Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Vissen voor de onder en boven laag

Hier kan je vragen stellen over de verschillende vis-combinaties. Wil je weten of je huidige visbezetting wel correct is dan kan je dit hier even vragen.
Bookmark and Share

Vissen voor de onder en boven laag

Berichtdoor StijnB » wo jul 22, 2015 7:48 am

Mijn aquarium is stilaan ingedraaid, dus gaan we rustig het visbestand uitbreiden.

De hoofdgroep zal bestaan uit een 50 tal kardinaalstetra's.
Maar ik ben nog aan het twijfelen voor de bovenste en de onderste laag.

Voor de bovenste laag zou ik graag gaan voor marmerbijlzalmen, een 10 à 20 stuks.
Nu kan ik een combinatie maken met een 10 bijlzalmen en bvb. 10 potloodvisjes?
Het aquarium is 200x50x50 cm, dus hebben ze genoeg plek om naast elkaar te zwemmen.

Voor de onderste laag zou ik voor een dwergcichlide willen gaan, waarschijnlijk de Ramirezi (blue), 1m2v.
Kunnen deze gecombineerd worden met koppel dwerggouramis?
Rekening houdend met de grootte van het aquarium en dat het redelijk dicht beplant is (inzake territorium).

De reden waarom ik de verschillende wil combineren is om variatie in de bak te creëren qua vorm en kleur van vissen, zonder een drukke bedoeling van te maken.

Momenteel zwemmen er reeds een hoop vuurgarnalen in, 6 otocinclussen en twee siamese algeneters.

Graag hoor ik jullie mening/ervaringen hier over.
StijnB
Newbie

Aquarium type: Zoetwateraquarium

Re: Vissen voor de onder en boven laag

Berichtdoor Matt1118 » wo jul 22, 2015 9:23 am

Ik zou de bijlzalmen niet combineren met een andere school.
Door net voor meerdere kleinere scholen te kiezen ga je het geheel net druk maken.
Less is more. Dus ik zou aanraden om 1 grote school te kiezen ipv 2.

Voor zo'n bak zou ik de otocinclussen ook vermeerderen.

Greetz
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor ben79 » wo jul 22, 2015 11:42 am

ik zou bij de ramirezi niet voor de blue varianten gaan, dat zijn doorgekweekte 'versies' die volgens mij nog gevoeliger zijn dan de 'gewone' variant..
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor StijnB » wo jul 22, 2015 12:38 pm

ben79 schreef:ik zou bij de ramirezi niet voor de blue varianten gaan, dat zijn doorgekweekte 'versies' die volgens mij nog gevoeliger zijn dan de 'gewone' variant..

Bedoel je gevoeliger voor ziektes of voor de waterwaardes.
Ik had al links en rechts gelezen dat door het doorkweken de levensverwachting van deze vissen slechts 2 à 3 jaar was.
Toch vind ik deze kwekvorm wel heel mooi.
StijnB
Newbie

Berichtdoor Wikkes » do jul 23, 2015 10:26 am

kweekvormen is een "verpesting" van de hobby. Wil je een toffe sterke dwergcichlide, ga dan voor de grote broer, de Mikrogeophagus altispinosa. Zeer mooie vis en veel sterker.

Bijlzalmen of potloodvissen.

Ik zou voor de potloodvissen gaan, de nannostomus eques, zeer leuke vis.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor StijnB » vr jul 24, 2015 10:18 am

Hallo Wikkes,

Wat moet ik mij eigenlijk voorstellen bij zo'n kweekvormen?
Hoe komen deze tot stand?
Is dit bijvoorbeeld tot stand gekomen door overkweek of door net zorgvuldig uitselecteren van bepaalde vissen die het bepaalde gen dragen dat instaat voor de blauwe kleur en daar mee verder te kweken?

Ik heb een 12 jaar in de reptielenwereld gezeten en daar was ook een hele 'revolutie' op gang bij de koningspythons die afwijkende patronen vertoonden.
In het begin had je de gewone wildkleur en met wat geluk een albino. Maar andere kleurpatronen deden zich voor en hierin is men dieper op ingegaan door specifiek te gaan kijken welk gen zij draagden (en voor hoeveel procent zij het hadden).
Door hier dan geselecteerd te gaan kweken heb je bij de koningspython nu 10-tallen varianten.
Echter denk ik wel dat 10-15 jaar geleden de drijfveer om een speciale kweekvorm te ontwikkelen geld was.
Je moest er enorm veel tijd in steken en de dieren met de beste zorg houden zodat ze zouden kweken, doch gingen de speciale vormen tot 2500 à 5000 euro van de hand. (tov 35 euro voor een wildkleur in de lokale handel)

Ik ben nog niet zo lang bezig met de aquarium hobby om te weten wat de vorige 30 jaar zich heeft afgespeeld.
Vandaar dat ik de vraag stel.
StijnB
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » vr jul 24, 2015 10:26 am

Het zal wel ongeveer op hetzelfde neerkomen (winstbejag), juist dat ze niet zoveel kosten tov wildkleur.
Er zullen ook wel soorten uit toeval bestaan...

Maar die kweekvormen dragen tot niks bij. Wildkleur houdt dan nog een bepaalde populatie van het dier in orde, ook leven ze in gevangenschap...

Ik zou ook voor een vis kiezen die men in de natuur terug vindt.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Keer terug naar De wegwijzer