Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Valentijns za 240l bakje!

Creëer hier je eigen aquariumdagboek Laat iedereen meegenieten van het reilen en zeilen van jouw aquarium.
Bookmark and Share

Valentijns za 240l bakje!

Berichtdoor Valentijn_vvr » do jan 02, 2014 1:44 pm

Ja wie had dat gedacht! Bij familie en 240l bak kunnen krijgen. (Wel 'n oud geval met 'n mega interne filter)
De maten zijn 120l x40b x 50h (model niet bekend, gok 'n juwel)
M'n 160l gaat weg en de vissen verhuis ik even hierheen. (Heb ik al eens gedaan, vissen verhuisd op een dag).
Volgende week mag ik erom.

Het eerste klusje word. 'N lampenkap installeren die ik hoop ik Brussel kan kopen volgens vrienden.

Het tweede klusje is ergerlijk minder leuk. Ik zou de interne filter willen vervangen door ' n extern exemplaar.
Dat rotding neemt 15cm van lengte in over heel de breedte. Heeft 3 vakken waarvan een met die buisjes in. Waar ik nog geen ervaring mee heb. Enig idee hoe dat moet? Of is 't onmogelijk met zo'n groot ding ?

Derde klusje is de keuze van de ondergrond. Wil m'n oude steentjes mengen, met wat overschot van de steentjes die erbij zitten . 'N stukje zand of turf. Met bodemverwarming eronder! hoe moet dit?

En 4de 'n mooie kast kopen!

Dan de planten verhuis ik ook helemaal! Zal wel nog wat zuid Amerikaanse planten kopen of proberen te krijgen via 't forum. Zullen vooral valisneria en zwaarplanten worden en wat Anubis. Als je nog 'n mooi za. plantje weet zeg maar.
Enkel de stenen zullen niet allemaal za. worden.

De bezetting had ik nog wat vragen bij.
Want 'n nieuwe bak verdient nieuwe visjes.

Wat er nu over gaat in de 240l:

4 maanvissen
1 zwarte neon. (Geen van plan 'n school van te komen) vreten ze toch op.
3 ramirezis (1 man ,2 vrouw)
8 tal corridorassen ( 2 grotere en 5-6 kleintjes.)
4 ancistrussen ( 3 vrouwtjes ( 2 volwassen en 'n jonkie), 1 man) waarvan er misschien enkele van verkocht worden.

Wat kan erbij?
Niets te klein want mn maanvissen z'n duiveltjes.

Foto's volgen zodra ik 'm binnen heb.

En is 'n achterwand plaatsen 'n goed of 'n slecht idee ivm plaats?
Laatst bijgewerkt door Valentijn_vvr op do jan 02, 2014 4:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Valentijn_vvr
Hardened

Aquarium type: , 160L, 240L

Re: Valentijns za 240l bakje!

Berichtdoor Valentijn_vvr » do jan 02, 2014 3:53 pm

jongens?
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor runningsimon » do jan 02, 2014 4:49 pm

Leuke plannen,
Maar wil je het echt helemaal biotoopcorrect houden? .
Dan passen de anubis en vallisneria er niet echt thuis, deze komen uit afrika en azie dacht ik
Wel kan je grote echidornussen erin zetten, wat cryptos e.d en dan wordt het prachtig.
Een hand vol bladeren op de bodem en enkele takken van bv beuk erin naast wat kienhout staat ook heel mooi

Qua vissen, eventueel wat marmerbijlzalmpjes? Kunnen mooie scholen aan het oppervlak creeeren

Succes
runningsimon
Regular

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Valentijn_vvr » do jan 02, 2014 5:43 pm

Manen houden van valisernias vandaar die keuze! Enchidorussen heb ik al 1 van.
Van de anubia weet ik 't niet. Achja mooi hoor. Mn stenen kloppen ook niet. Die komen van reizen..
Zelf ben ik niet zo voor marmerbjlzalmpjes. Of zeg je dat nu omdat ik 'n oppervlakte bewoner ontbreek en de rest te druk bezet is?

Tja zelf had ik graag er nog een natuurkleur maanvis bij gezet. Maar 5 is denk ik te veel in 240l.

Wat voor bladeren? Mag beukenhout er zomaar in dan? Welke houtsoorten mogen nog?

Kienhout gaat mee vanuit vorige bak!
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor runningsimon » do jan 02, 2014 5:57 pm

Anubis komt uit afrika dus, en ja als je manen ervan houden kun je dit doen, is je eigen smaak ofcourse.
Ja dacht aan bijltjes omdat je niets aan je opp hebt zwemmen, en aangezien neons toch opgegeten worden,
Eventueelkanje gaan voor een soort grotere tetras?
Ook oto'tjes kunnen er in. Kan je best wel uitstellen tot er genoeg alg in je bak is.
Of nog wat l nummers.
Qua bladeren kan je gaan voor beukenbladeren, eikenbladeren, capattabladeren,
Deze kan je even in de oven zetten of besproeienmet kokend water zodat sporen van schimmel e.d eraf zijn, ook nooit oprapen van de grond maar plukken van de boom, nu kan je bv beukhaag nog bladeren vinden aan de struik.
Ook beuken- en eikentakken kunnen in je aqua
Ikheb zelf beuk erin, het enigste waar je op moet letten zijn de knoppen, die kunnen soms scherp zijn.
De takken een weeklaten drogen en dan kokend water erover gieten en klaar. De eerste weken komen er enkele schimmels op maar deze verdwijnen weer en deze kunnen geen kwaad.

Hopelijk heb je er wat aan
runningsimon
Regular

Berichtdoor Panduro » do jan 02, 2014 5:59 pm

Om heel eerlijk te zijn komen er wel vallisnerias voor in za, hebk van een goeie bron(Peruaanse collega)
Panduro
Regular

Aquarium type: ZA biotoop colisa 1200, gezelschap 60l

Berichtdoor runningsimon » do jan 02, 2014 6:09 pm

Plathiphila kan ook, en ja maar die soort vallisneria is daar endemisch dus...
runningsimon
Regular

Berichtdoor Valentijn_vvr » do jan 02, 2014 6:58 pm

Ik dacht zelf aan 'n mooi kleurrijke tetra! Of toch iets kleurrijks tussen al dat vis. (Iets rood of blauws)
Achja kan natuurlijk proberen ergens grote kardinalen te halen. (Kleine vissen eten ze niet op, ze jagen ze zchter de filter, 'n opgejaagd vissie is ook maar sneu. Hebben zo 8 rode rios doodgekregen. 5 achter de filter en de overige zzn de staart gebeten)!

Tja de bak is er nog niet maar dit ga ik toch goed plannen!
Net als vorige keer ga ik proberen 't oude water te gebruiken kunnen ze er dezelfde dag nog in!
En eerst zien hoeveel 'n lampenbak/ kast kost.

Is er buiten bijltjes nog iets fijn voor het oppervlak? Heb xat schrik dat ze hier ook op zullen jagen!

Vind die zebra l-nr wel wat.
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor runningsimon » do jan 02, 2014 7:25 pm

Tgoh als je wat goede planten zet, genoeg takken e.d. zouden de tetras wel genoeg schuilplaatsen hebben.
Bijltjes zijn snel hoor, en zullen niet worden lastiggevallen door de manen.
De zebra l nummer l046 is redelijk duur, al heb je goeikopere vervangers die ook mooi zijnhoor
runningsimon
Regular

Berichtdoor Valentijn_vvr » do jan 02, 2014 8:18 pm

Wat valt er onder de planten die je bedoelt?
Ik ga denk ik nog is kardinaaltetras proberen. andere tetrasoorten niet echt mn ding. Misschien nog eens in de boeken duiken.

Geef is 'n vb van ''n mooie l-nr. Hoeveel kunnen erbij denk je?
Zelfde met de bijlzalmpjes & kardinalen. De methodes uit mn boek voor de aantal vis per cm zijn niet handig omdat de maanvissen per/50l zijn.

Mag hazelaar ook? Of de TAKKEN van poplaurier? Daar heb ik er massas van in de tuin.
Maar wat doe je dan met die takken? Gewoon erin laten vallen of echt insteken ?

Nu maar hopen dat ik de filter eruit kan sleuren. Scheelt veel plek. Anders is 't de moeite denk ik niet.
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor runningsimon » do jan 02, 2014 9:05 pm

Wat zwaardplanten, echidornussen, je valisneria kan dan ook.
Takken zou ik enkel die van eik of beuk nemen, derest rot zeer snel
Ook els gaat
Derest zou ik mee oppassen omdat deze snel rotten e.d
runningsimon
Regular

Berichtdoor Valentijn_vvr » do jan 02, 2014 9:20 pm

Hmm dat word 'n bezoekje naar 't park! Heb zelf geen bomen staan.
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor joanna » do jan 02, 2014 11:42 pm

Let wel op voor insecticiden en andere rommel als je hout uit een publiek park haalt...
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor Valentijn_vvr » vr jan 03, 2014 12:23 am

Ik heb wel nog hout & aanmaakhout voor de kachel. Dat grotendeels eik/beuk is. Heeft langer gedroog tja zullen niet zo lange stukken zijn. Ook goed denk ik dan! :) en 'n stuk haagbeuk die ik gesnoeit heb!
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Valentijn_vvr » za jan 04, 2014 3:30 pm

nouja aanmaakhout, stukjes tak waarmee we de kachel aansteken.

Hoe zit het met hout van klimop. Wij hebben thuis 'n overgrote klimop struik gesnoeid. Maar de hoofdfstam en takken zijn wel mooi dacht ik voor in 'n aqua zo'n kronkelende takken. Of zo'n bol ineengegroeid voor kleine visjes.

Enige ervaring? (ik weet wel dat bladeren giftig zijn voor kippen dus die komen er niet in.) Anders haal ik ze er wel uit vanaf ze rotten.

Iemand die 'n mooie beuken boom/eik /els heeft staan waar ik wat taken/bladeren van zou mogen?

ik lees nog wel steeds veel nadelen. Dus misschien word het 'n hoekje met spiderwood.
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Valentijn_vvr » wo jan 08, 2014 11:40 pm

update:

Langzaam alles ingekocht & nog wat dingen onderweg.

Bodem word zand (geen plantenvoedingbodem. 2 mega stukken spiderwood erin (waartussen ik m'n valisernia's nog is ga proberen te laten tussengroeien. Randbeplanting word zwaardplanten & valisneria's. En misschien wat sterrenkruid. In 'n hoekje. En wat crypto's van de 60L als ze goed doorgroeien.

Na lang gepraat te hebben. Over wat kan & niet kan. En met sommige gepraat te hebben over visbestanden (vooral met Matt & naar zijn bak te kijken http://aquariaforum.be/viewtopic.php?f=26&t=12837).

Ik ga wekelijks verversen enzo.
- 4 Scalaren (na besprekingen met allerlij mensen, zet ik ze op 35-40L/vis).
- 3 Ramirezi's vandaar de dichte achter beplanting met zwaardplanten & sterrekruid
- 5-6 corydorassen
- 3 volwassen ancistrussen (+ 1 ukje)
- 7 bijlzalmpjes
- 8 keizerzalms palmeri/lacortei.(ik vind de lacortei's mooier )
- 6 ocoto's

Dit word 'm sowieso. Voor dat de klachten beginnen. IK heb me goed geïnformeerd. En lang genoeg met verschillende mensen gepraat.

Volgende week begin ik aan de silicone te verwijderen & de pomp. Dan bestel ik de leds en installeren maar. Zodra ik de auto heb ga ik m'n spiderwood & achtergrond afhalen bij forum-vrienden. Zodra alles erin staat ga ik voorzichtig de vissen & planten & water in 'n ton doen. En dan langzaam alles over te plaatsten dezelfde dag ( de potfilter draait al in)

De nieuwe vissen komen pas 2 weken na de bak.
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Valentijn_vvr » za jan 11, 2014 1:44 pm

De pot filter & zand eindelijk binnen!

(nog wat gesleuteld aan visbestand)

Na lang gepraat te hebben. Over wat kan & niet kan. En met sommige gepraat te hebben over visbestanden (vooral met Matt & naar zijn bak te kijken http://aquariaforum.be/viewtopic.php?f=26&t=12837).

Ik ga wekelijks verversen enzo.
- 4 Scalaren (na besprekingen met allerlei mensen, zet ik ze op 35-40L/vis). (vanuit de 160L)
- 3 Ramirezi's vandaar de dichte achter beplanting met zwaardplanten & sterrenkruid (vanuit de 160L)
- 5-6 corydorassen (vanuit de 160L)
- 3 volwassen ancistrussen (+ 1 ukje (denk er nog over om 1 volwassen vrouwtje weg te doen)) (vanuit 160L)
- 6-8 bijlzalmpjes (nieuwe visjes)
- 8- 12 keizerzalms palmeri/lacortei.(ik vind de lacortei's mooier ) (nieuwe visjes)
- Trio wildvang zwaarddragers (free levend voer voor de manen) (nieuwe visjes)
- Eventueel 5 octo's ( visjes uit de 60L)

Dit word 'm sowieso. Voor dat de klachten beginnen. IK heb me goed geïnformeerd. En lang genoeg met verschillende mensen gepraat. De nieuwe vissen komen pas 2 weken-1 maand na de bak. Kan ik nog goed observeren. Wijzigingen maken in het plan.

Volgende week begin ik aan de silicone te verwijderen . Dan bestel ik de leds en installeren maar. Zodra ik de auto heb ga ik m'n spiderwood & achtergrond afhalen bij forum-vrienden. Zodra alles erin staat ga ik voorzichtig de vissen & planten & water in 'n ton doen. En dan langzaam alles over te plaatsten dezelfde dag ( de potfilter draait al in)
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor duivelken » za jan 18, 2014 11:48 am

mooi, ik ben benieuwd wat je ervan maakt
"Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."
duivelken
Moderator

Aquarium type: Rio 300 Z-A (discus) + Cayman 80 (levendbarenden)

Berichtdoor Valentijn_vvr » ma jan 20, 2014 10:21 am

UPDATE:

- Als alles goed is vandaag de microwormpjes/achterwand & de nieuwe kast ophalen ( gloednieuwe kast voor 'n mooi prijsje kunnen oppikken).

- Eindelijk! Van de week hebben ze voorspeld dat den auto er gaan zijn (nu maar hopen dat 't klopt. En dan ga ik ook bij Tim & Stekke langs.( voor enkel nog het spiderwood op te halen & wat plantjes. En wowos microwormpjes af te leveren!).

- Zaterdag kan ik de bak ophalen. Waar we op "locatie" 'm eerst mogen gaan uitwassen. Dan de auto in en naar onze werkgarage doen. (Met behulp van thuis de silicone herdoen + de filter eruit halen. De week erna, ga dit toch onder begeleiding van onze Stiefpa doen.) Ook is benieuwt of er geen plaatje over het glas hangt om de filter te verstoppen, laat ons hopen van niet. Kun je dat anders weghalen? En maar ons glas laten slijpen voor 'n mooi Dekglas. En dan pas de leds bestellen.

- Toch maar nog wat sleutelen. Vanwege die wildvangs niet zo handig zijn bij de schooltjes.:

Deze zijn alvast zeker:

- 4 Scalaren (na besprekingen met allerlei mensen, zet ik ze op 35-40L/vis). (vanuit de 160L)
- 3 Ramirezi's vandaar de dichte achter beplanting met zwaardplanten & sterrenkruid (vanuit de 160L)
- 5-6 corydorassen (vanuit de 160L)
- 3 volwassen ancistrussen (+ 1 ukje (denk er nog over om 1 volwassen vrouwtje weg te doen)) (vanuit 160L)
- 6-8 bijlzalmpjes (nieuwe visjes)
- 8- 12 keizerzalms palmeri/lacortei.(ik vind de lacortei's mooier ) (nieuwe visjes)

Misschien nog. 'n koppel Ramirezi Balloons. Als ik erin slaag genoeg schuilplekken te Creëren & met hun Uniek karakter.

- Verder probeer ik alvast wat planten te ruilen & hier en daar proberen te kopen via forum. (Verder stap ik al van het ZA-concept af qua inrichting. Die stenen van de reizen blijven toch mooi voor in de bak. En m'n drijfplantjes zijn ook niet bepaald ZA. Wel blijven de vissen ZA.) Dus als iemand wat Valisneria Giganticea wilt, kom maar halen & breng wat leuks mee. Liefst ZA maar hoeft niet :P (heb ondertussen al tijgerlotus zitten & das ook niet ZA).
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Valentijn_vvr » ma jan 27, 2014 5:01 pm

UPDATE:

Zaterdag het bakje gaan ophalen.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Vandaag had ik even 'n uurtje vrij en maar al begonnen aan de ruiten te kuisen met natuurazijn. Morgen verder kuisen en zoals je ziet het "zelfgemaakte" filter gedeelte dat er in stond van de vorige eigenaar er uit snijden met 'n stanley mes. De glas dikte is 1cm. Misschien ga ik het rechtse bakje er ook uit doen (dat hebben ze er zelf in gebouwd voor aqualampen, vermoed ik. Maar met de overgang naar Leds & dus het dekglas ga ik nog moeten nadenken wat ik ermee ga doen.

Ik ga vervolgens de bak vullen voor lekken-controle, want naar mijn smaak ziet de silicone er nog perfect uit. En dan de achterwand & 'n dag laten drogen.

Vanavond nog het hout & wat planten ophalen. De dag wanneer ik aan de opbouw begin ga ik nog wat Althernanthera reineckii rosaelia halen (voor wat meer kleur in de bak. (nog andere planten zijn besteld & onderweg, waaronder nog wat valisneria en crypto's. Die cryptos ga ik denk ik in de 60L ga steken & nog wat in de 160L)

Ik heb besloten om toch 15 kardinaaltetras te nemen in plaats van keizerzalmpjes. Vorige week als (sadistisch) testje even m'n kardinalen uit de 60L erbij gestoken & geen problemen te zien.( Ze leven nog zelfs er 1 kleintje tussen zit).
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Valentijn_vvr » wo jan 29, 2014 6:57 pm

UPDATE/

-De bak blijkt lekvrij te zijn, hij is nu aan het leeglopen.

-Vandaag zijn ook de leds aangekomen & wat plantjes aangekomen + morgen nog 'n glasplaat op maat laten zagen in den Brico.

-Vanavond om 21 uur ga ik nog beginnen de kast te bouwen.

-Morgen beginnen de werken! En hopelijk dus ook dan de grootte premiere! Moet wel nog om Althernanthera reineckii rosaelia. Om 'n hoekje rood te maken. En wie weet nog wat enchidorussen.
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor Wowobeer » wo jan 29, 2014 11:03 pm

in welken brico snijden ze glas ? bij mij doen ze dat hier ni ze :-(
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor Valentijn_vvr » do jan 30, 2014 1:04 am

bij die bij ons blijkbaar wel (beweert m'n stiefpa) :P
Valentijn_vvr
Hardened

Berichtdoor burto » do jan 30, 2014 9:31 pm

Wowobeer schreef:in welken brico snijden ze glas ? bij mij doen ze dat hier ni ze :-(

In de brico op Wondelgem snijden ze glas
burto
Newbie

Berichtdoor Valentijn_vvr » vr jan 31, 2014 9:41 am

Bij mij hebben ze 't ook gedaan alleen slijpen ze die randen niet bij (snijgevoelig dus).

Na 'n strijd tot 2uur in de nacht is alles behalve de verlichting af. Op een of andere heeft manier heeft onze pa iets misdaan maar 'n vriend komt is 'n kijkje nemen.(volgens mij hangen z'n contacten niet goed tegeneen. Maar de koppigaard blijft 't op m'n programmering steken!).

In de namiddag ga ik nog wat aan de planten sleutelen. (Niet zo zeker over de crypto's. Dus die wip ik er waarschijnlijk weer uit de 60L in.) Wie weet ga ik nog wat valisneria halen paar plantjes hangen onder het linkse stuk hout. En volgens mij steken der 'n paar onder :P. En als ik inderdaad de crypto's verwijder heb ik 'n leeg hoekje. En omdat ik het nog niet echt heb kunnen zien zonder licht :D) (het heeft is even wel gegaan vreemd genoeg :P En vaag genoeg is ROOS heel mooi bij rami's.(heb ik toen ontdekt! Laat de blauwe gloed mooi tot z'n recht komen)

De vissen stellen het al goed in hun nieuwe thuis.(vooral de rami's waar ik heel blij om ben.) Heb al zitten denken om 'n mannetje bij te nemen voor m'n vrouwtje.

Begin volgende week komen de kardinalen & marmers erbij!
En de ancistrussen sleuren stekkes gras maar steeds los. :( maar er hangt nog 'n bosje.. dus denk gewoon de crypto's weghalen en valisneria neerplanten dat ze overal beter doorkunnen.( weet niet waarom ze 't anders doen)!

Ben vooral trots op het rechtse gedeelte. Alleen ga ik deze wat beter verlichten .

Dankwoordje voor iedereen die me geholpen heeft! Informatief & met hout & plantjes!(Stekke, Aerena, Driver.tim, Wowobear)!

FOTO'S = NAMIDDAG!
Valentijn_vvr
Hardened

Volgende

Keer terug naar Aquariumblog