Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Clonwbotia's en hun schuilplaats

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

Clonwbotia's en hun schuilplaats

Berichtdoor Isabel » ma jul 26, 2010 2:05 pm

Hallo,
Reeds verschillende jaren heb ik 6 clownbotia's (ze zitten met nog andere Zuid-Oost Azië vissen in een 400l aquarium) die het prima stellen. Alleen, . . . . ze hebben hun schuilplaats onder een stuk hout (het is een halfrond stuk hout dat je kan vergelijken met een brug. Ze zitten dus steeds onder de 'brug' waardoor ze zelf nog een overzicht over het aquarium hebben maar ik ze amper nog kan zien) en zitten daar naar mijn mening net te vaak te schuilen. Overdag zie ik ze haast nooit en vind dat heel jammer. 's Avonds komen ze tevoorschijn maar bij de minste beweging in de buurt van het aquarium zijn ze weer richting schuilplaats.

Onlangs was ik in de Zoo van Antwerpen en zag daar de clownbotia's gewoon rondzwemmen. Dit terwijl er toch veel beweging bij hun aquarium is. Ik heb geen schuilplaats kunnen ontdekken en de vissen zagen er allemaal levendig en gezond uit.

Graag zou ik nu hun schuilplaats wegnemen en een alternatief (iets met stenen) voorzien waarbij ze zich nog kunnen terugtrekken maar ik ze toch meer te zien krijg. Mijn vraag is of ik hiermee stress ga veroorzaken bij de botia's. Het is uiteraard niet de bedoeling van ze ziek te maken.

Groetjes.
Isabel
Regular

Re: Clonwbotia's en hun schuilplaats

Berichtdoor eltwee » ma jul 26, 2010 2:50 pm

Dat ze in de zoo vrij rondzwemmen leg je zelf al uit, ze hebben geen schuilplaats. Het is nu eenmaal een schuw dier dat actief wordt bij schemering.
Ik zou mijn licht cyclus een beetje verschuiven, 's avonds een zonsondergang van een 3 tal uren gevolgd door een maanlicht. Dat ze de hele dag in de schuilplaats zitten heeft voor een deel te maken met het felle licht en/of gebrek aan andere schuilplaatsen. Meerdere schuilplaatsen voorzien kan ook helpen om ze actiever te krijgen, ze hebben dan overal gelegenheid om te schuilen en voelen zicht dan zelfverzekerd. Meer drijf planten heeft ook een gunstig effect. Let wel er het is een combinatie van genoeg schuilmogelijkheden en gedempt licht, De uitwerking is je uitdaging.

Vb: Ik heb kuhli's, nu ook niet de meest zichtbare vis, soms denk ik dat het oppervlakte vissen zijn, ze zwemmen vaak 10 min mee met de rasbora's,
Ze zijn met 12, om de 10 cm hebben ze wel ergens een hoek of kant waar ze onder of in kunnen kruipen (hout en planten), de bak ligt voor 40% vol met drijfplanten ze zitten in een bak van 570l.
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Re: Clonwbotia's en hun schuilplaats

Berichtdoor Isabel » ma jul 26, 2010 3:19 pm

De mosselpantjes groeien zo uitbundig dat het opp. er volledig mee bedekt is. Dus qua demping van het licht zit dat al goed.
Wel een punt is het aantal schuilplaatsen. Nu hebben ze naast hun 'houten brug' nog 2 grote bamboekokers waar er 1 of 2 botia's inkunnen. Hun schuilplaaten zijn dus heel beperkt.

Bedankt voor de tip van meerdere schuilplaatsen. Ik ga zeker meer schuilplaatsen creeëren. De uitwerking zal mijn uitdaging zijn! :D
Isabel
Regular

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten