Inloggen/Registreren

Zoeken Help

vuurstaartlabeo in nood

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

vuurstaartlabeo in nood

Berichtdoor simbano » ma mei 21, 2007 1:04 am

Hallo,

Ik heb een bakske van 60 met wat gezelsschapvissen in en ik heb ne keer ne bak van 120 op 40 op 60 op de kop kunnen tikken van iemand, maar ik moest zijn vissen ook over nemen.amai der zat vanalles in van goudvissen tot 2 papegaaicycliden en een vuurstaartlabeo die al serieus gegroeid was en zich amuseerde tss de rest. Nu zou ik deze bak willen gaan inrichten aangezien mijne kleine te klein geworden is en ik zou graag de labeo houden.
Aangezien ik de grote eerst serieus wilde kuisen heb ik deze leeg gemaakt en de labeo voorlopig in de kleine bak gestoken en ja ge kunt het al denken, ruzie alom. ik heb hem nu in een klein bakje in die kleine aquarium gezet ( is vrij zielig)
Aangezien de grote bak nog niet opgestart is kan hij daar nog nie terecht.
Wat doe ik best? Zo laten voor 2 weken tot de grote aquarium wat opgestart is of direct erin doen of nog iets anders?
En dan nog iets anders,zal dit probleem zich blijven voortdoen?
Ik heb nu een schooltje kardinaals, een pleco, zes corydorassen, twee botias, een paar citroentetras en twee rouwtetras.
Ik zou nog 4 botias bijkopen en nog een pleco.
suggesties zijn meer dan welkom.

greetz
christof
simbano
Newbie

Berichtdoor Zwaard Drager » ma mei 21, 2007 4:32 pm

als de grote eenmaal opgestart is kun je hem wel houden, mits genoeg verstop plekken, waar je hem nu moet houden weet ik niet, hoelang is de grote bak al aan het opstarten, vanaf 3 weken kun je hem er wel in doen.

meschien wilt een vriend hem wel eventjes lenen/ opvangen
AC/DC Ain't Noise Pollution, but why is there a Rock 'N'Roll Damnation?

viewtopic.php?p=58716#58716
viewtopic.php?t=5373&start=0
Zwaard Drager
Hardened

Berichtdoor simbano » ma mei 21, 2007 6:38 pm

Hallo,

wegens problemen met stabiliteit heb ik mijn frame moeten laten aanpassen zodoende ik hem nog moet opstarten...

Ik zal mijn vriendenkring ne keer moeten aanspreken zeker!!!

Greetz
christof
simbano
Newbie

Berichtdoor Admin » ma mei 21, 2007 9:17 pm

Hey,

Als ik het goed begrijp zit die Labeo nu in zo'n guppy-tank in je kleine bak?

Ik zou idd zorgen voor een tijdelijk ander onderkomen want dit houdt deze vis niet lang uit hoor.

Heb je mss ergens een grote waskuip of emmer waar je een tweede verwarmer en filter kan installeren. Als is het maar voor een paar dagen?

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor simbano » ma mei 21, 2007 10:55 pm

Heb je mss ergens een grote waskuip of emmer waar je een tweede verwarmer en filter kan installeren. Als is het maar voor een paar dagen?

Greetzz :wink:[/quote]

Dat ik daar zelf nie opgekomen ben!!!

greetz
christof
simbano
Newbie

Berichtdoor Mark Janssen » di mei 22, 2007 3:35 pm

Zal eerlijk zijn en dit ook niet aan onervarende mensen aanraden. ken de ts niet, dus neem niet klakkeloos mijn antwoord over in een uitvoering.

Ik zou de labeo meteen overzetten zodra het water op temperatuur is. Al is het om stress te voorkomen bij de labeo. Het is een algeneter en dus bij te voeren met groenvoer en zal anders knabbelen aan je beginnende algen. zeker minder dan normaal voeren ivm de korte opstart tijd.

1 vis in een aquarium van 1,20m zal geen zware aanslag hebben. Bij het opstarten. Doe wel vaak kleine waterwissels gedurende de weken. Geen grote want je water moet kunnen rijpen en dan gaat beter als er maar kleine wissels zijn verdeeld over de weken. tevens hou je ze de waarden stabieler.

Zo heb ik zelfs een bak met volledige bezetting kunnen herstarten echter nogmaals zelf heb ik een overcapaciteit aan filters in de bak zitten. En mijn huidige bak een onderbezetting qua vissen.

Nog een groot nadeels is dat de labeo een 1ste klas snel geirriteerde vis is. en als deze als eerste in een bak komt hier meteen zijn domein van zal maken en elke vis opjagen die in zijn persoonlijke ruimte binnenkomt.

De labeo vooral volwassen hoort eigenlijk in een speciaal aquarium die dicht begroeid en of veel verstopplaatsen met stenen en hout en grote stevige planten.

Als ze jong zijn accepteren ze nog wel vissen in hun buurt maar als hij echt volwassen is dan is een 1,2m bak echt te klein wil je er wat vissen bij kunnen zetten die niet continu worden opgejaagd als de labeo actief is en op zoek is naar eten.

Nu ben ik zelf een trotse houder van een volwassen frenatus en deze is al minder agressief maar buiten stevige botia's die pas na 2 weken met rust worden geladen (duurt even voordat de franatus erachter komt dat het toch geen zin heeft om deze weg te jagen en ze toch steeds terug komen).

Toen ik hem nog in de 180liter bak had was het toch geregeld "tikkertje" in de bak omdat de botia's binnen de persoonlijke space van de vis kwamen 20-30cm om de vis heen (andersom kwam deze uitzichzelf bij een botia dan was er niets aan de hand).

Dan weer terug naar de labeo dat deze echt een stuk agressiever is. en dat deze personal space 2 keer zo groot is uit observaties van diverse grotere labeo's in een groot aquarium. Deze maken elkaar nog het leven zuur in een 150cm bak Net als de andere vissen in de bak die te dichtbij komen.

Zeer terratoriaal en hoewel het ook aan de vis zelf ligt natuurlijk misschien is die van jou wel rustiger maar zodra de vis de dominanste gaat worden wat ik zo lees aan jou huidige en toekomstige bestand gaat het toch problemen geven denk ik. Proberen kan altijd en zou het ook zeker doen want volwassen is het een ZEER mooie vis om te zien echter moet goed rekening worden gehouden met de bijvissen.
Botia's zijn toch de mooiste vissen!

Pets are always a great help in times of stress. And in times of starvation too, o'course.

Terry Pratchett, Small Gods
Mark Janssen
Newbie

Berichtdoor simbano » di mei 22, 2007 11:14 pm

Beste mark,

Ik kon het niet meer aangezien en heb de labeo verhuisd naar de grote bak.Hij ziet er al veel gelukkiger uit!!!
Wanneer de andere vissen erin gaan hoop ik dat ik hem kan houden, maar ik vrees (net zoals U) dat dit moeilijk zal worden.
Bedankt voor het fantastische antwoord.

greetz
christof
simbano
Newbie

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten