Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Plantenbakje van Matt

Creëer hier je eigen aquariumdagboek Laat iedereen meegenieten van het reilen en zeilen van jouw aquarium.
Bookmark and Share

Re: Plantenbakje van Matt

Berichtdoor Buddy » za jan 17, 2015 9:46 am

Nog een bestellingske doen Matt :)
Begint er al goed uit te zien
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor Matt1118 » za jan 17, 2015 11:35 am

Lyano2013 schreef:Ziet er heel mooi uit matt. Ik heb maar een paar plantjes, komt ook doordat ik nieuw ben in deze branche heb gratis plantjes gekregen bij de kweker een stuk of 8 grts

Dank je, gratis is altijd mooi meegenomen, deze hebben enkele 10-tallen euro's gekost. Je hebt dus een mooie zaak gedaan :D

Buddy schreef:Nog een bestellingske doen Matt :)
Begint er al goed uit te zien

Dank u. Ik ga nog even wachten met bij bestellen, eens zien hoe deze het gaan doen.
Ze mooi laten groeien en nog eens bekijken wat ik ga verplaatsen. Als alles mooi ingegroeid is dan kunnen er eventueel nog wat soorten bij. Maar er staan er nu al tamelijk wat in...
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Christ » zo jan 18, 2015 9:53 am

Matt,
Ik zie dat je een gewone terugslagklep gebruikt, oppassen daarmee. De mijne zaten er al na een 2-tal maanden door.
Gelukkig had ik het op tijd gezien anders was het kuisen geblazen. :)
Zoekende naar perfectie
Christ
Newbie

Aquarium type: aquatlantis horizon 120 250L

Berichtdoor eltwee » zo jan 18, 2015 10:21 am

Hoi,

Dat zie er veelbelovend uit. Hou je PO4 in de gate, dit soort bodems heeft een zeer groot oppervlak en alle plaatsen moeten nog gevuld worden met geladen moleculen, PO4 is een van de favorieten, na een paar maanden zal je pas de echte stabiliteit door het bufferend effect ervaren. De Kh invloed is indirect door de opname en vrijgave van Ca++ en Mg++ ionen, die gaan hun invloed hebben op het evenwicht met de vrije HCO3- en CO3-- en hier is je link met de Kh (karbonathärte).
Ik las dat je een goed boek zoekt over inrichting. Ik kan het boek van Christel Kasselman aan raden.
pflanzen aquarien gestalten: ISBN 978-3-440-10124-7. Dit boek samen met haar bijbel aquarian pflanzen: ISBN 3800174545, van deze laatste is reeds een herwerkte uitgave met nog meer planten ter beschikking. Ik dacht dat ik de nederlandse bij aqua bilzen op de toog had zien liggen.
Het eerste boek (pflanzen aquarien gestalten) gaat 100% over het inrichten en houden van planten problemen met planten met talloze voorbeelden en de beschrijving van hoe deze worden opgebouwd.

Groeten

eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor MichielCas » zo jan 18, 2015 11:45 am

Matt, was jij tevreden over JBL manado als bodem voor je plantjes? Ik denk er nl aan om deze ook te gaan gebruiken binnekort en mijn 60l aqua om te bouwen tot plantenaquarium..

Aquarium ziet er idd veelbelovend uit ;)
MichielCas
Newbie

Aquarium type: 60-30-35 gezelschapsaquarium 150-60-60 Malawi

Berichtdoor Matt1118 » zo jan 18, 2015 1:20 pm

Christ schreef:Matt,
Ik zie dat je een gewone terugslagklep gebruikt, oppassen daarmee. De mijne zaten er al na een 2-tal maanden door.
Gelukkig had ik het op tijd gezien anders was het kuisen geblazen. :)

De bio2 stond even hoog als het aquarium dus eigenlijk was er nooit gevaar, ondertussen heb ik de bio co2 langs de kant gezet en heb ik een compleet systeem in gebruik.
Toch bedankt voor de waarschuwing :-)

eltwee schreef:Hoi,

Dat zie er veelbelovend uit. Hou je PO4 in de gate, dit soort bodems heeft een zeer groot oppervlak en alle plaatsen moeten nog gevuld worden met geladen moleculen, PO4 is een van de favorieten, na een paar maanden zal je pas de echte stabiliteit door het bufferend effect ervaren. De Kh invloed is indirect door de opname en vrijgave van Ca++ en Mg++ ionen, die gaan hun invloed hebben op het evenwicht met de vrije HCO3- en CO3-- en hier is je link met de Kh (karbonathärte).
Ik las dat je een goed boek zoekt over inrichting. Ik kan het boek van Christel Kasselman aan raden.
pflanzen aquarien gestalten: ISBN 978-3-440-10124-7. Dit boek samen met haar bijbel aquarian pflanzen: ISBN 3800174545, van deze laatste is reeds een herwerkte uitgave met nog meer planten ter beschikking. Ik dacht dat ik de nederlandse bij aqua bilzen op de toog had zien liggen.
Het eerste boek (pflanzen aquarien gestalten) gaat 100% over het inrichten en houden van planten problemen met planten met talloze voorbeelden en de beschrijving van hoe deze worden opgebouwd.

Groeten

Thx L².
Heb ik al ondervonden. Bovenop een mengeling die ik maak met nitraat/fosfaat/kalium/magnesium voeg ik nog eens extra fosfaat toe.
Ik ga later nog eens uitkijken voor zo'n boek. Eerst eens zien hoe ver we geraken...

MichielCas schreef:Matt, was jij tevreden over JBL manado als bodem voor je plantjes? Ik denk er nl aan om deze ook te gaan gebruiken binnekort en mijn 60l aqua om te bouwen tot plantenaquarium..

Aquarium ziet er idd veelbelovend uit ;)

Dank u, op zich vond ik het geen slechte bodem, maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik voor filterzand kiezen...
Sommige loten Manado kunnen ook de KH sterk verhogen (verminderd door verversen).

Greetz
Matt1118
Moderator

Berichtdoor steve123 » zo jan 18, 2015 1:43 pm

Begint er goed uit te zien matt :-) heb de manando ook in men 60l zitten maar vind dat je er nogal veel vuiligheid van hebt... vooral als je de bodem afheveld enzo... minste dat je iets doet heb je een wolk :-) maar vind het wel een mooie bodem dus deze blijft er nog even in :-)
steve123
Regular

Aquarium type: 250 liter groot merk onbekend

Berichtdoor Matt1118 » zo jan 18, 2015 2:42 pm

Thx!

Ja bij de akadama is dit nog vele malen erger :-) Maar je leert er uit. Als je voorzichtig te werk gaat valt dat allemaal goed mee!

Ik vind trouwens de kleur ook heel mooi van de manado.

Greetz
Matt1118
Moderator

Berichtdoor MichielCas » zo jan 18, 2015 2:51 pm

Dank u, op zich vond ik het geen slechte bodem, maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik voor filterzand kiezen...
Sommige loten Manado kunnen ook de KH sterk verhogen (verminderd door verversen).

Het probleem is dat ik een donkerdere bodem zou willen.. En met zwart grind beperk ik me dan ook sws als ik bv nog corydorassen zou willen nemen.. En dan dacht ik evt een 'straatje' zand te leggen in het midden...
MichielCas
Newbie

Berichtdoor steve123 » zo jan 18, 2015 3:52 pm

Zwart is natuurlijk ook maar zwart he :-) eenmaal als alles op zen.plaats staat heb je idd gelijk matt dan heb je er weinig last mee :-)
Het rustig aan doen is dan weer moeilijker voor mij :-) in men andere bak heb ik nu zand en qua onderhoud en er in bezig zijn vind ik het makkelijker achteraf maar manando is mooier...
Als akadama nog erger is print ik in men achterhoofd om daar nooit mee te beginnen :-)

Grtz steve
steve123
Regular

Aquarium type: 250 liter groot merk onbekend

Berichtdoor MichielCas » zo jan 18, 2015 4:07 pm

Ja voila, zwart is maar zwart en als je dan een bodem ziet zoals manado, dat is gewoon veel natuurlijker.. Dus opzich geen slechte optie denk ik dan!? :D
MichielCas
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » zo jan 18, 2015 4:57 pm

Straatjes zijn meestal miserie om mooi te houden.
Tenzij je met een hardscape de voor- en achterkant gescheiden kan houden, achteraan hou je dan je planten en vooraan heb je dan zand voor de cory's. Maar vind ik zelf een heel gedoe :-)
Dan zou ik kiezen voor zwart zand (heb je van een bepaald merk) of wel voor de manado daar dat fijn zand kan dicht slaan.

Greetz
Matt1118
Moderator

Berichtdoor MichielCas » zo jan 18, 2015 6:49 pm

Zwart zand lijkt me veel onnatuurlijker ogen dan manado, toch? :) Misschien dat ik dat straatje eens probeer met een soort scheiding van plexiglas ofzo en dat dan te camoefleren!
MichielCas
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » ma jun 08, 2015 3:04 pm

Aquarium is verkocht.
De hobby staat op een laag pitje.

Als je toch over iets vragen hebt mag je altijd een privé bericht sturen.

Greetz

Edit: terug begonnen :-) lees hier meer viewtopic.php?f=62&t=22807
Matt1118
Moderator

Vorige

Keer terug naar Aquariumblog