Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Indische modderkruipers

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

Indische modderkruipers

Berichtdoor marlène » vr apr 22, 2005 10:00 pm

Nu mijn bak al weer weken ziektevrij is, heb ik twee indische modderkruipertjes aangeschaft. Ze zijn nog erg klein.
Heeft iemand tips om ze in goede vorm te houden? Moeten ze bijvoorbeeld algentabletten? Ik had eens gelezen dat ze alleen planten aten maar mijn vorigen waren beslist niet vies van een ontdooide muggenlarve.
Hebben ze bepaalde kwetsbaarheden?

Alle ervaringsverhalen zijn welkom
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Diesel » vr apr 22, 2005 11:22 pm

Ik heb de ervaring dat het een makkelijk beesje is wat zich zeer goed verscholen houd. Ik heb ze met 4en gekocht en er is er 1 over. Deze is goed gegroeit en houd zeker van levend voer. Maar je moet bij het vlokvoer ook bij voeren.
Diesel
Hardened

Berichtdoor Dijkemans » za apr 23, 2005 1:51 am

he hoi

Ik heb er 2 in men bak zitten, zie ze nooit alleen als ik de bak uit kuis dan kom ik ze tegen.

Heb eingelijk geen idee wat ze eten ik denk van alles wel. (ik weet dat ze niet te kort komen) :lol:
Viel Spaß

-----------

Never break the silence, unless you can improve it !!!
Dijkemans
Newbie

Berichtdoor marlène » di apr 26, 2005 8:55 pm

Hoe zit het dan eigenlijk met dat je zand op de bodem zou moeten hebben?
Mijn grind is wel scherp maar ik heb er ook veel gladde keien en lage fijne plantjes inzitten, evenals een flink matje van (doorgeknipte) mosballen. Ik stel me dan zo voor dat ze gemakkelijk door de hele bak kunnen. Zoiets als apekooien vroeger bij gym :wink:
Ik heb al eens eerder modderkruipers gehad, dat ging een hele tijd goed en ze groeiden als kool maar opeens werden ze bleek en gingen ze achter elkaar dood. Geen duidelijke oorzaak.
Dus nu hoop ik dat het wel gaat lukken.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Admin » di apr 26, 2005 9:19 pm

Hey Marlène,

Vissen die op de bodem leven hebben vaak de gewoonte om ook in die bodem te gaan grondelen, denk maar aan cory's, botia's, geophagussen, etc ... stuk voor stuk vissen die zich nabij de bodem ophouden en daar ook hun voedsel zoeken.

Wanneer men zo'n vissen houdt en de bodem is scherp en puntig dan gaan deze vissen sowieso wat schade oplopen. Bij de corydoras kan je dit waarnemen doordat de baardraden (snorharen) korter worden, tot zelfs helemaal weg zijn.

Bij algeneters kan je vaak witte puntjes waarnemen op hun buik, dit zijn kleine schadevlekjes van op een te scherp bodem te rusten. Dus daarom verkies je best zeer fijn grind tot een zandbodem voor dergelijke vissen.

Greetzz
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

zo schattig

Berichtdoor YaDe » wo mei 25, 2005 2:40 pm

Toen mijn man er mee afkwam dat hij deze beestjes wilde had ik zoiets van hmm toch maar niet, maar toen hij me meenam naar de winkel was ik meteen verkocht. We hebben er 5 en hebben eerst wel een tijdje gewacht voor we ze genomen hebben. Eerst gezien dat onze andere vissen bleven leven aangezien we int begin een aantal corrydora's verloren zijn door een foutje met onze zuurstofregeling.
Nu zijn we dus de trotse eigenaars van 5 zeer levendige modderkruipertjes en ze zijn eigenlijk ook niet echt schuw, we zien ze veel meer dan we hadden verwacht desondanks de weelderige plantengroei.
Ik denk dus ik ben ... wat als ik dan ff nie denk?
YaDe
Regular

Berichtdoor marlène » wo jun 15, 2005 8:16 pm

Oeps die foto is wel wat groot.

Bedankt voor jullie reacties.
Ondertussen zijn de khuli's al weer aardig gegroeid. Eerst dacht ik dat ze dood waren. Ik had ze de hele tijd niet gezien.
Nu had ik afgelopen weekend nogal veel watervlooien in het aquarium gedaan en sindsdien zie ik ze iedere dag, ook zij halen allerlei kapriolen uit. En liggen uitdagend voor de ruit in het zonnetje.
Eerst dacht ik nog dat ze ziek waren. Maar mijn 5 jarige zei "Mamma kom kijken, de slangetjes zijn vrolijk".
Ik heb ze goed kunnen bestuderen, volgens mij is er behalve hun plots afwijkende gedrag, niets mis met ze. Misschien is het wel paartijd :wink:
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Koen » za jun 18, 2005 7:57 pm

Hey Marlène,

Ja, ze zijn nogal wispelturing... Soms zie je ze dagen (weken) niet... En op andere momenten beginnen ze als gekken rond te zwemmen. Leuk he. Eerst dacht ik dat het met waterverversing te maken had, maar eigenlijk heb ik er nooit een lijn in kunnen trekken wanneer ze weer gek gingen doen... Als ze zo onophoudelijk beginnen rondzwemmen, zeggen wij hier in de familie dat ze "weer krols" zijn :P

Volgens mij eten ze ook alles (ik heb de indruk dat ze zelfs kunnen overleven op allerlei restjes en minuscule stukjes organisch materiaal... Want wat eten ze tijdens de periodes dat je ze niet ziet??)
Afbeelding
Koen
Newbie

Aquarium type: Zoetwater, vnl kuhlii's en tetra's

verandering

Berichtdoor YaDe » wo jun 29, 2005 8:00 pm

een tijdje geleden postte dopeyke dat onze kuhli's heel actief waren.
Sinds een paar dagen zijn ze dat dus niet echt meer zo en zien we ze ook niet veel meer.
Begon me eigenlijk net iets af te vragen terwijl ik deze post aan het typen ben. We hebben sinds een paar dagen een aantal betta's bijgezet. Zou de verandering kunnen komen door deze?
Hoe doen die van jou het nu Marlène?
YaDe
Regular

Berichtdoor Diesel » do jun 30, 2005 6:20 pm

Ziet er ongweer in de lucht ,daar zijn deze zeer gevoelig voor ,tenminste die van mij wel.
Diesel
Hardened

Berichtdoor marlène » za jul 02, 2005 11:03 am

Nu je het zo zegt, zie ik wel een verband. Vandaag zijn ze ook weer flink in de weer na een aantal rustdagen van de week. Zo ook met het weer.
Grappig hoor, een weerstation in huis. :wink:
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Chevalric » ma aug 22, 2005 12:42 pm

Hai,

ik heb ook ene kuhli erin zitten 3 om precies te zijn. Je moet wel oppassen voor scherpe randen en kleine gaten. Had ooit een kleinere bak met binnenfilter en daar was ie dus ingekropen. Ze gaan door de kleinste gaatjes. Het zijn wel super leuke beetsen. 's avonds kronkelen ze vrolijk door de bak. De mijne zijn verzot op tubifex :) Maar eigenlijk eten ze alles.

veel plezier ermee!
Chevalric
Newbie

Berichtdoor Chevalric » wo aug 24, 2005 12:21 pm

dopeyke schreef:er is wel een troost, na een tijdje worden ze te groot en te dik om nog door die smalle gaatjes te kruipen :wink:
Bij mij zaten ze in het begin ook meer in men filter als in men bak, maar nu geraken ze der gewoon niet meer in, de papzakken :D 8)

:lol: Ach ik heb mijn binnenfilter maar eruit gehaalt. Kropen toch nog door het randje. Die beesten overleven echt alles ;)
Chevalric
Newbie

Berichtdoor Sijmon » ma sep 26, 2005 6:16 pm

Raar dat deze beestjes nooit in aqauria zijn gekweekt
Sijmon
Hardened

Berichtdoor Sijmon » vr okt 07, 2005 8:49 pm

Is het gewoon dat deze beestjes veel springen...?
Ik zag er laatst entje in me filter liggen (uitgedroogt)
Sijmon
Hardened

Berichtdoor YaDe » vr okt 07, 2005 9:31 pm

oei die van ons springen eigenlijk nooit.
Ze kronkelen wel gelijk gek en af en toe zwemmen ze snel naar boven en beneden maar in die dingen hoef je je geen zorgen te maken.
Maar als er eentje zo in je filter ligt is dat toch geen goed teken en zal je ze goed moeten observeren om te zien hoe de anderen zich gedragen.

Groetjes
YaDe
Regular

Berichtdoor Sijmon » za okt 08, 2005 11:18 am

Ik heb gewoon zo`n filter die in me aquarium zat (juwel 60).
Ze zijn ienderdaat erg klein!!
Sijmon
Hardened

Berichtdoor Sijmon » za okt 08, 2005 12:18 pm

Ik zie ze trouwens ook bijna nooit :(
Want ze zitten toch in de bodem....
Sijmon
Hardened

Berichtdoor jasper_dec » za okt 08, 2005 1:57 pm

ik heb ze ook nog gehad en als ik 's avond moest eens bijvoeren vanwege m'n blauw haaitje dan kwamen deze ook altijd uit hun holletje,
maar ook toen ik kleine kreeftjes had kwemen ze van de tabletjes eten..

best wel geinige beetsjes!

En bij mij heb ik ze nog nooit zien springen.. :)
jasper_dec
Newbie

Berichtdoor YaDe » zo okt 09, 2005 4:51 pm

We hebben sinds deze middag nog 3 bijgekocht en in onze kleinste bak gezet waar ook onze dwergkogels inzitten.
Dit is één van de weinige soorten is die je daar bij kan zetten maar het is ook vooral omdat ik ze enorm leuk vind. Ze lijken het goed te kunnen vinden, ze doen niet zo gek als die anderen toen we ze in onze grote aqua staken maar ze verschuilen zich niet zo fel.
Als ze klein zijn is dat normaal hoor Sijmon, dat betert wel. Ik heb geluk denk ik omdat ze al ietsje groter zijn.
YaDe
Regular

Berichtdoor svvander » zo okt 09, 2005 6:45 pm

Ik heb er ook 2. Ze zijn heel levendig en ik voed ze met tabletten die speciaal voor onze bodemvriendjes te koop zijn. Normaal gezien komen ze enkel buiten als het donker is. Maar de mijne komen bijna constant buiten. En zoals reeds gezegd, heel actief (misschien komt dit door de beplanting, waardoor het licht minder sterk is).

Echt een aanrader en ze zijn heel sterk!!!
svvander
Newbie

Aquarium type: Zoetwater

Berichtdoor YaDe » di dec 27, 2005 11:30 pm

ik ben er vandaag eentje verloren en ik snap het niet goed hoe.
Toen we vanmorgen opstonden lag er eentje voor ons aquarium, de gaten zijn nogthans aan de achterkant dus ik vat het echt niet.
Vind het wel jammer want het leefde nog maar het was zodanig verwond omdat ons kattinnetje er mee had gespeeld( beestje weet ook niet dat dat daar dood van gaat he) dat we het hebben dood moeten doen.
YaDe
Regular

Berichtdoor Birrie » za maart 25, 2006 10:27 pm

De mijne (ondertussen al 5 jaar geleden) waren kompleet gek van tubifex
Birrie
Newbie

Berichtdoor marlène » za maart 25, 2006 11:34 pm

Rode muggenlarven vinden ze ook niet te versmaden...
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor bcheck » zo maart 26, 2006 12:45 am

Lees eens dit artikel:
http://www.aquarioten.nl/?cat=3

Deze vissen zijn dus aaseters, en kweek in aquaria is bijna onmogelijk tenzij een paar toevaltreffers. Er was trouwens hier op het forum iemand die een kweek had.
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Volgende

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten