Inloggen/Registreren

Zoeken Help

clown botia

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

clown botia

Berichtdoor bloemeke » za dec 22, 2007 10:04 pm

Hoe kan je zien of je vrouwtjes of een mannetjes hebt bij een clown botia?
bloemeke
Regular

Berichtdoor bcheck » zo dec 23, 2007 2:27 am

dit moet je eens aan diesel vragen, maar ik denk dat je dit niet kunt zien, tenzij ze aan het afleggen zijn dacht ik.
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor krisvis » zo dec 23, 2007 9:15 am

de buik en borstvinnen zijn puntiger bij mannen.
GROETEN
krisvis
Hardened

Berichtdoor bloemeke » zo dec 23, 2007 9:42 am

Ik heb ze geprobeerd te vergelijken maar dat is niet echt gemakkelijk. ik zit er soms uren voor en dan zitten ze verstopt of tussen het groen, zo rap ik in de zetel zit, zitten zij voor het raam. echte rare beesten hoor. :D :D
Heb je hobby's? bezoek mijn hobby forum.

http://hobbiehoekje.forumakers.com/
bloemeke
Regular

Berichtdoor thomas01 » zo dec 23, 2007 11:06 am

clownbotia's zijn nogal schuw, ze laten zich niet makkelijk zien als er iemand voor de bak staat
Afbeelding
thomas01
Regular

Berichtdoor Diesel » ma dec 24, 2007 9:31 am

Het is moeilijk te zien en er zijn nogal wat verhalen die de in de rondgang zijn.
maar sommige zeggen dat je het kunt zien aan de vinvormen zijn deze vierkant is het een mannetje, zijn ze rond aflopend hb je een vrouwtje. Ook is de vrouw volgens mijn persoonlijke mening ronder en dikker, terwijl de man daarintegen fors en heel anders gebouwd is . Ook hebben veel clowns een verschillende kopvorm, de ene is ronder van vorm en de andere scherp, die scherpe is dan volgens vele weer een man, en de rondere een vrouw.

Toch is er nog steeds veel onenigheid over, er word ook wer gezegt dat je totaal geen verschil kan zien, tot de vrowu kuit heeft. Je ziet dan aan het zijaanzicht niets, maar zie je ze van voren zie je dat ze bij de buik uitgedijd is en dus een cht buikje heeft.
Dat moet dan volgens sommige weer de enige manier zijn om de vrouw te herkennen.

Er word ook gezecht dat het aan de vinkleur kan liggen, die geloof ik persoonlijk helemaal niet, ik denk dat dit een verschil is tussen de Borneo clown en de sumatra clown.

Dus met andere woorden we eten niets, je kunt zoiets pas zeker zeggen als de clown op kuit zit of in het latse geval jonge vis heeft en dat gebeurd zeer zelden tot nooit. :wink:
Diesel
Hardened

Berichtdoor bcheck » ma dec 24, 2007 4:01 pm

dus ik zat er knal op :)
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor bloemeke » di dec 25, 2007 11:46 pm

voor mij is het eender wat ze zijn zolang ze maar gelukkig zijn, het was gewoon omdat ze zo verschillend zijn er is er eentje dat echt een nieuwsgierig is en als je in de bak bezig bent komt hij ook kijken, en pas als het oke is voor hem dan komt de ander pas, dus ik dacht dat het verschil in het geslacht lag. :oops:
Heb je hobby's? bezoek mijn hobby forum.

http://hobbiehoekje.forumakers.com/
bloemeke
Regular

Berichtdoor Diesel » do dec 27, 2007 8:01 pm

Dat is weer een puur clown gedrag. Ook in mijn pack word er eerst 1 naar buiten gestuurd die de boel moet gaan onderzoeken, daarna komen de rest van de 10 clowns naar buiten.
:)
Diesel
Hardened

Berichtdoor Pieter79 » di apr 15, 2008 9:35 pm

Hallo, ik heb sinds 2 weken 5 botia's maar er is duidelijk een probleem...

Eergisteren zag ik dat er eentje op zijn zij op de bodem lag en alleen nog maar wat kon spartelen met zijn vin. Vandaag zie ik dat er een andere dood op de bodem ligt...Daarom mijn vraag: kan één van de andere vissen dit gedaan hebben?

Ik zag bv de ancristussen kort bij de botia's zwemmen, is dit een concurrent voor hun voedsel. Voor de rest heb ik maanvissen, neons, zwaarddragers en neons.

Voor de rest waren die botia's heel actief, zwommen zelfs vaak achter de neons aan of knabbelden aan de maanvissen hun vinnen en ook aan andere vissen. Mssch dat sommigen hierop reageerden??

Iemand een idee zodat ik de andere 3 hopelijk toch nog kan redden...
Pieter79
Newbie

Berichtdoor Niek_Ehv » do mei 15, 2008 3:24 pm

Ik weet niet precies wat er aan de hand is maar het klinkt of je botia ziek was. Je moet voordat je een vis koopt altijd kijken of er niet zieke bijzitten ofso. Ik zelf heb sinds 2 weken 2 clownbotia's en ik heb ergens gelezen dat je er eigenlijk beter meerdere kunt aanschaffen wegens hun natuurlijke gedrag (omdat het schooldieren zouden zijn) Maar de verkoper ( een ervaren aquariaan) vertelde mij dat het juis einzelgangers zijn. Wat moet ik doen? Ik vind het sowieso mooie beestjes dus ik zou er opzich wel meer willen maar omdat ik nou ook 2 goerami's heb weet ik niet of dit wel goed is voor het evenwicht als ik meerdere botia's zou hebben.. :|

Zou iemand mij toevallig kunnen helpen daarmee xD.. Hoe kweek je clown botia's btw? Want ik vond ze best wel duur en ik krijg binnen kort een 2e bak ( mijn huidige bak is een pacific met de afmetingen: 30 hoog, 60 breed en 30 lang) hoe kan je ze het beste kweken?
Niek_Ehv
Newbie

Berichtdoor Rimson » do mei 15, 2008 6:43 pm

Clownbotia's horen thuis in slijkwater (niet gezeverd)
ik ken iemand die bezig is een kweek op te zetten (niet de clowns)
en tot dusver geen succes.
Denk dat hij toch al een hele poos bezig is.
tis inderdaad zo dat je ze per 7 of zoiets moet houden, maar bij de clownbotia is dat eigenlijk neit te doen met de standaard maten van een bak.

Ik heb er hier eentje zitten die bijna 15 cm is (niet volgroeid kan tot 25-30 cm worden.)
dus misschien wel een beetje die ervaren aquariaan waar je hem hebt gekocht bedanken voor zijn moeite en hemzelf een beetje slimmer maken...
Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

Berichtdoor Diesel » vr mei 16, 2008 11:13 am

De kweek van botia's word gedaan door toevoeging van hormonen, dus niet op een natuurlijke manier, in ieder egval geen normale manier. Tot nu toe is een normale kweek, of 1 of 2 toevalskweken) niet gelukt. Of in ieder geval niet gedocumenteerd en dat is heel belangrijk.

Rimson wat bedoel je met slijkwater? En mag ik mischien weten wie deze persoon is om ervaringen te delen?
Diesel
Hardened

Berichtdoor Rimson » za mei 17, 2008 2:30 am

Jurgen van Aqua Silbau wou dit project op voeten zetten :) (heeft een site moet maar es googlen)
wou denk ik ook eens met vuurstaarten proberen.
Slijkwater is modderachter water, poelwater, ondoorzichtig water :) niet het heldere water uit onze bakken.
Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

Berichtdoor Niek_Ehv » za mei 17, 2008 9:40 am

Ik had 2 clown botia's, alleen vanochtend is er een overleden.. moet ik dan nieuwe gaan halen? Want nou zwemt dr nog maar 1 rond.
Niek_Ehv
Newbie

Berichtdoor Diesel » zo mei 18, 2008 12:32 am

Ik heb gegoogle's Rimson.
Kan het nergens vinden, ou je me een plezier willen doen?
Laat hem eventueel lid worden van www.modderkruipers.nl daar zijn we zeer geintereseerd in zijn bezigheden.
BVD
8)
Diesel
Hardened

Berichtdoor Rimson » ma mei 19, 2008 12:10 pm

Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

Berichtdoor Diesel » ma mei 19, 2008 4:52 pm

De winkel kreeg ik natuurlijk ook gevonden, maar ik ga geen contact met iemand zoeken via een winkelsite.

Maarja als hij zin heeft moet hij zich maar eens melden(laat maar eens vallen als je hem ziet), zit daar toch heel wat jaren ervaring en kennis in modderkruipers wat hem van pas zou kunnen komen

Niek zoals eerder vermeld is de clown een schoolvis, dua als de bak het toelaat kun je het beste meerdere clowns vinden
Diesel
Hardened

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten