Inloggen/Registreren

Zoeken Help

VERDWIJNING VISSEN

Hier kan je vragen stellen over de verschillende vis-combinaties. Wil je weten of je huidige visbezetting wel correct is dan kan je dit hier even vragen.
Bookmark and Share

VERDWIJNING VISSEN

Berichtdoor glentje406 » wo apr 22, 2015 4:34 pm

Hallo

Ik zit met een hele grote vraag. Ik heb sinds kort nieuwe vissen in mijn aquarium guppy's, neon tetra's, van alle soorten een beetje.
Maar sinds kort ben ik 2/4 van mijn aquarium kwijt aan vissen, deze vind ik dood terug of ik vind ze helemaal niet meer terug. Ik zou graag willen weten wat het probleem is en welke vissen ze opeten of doodmaken. Hier hebt u enkele foto's van mijn vissen/aquarium. Ik hoop dat u mij hierbij kan helpen.http://nl.tinypic.com/r/10mj85k/8 http://nl.tinypic.com/r/33cteed/8 http://nl.tinypic.com/r/2jcwjmv/8

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
glentje406
Newbie

Aquarium type: tropische aquarium

Re: VERDWIJNING VISSEN

Berichtdoor jaanus » wo apr 22, 2015 7:13 pm

Ik vrees dat je je waterwaarden zult moeten doorgeven hier. Een inventaris van de vissen kan ook helpen om een antwoord op je vraag te vinden.

grtz,

J
jaanus
Newbie

Aquarium type: zo groot mogelijk

Berichtdoor Stekke » wo apr 22, 2015 7:15 pm

Een eerste opmerking is je botias, deze worden te groot voor je aqua.

Voor de rest zie ik niets dat qua vissen een bedreiging zou zijn, ik gok eerder op slechte waterwaarden.
Heb je deze al gemeten? No2, no3, gh, kh, ...
Hoe is je opstart gebeurd? Direct vissen erin of na verloop van tijd? ...
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor ben79 » wo apr 22, 2015 8:09 pm

Je planten heb je blijkbaar met potjes en al in de kiezel gezet... dus met watten en lood er nog aan? Dat kan al een oorzaak zijn van sterfte..
al vind ik het wel raar dat de vissen echt verdwijnen als er echt zo veel sterven.. 1tje kan je wel eens missen, maar meerdere op korte tijd moet je toch zien als je me niet veel 'algeneters' zit..
kan je trouwens eens een foto van je algeneter posten? Lijkt ook hier weer een gibbiceps tezijn...
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor glentje406 » wo apr 22, 2015 8:27 pm

Stekke schreef:Een eerste opmerking is je botias, deze worden te groot voor je aqua.

Voor de rest zie ik niets dat qua vissen een bedreiging zou zijn, ik gok eerder op slechte waterwaarden.
Heb je deze al gemeten? No2, no3, gh, kh, ...
Hoe is je opstart gebeurd? Direct vissen erin of na verloop van tijd? ...

Na verloop van tijd met zo'n product starter. Maar anders had ik nooit dit probleem wat heel vreemd is. Sinds 2 weken is dit pas op gang en aangezien ik mijn aquarium tog al ruim 1-2 jaar heb.
glentje406
Newbie

Berichtdoor glentje406 » wo apr 22, 2015 8:29 pm

jaanus schreef:Ik vrees dat je je waterwaarden zult moeten doorgeven hier. Een inventaris van de vissen kan ook helpen om een antwoord op je vraag te vinden.

grtz,

J

Nog nooit waterwaarden gemeten, en ik zou totaal niet weten hoe dit moet ;O
glentje406
Newbie

Berichtdoor Shadosy » wo apr 22, 2015 8:58 pm

glentje406 schreef:
jaanus schreef:Ik vrees dat je je waterwaarden zult moeten doorgeven hier. Een inventaris van de vissen kan ook helpen om een antwoord op je vraag te vinden.

grtz,

J

Nog nooit waterwaarden gemeten, en ik zou totaal niet weten hoe dit moet ;O

3 mogelijkheden
- Koop quick test (staafjes, niet 100% nauwkeurig)
- Druppelset kopen
- Laten testen bij aquarium winkel
Shadosy
Hardened

Aquarium type: Te veel!

Berichtdoor glentje406 » wo apr 22, 2015 9:03 pm

ben79 schreef:Je planten heb je blijkbaar met potjes en al in de kiezel gezet... dus met watten en lood er nog aan? Dat kan al een oorzaak zijn van sterfte..
al vind ik het wel raar dat de vissen echt verdwijnen als er echt zo veel sterven.. 1tje kan je wel eens missen, maar meerdere op korte tijd moet je toch zien als je me niet veel 'algeneters' zit..
kan je trouwens eens een foto van je algeneter posten? Lijkt ook hier weer een gibbiceps tezijn...

Ja deze staan zo in het water dacht dat dit geen kwaad kon om de aquariumzaak niks er van zegt. Heb al eerder eens gevraagd aan de aquariumzaak wat de oorzaak was maar die zei dat het geen kwaad kon van de 'algeneters' en de botias, dan ben ik op deze forum terecht gekomen om een antwoord te vinden. Want ik vind de vissen dood waar aan geknabbeld is en sommige verdwijnen gewoon letterlijk heb alles doorzocht nergens te vinden. Bij sommige mannetjes guppen zijn er stukken van de staart gebeten. Maar weet geen raad ben niet zo'n ervaren aquarium persoon ik weet gewoon de basis. Maar zoals u hebt gevraagt heb ik van mijn 3 algeneters enkele foto's genomen. 1e 2 foto's is dezelfde algeneter. http://i60.tinypic.com/ifso5w.jpg http://i59.tinypic.com/34hxr9w.jpg http://i57.tinypic.com/20psj2a.jpg http://i62.tinypic.com/erzpxs.jpg
glentje406
Newbie

Berichtdoor ben79 » wo apr 22, 2015 9:27 pm

Je moet zeker het lood en de watjes van de plantjes halen, de wortels moeten helemaal bloot zijn...
je algeneters zijn ancistrus cf cirhossus, gelukkig.. hoeveel heb je er zitten en hoe groot is je bak? Als ze straks volwassen zijn en je blijkt 2 mannetje te hebben zal het ruzie zijn als ze kleiner dan 1m20 zitten..
ancistrussen eten van dode vissen maar zullen nooit levende vissen aanvallen...
ben79
Hardened

Berichtdoor glentje406 » wo apr 22, 2015 9:32 pm

ben79 schreef:Je moet zeker het lood en de watjes van de plantjes halen, de wortels moeten helemaal bloot zijn...
je algeneters zijn ancistrus cf cirhossus, gelukkig.. hoeveel heb je er zitten en hoe groot is je bak? Als ze straks volwassen zijn en je blijkt 2 mannetje te hebben zal het ruzie zijn als ze kleiner dan 1m20 zitten..
ancistrussen eten van dode vissen maar zullen nooit levende vissen aanvallen...

ik zou het niet weten of het mannetjes zijn maar mijn aquarium is 1m. Welke zou het dan zijn? Of ligt het gewoon aan de waterwaarden? Want ik denk niet dat het aan de waterwaarden zouden liggen aangezien er wel vissen verdwijnen
glentje406
Newbie

Berichtdoor ben79 » wo apr 22, 2015 10:27 pm

Ik gok wel op nitriet hoor als basis van sterfte..
dode visjes kunnen opgegeten worden, als het echter op korte termijn gebeurt zou je wel wat moeten terugvinden..
ben79
Hardened

Berichtdoor glentje406 » vr apr 24, 2015 5:12 pm

ben79 schreef:Ik gok wel op nitriet hoor als basis van sterfte..
dode visjes kunnen opgegeten worden, als het echter op korte termijn gebeurt zou je wel wat moeten terugvinden..

Waarom zijn er dan stukken uit de staarten van men mannelijke guppen? En ik heb alle planten blootgelegd en idd er zat lood aan alles verwijderd en weggegooit gisteren.Hoe krijg ik het nitriet uit het water ? En vandaag was er weer 1tje dood een hele kleine die nog niet zo stabiel is eigenlijk. Ik hoop dat heel men aquarium niet dood gaat. alvast bedankt voor je tip! weer iets bijgeleerd! :D
glentje406
Newbie

Berichtdoor ben79 » vr apr 24, 2015 5:57 pm

Nitriet krijg je omlaag door de volgende dagen veel te verversen..
ben79
Hardened

Berichtdoor ben79 » vr apr 24, 2015 5:58 pm

Wat zit er trouwens in je filter allemaal
ben79
Hardened

Berichtdoor glentje406 » vr apr 24, 2015 6:02 pm

ben79 schreef:Wat zit er trouwens in je filter allemaal

het is eigenlijk gewoon een biofilter met zo'n plastiekebakjes dat je om de zoveel tijd moet vervangen.
glentje406
Newbie

Berichtdoor ben79 » vr apr 24, 2015 6:51 pm

En in die bakjes zitten geen dingen nog verpakt in plastik zakjes toevallig?

heb je betere fotos van algeneter op foto 4, ik zie op de overzichtsfoto namelijk een redelijk grote algeneter...
ben79
Hardened

Berichtdoor glentje406 » vr apr 24, 2015 7:25 pm

ben79 schreef:En in die bakjes zitten geen dingen nog verpakt in plastik zakjes toevallig?

heb je betere fotos van algeneter op foto 4, ik zie op de overzichtsfoto namelijk een redelijk grote algeneter...

normaal niet want die bakjes krijg je niet open naar mijn weet ;O heb al eens geprobeerd dus nop denk ik http://i58.tinypic.com/or8kna.jpg http://i59.tinypic.com/2ltkr4o.jpg en dit is mijn filter effe opgezocht http://i61.tinypic.com/nlu0xv.jpg
glentje406
Newbie

Berichtdoor ben79 » vr apr 24, 2015 9:37 pm

Filter is zeker een goeie.. de algneter doet me toch twijfelen, het lijkt me toch niet echt een typishce ancistrus...
ben79
Hardened

Berichtdoor glentje406 » vr apr 24, 2015 9:50 pm

ben79 schreef:Filter is zeker een goeie.. de algneter doet me toch twijfelen, het lijkt me toch niet echt een typishce ancistrus...

hij heeft zo van die stoppeltjes op zijn snuit ofja uitsteekseltjes draadjes achtige dingen. Trouwens kan die witte stenen kwaad? aangezien ik ergens gelezen heb dat het de vissen nogal stress bezorgt ?
glentje406
Newbie

Berichtdoor ben79 » vr apr 24, 2015 10:06 pm

Een lichte bodem kan voor meer stress zorgen, maar ik zou beginnen met het plaatsen van hout, ideaal voor de ancistrussen en de vissen zien mekaar niet steeds zwemmen..
Voeg er ook nog wat meer zuurstofplanten toe e evt wat zwaardplanten..
maar nu eerste werk is dagelijks een deel verversen.. en regelmatig nitriet meten..desnoods met een stripjes test..
ben79
Hardened

Berichtdoor glentje406 » wo apr 29, 2015 12:20 pm

ben79 schreef:Een lichte bodem kan voor meer stress zorgen, maar ik zou beginnen met het plaatsen van hout, ideaal voor de ancistrussen en de vissen zien mekaar niet steeds zwemmen..
Voeg er ook nog wat meer zuurstofplanten toe e evt wat zwaardplanten..
maar nu eerste werk is dagelijks een deel verversen.. en regelmatig nitriet meten..desnoods met een stripjes test..

Nu alles is terug in orde meer beplanting. Water is terug OK. Nu merk ik dat er bij een vrouwelijke gup de staart de helft is afgebeten en ook nog eens buigend naar achter? Dit heb ik al eerder tegengekomen maar weet het probleem nog steeds niet. heb er een foto van getrokken voor duidelijkheid + mijn mannelijke gup is ook verdwenen het was enkele dagen in orde. http://i58.tinypic.com/2yvnhx5.jpg http://i58.tinypic.com/8y82uf.jpg
glentje406
Newbie

Berichtdoor ben79 » wo apr 29, 2015 1:51 pm

van guppen ken ik niks.. maar ik gok dat er eerder iets mis is met de samenstelling van je visbestand of hoeveelheid vis in verhouding met de grootte van je bak..
ben79
Hardened

Berichtdoor Wikkes » wo apr 29, 2015 3:49 pm

Al eens gedacht aan vinrot? besmettelijke ziekte waar ze van kunnen sterven en ka nzeer snel gaan.
Zeker in een bak met veel nitraat of nitriet of lood aan je planten, dan zijn de vissen verzwakt en gaat het erg snel.
Ik heb aan vinrot op 2 weken tijd een 15tal corydorassen verloren, toen wist ik niet waarom, de laatste 5 heb ik kunnen redden door medicatie toe te voegen.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor glentje406 » wo apr 29, 2015 6:02 pm

Wikkes schreef:Al eens gedacht aan vinrot? besmettelijke ziekte waar ze van kunnen sterven en ka nzeer snel gaan.
Zeker in een bak met veel nitraat of nitriet of lood aan je planten, dan zijn de vissen verzwakt en gaat het erg snel.
Ik heb aan vinrot op 2 weken tijd een 15tal corydorassen verloren, toen wist ik niet waarom, de laatste 5 heb ik kunnen redden door medicatie toe te voegen.

dat zou me verbazen heb alle lood etc.. van de plantjes verwijderd de wortels zitten bloot water ververst etc.. Enkele dagen was het goed en sinds vandaag kom ik dit tegen wat heel vreemd is..
glentje406
Newbie

Berichtdoor ben79 » wo apr 29, 2015 8:18 pm

Meet je waardes eens aub ipv te zeggen dat iets je verbaasd omdat er enkele dagen iets goed gaat en nu terug slecht....
Als je echt goeie hulp wil geef dan je no2 en no3 door, je visbestand en bakafmetingen en een foto..
ben79
Hardened

Volgende

Keer terug naar De wegwijzer