Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Koppel maanvissen agressief naar elkaar geworden

Hier kan je vragen en antwoorden terugvinden m.b.t. de grotere soorten onder de cichlidae. Zowel Afrikaanse als Amerikaanse soorten. (Symphysodon, Thorichthys, Aequidens, Julidochromis, Neolamprologus, Cyphotilapia, Aulonocara, Pseudotropheus, ...)
Bookmark and Share

Koppel maanvissen agressief naar elkaar geworden

Berichtdoor AdventAngel » di aug 15, 2017 11:32 am

Hoi iedereen,

Ik heb nu een jaar lang 2 aquaria - allebei Juwel rio 240 - in beide bakken zit alleen een koppel maanvissen.
In de eerste plaats had ik een schooltje in 1 bak, maar dat ging mis, dus ik heb de koppels toendertijd gescheiden.

Dit is meer dan een half jaar goed gegaan, maar gisterochtend zag ik dat in 1 van de bakken het mannetje het vrouwtje helemaal had toegetakeld, en ze durfde zelfs niet te eten. Ik heb een plexiglas schot met gaten tussen ze gezet om het vrouwtje wat rust te geven.
Maar zelfs een dag later schrikt ze nog steeds weg wanneer 't mannetje op haar afschiet - ook al kan hij niet bij haar.

Die twee gaan dus niet meer bij elkaar willen, maar m'n vraag is nu wat te doen met deze situatie?
Het mannetje ga ik sowieso terugbrengen (die heeft al zoveel problemen veroorzaakt), maar het vrouwtje zou dan de enige vis in het aquarium zijn...

Het andere koppel is redelijk rustig, zou ze bij hun teruggeplaatst kunnen worden?
Of zijn er andere vissen die ik bij het vrouwtje zou kunnen plaatsen zodat ze zich niet eenzaam voelt?
Ik wil haar het liefst niet kwijt....
AdventAngel
Newbie

Aquarium type: 2 Juwel Rio 240

Re: Koppel maanvissen agressief naar elkaar geworden

Berichtdoor AdventAngel » di aug 15, 2017 5:26 pm

Heb dus geprobeerd t vrouwtje bij de anderen weer te plaatsen, maar daar werd ze nóg slechter behandelt.

Dat wordt dus het mannetje terugbrengen in de eerste plaats...

Maar daarna zit ze dus alleen in haar aquarium, zijn er vissen die er nog bij geplaatst kunnen worden bij een maanvis die al een aantal maanden in die bak zit??
AdventAngel
Newbie

Berichtdoor eltwee » wo aug 16, 2017 10:36 am

Je bak is gewoon te klein, hierdoor probeer je krampachtig toch een groep te houden die dan maar uit 4 vissen bestaat. Zo ben je binnen de kromme regel van 50l per vis. je ben wel voor het gemak de hoogte van je bak vergeten, een volwassen maanvis gebruikt 20 tot 30 cm hoogte gewoon om te leven, met wat deco blijft in je bak niet veel hoogte beweging meer over.
Door dat je groep te klein is wordt de agressie niet genoeg verdeeld. Om zwemruimte te houden is hij waarschijnlijk niet te fel beplant wat een tekort schuil mogelijkheden geeft, ook weer meer agressie.
Het bewuste wijfje is nu eenmaal de laagste in rang, zet het in een andere groep dan neemt het van nature de laagste posite in, de vorige laagste gaat nu een stap omhoog en wordt de nieuwe pestkop. Het dominante mannetje zal altijd een gezond dominant mannetje blijven. Dit weg doen, is je beste/gezondste vis weg doen. Waarmee ik het wegdoen niet wil afkeuren, je bak is gewoon te klein om succesvol maanvissen te houden.
Wil je het goed doen koop dan een bak met minstens 60 cm water hoogte, 70 is nog beter, ga voor een groep van MINIMUM 5 tot 7 vissen. Ga voor voldoende takken en planten zodat de vissen kunnen schuilen. Al bij al wordt dit dan een 6 tot 800l bak voor een 7 tal maanvissen + een beetje beweging op de bodem en een pure opvervlakte hanger.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor AdventAngel » wo aug 16, 2017 7:25 pm

In de eerste plaats, het zou fijn zijn als je niet gelijk aanneemt dat ik geen schuilplekken heb voor ze, ze hebben verschillende mogelijkheden, het is goed beplant.

En hoe kom je bij 50L per vis? Ik heb een paartje in 200L+ zitten, en het andere paartje zit in een heel andere 200L+?
Dit is de situatie al voor een jaar lang, het zijn gevormde koppels, nooit problemen gehad.

Mijn eerste school WAS 6 vissen, maar toen het tweede koppel zich vormde was het een hel, dus had de overgebleven 2 teruggebracht (ter duidelijkheid, dat was de situatie een jaar geleden). Ik nam toen al aan dat de ene bak te klein was voor verschillende koppels.

Omdat ik heel gehecht ben aan het vrouwtje, was mijn vraag dus, zijn er vissen die er nog bij geplaatst kunnen worden bij een maanvis die al een aantal maanden in die bak zit.
AdventAngel
Newbie

Berichtdoor eltwee » do aug 17, 2017 7:50 am

Als je erin slaagt om een plexi te plaatsen tussen 2 vissen dan hebben ze ieder nog een bakje van amper 100l, dat is weinig voor schuil EN zwemmogelijkheid. Dat je begint met 6 vissen in 200L. Dat je denkt dat het uit elkaar halen van de koppels een goede zaak is (enkel voor kweek doeleinden). Dat je nog niet de moete hebt gedaan om eens deftige info te lezen en begrijpen, dan had je niet een 2e bak geinstaleerd en 1 koppel weggedaan maar een grotere bak gekocht en nog een 3 tal vissen bij-gehaald.
Het zijn vissen met een duidelijke pikorde die kan je alleen maar houden als er voldoende vissen samen in voldoende ruimte zitten.

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor AdventAngel » do aug 17, 2017 8:57 am

Kun je dit ook normaal tegen me zeggen, of moet alles als een belediging klinken?
Fine, ik snap het, het spijt me dat ik niet 500€ ff uit m'n achterzak kon trekken voor een groter aquarium. Het was nooit m'n bedoeling om te kweken (wat je ook ff aannam), ik had ze gescheiden op een manier dat ze elkaar niet gingen afmaken. De plexiglas plaat is nooit een permanente oplossing geweest - wat ik ook nooit heb gezegd - het was tijdelijk terwijl ik erachter probeerde te komen wat te doen terwijl ik informatie aan het verzamelen was, oa bij een aquariumzaak DE MAANVIS waar ik al m'n hele leven kom en die ik vertrouwde. En m'n vorige schooltje in dezelfde bak is er 10 jaar in geworden, dus waarom zóu ik ze niet vertrouwen?

Maar fine. Ik kan ook in m'n leven zonder iemand die alleen tegen me wilt schreeuwen dat ik een 600L bak moet kopen.
AdventAngel
Newbie

Berichtdoor eltwee » do aug 17, 2017 1:23 pm

als je de vakleteratuur op dezelfde wijze interpreteerd als een commentaar, dan kan ik he volledig begrijpen. Een goudvis kun je perfect in een kom hounden dan wordt hij 3 jaar, de 27 resterende zullen we voorhet gemak maar vergeten.
Om interpretatie fouten te vermijden, ik weet dat jij geen goudvissen hebt, het gaat dan ook over het correct houden van dieren, als het je 10 jaar is gelukt in een te kleine bak is dit geen bewijs dat jij alleen gelijk hebt gehad en het perfect kan herhalen. Achter 10 jaar zul even goed het commentaar krijgen dat het te klein is.

L2
eltwee
Hardened

Berichtdoor fred1964 » do aug 17, 2017 5:03 pm

hey AventAngel,

Wou effe reageren op je bericht, wat je bak betreft en niet over maanvissen, want daar ken ik echter geen bal van. De Juwel rio 240 liter, is een mooi bakje met als totale afmetingen van 121L x 41B x 55H cm. Toch heeft die bak leeg al geen 240 liter meer, de ingebouwde filter moet je al van je 240 liters aftrekken of heb je deze al verwijdert? Ik zelf heb een kleine juwel rio 125, leuk gezelschap bakje, toch blijven de regels hetzelfde als de bak nu groot of klein is. Je moet rekening houden met alles van deco, bodemlagen, voedingsbodem, kienhout, stenen, planten en ect......... Dat zijn al enorm veel liters dat je reeds kwijt bent en je geeft aan dat je beiden bakken nog steeds over 200 liter beschikken, dat is trouwens heel veel vind ik , klopt dit wel? Mijn bakje is maar 125 liter, maar als ik alles meereken , kom ik amper nog maar aan een 90 a 75 liter bakje en bij mij heb ik enkel de Achtergrond - juwel Stone Granite en deze is tussen de 1 a 3 cm dik, dan nog 2 grote stukken kienhout, een kiezel laag van 7 cm, ook een voedingsbodem, iets wat niet echt noodzakelijk is , tenzij je veel planten hebt zoals ik , ruim 30 a 35 stuks, die vermeerderen, plus op het kienhout javamos. Dus dit alles is reeds een pak liters die ik kwijt ben. Dan moeten mijn vissen er nog bij en vergeet de belangrijkste regel niet, 1 liter water voor 1 cm "volwassen" vis, maar grotere vissen moeten ook nog eens veel zwemruimte hebben, zodat ze een stukje kunnen doorzwemmen, zonder dat ze belemmerd worden door een obstakel. Wat vissen betreft die normaal in scholen zwemmen, wel als het schooltje te klein is, tja dan is het oorlog in je bak. Dat weet ik uit ervaring, want mijn koperzalmen zijn ook schoolvissen en wegens ik er maar zes van heb, maken ze heel de dag ruzie, als ik het zo noemen mag, ze jagen iedereen weg heel de dag door. Dus ben ik ook verplicht er nog 2 of 3 bij te halen en dan zal de rust in mijn bakje wederkeren.
Wel veel succes met je beide bakken en met je maanvissen en post eens een foto bij je vraag hier. Met een foto zie natuurlijk veel meer van je bak.
Trouwens welkom op deze forum.

fred
eerst baske vullen en dan viskes vangen
fred1964
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 125 Gezelschapsaquarium

Keer terug naar Cichliden