Inloggen/Registreren

Zoeken Help

zouden er verschilende clown botias bestaan

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

zouden er verschilende clown botias bestaan

Berichtdoor platte » vr jan 11, 2008 12:56 am

ik heb me laten wijsmaken dat er soorten clown botias zijn.Nu is het zo dat ik dacht dat er steeds een ronde zwarte plek aanwezig was. B.ij de mijn is dat nu niet op mijn vorige wel.Je kan ze zien op het foto album pag.5 foto s van mijn aquarium (platte) is er iemand die er meer van weet alvast bedankt Beste wensen voor iedereen
platte
Newbie

Berichtdoor Diesel » vr jan 11, 2008 5:10 pm

Er zijn 2 soorten clown botia's die uit sumatra en die uit Borneo. Maar een ongeoefend oog zal het niet vlug kunnen zien, en dat die verschillen er zijn word nu zeer zwaar bevochten, het blijft dus niet waar te zijn en gewoon een verschil tussen man en vrouw blijkt het te zijn.(de verschillen zijn echt miniem en die ze beschreven kwamen bijna overeen met het verschil tussen man en vrouw)

Wat jij denk ik ziet is het verschil tussen tekeningen, maar die blijven voor bijna elke clown uniek en veranderen naar mate ze groter worden.
Ik zou je eens een mooi plaatje laten zien van Marge een clown van 29 cm. Bron www.loaches.com

Afbeelding

Er zijn zeker ook verschillende Botia soorten, kijk hier maar eens.

www.modderkruipers.nl
Maar er zijn ook vissen die lijken op de clown zoals bv de blauwe botia.

Echter de clown botia blijft uniek 8) :mrgreen:
Diesel
Hardened

Berichtdoor Apisto » ma jan 21, 2008 5:59 pm

er is maar 1 soort clownbotia, maar er zijn wel verschillende kleurvarianten naargelang de regio van herkomst (zoals dat bij de meeste vissen wel is)
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor Diesel » vr jan 25, 2008 12:31 am

Hoewel daar bewijzen van op tafel liggen Apisto zijn ze het er toch nog niet over eens. :shock:
Uit wat ik gezien heb(en ik heb heel wat botia's gezien) zijn de verschillen niet om te zeggen dat er echt verschillende soorten zijn. Net zoals een mens heeft ook een clown bepaalde kenmerken. Maar verschillende soorten, ik denk van niet. :D

Edit .
Natuurlijk ben ik nog niet in Borneo en Sumatra geweest om dat te onderzoeken.
Diesel
Hardened

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten