Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Khuli's en Garnalen

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

Khuli's en Garnalen

Berichtdoor marlène » wo apr 26, 2006 8:49 pm

Door het artikel over modderkruipers, dat Bcheck ophaalde, vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met de combinatie Khulis en Garnalen.
Dat Khulis eigenlijk heel goede aaseters zijn wist ik wel maar ik ben van plan om bijgarnalen te gaan houden. Maar als de Khuli's de kleintjes eten, kan ik ze beter apart kweken of zo.

Wie heeft er zowel Khuli's als garnalen in één bak en hoe staat het met de kweek van je garnalen?
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor marlène » do apr 27, 2006 8:57 pm

Heeft er niemand khuli's en garnalen in het aquarium?
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor computere » vr apr 28, 2006 12:45 am

marlène schreef:Heeft er niemand khuli's en garnalen in het aquarium?

ik heb nog niets eens een aquarium :lol:

maar die bijgarnalen zijn echt mooi, hoop dat ik ze zelf kan houden!
sorry dat ik je niet kan helpen, maar wou me toch even laten horen!

owhaohaaoahahah
computere
Regular

Berichtdoor Diesel » vr apr 28, 2006 10:11 am

Ik heb zowel de kuhli samen met de japonica,geeft totaal geen probleem
Diesel
Hardened

Berichtdoor marlène » vr apr 28, 2006 10:13 am

Maar heb je dan wel eens jonge garnalen?
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Diesel » vr apr 28, 2006 10:24 am

De Japonica heeft brak water nodig voor zijn eitjes uit te laten komen. Dus kweken in je aquarium kunnen ze niet.
Ze hebben wel eitjes en laten deze ook los, maar die zullen denk ik wel opgepeuzeld worden.

Of ze daadwerkelijk de kleinere garnalen zoals de vuurgarnalen zullen eten durf ik niet te zeggen.
Mijn vermoede zal zijn van niet, maar ik heb wel vuurgarnalen, maar niet met de Kuhli.
Diesel
Hardened

Berichtdoor Zwaard Drager » do maart 15, 2007 5:59 pm

ik heb khuli's in mijn bak samen met garnalem[japonica]en aangezien de garnalen alleen maar boven in zitten te grazen en de khulis altijd ergens onder in een hol zitten,lijkt me biet schadelijk,al mis ik twee garnalen
AC/DC Ain't Noise Pollution, but why is there a Rock 'N'Roll Damnation?

viewtopic.php?p=58716#58716
viewtopic.php?t=5373&start=0
Zwaard Drager
Hardened

Berichtdoor marlène » do maart 15, 2007 6:08 pm

Ik heb twee khulis pas een week of vier in mijn garnalenbak laten logeren. Bijgarnalen. Ik mis een hele generatie. De kleinsten worden opgegeten en sinds de khulis er weer uit zijn, laten alle garnalen zich veel openlijker zien.
marlène
Hardened Pro

kuhlii's en garnalen: gaat dat wel of niet samen??

Berichtdoor Mathijs » di mei 08, 2007 11:04 pm

Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met hetvolgende probleem?
Sinds wij 4 kuhlii's in ons aquarium (50x50x50 cm, verder bewoond door 3 corydoras, 11 kardinaaltjes, 3 bijlzalmpjes en 2 otocynclus affini) zijn onze 5 japonica garnalen weggekropen in een nisje in de achterwand, bovenin het aquarium achter het verwarmings-element.
Het lijkt er niet op dat ze erg ziek zijn, want 2 van de 5 garnalen zijn intussen verveld (wat er op wijst dat ze nog groeien).
De bak is intussen behoorlijk aan het vervuilen met aanslag en algen, wat doet vermoeden dat de garnalen ook niet 's nachts "aan de slag gaan".
Is de komst van de kuhlii's hier mogelijk de oorzaak van?

Mathijs
Mathijs
Newbie

Berichtdoor marlène » di mei 08, 2007 11:13 pm

Gezien mijn beschreven ervaringen zou ik denken dat het er wel mee te maken kan hebben. Is er niets anders dat je kan bedenken dat er tegelijkertijd veranderd is? Na het vervellen zijn garnalen ook geneigd zich te verstoppen (soms wel een week of zo) totdat hun nieuwe jasje weer voldoende uitgehard is.

In mijn grote bak (1.60) zitten momenteel 7 khulis maar daar laten de garnalen zich wel zien. Nu is er ook wel heel veel plek om te grazen voor de garnalen. Ook heb ik nog steeds wel jonge garnalen in de grote bak.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Mathijs » wo mei 09, 2007 12:14 am

ha Marlene (sorry, ik krijg die accentegrave niet op je e), je had mijn bericht al gezien :D

Ik heb inderdaad een paar dagen voordat ik de kuhli's kocht, behandeld tegen witstip (met Sera CostaMed F). Maar hoewel dat er natuurlijk mee te maken kan hebben, zie ik geen direct verband. Ik heb op diverse fora gelezen dat vooral garnalen gevoelig kunnen zijn voor medicamenten, maar vlak na het opstarten heb ik al eens witstip gehad (nou ja, mijn vissen dan :? ) en van dezelfde behandeling hebben de garnalen toen helemaal geen last gehad.
En hiervoor vervelden ze natuurlijk ook regelmatig, maar dat deden ze gewoon op de grond, waarna ze al vrij snel weer rondzwommen. Het valt echt op dat ze niet meer kuisen want het begint echt een rotzooitje te worden, met algen op de planten, bladresten etc.

Groeten, Mathijs

PS. Mijn zoontje van 4 heeft al een (heldere) diagnose gesteld:
...het zijn gewoon "bangeschijterds".....kan best zijn dat hij gelijk heeft, hahaha

Hebben de andere vissofielen hier misschien een idee?
Mathijs
Newbie

Berichtdoor Floddermousie » wo mei 09, 2007 3:39 pm

ik heb kleine glasgarnaaltjes bij mijn kuhli's zitten en die gaan rustig op de kop van een kuhli zitten bij wijze van spreken
dus zou zo'n stoere japonica dan iets moeten vrezen?
this must be underwater love

Lid KAV De Siervis Leuven
Floddermousie
Moderator

Berichtdoor Zwaard Drager » do mei 10, 2007 8:29 am

denk ook dat het aan de groote ligt, die van mij zitten gewoon de heletijd op mijn filter[tenzij ik hem schoonmaak, dan zitten ze op het glas] en als ik die de vissen voer willen ze ook nog wel eens vlokje meepikken

Zwaard Drager
Hardened

Berichtdoor Zwaard Drager » do mei 10, 2007 8:32 am

trouwens, dat je garnalen wegkruipen heb ik iets voor,

je hebt wel van die plexiglas kweekbakjes voor guppen enzo die je gewoon in je bak laat drijven, als je die nouw inde buurt van de verstop plaats kruipen ze ervanzelf in en uit, het is een verstop plaek waar geen kuli bijkan, en je kan de garnalen ook nog zien[stond al in een ander topic van mij]

Zwaard Drager
Hardened

kuhli's en japonica's gaan inderdaad niet samen

Berichtdoor Mathijs » vr mei 11, 2007 10:22 pm

Mijn probleem is opgelost.
Ik ben de aquariumspeciaalzaak gegaan waar ik altijd kom en heb het probleem van de kuhli's en japonica's uitgelegd.
Zij waren bekend met het verschijnsel dat japonica's doodsbang kunnen zijn voor kuhli's. De mogelijke verklaring die zij hadden is dat garnalen erg schrikachtig zijn en er geen gevaar is dat ze opgegeten worden door kuhli's maar dat kuhli's bij vlagen erg druk zijn. Dat klopt inderdaad, want bij vlagen schoten ze soms door de bak, speciaal 's avonds.
Mijn aquariumzaak vonden dat ze mij beter hadden moeten voorlichten en ik mocht de kuhli's terugbrengen en daar andere vissen voor uitzoeken. Dat zijn 2 peckoltia vittata's geworden. En het is waar......de japonica's beginnen zich schoorvoetend weer beetje bij beetje door de bak te begeven.

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Mathijs
Mathijs
Newbie

kuhli's en japonica's gaan inderdaad niet samen

Berichtdoor Mathijs » vr mei 11, 2007 10:22 pm

Mijn probleem is opgelost.
Ik ben de aquariumspeciaalzaak gegaan waar ik altijd kom en heb het probleem van de kuhli's en japonica's uitgelegd.
Zij waren bekend met het verschijnsel dat japonica's doodsbang kunnen zijn voor kuhli's. De mogelijke verklaring die zij hadden is dat garnalen erg schrikachtig zijn en er geen gevaar is dat ze opgegeten worden door kuhli's maar dat kuhli's bij vlagen erg druk zijn. Dat klopt inderdaad, want bij vlagen schoten ze soms door de bak, speciaal 's avonds.
Mijn aquariumzaak vonden dat ze mij beter hadden moeten voorlichten en ik mocht de kuhli's terugbrengen en daar andere vissen voor uitzoeken. Dat zijn 2 peckoltia vittata's geworden. En het is waar......de japonica's beginnen zich schoorvoetend weer beetje bij beetje door de bak te begeven.

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Mathijs
Mathijs
Newbie

Re: kuhli's en japonica's gaan inderdaad niet samen

Berichtdoor Mark Janssen » di mei 15, 2007 10:57 am

Mathijs schreef:Ik ben de aquariumspeciaalzaak gegaan waar ik altijd kom en heb het probleem van de kuhli's en japonica's uitgelegd.
Zij waren bekend met het verschijnsel dat japonica's doodsbang kunnen zijn voor kuhli's.
Mathijs

In mijn botia bak met ruim 20botia's heb ik 3 japonica's inzitten vanaf het begin. deze gaan gewoon hun gang en trekken nergens wat van aan. als een botia nieuwsgierig word en te dichtbij komt schieten ze 5cm weg en gaan verder met grazen.

kuhlii's eten idd de jonge garnalen op, maar dat doet bijna elke vis als ze artemia eten dan kan een klein garnaaltje er ook wel bij. De reden dat je nieuwe krijgt in je bak of juist niet ligt volgensmij puur aan het aantal verstop plaatsen voor de jonge garnalen. Waar ze dus rustig kunnen opgroeien zoals in javamos of andere dicht begroeide planten.

en ik heb mijn kuhlii's nog nooit actief een japonica of redtail zien opjagen in de jaren dat ik ze heb gehad. laat staan dat een garnaal er bang voor was of iig "doodsbang".

Maar ja niet elke japonica is hetzelfde, de regel beter 10 keer weg rennen met de staart tussen de benen, dan één keer heel erg dood, is een bekend gezegde in dierenland.
Botia's zijn toch de mooiste vissen!

Pets are always a great help in times of stress. And in times of starvation too, o'course.

Terry Pratchett, Small Gods
Mark Janssen
Newbie

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten