Inloggen/Registreren

Zoeken Help

kuhli's

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

kuhli's

Berichtdoor stijn1547 » vr jul 30, 2010 10:53 am

Ik heb bij het overnemen van een aquarium 2 kuhli's gekregen, nu was mijn vraag of deze soort bij mijn andere vissen kan komen te zitten.
Wat zijn mijn andere vissen ?
Boesemani's
Blauw spat goerami's
corry's (3tal soorten)
pleco
2*gibbiceps
maanvissen.

Ik weet dat het modderkruipers zijn, die zich nestelen aan de wortels van planten, halen ze hier mee de planten ook los ?
De grote van de bak zal denk ik geen probleem vormen (2m40 lang, 60 cm hoog, 65 cm breed)
Is er iets speciaals waar ik moet op letten bij deze soort ?
wat zijn de ervaringen ?

alvast bedankt !
stijn1547
Newbie

Re: kuhli's

Berichtdoor eltwee » vr jul 30, 2010 6:53 pm

Ik denk dat je pleco en gibbicep meer met je planten zullen verhuizen, Een kuhli wordt maar 10 cm. Het enige wat ze verlangen is veel schuilplaatsen en gezelschap, 2 alleen zul je bijna nooit zien. Ik heb ze in een groep van 12, soms twijfel ik wel of het een bodemvis is, ze zwemmen vlotjes tussen de drijfplanten, ze zitten wat te gekken met mijn rasbora's of diamantgoeramies. Zijn nieuwsgierig als de pest, bij afhevelen opletten dat ik ze niet mee heb. Gemiddeld zijn na enig zoeken 6 van de 12 zichtbaar en bij voeren van een tabletje 10 tot 12 present. Echt Ingraven heb ik nog niet mogen vaststellen, een beetje prutsen met de kop in de grond wel.
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor stijn1547 » ma aug 02, 2010 11:16 am

bedankt voor de reactie en de info.
stijn1547
Newbie

Berichtdoor marlène » ma aug 02, 2010 9:22 pm

Ook ik heb er een 9-tal kuhli's in mijn aquarium. Ze hebben altijd wel één of meer soortgenoten in de buurt als ze op stap gaan.
Enorm grappige beestjes.
Je andere vissen zullen inderdaad weinig last van de kuhli's hebben. Alhoewel, als mijn kempvissen een nest hebben, vallen ze die wel lastig en stelen ze actief eitjes uit het nest. Dit tot wanhoop van de kempman, want als hij één kuhli najaagd, neemt de ander de kans waar. Het lijkt dan wel een geplande groepsaanval.
Bij mij wonen er een aantal kuhli's tussen wortels, vooral gangetjes maken onder mijn bodemkruipplantjes is favoriet, maar ook wonen er een aantal in de achterwand tussen de javavaren die daarop geprikt is. Geregeld zie ik ze lekker op wat blaadjes hangen, ook houden ze er bij mij van om in het avondzonnetje te baden. Als het weer omslaat of er is onweer in de lucht, kunnen ze actief gaan heen en weer zwemmen. Toen ze jonger waren, deden ze dat vaker dan nu. De meesten zijn nu om en nabij de 6 jaar oud.

Afbeelding
marlène
Hardened Pro

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten