Inloggen/Registreren

Zoeken Help

mijn clown botias vechten ...

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

mijn clown botias vechten ...

Berichtdoor lexke » wo jul 20, 2005 2:46 pm

elooow !
ik heb 2 mooie clowns in mn aqua zitten
heel interessant om naar te kijken
want ze lijken net orka's.. :wink:
hun bewegingen zijn zo verschillend met die van de andere vissen vind ik.
ze kunnen verticaal naar omhoog en naar beneden zwemmen .
en als ze naar het water opp. gaan om te eten zwemmen ze ondersteboven omdat hun lichaamsbouw gemaakt is om over de grond te zwemmen .

ze zijn altijd heel lief tegen elkaar, en ze zijn de enige 2 vissen die op een bepaald uur savonds gaan slapen ... dan liggen ze lief naast elkaar te slapen achter een rots, of onder de filter .

maar op een keer ging ik kijken, omdat ik een raar getik geluid hoorde...
ik keek en ik zag hoe ze beigen een grijze kleur hadden en ze waren elkaar gruwelijk aant aanvallen !!
ik liet ze even doen, maar het bleef duren, en toen heb ik me gemoeid...
ik heb met mn hand in het aqua geroerd om ze uit elkaar te lrijgen, ..
ze waren blijkbaar vrij hard verschoten, en hun aanvallen waren gestopt .!
nu zijn we al een paar dagen verder.. ze zijn terug rustig,
maar 1 clown, mag niet meer bij de andere slapen...
hij slaapt ergens tussen planten ..
en het is altijd dezelfde clown, want ik kan ze heel goed herkennen aan hun strepen ( bij 1 clow loopt er een streep achter zn oog niet tot beneden)

hoe zou dat kunnen?
zijn het mannetjes of meisjes ?
gaan ze nog vechten ?

bedankt :wink:

grtzz
ben je blij met het leven
dat je leeft elke dag
lexke
Newbie

Berichtdoor Apisto » wo jul 20, 2005 3:04 pm

Eerst en vooral zijn clownbotia's geen meervallen. Deze post hoort thuis onder 'modderkruipers en aanverwanten'

Als je in de literatuur kijkt hoe je clownbotia's best houdt, dan staat er in groep en in een groot aquarium omdat ze zelf groot worden.

Als je ze niet in een groepje houdt en te klein, dan wordt de natuurlijke aggressie van de dominante vis op 1 ander dier toegespitst. In een schooltje richt het dominante dier z'n aggressie op alle leden, waardoor er geen grote gevechten plaatsvinden. In een kleine bak is er weinig kans om te vluchten en als er dan geen MASSA'S schuilplaatsen zijn, kan het wel eens slecht aflopen.

Bij jou zitten ze per twee, dat is dus al een probleem, of ze plaats en schuilplaatsen genoeg hebben weet ik niet.

Hoe ouder en groter ze worden, hoe meer aggressie er gaat optreden, ik zou er dus niet vanuit gaan dat dit probleem vanzelf overwaait.

Groter behuizen/meer schuilplaatsen of een drietal vissen extra als je daar plaats voor hebt. (5 van deze vissen kunnen toch gemakkelijk 200+ liter gebruiken)

Succes
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor Diesel » wo jul 20, 2005 5:08 pm

Valt eigenlijk niets meer aan toe te voegen.'
Behalve dat het gedrag wat je ziet (het op en neer zwemmen voor de raam) een teken van verveling is.
De clown is een echte groeps/school vis.
Het gedrag van deze vissen is ook compleet anders als ze in een groep zitten.'
Je kunt het nu al merken dat ze niet bij elkaar gaan liggen. Die van mijn 7 stuks liggen met zijn alle bij elkaar onder het kienhout. Gaan met zijn alle op jacht en opverkenning.
Mijn aquarium is netto365liter,en de bak begint te klein te worden voor ze(grootste is bijna 15cm) Daarom ben ik op het moment ook op zoek naar een lange bak die ik kan inrichten voor ze.
Dit wil zeggen een lange bak met ruimte,buizen erin waar ze door heen kunnen zwemmen,zeer veel verschuiling,enz.
Eigenlijk iets wat je in een normaal aquarium niet kan maken.
. Mischien dat je nu een soort van grotjes in je aqua kunt neerzetten waar ze zich kunnen verschuilen.
Diesel
Hardened

Berichtdoor lexke » wo jul 27, 2005 2:35 pm

ze zitten met 2 in een aqua van 100 cm ongeveer.
en bij mijn weten is dit niet echt te klein hoor.
ik heb ze 2de hans gekocht van iemand die ze wrs al een paar jaren heeft , dus wrm zouden ze bij mij dan slecht gaan ?
en ik ga er ook geen bij kopen omdat ze dan wrs niet genoeg plaats hebben, en ik denk niet dat ze vreemde clowns gaan appericieren ...

en nu gaat het weer beter, ze hebben al heel lang niet meer gevochten of raar gedaan. en ik heb gezien dat ze terug samen sliepen.
en dat op en neer zwemmen, doen ze als ik ze voeder ofzo he, ze zitten niet heel de dag op en neer te zwemmen en rare toeren te maken hoor :wink:
dus ik denk niet dat ze zich vervelen..

thanx fot the answer !xxx
ben je blij met het leven
dat je leeft elke dag
lexke
Newbie

Berichtdoor Diesel » wo jul 27, 2005 3:56 pm

Ik kan alleen mijn ervaringen vertellen,je had problemen en dat is waarom ik een advies geef hoe die problemen kunnen ontstaan?
Diesel
Hardened

Berichtdoor Borger » wo jul 27, 2005 4:18 pm

Dag Lexke,

Ons aller Admin heeft in zijn informatie over de clownbotia een minimale bakgrootte staan van 120 cm en die afmeting ben ik ook in wat boekjes tegengekomen. Een bak van 100 cm is natuurlijk best groot maar misschien toch wat te klein voor deze vissen. Voor de duidelijkheid: geen aanval op jouw persoon, maar net als Diesel gewoon een idee over waar je (tijdelijke?) problemen vandaan zouden kunnen komen.

Verder zeg je bij het onderdeel 'Wie ben ik' dat je aquarium 120 liter is, en hierboven zeg je dat je bak 100 cm lang is. Heb ik het dan goed dat je bak als buitenmaten 100x30x40 heeft? Als dat zo is, dan is je netto inhoud nogal wat minder dan 120 liter, te weten ongeveer 0,75x120 = 90 liter (dit komt doordat je bodem, kienhout, stenen, een eventueel intern filter en dergelijke ook volume innemen). Hier zou je rekening mee moeten houden bij je visbezetting.

Mocht je netto inhoud echter inderdaad 120 liter zijn, dan zouden de buitenmaten bijvoorbeeld 100x40x40 moeten zijn, of 100x35x45 of iets dergelijks.
Groeten
Arjan
Borger
Hardened

Berichtdoor Huppeldepup » ma aug 08, 2005 12:40 pm

die clowns zijn idd scholendierttjes. denk dat je het beste ze aan kan vullen of eruit kan halen. Weet niet wat je verder in je bak hebt?
Huppeldepup
Newbie

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten