Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Beginnend aquariaan

Hier kan je vragen stellen over de verschillende vis-combinaties. Wil je weten of je huidige visbezetting wel correct is dan kan je dit hier even vragen.
Bookmark and Share

Beginnend aquariaan

Berichtdoor Robbedoes » ma jan 04, 2016 11:51 pm

Hallo,

Ik zou graag een aquarium willen kopen. Heb mijn oog laten vallen op de Aquatlantis Fusion 100 (100x40x60 - 188L - met led verlichting). Best wel prijzig met meubel erbij. Maar heb ik er voor over. Nu heb ik dus de laatste dagen niets anders gedaan dan mij te verdiepen in de verschillende vissoorten voor een gezelschapsaquarium. En dat zijn er wel wat :) . Dus voordat ik overga tot de aankoop zou ik toch een beetje willen weten welke richting ik kan uitgaan met dit aquarium.
Ik weet niet goed wat allemaal mogelijk is maar het lijkt mij toch een ruim aquarium om iets mee te doen.
Ik had gedacht aan een 6-7 verschillende vissoorten. Maar is dit wel mogelijk? Want ik had ook gelezen dat het beter is om 1 soort per waterlaag te houden. Dus dan kom je maar aan 3 vissoorten. En dat vind ik dan ook weinig.
Zouden jullie mij kunnen helpen met de indeling van het visbestand? Alle tips zijn welkom want zoals gezegd ben ik een beginnend aquariaan.
Ik wil jullie al bedanken voor de mogelijke tips voor de indeling van het visbestand.

Grtjs,

Robby
Robbedoes
Newbie

Aquarium type: Aquatlantis Fusion 100

Re: Beginnend aquariaan

Berichtdoor Wikkes » di jan 05, 2016 9:53 pm

3soorten op 188L is meer dan genoeg,

je bak is 188L minus decoratie en bodem schiet er 150L over, dat is weinig voor veel soorten.

Ik weet dat het moeilijk is voor je in te tomen, maar dat is nu net het geheim van de aquariumhobby, hou het clean en simple, less is more.

Weet dat de meeste vissen per groep/dschooltje moeten gehouden worden.
Dan spreken we snel van 10-15stuks per soort.
dan besef je zelf wel dat dat moeilijk is.

Wat "meestal" word gedaan is school in het "midden" + bodemvissen + oppervlakte vissen, al kunnen we op 60cm hoogte weinig van lagen spreken(zoals eltwee altijd zegd)

Wat ik op zo'n bak zou doen:

Een groepje dwergknorgourami's 8-10 stuks
school rasbora's/tetra's van 2-3cm denk maar richting 20-30 stuks
eventueel nog een koppelvis voor de bodem, dario dario of een apistosoort ipv de gourami's
kan je nog een meerval bijnemen of enkele ottocinclussen

Je zal zien dat ik kleine vissen voorstel, zo moet het ook, steek geen vissen van 8-10cm in zo'n bakje.
zoals de meeste levende organismen hebben vissen ook ruimte nodig.

Een vis van 3cm op 1meter is veel vrijer dan een vis van 8cm, je zal veel natuurlijker gedrag zien en je aquarium word dan pas echt een stukje natuur.

Hoe kleiner hoe beter.
Trek u van die regeltjes die je vind dat een vis 10x zijn lengte moet kunnen zwemmen niks aan, dat is allemaal maar gemaakt door mensen die hun eigen willen goedpraten en velen hebben daar de wet van gemaakt, net hetzelfde als de regel 1cm vis per liter water, dat is in elk land anders, ook iets wat je niet moet geloven, 1cm vis per liter zit je bak overbomvol.
snap je zelf wel dat je in zo'n bak geen 50vissen van 3cm moet plaatsen.

Wat ik je aanraad: kijk rond, lees lees lees, tot je je favoriete vis gevonden hebt die je goed kan houden in je aquarium, pas de rest van de vissen op je favoriete vis aan, maar zorg dat de inrichting en waterwaarden afgestemd zijn op alle soorten die je hebt.

Soms is onze hobby kernfysica, soms doodsimpel.

Maak niet de fout die 10000den mensen maken en hun bak bomval vanalles en nogwat zetten.
En zeker en vast, geloof de winkeliers nooit, 9/10 willen je bedotten om geld te verdienen.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Robbedoes » di jan 05, 2016 10:39 pm

Bedankt Wikkes voor je reactie.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit een beetje een tegenvaller is.
Ik heb al veel verhalen/reacties gelezen de laatste dagen. En dan zie je dat mensen in hun bak die kleiner is dan degene die ik op het oog had, meer soorten en ook wel grotere vissen (6-10 cm) in hun vissenbestand hebben.
Maar ik snap jouw uitleg voor 100%. Ik zal dit denk ik even moeten laten bezinken.
Robbedoes
Newbie

Aquarium type: Aquatlantis Fusion 100

Berichtdoor Jerome » di jan 05, 2016 11:15 pm

Ik kijk ook liever naar het gedrag van mijn kersenbuiken dan van mijn scholenvis hoor. Bij mij komen er geen scholen meer of ik moest een echt grote bak hebben!
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Berichtdoor Wikkes » do jan 07, 2016 5:41 pm

Robbedoes schreef:Bedankt Wikkes voor je reactie.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit een beetje een tegenvaller is.
Ik heb al veel verhalen/reacties gelezen de laatste dagen. En dan zie je dat mensen in hun bak die kleiner is dan degene die ik op het oog had, meer soorten en ook wel grotere vissen (6-10 cm) in hun vissenbestand hebben.
Maar ik snap jouw uitleg voor 100%. Ik zal dit denk ik even moeten laten bezinken.

Ik begrijp dat wel, maar de mensen maken nieuwelingen gek dat alles en nog wat zou kunnen.
Zeker de gemiddelde verkoper, die verkopen je alles en nogwat om maar geld te kunnen verdienen.

En geloof me, een rustige harmonieuse bak is veel mooier dan een aquairum met 10 soorten vis door elkaar.

Ikzelf heb een 600L met een groep maanvissen, 50 citroentetra's 25corydorassen en enkele meervallen.
corydorassen snuffelen over de grond, de manen hangen rustig te pronken, en de tetra's brengen wat leven in de brouwerij. MAAR het is een rustige bak, een aquarium waarvan je tot rust komt.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Keer terug naar De wegwijzer