Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Nieuw, aquarium Rio 180

Creëer hier je eigen aquariumdagboek Laat iedereen meegenieten van het reilen en zeilen van jouw aquarium.
Bookmark and Share

Nieuw, aquarium Rio 180

Berichtdoor Dave_82 » vr apr 14, 2017 10:38 am

Hey iedereen,
Na 15j ga ik me terug een aquariumpje aanschaffen, dus heb ook nog heel veel vragen. Heb al heel wat gelezen, maar zie soms veel tegenstrijdige berichten. Soms beetje logisch, maar wil hier toch beetje duidelijkheid hebben in eigen topicje. 15j geleden ben ik gewoon naar de winkel (Botia in Deurne, maar bestaat niet meer nu) gegaan en heb toen gewoon gedaan wat die persoon mij vertelde).

Ik ga zo dadelijk een aquarium bestellen, de Juwel Rio 180, in Aquaria Antwerp (ben zelf van Wilrijk). Dus volgende week start ik met de inrichting van mijn bakje en wil dit op een goede manier doen. Wordt een gewoon bakje voor kleinere vissen zoals platty's, kardinaaltjes, bodemreinigers, etc. met vooral enkele traaggroeiende planten en mss 1 soort snelgroeiende plant aan de zijkant.

Beginnend met de bodem: heb al beslist dat deze zal bestaan uit donkerder klein grind, waarschijnlijk zonder voedingsbodem, maar met kleibolletjes. Dit omdat ik overal lees dat de voedingsbodem kan rotten. Maar blijven die plantjes dan wel staan als je de bodem begint te stofzuigen? Want dan moet je toch wel wat woelen in de bodem. Dit wil ook wel zeggen dat ik vaker voedingstoffen voor de planten in het water moet voorzien? Of zou ik toch een klein stukje in de aquarium voorzien van zand (afgebakend) voor bepaalde vissoorten?

Extra zuurstofblazertje is helemaal niet nodig? Ben zeker niet van plan om te veel vissen in de bak te steken.

Vroeger hoorde ik zeggen dat de filter uit verschillende 'lagen' moest bestaan, is dit nog steeds zo? Of is dat met de huidige filters helemaal niet meer nodig? (Ik behoud de standaard inwendige filter die bijgeleverd is).

Moet ik nog steeds de bak een 3-tal weken laten draaien, dan water (laten) testen vooralleer ik er vissen kan en mag inzetten?
Wat moet je nu eigenlijk exact doen als je nieuwe vissen plaatst in je aquarium. Vroeger zeiden ze dat ik het licht moest uitdoen, de zak met water bovenop het aquariumwater moest leggen om temperatuur hetzelfde te brengen en dan ze er gewoon mocht inzetten. ook dacht ik dat ik zo een melkachtig productje in het water moest doen om de stress van de vissen te verminderen. Ondertussen heb ik al gelezen dat je ze zelf in quarantaine moet plaatsen (hoe dan?) vooralleer je ze bij de andere vissen zet.

'Versiering' in de bak... Zijn er bepaalde materialen die wel verkocht worden in de winkels, die je eigenlijk beter uit het water houd? bepaald soort hout, stenen of iets anders?

Deze vragen ga ik natuurlijk ook in de winkel stellen, maar hoor graag van jullie hoe het allemaal best kan gebeuren. In de winkel zijn veel verkopers die hun producten proberen te verkopen, dus soms is alles goed voor dat extra centje te verdienen.

Zijn er echt winkels die echt te mijden zijn, of winkels die echt aan te raden zijn ivm kennis en producten (gaat meestal samen)? Betaal liever een beetje meer met de nodige goede info en betrouwbare producten (planten, visjes, en andere benodigdheden)

Mvg Claus Dave

ps: Vanaf ik het bakje in mijn bezit heb, volgen er natuurlijk enkele fotootjes
Dave_82
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 180

Re: Nieuw, aquarium Rio 180

Berichtdoor eltwee » vr apr 14, 2017 7:58 pm

Dave_82 schreef:Hey iedereen,
Na 15j ga ik me terug een aquariumpje aanschaffen, dus heb ook nog heel veel vragen. Heb al heel wat gelezen, maar zie soms veel tegenstrijdige berichten. Soms beetje logisch, maar wil hier toch beetje duidelijkheid hebben in eigen topicje. 15j geleden ben ik gewoon naar de winkel (Botia in Deurne, maar bestaat niet meer nu) gegaan en heb toen gewoon gedaan wat die persoon mij vertelde).

Ik ga zo dadelijk een aquarium bestellen, de Juwel Rio 180, in Aquaria Antwerp (ben zelf van Wilrijk). Dus volgende week start ik met de inrichting van mijn bakje en wil dit op een goede manier doen. Wordt een gewoon bakje voor kleinere vissen zoals platty's, kardinaaltjes, bodemreinigers, etc. met vooral enkele traaggroeiende planten en mss 1 soort snelgroeiende plant aan de zijkant.

Trage planten zijn veel gevoeliger voor algen, bij opstart de bak maximaal vol zetten mer snelgroeiers, dit geeft sneller een stabiele bak. Vergeet het verhaal bodemreiniger, dit zijn gewoon vissen die je bodem vuil maken als ze eten, de enige "reiniger" die ik ken is een legioen garnalen.

Beginnend met de bodem: heb al beslist dat deze zal bestaan uit donkerder klein grind, waarschijnlijk zonder voedingsbodem, maar met kleibolletjes. Dit omdat ik overal lees dat de voedingsbodem kan rotten. Maar blijven die plantjes dan wel staan als je de bodem begint te stofzuigen? Want dan moet je toch wel wat woelen in de bodem. Dit wil ook wel zeggen dat ik vaker voedingstoffen voor de planten in het water moet voorzien? Of zou ik toch een klein stukje in de aquarium voorzien van zand (afgebakend) voor bepaalde vissoorten?

Als bodem is een grind makkelijk maar dit is een lege bodem, je bent beter al met een actieve bodem dit kan varieren van een poreuze basis zoals bv manado tot een echter actieve klei zoals aquasoil oid. dit soort bodems bevatten geen voeding maar kunnen wel voeding opslaan en vrijgeven indien nodig, soort buffer. Deze bodem zijn bovendien baardhaar vriendelijk, geen geknoei met zand wat redelijk veel onderhoud vergt. Wat stofzuigen betreft, dat doe ja allen maar als je bak nog niet stabiel isn daarna is dat niet meer nodig.

Extra zuurstofblazertje is helemaal niet nodig? Ben zeker niet van plan om te veel vissen in de bak te steken.
Een bruis steen geeft alleen maar meer beweging in het water zodat het water aan het oppervlak zuurstof kan opnemen, dit is nodig als je met een lege bak zit zonder water beweging of planten. Heb je een krachtige pomp of veel actieve planten dan is een bruissteen totaal niet nodig. Ik zou wel de slang en steen installeren voor als je hem nodig hebt bij het oplossen van problemen.

Vroeger hoorde ik zeggen dat de filter uit verschillende 'lagen' moest bestaan, is dit nog steeds zo? Of is dat met de huidige filters helemaal niet meer nodig? (Ik behoud de standaard inwendige filter die bijgeleverd is).
Hangt af van het type filtratie mechanisch of biologisch, dat is een keuze die je zelf moet maken, ze is volledig bepaald door de tijd die je in je aquroum wil steken. hier geld de regel weinig tijd is weinig aquriumplezier.

Moet ik nog steeds de bak een 3-tal weken laten draaien, dan water (laten) testen vooralleer ik er vissen kan en mag inzetten?
Minimum en nog langer, google eens fishless cycling.
Wat moet je nu eigenlijk exact doen als je nieuwe vissen plaatst in je aquarium. Vroeger zeiden ze dat ik het licht moest uitdoen, de zak met water bovenop het aquariumwater moest leggen om temperatuur hetzelfde te brengen en dan ze er gewoon mocht inzetten. ook dacht ik dat ik zo een melkachtig productje in het water moest doen om de stress van de vissen te verminderen. Ondertussen heb ik al gelezen dat je ze zelf in quarantaine moet plaatsen (hoe dan?) vooralleer je ze bij de andere vissen zet.

Je kent de waarden van het aquariumwater en vraagt naar de waarden van de winkel dan heb je een idee over het verschil. Dan zet je de vissen met het winkel water in een emmer en laat dan langzaam aquariumwater bij druppelen, ongeveer 4 tot 8 uur eer emmer vol is afhankelijk van het verschil in water waarden. Vervolgens vang je de vissen uit de emmer met een netje en zet ze in het aquarium

'Versiering' in de bak... Zijn er bepaalde materialen die wel verkocht worden in de winkels, die je eigenlijk beter uit het water houd? bepaald soort hout, stenen of iets anders?

Voor stenen de simple azijn test, bruist het dan is het KH verhogend, dit wil je meestal niet (soms wel). Hout, het duurdere echte kein hout is een investering voor het leven, ik heb nog een stuk in gebruik dat had mijn varen in de jaren '70 in zijn bak liggen.Als het hout compact droog al zwaar aanvoelt dan heeft het ook een lange levensduur. De namak deco is overh het algemeen wel veilig maarja CE (Chinese Export) staat tegenwoordig snel ergens op.

Deze vragen ga ik natuurlijk ook in de winkel stellen, maar hoor graag van jullie hoe het allemaal best kan gebeuren. In de winkel zijn veel verkopers die hun producten proberen te verkopen, dus soms is alles goed voor dat extra centje te verdienen.

Zijn er echt winkels die echt te mijden zijn, of winkels die echt aan te raden zijn ivm kennis en producten (gaat meestal samen)? Betaal liever een beetje meer met de nodige goede info en betrouwbare producten (planten, visjes, en andere benodigdheden)

Kijk naar de showbak in de winkel en beoordeel zelf, vol verse planten is meestal geen teken van succes.

Mvg Claus Dave

ps: Vanaf ik het bakje in mijn bezit heb, volgen er natuurlijk enkele fotootjes

Veel studie, probeer een paar boeken over het houden van aquariumplanten te lezen bv van Christel Kasselmann en andere deze zijn 2e hands of in een club wel te vinden. Als je goed planten kan houden dan is de rest totaal geen probleem en zijn zieke vissen een zeldzaamheid.
Veel plezier

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Dave_82 » zo apr 16, 2017 2:40 am

Bedankt voor de info!!!
Heb ondertussen al snel besloten dat er dus meer snelgroeiers inkomen dan 1 busseltje en minder traaggroeiers dan eerste gedacht. Had het idee dat 'snelgroeiers' ook altijd snel zijdelings uitbreiden. Hoeft dus niet het geval te zijn weet ik ondertussen.
De bodem waar jij over spreekt, zelfs nog niet van gehoord. Ga ik zeker opzoeken. Hadden mij ondertussen verteld om zeker paar kleibolletjes ter hoogte van de planten onder de fijne grind te plaatsen.
De filter die ik ga hebben is de standaard filter die bij de bak is bijgeleverd. Bestaat uit allemaal sponsen. Heb er op zich niet zo een vertrouwen in, maar hier moet ik zeker nog meer info over hebben. Het zal wel werken, anders verkopen ze het niet zo, maar toch...
En het hout dat ik voorlopig al in de winkels heb zien liggen, is allemaal van dat hout dat gaat vliegen als je er tegen blaast.
Dave_82
Newbie

Berichtdoor eltwee » zo apr 16, 2017 11:54 am

Een filter werkt vooral biologisch, je hebt dus een substraat nodig met een groot oppervlak. in wezze is een spons dit. De totale oppervlakte van een spons stelt echt niets voor tov siporax oid, de andere merken zijn kwalitiatief ,volgens mij, even goed (liggen tocht al 8 jaar in de filter en ik heb nog niet te klagen in de bak).
Als je kan steek dan een grove spons aan de ingang van je filter om je filter materiaal te bescheremen, dan een hoogwaardig substraat en eindig met een snel wisselbare fijne spons voor het zeefvuil.
Goed hout is tegenwoordig schaars en duur. In een planten bak is hout voornamelijk een substraat, je zal er weinig van zien, de vorm is dus minder belangrijk, als de grote lijn maar klopt. In een kale bak ala hillstream of blackwater is het model al war belangrijker omdat het hier een visueel element is. Hillstream is wel een mooi startaquarium qua onderhoud, dit zowat het enige aquariumtype waar er echte algeneters worden gehouden. De enige extra investering is een stromingspomp voor de rest geen gedoe met CO2 en overdreven controle op planten bemesting.

L2
eltwee
Regular

Berichtdoor Dave_82 » vr apr 21, 2017 8:08 pm

Ik heb vandaag mijn aquarium geplaatst, grind, water, enkele plantjes in gedaan. Toch nog enkele vraagjes.
1: In de winkel hadden ze gezegd dat ik best een product kan kopen (aqua sana) om chloor of metalen uit het water te halen. Heb dit dus gebruikt, maar moet de actieve filterkool dan uit de filter?
2: heb dus een filter van Juwel, Bioflow. In de bijsluiter gelezen (en in de winkel gevraag) dat je dus 2 lege vakken hebt in de filter waar je een extra bakje kan plaatsen. Ik heb dus gekozen om in het onderste deel Cirax te plaatsen (Keramikgranulmaat) en in het bovenste deel Carbax (Actieve kool). Zwarte spons zit er ook in. Nu heb ik wel het gevoel dat mijn witte wat bovenaan net te hoog komt en deel van zijn functie verliest. Of is het de bedoeling dat de zwarte spons er dan wordt uitgehaald?

Morgen als het water beetje helderder is, ga ik paar fotootjes nemen.
Dave_82
Newbie

Berichtdoor eltwee » za apr 22, 2017 1:01 pm

Producten om water te verbeteren, voor mij is dat luie wijven aquaristiek. Chloor verdwijnt vanzelf van het moment dat het water klaterd. Metalen zijn ook schadelijk voor ons, de dosis in kraanwater is bijgevolg zeer laag. Oude huizen met geoxideerde of zelf lode buizen uitgesloten.
Gewoon je water in een ton doen en eben een bruis steen er in en je zit safe voor garnalen. Let wel dat de temperatuur nit te verschillend is van je aquariumwater.

Actief kool vangt ook je additieven, dus actief kool en aquasana samen is weggegooid geld.

Actief kool op zich , heb je niet nodig. Als het erin zit gewoon laten zitten na een tijdje is dit een perfect substraat voor bacterien en kan het blijven zitten. Zwarte spons, is gewoon spons, de kleur is meestal een indicatie over de celgrootte. Zwart is mestal grof. blauw middel en wit fijn.
De lege vakken kan je best vullen met keramisch materiaal, low budged,gebroken bloempotscherven.
Sponzen kan je vrij makkelijk bij snijden tot juiste maat (paneelzaag is perfectie).

L2
eltwee
Regular

Berichtdoor Dave_82 » zo apr 30, 2017 1:40 pm

Bedankt voor alle uitleg. Bakje draait nu een weekje, heb een co² installatiesetje (jbl proflora m502) besteld, eind volgende week zou deze binnen zijn. Actieve kool zelf er toch maar uitgehaald. Heb al wel wat last van algjes, planten doen het niet super, maar had mijn verlichting veel te lang opstaan (Led zou ook beetje te straf zijn, maar ja...). nu van 12u naar 6 uurtjes gebracht. Op aanraden ga ik wel easycarbo toevoegen (3ml/dag) en wekelijks voedingsstoffen. Zitten ook voedingsstikjes in de grond. En nu geregeld testen en geduld hebben.
Dave_82
Newbie

Berichtdoor Dave_82 » do mei 18, 2017 9:19 pm

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Eerder deze week nog wel mijn grind vervangen door Manado en al wat Belgisch groen eruit gehaald, want groeit echt als kool. Wou per se coridorassen in mijn aquarium. Waterwaardes zijn wel beetje verandert hierdoor, vooral de gh, maar zou goed moeten komen met waterwissels (zover ik goed heb gelezen, heb geen regenwater of osmosetoestel). Er zaten natuurlijk al wel 12 otocinclusjes in, heb ik natuurlijk direct terug geplaatst. Heb wat opzoekwerk gedaan en zou nu terug 2 weekjes moeten wachten vooralleer ik de 2e lading visjes er mag indoen.
Dave_82
Newbie

Berichtdoor Dave_82 » wo jun 14, 2017 1:31 am

Ondertussen zit mijn volledig visbestand in de aquarium. 10 otocynclus affinis, 10 Corydoras melanistus, 15 guppen (+ enkele kleintjes in babybakje na de 2e dag al), 1 L445 en 15 Japonica Garnaaltjes. Bijna alles lijkt goed te gaan, heb enkel vrij veel last van baardalg (zwarte pluisjes/haren). Van de middelste plant zijn nu zo goed als alle bladeren eraf gehaald, dus zal binnenkort waarschijnlijk wel een nieuw in de plaats komen, als ik het baardalgprobleem heb kunnen oplossen (maar weet eerlijk gezegd niet meer wat te doen). Waterwaardes zijn best goed, behalve de gh die hoog blijft en mijn SIO² ligt hoog (dit zou bruine alg moeten geven, maar daar heb ik dan weer niets last van meer).
Dave_82
Newbie

Berichtdoor eltwee » wo jun 14, 2017 3:35 pm

Je guppen zijn dus aan het kweken, ik zou het babybakje eruit gooien en laat de sterkste overwinnen. Je bak zit al meer dan vol, extra kweek maakt het er niet gemakkelijker op. Beste is gewoon de wijfjes eruit te halen.
Wil je goed planten houden dan zal het moeilijk worden met zoveel vissen, je belasting aan NO3 en PO4 is vrij hoog en bijgevolg niet meer te sturen in functie van je planten. om te compenseren zul je de rest van voeding moeten opdrijven. Dit betekend al vrij snel CO2 toevoeging en je verdiepen in de micro en macro nutriênten, licht sturing. Of je gaat low tech maar dit betekend meestal je vissen bestand halveren zodat je water stabieler is.

L2
eltwee
Regular

Berichtdoor Dave_82 » wo jun 14, 2017 8:32 pm

Hey L2,
Co² voeg ik al toe vanaf de eerste week, dropchecker ziet mooi groen. Ik voeg iedere dag 5 ml feropol van JBL toe (heb ook lange tijd 3 ml easycarbo toegevoegd, maar sinds eergisteren mee gestopt). PO4 (fosfaat) is toch 1 van de broodnodige voedingsstoffen van plantjes? Moet wel zeggen dat bij mij de waarde van PO4 gewoon 0 is (test JBL). Die babyvisjes is maar 1 keer, ga idd niet iedere keer babyvisjes scheppen uit de bak :).
Mijn waterwaardes zijn (zondag nog wel 25% water ververst):
-PH: getest met druppeltest van JBL, kleurt lichtgroen, maar geen enkele groene kleur komt overeen, dus ergens tussen 6,5 en 7,5. Teststrip zegt tussen 7 en 7,5
-KH: 9°dKH
-GH: 13°dGH
-NH4: 0,15mg/l
-NO²: 0 mg/l
-No³: 10mg/l
-PO4: 0mg/l
-SiO²: 4,5mg/l
-CO²: controle door dropchecker, geen exacte waarde
Dave_82
Newbie

Berichtdoor eltwee » do jun 15, 2017 6:09 pm

PO4 zul je dan moeten toevoegen. Het is niet abnormaal dat je maanden lang NO3 ok zit en PO4 moet toevoegen, zeker met veel vissen komje na een tijdje in deSituatie dat je teveel NO3 hebt en dus zeer regelmatig moet water wisselen.
Kijk ook voor een bron van micro nutrienten. Van dure profito over andere merken tot CSM+B poeder dat je gewoon oplost. Ik merk eigenlijk geen verschil, je moet het gewoon regelmatig en juist doseren.
Probeer je pH rond 6,7 te krijgen dat is vrij comfortabel voor een stabiele bak + je NH3(afbraak van organisch materiaal) komt voor als NH4+ dat is niet zo schadelijk voor je vissen.
Voor een lagere pH zul je ook je KH wat omlaag moeten brengen via regenwater oid. Gebruik je regenwater dan gaat je pH vanzelf mee.

L2
eltwee
Regular

Berichtdoor Dave_82 » ma jun 19, 2017 4:44 pm

L2,
heb wel wat opgezocht om de ph, kh en gh naar beneden te krijgen, maar 1 gemeenschappelijke is vooral filteren over turf, wat dan weer schadelijk is/kan zijn voor de bacteriecultuur en de helderheid van het water en minder goed voor de planten.
Regenwater zou mss ook nog een optie zijn, maar moet proper regenwater zijn. Heb gelezen dat je dit water gewoon moet zuiveren door 24u te filteren over actieve kool in een aparte bak? Zitten er dan geen bacteriën en dergelijke in dit water in?
Osmose zou ik liever niet doen.
Dave_82
Newbie

Berichtdoor eltwee » ma jun 19, 2017 4:58 pm

Regenwater als dit is genomen uit een zuiver vat dan is dit direct bruikbaar. Zo doe ik het al 8 jaar en ik weet nog altijd niet ioe witte stip oid uitziet.
Dat filter enover actief kool enz, is iets voor de hypochonders onder ons. je bodem ,deco en planten worden ook gewoon gespoeld en erin.

L2
eltwee
Regular

Keer terug naar Aquariumblog