellen vanwaar ze afkomstig zijn enz(kwekers enz)
Jeffrey
Newbie

Berichtdoor jastas1976 » do maart 24, 2011 2:34 pm

Ben gisteren nog eens langs geweest (handig als je elke dag tot half 8 moet werken, is tot 22u open) voor wat filter gerief.
Die man weet er echt wat van! En altijd mooie, gezonde visjes en plantjes!

Alleen zou hij eens een bancontact mogen aanschaffen :wink:
jastas1976
Newbie

Berichtdoor fiekesof » do nov 03, 2011 12:10 am

Ik ben ook vanavond langsgeweest.
Mijn bak is net aan het indraaien dus nog weken wachten,maar toch wou ik mijn licht eens gaan opsteken daar.
We gingen oorspronkelijk enkel levendbarenden houden omdat onze waarden zo hoog zijn (PH en KH/GH).
Mijn man is is tegen osmose wegens té duur.
Deze fijne man had meteen een oplossing en VEEL goedkoper dan elders.
Dankzij hem zullen we binnenkort prachtige scalares kunnen houden.
Zijn informatie is eerlijk en correct.De prijzen zeker ook.
Zowel materiaal/vissen als planten zijn zeer schappelijk.
Prachtige vissen.
Echt een blijvertje!
Binnen een maand gaan we zeker bij hem om passende vissen voor onze waarden/grootte aquarium te kopen.

Top!!
fiekesof
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Gommer » za feb 25, 2012 12:02 pm

ik kan bevestigen wat hierboven beschreven is.
tot op heden is dit de goedkoopste zaak waar ik in oostvlaanderen binnenstapte.
ook kan ik eraan toevoegen dat de zaakvoerder zeker niet op winst uit is en dus correcte info zal geven om de klant te helpen.
echter als het druk is dan kan je wel 30 minuten of langer staan kijken tot je aan de beurt bent ( en tis daar zeer warm )
van de vissen kan ik vertellen dat er veel duitse nakweek te vinden is die volgens de man de betere/beste is in europa.
190 L - Gezeldschaps aquarium
105 L - Cichlide bak
85 L - Platy uitzwemmer
85 L - Leeg
85 L - Extra bak voor opvang
60 L - Garnalen aquarium
15 L - Leeg
Gommer
Regular

Aquarium type: 100cm 190l / 100cm 105 l / 3x80cm 85 l / 60cm 56l

Berichtdoor Niek » za maart 03, 2012 2:21 pm

Ga deze straks een bezoekje brengen ;D
Niek
Newbie

Aquarium type: Aqualantis 60cm , Juwel Vision 180 ,Broedselbakje

Berichtdoor joanna » za jun 09, 2012 10:13 am

Ik bezoek deze zaak nu al ruim 2 jaar en ben er erg tevreden van. Zowat alle vissen en garnalen komen hiervandaan. Steeds gezonde mooie vissen voor een erg lage prijs. Regelmatig wat meer speciale vissen binnen, en anders kan je ze wel bestellen. Hij heeft voor mij enkele maanden naar betta's gezocht die hij mooi en gezond genoeg vond om door te verkopen, en heeft die uiteindelijk in Duitsland gevonden.

Mijn vader heeft hier ook een aquarium op maat laten maken voor een nette prijs. Op alles van eigen materiaal of tweedehands materiaal krijg je garantie van de Skalaar zelf. Je kan er veel materiaal vinden en bestellen, altijd goede kwaliteit waar hij zelf tevreden van is.

Qua voeding hebben ze een eigen lijn die ontwikkeld is in samenwerking van de universiteit van Gent. Het is een heel ruim aanbod van alle soorten voedsel voor vissen. Er is ook altijd diepvriesvoer en levend voer te verkrijgen.

De specialiteiten zijn cichliden en nano bakjes. Het staat er dan ook vol met nano bakjes en materiaal, vaak ook tweedehands voor een mooie prijs.

Het aanbod van planten is wat minder. Hij heeft vaak veel soorten planten staan, maar ze zijn meestal al goed aangevreten door de vissen aangezien ze gewoon bij de vissen in de aquaria staan. Ook zitten er erg veel slakken op.

Kortom, zeker aan te raden. Alles voor een schappelijke prijs met een eerlijke uitleg. Hij zal je nooit vissen meegeven die niet in je aquarium passen, of die niet samengaan met de andere bewoners. Iemand die het echt voor de hobby doet en niet voor de winst.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor Maximus » di aug 14, 2012 10:08 am

Jammer dat men niet op emails reageert.

MVG Max
Maximus
Newbie

Aquarium type: Leeg aquarium momenteel

Berichtdoor joanna » di aug 14, 2012 10:33 am

Heb je al een herinnering gestuurd? Meestal antwoordt Francis vlot op mails, maar soms wordt een mail wel eens vergeten tussen vele andere ;)
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor Peter9030 » di aug 14, 2012 2:36 pm

Ja inderdaad, altijd vrij snel antwoord gekregen op mijn mails. De man is echt super professioneel bezig met zijn zaak.
Ga hier nu geruime tijd en altijd vriendelijk ontvangen, zeer veel uitleg en zeer behulpzaam. Zou nergens anders nog willen gaan.
Zaken die hij niet in voorraad heeft, zoals planten en dergelijke kan hij bestellen en worden vrij vlot geleverd.
Kortom niks dan lof voor Francis. :wink:
60 liter gezelschapsaquarium - Hawaï Platty's, Corydoras Panda, Otocinclus Vittatus, koppel Honinggoerami's
240 liter gezelschapsaquarium - Koppel Ancistrus dolichopterus, Hyphessobrycon bentosi, Corydoras Sterbai, Dalmatiër Molly's en Diamantgoerami's
Peter9030
Newbie

Aquarium type: Zoetwater gezelschapsaquarium

Berichtdoor Wowobeer » wo maart 20, 2013 12:48 am

Zeer vriendelijke man met inderdaad een geweldige kennis van zowel vissen als planten.
Ik moest nog maar een vage beschrijving geven van een plantje dat ik had gezien in de Tom en Co en hij kon me meteen zeggen welke soort dit was (wat ze in de tom en co zelfs niet wisten) en dat dit helemaal geen aquariumplant was... jammer maar helaas zegt men dan :lol:

Maar dus zeker een aanrader voor de mensen die graag eens een woordje uitleg krijgen en vissen zoeken tegen goede prijzen !!!
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor kvinna » ma mei 06, 2013 1:09 pm

gisteren ook naar de Skalaar geweest, idd vriendelijke mensen en geven veel uitleg al krijg ik wel het gevoel dat ze denken dat ze alle waarheid in pacht hebben, wat ik toch een beetje betwijfel..ze doen ook nogal neerbuigend over bepaalde aquariummerken ..ik hou niet echt van die stijl..we hebben er wel mooie corrydora's gekocht..al wou mevrouw er ons toch meer doen kopen dan goed is voor ons aquarium...
" alleen dode vissen drijven met de stroom mee "
kvinna
Newbie

Aquarium type: juwel rio 125

Berichtdoor Peter0032 » ma mei 06, 2013 5:22 pm

één van de betere zaken in Gent, je krijgt wat je wil voor je geld, goede uitleg, een goede service, een goede kwaliteit van vissen, een man die nog begaan is met zijn dieren. die vragen durft stellen aan de klanten en u niet zomaar een vis zal verkopen om te verkopen;
Grs
Peter0032
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » za okt 12, 2013 10:37 am

Ondertussen al vaste klant hier :) Hier krijg je dus ook nuttige informatie. Wat niet overal zo is.
Ook zijn Francis zijn zijn aanzienlijk lager. Filtermateriaal kan je in grote verpakkingen kopen (ook watten en sponzen). De producten van easy life verkoopt hij aan de laagste prijs, of je nu 250ml koopt of 5 liter.
Top winkel.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Will_tuna » ma okt 28, 2013 4:11 pm

Ben er nu ook al 2 keer geweest en zeer aangenaam verrast!
Will_tuna
Newbie

Aquarium type: 120*70*50 Tropisch

Berichtdoor sabine » di dec 31, 2013 9:59 am

Mij zien ze niet meer in de Skalaar :
Begin 2013 had ik alles voorbereid om te starten met Discussen. Alle adressen afgezocht in de regio, en ik kwam bij de skalaar terecht omdat die via de forums nogal aangeprezen werd.
Aangezien het een gans eind rijden was, had ik op voorhand gebeld om te zien of hij wel discussen had. dit werd bevestigd, en hij noemde een 2-tal kleuren op die hij in huis had. Dezelfde avond naar skalaar gereden. Toen bleek dat het maar om 1 soort ging, en er slechts 3 aanwezig waren. Ik, totaal geen ervaring in discussen op dat ogenblik, vroeg wat verdere informatie aan de eigenaar. Ik kreeg daar direct een 3-tal ouderen op mijn dak met allemaal ongevraagde informatie, hoe mooi en gezond die 3 discussen waren,... Kortom, ik werd daar overdonderd en had bijna zelf geen kans om iets te vragen wat ik echt moest weten. Ik heb de 3 aanwezige discussen gekocht (schappelijke prijs). De weken die erop volgden gingen ze één voor één dood (waren nochtans discussen van een 8-tal cm groot), ze waren graatmager, wilden niet eten, enz...
Ondertussen zijn we 1 jaar later, heb ik mijn discussen aangekocht in Lierde en Aalst, en ze zijn perfect opgegroeid met dezelfde watercondities als destijds begin 2013. Als ik nu de foto's bekijk van de 3 discussen uit de skalaar toen ik ze net gekocht had, was al dijdelijk te merken dat ze een ingevallen buik hadden, dus al ziek waren. Dus zeker geen aanrader voor onervaren mensen...
sabine
Newbie

Aquarium type: Aquatlantis

Berichtdoor duivelken » di jan 07, 2014 12:42 pm

Ik kom reeds enige tijd in deze winkel, en over het algemeen heb ik hier een zeer goede indruk van.

Je vindt zeer weinig zieke of dode vissen in de bakken, en Francis weet zeer goed waar hij over spreekt. De vissen zijn over het algemeen ook zeer fair geprijsd. Niet alle vissen die op de site staan zijn altijd te verkrijgen, maar veel vissen zijn op bestelling te verkrijgen. Ook op de prijs die op de site staat, mag je niet 100% afgaan. Er staat ondertussen op de site bij vermeldt dat de prijs kan fluctueren, maar toen dit er nog niet opstond, en ik om Corydora Pygmaeus ging bij Francis, verschoot ik toch wel even toen de prijs van 1,90 (site) omhoog was gegaan tot 2,40 (winkelprijs). Ik begrijp nu wel dat de verkoopprijs afhangt van de inkoopprijs, maar vond het op dat ogenblik toch een zeer grote prijsverhoging, zeker procentueel gezien. Uiteraard moet Francis wel zijn winkelruimte, electriciteit, water, ... verrekenen en er dan bij voorkeur nog iets aan overhouden ook. Nu de melding op de site staat dat dit geen vaste prijzen zijn, is dit eventuele misverstand sowieso op voorhand van de baan.

Noch de zaakvoerder, noch zijn vrouw zijn voorstander van de grote aquariummerken, zoals bvb Juwel, maar zullen wie in de winkel komt en zo een bak heeft, wel de nodige uitleg geven om aan te tonen wat de tekortkomingen zijn van deze merken, en hoe ze het best kunnen opgelost worden. Ik kreeg voor mijn Juwel bak van Francis een uitleg over de interne filter die het water niet voldoende circuleert, en hoe dit op te lossen viel. Er werd niet gepusht naar een verkoop van een andere filter, maar een goede oplossing aangeboden. Indien er stukken nodig zijn, dan kunnen ze ook besteld worden, maar kan er evengoed gekeken worden voor een alternatief (had ik voor als mijn lichtbalk stuk ging).

Ook het voer dat er verkocht wordt, vind ik persoonlijk beter dan dat van de grote merken. Jonge vissen groeien er goed mee op, en de volwassen vissen eten het allemaal en zijn gezond.

Alle producten van Easy Life zijn er ook te krijgen aan prijzen die onder het marktgemiddelde liggen.

Grootste nadeel van deze zaak is soms de wachttijd voor je aan de beurt bent. Hier staat dan wel tegenover dat iedereen een zeer uitgebreide uitleg krijgt en dat alle vragen zo goed en compleet mogelijk beantwoord worden.

Wat mij betreft een absolute aanrader en ook mijn vaste winkel - bijna al mijn vissen komen van hier.
"Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."
duivelken
Moderator

Aquarium type: Rio 300 Z-A (discus) + Cayman 80 (levendbarenden)

Berichtdoor Wowobeer » za jan 11, 2014 1:12 am

Juist terug van de Skalaar si.
Ik had in mail aangevraagd of er nog corydoras panda's waren en wat de prijs was, binnen het half uur al antwoord dat ze nog voorradig waren.
Dus ik naar daar en nu bleek de prijs dat Francis mij in de mail gezegd had minder te zijn dan wat er op het prijskaartje stond :o , ik heb er dan maar subtiel iets van gezegd en het was geen probleem, het was zijn eigen fout, dus heb ik men panda's met korting gekregen :lol:
Dus ik dik content naar huis met ne rugzak vol viskes :mrgreen: :mrgreen:

Vandaag was het terug de vrouw die me kwam helpen, en ik moet zeggen: ze is haar kennis over het aquariumgebeuren aan het bijschaven, dus dit vind ik ook nog wel een extra positief punt waard.
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor plorax » zo jan 12, 2014 8:25 pm

Vandaag eens een bezoekje gebracht. Ik heb soms wel een paar dode Corydoras paleatus gevonden.
Hij zei dat het kwam omdat ze nog zeer jong waren en zeer frachiel.
Er zijn zeer veel verschillende soorten vissen en planten.
plorax
Newbie

Aquarium type: Juwel Rekord 600

Berichtdoor Wikkes » do jan 16, 2014 8:25 pm

Zeer aangename man, en een gezellig shopke voor niet te veel geld.

6 manen gekocht, verteld dat ik geen ervaring had met manen en een tamelijke uitleg gehad.

Ik wen de manen 1.5u over en op 3 dagen 5 manen dood.

Hij beweerd via 1 mail die ik kreeg dat het aan het overwennen ligt, maar da betwijfel ik ten zeerste, want mijn water was tamelijk identiek als het zijne. Nooit meer iets van gehoord.

Ik vond dat het zijn taak was om te vertellen hoe ik dan had moeten overwennen als ik zei dat ik geen ervaring met manen had.

Conclusie 50€ weggegooit, 1maan solo in menne bak, en op 1mail na, niets meer van gehoord.

Hij is dan wel goedkoper, maar ofwel kreeg ik "mindere" vissen ofwel een oncomplete uitleg.

Moest ik nog eens in gent passeren, dan zou ik toch niet stoppen. De 5 dode manen wringen veel te hard om daar nog iets uit te geven.

Gelukkig zijn de meeste verhalen wel positief en zeker de moeite om eens gaan te zien.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Jerome » zo mei 04, 2014 2:32 pm

2 weken geleden geweest en sympathieke mens :) Uiteindelijk niets gekocht omdat hij me aanraadde toch nog eens na te denken wat ik nu net wou.

Leuke winkel ook... Ben geen fan van afgelikte winkels. Een viswinkel hoort te zijn zoals een leuke garage. Beetje groezelig en geknutseld :D
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Berichtdoor thiby » zo mei 04, 2014 4:22 pm

net terug van de skalaar en ik had er toch meer van verwacht eerlijk gezegd.
op de helft van de vissen staat er geen prijs, wat dan wel leuk is is bij de vissen die wel een prijskaartje hebben dat erbij staat vanwaar ze komen wat goed is voor een leek.
de bakken kwamen naar mijn mening wat onverzorgd over, de prijs vind ik wisselend voor bv diamantzalmen waren het de goedkoopste die ik al gezien had in de winkel terwijl de apistogramma agasizii er voor een jong koppel 17euro was en ik deze al stukken goedkoper heb zien zitten.
ik vond het allesinds niet de moeite om tot daar te rijden en zal er denk ik ook niet snel meer terug gaan
thiby
Regular

Aquarium type: amazone/garnalen

Berichtdoor Burtonman » zo mei 04, 2014 7:17 pm

Voor materiaal vind ik hem zeer goed en goedkoop. Vissen zou ik er nog minder snel kopen. Meestal kan ik deze een stuk goedkoper aankopen bij aqua botia, die bij mij om de hoek is. Aqua botia is dan weer veel duurder qua materiaal. Let wel op, ik bestel altijd mijn vissen bij aqua botia. De vissen in de winkel zelf zijn meestal duurder.
Burtonman
Regular

Aquarium type: Ciano emotions 80

Berichtdoor Matt1118 » zo mei 04, 2014 9:43 pm

Vind de prijzen van vissen quasi bij elke winkel wat duur. Wetende dat ik bij Jos Hut in nederland top maanvissen heb gekocht voor de prijs van €7,5. Vind je volgens mij bijna in geen enkele winkel.
Vissen koop je best bij de betere/gespecialiseerde (hobby) kweker denk ik dan.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor R_Renzo_R » di aug 19, 2014 10:24 pm

Burtonman schreef:Voor materiaal vind ik hem zeer goed en goedkoop. Vissen zou ik er nog minder snel kopen. Meestal kan ik deze een stuk goedkoper aankopen bij aqua botia, die bij mij om de hoek is. Aqua botia is dan weer veel duurder qua materiaal. Let wel op, ik bestel altijd mijn vissen bij aqua botia. De vissen in de winkel zelf zijn meestal duurder.

hij heeft idd goed filtermateriaal... vissen heb ik er nog nooit gekocht had ik genoeg :)
R_Renzo_R
Newbie

Aquarium type: zoetwater 60 liter en 200 liter

Volgende

Keer terug naar Oost vlaanderen