Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Kom er niet uit: clownbotia's bij aanschaffen of die ene weg

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

Kom er niet uit: clownbotia's bij aanschaffen of die ene weg

Berichtdoor Isabel » za aug 26, 2006 8:37 pm

Hoi,
Om van m'n slakkenplaag af te komen werd in de winkel aangeraden om 2 clownbotia's te nemen. Eén was genoeg voor die slakkenplaag tegen te gaan maar is zielig, dus daarom 2 clownbotia's.
Ondertussen is er 1 van gestorven (witte stip) en ga ik volgende week m'n vissen verhuizen naar een bak van 120 cm lang.
Maar nu kom ik erachter dat de clownbotia een scholenvis is en dus minstens met 6-8 tesamen moet gehouden worden. Ze kunnen in een aquarium zo'n 17 cm worden. Te groot dus voor mijn 120 cm bak, zeker als ze met minstens 6 erin zitten + nog de andere visjes.
Clownbotia's groeien heel traag . . . dus bedenk ik van er dan toch nog meer aan te schaffen en als ze te groot worden voor m'n aquarium een nieuwe eigenaar te zoeken met een voldoende grote aquarium. Ik weet nu al dat ik met pijn in het hart die vissen zal moeten wegdoen.
Of . . . kan ik maar beter die ene clownbotia nu al wegdoen naar iemand met meerder clownbotia's en een hele grote aquarium?
Groetjes, Isabel.
Isabel
Regular

Berichtdoor Isabel » za aug 26, 2006 8:49 pm

Vergeten te vermelden dat de slakkenpopulatie nu onder controle is maar dat ze zeker nog voldoende aanwezig zijn :twisted:

In de nieuwe aquarium kan ik hetzelfde probleem voorhebben :roll:

Hoe krijg ik die weg zonder dat m'n planten en vissen er ook aan gaan?

Neen!!! Niet voorstellen van die handmatig te verwijderen. Dat heb ik wéken aan een stuk gedaan, honderden haalde ik eruit. Jaaaa, een échte slakkenplaag! Op den duur zag ik m'n vissen niet meer, enkel die slakken. En steeds maar weer uit die aquarium liggen halen. Dat was absoluut niét leuk meer van op die manier vissen te houden.
Isabel
Regular

Berichtdoor RCP » za aug 26, 2006 9:03 pm

Heb je stenen in je aqua? Ik heb in m'n aquarium ook een FLINKE slakkenplaag gehad, gewoon de 5 lavastenen eruit gehaald en uitgekookt in een pan; plaag weg! (Slakken, althans de slakken die ik had, zetten het grootste deel van hun eieren af op/in stenen, door het uitkoken dood je dus vrijwel alle eieren).

Wat ook kan: 's avonds een plakje aardappel op de bodem van je aqua leggen, volgende morgen (voordat het licht aangaat) haal je het plakje weg met je schepnet, het plakje aardappel zal dan VOLZITTEN met slakken ;)

Over de Clown Botia: om deze dieren echt goed te houden houd je ze in een school (zoals je al zei) en dat kan niet echt in een aquarium van de grootte die jij hebt (zoals je ook al zei), het beste zal dus zijn om deze ene Clown Botia weg te doen. (wel slordig van die verkoper trouwens om je 2 Clowns te verkopen als 'slakkenverdelger', aangezien het niet een vis is die in elke aqua gehouden kan worden)
200x60x60 met Malawi-cichliden
100x40x50 gaat binnenkort opnieuw ingericht worden

~Lid van AV Paluzee~
RCP
Regular

Berichtdoor Isabel » za aug 26, 2006 9:26 pm

Neen, er zijn geen stenen in m'n aquarium. Enkel plantjes en één stuk kienhout.
Heb trouwens zo'n 2 maand terug heel m'n aquarium leeggehaald. Alles eruit! Het grind met zo warm mogelijk water door en door gespoeld. Kienhout afgekookt en de filter en het aquarium zelf door en door geschrobd en gespoeld.
Om toch niet alle bacteriën kwijt te zijn heb ik het oude aquariumwater samen met de visjes teruggezet. Zalig om zien was het, zo'n slakkenvrije aquarium . . . . dacht ik. Totdat de eerste piepkleine slakjes weer opdoken. Tot wat het nu is, er zitten slakken maar met mate, dankzij die clownbotia. Maar wat als ik hem wegdoe?
Ik mag er niet aan denken dat ik in de nieuwe aquarium een slakkenplaag zou krijgen! :?
Ik ga jouw tip met de aardappel uitproberen. Die met tomaat en komkommer heb ik al gedaan met pover resultaat. Hopelijk lukt het met de aardappel wél!
Isabel
Regular

Berichtdoor RCP » za aug 26, 2006 9:46 pm

Als je het echt drastisch wilt aanpassen kun je het zo doen:

1.Alle vissen overplaatsen naar een ander aquarium (of eventueel een emmer).

2.Planten goed van alle slakken ontdoen en dan ook in een ander aquarium (of eventueel een emmer).

3.Kienhout goed uitkoken en apart houden.

4.Als het mogelijk is, de filter+verwarming goed schoonschrobben en ergens apart zetten.

5.Dan 3/4 van het aquarium water uit de bak halen en apart houden.

6.Behandel het overgebleven 1/4 aquarium water met een slakken dodend middel, wees niet al te zuinig aangezien het aquarium nu toch alleen gevuld is met water en slakken (nu nog wel :twisted: )

7.Na 24 uur het overgebleven water en de VELE slakkenlijken afhevelen en door de wc spoelen.

8.Aquarium goed afspoelen, om alle medicijn resten en eventuele slakkenhuisjes weg te krijgen.

9.Aquarium weer vullen met het water dat je apart hebt gehouden, die laatste 1/4 kun je met kraanwater doen.

10.Planten, kienhout en apparatuur weer terug plaatsen

11.Vissen weer terug plaatsen

12.Op je dooie gemak voor het aquarium gaan zitten en genieten van die prachtige (slakvrije) onderwaterwereld :wink:

>>Dit is een noodplan dat ik een tijd terug heb opgezet voor mijn aquarium omdat ik toen ook een flinke slakkenplaag had. Gelukkig werkte het uitkoken van de stenen perfect, daardoor heb ik dit plan nog nooit geprobeerd, er is dus geen garantie dat het goed gaat. Mocht 1 van de andere leden commentaar/suggesties hebben: laat het weten a.u.b. want dan kan ik m'n noodplan ook aanpassen<<
200x60x60 met Malawi-cichliden
100x40x50 gaat binnenkort opnieuw ingericht worden

~Lid van AV Paluzee~
RCP
Regular

Berichtdoor Diesel » zo aug 27, 2006 12:03 am

Als je informatie wil hebben over de clown botia, klik dan even op mijn site, hij is nog niet klaar maar je zult er wel al veel informatie vinden.
De clown word zeker groter dan 17 cm. in aquariums haalt ie de 25 wel. kijk bij clownbotia in het kort maar eens naar de foto's.

Succes
Diesel
Hardened

Berichtdoor Sijmon » zo aug 27, 2006 10:57 am

Je kan ook kogelvisjes nemen. Die eten ook slakjes. Maar als je slakken op zjin zal jeze wel apart moeten voeren. Verder weet ik niet zoveel over deze visjes
Sijmon.
Sijmon
Hardened

Berichtdoor Apisto » zo aug 27, 2006 11:45 am

Als die slakjes niet aan je planten zitten, waarom zou je ze er dan uit willen halen? Ze ruimen het afval net goed af en voorkomen vervelende algenproblemen.
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten