Inloggen/Registreren

Zoeken Help

clown botia

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

clown botia

Berichtdoor Marouw » zo mei 30, 2010 9:09 pm

Ik heb een slakkenplaagje, en heb clownbotia's aangeschaft. Helaas, ze eten geen slakken en gaan dood. Sinds maart heb ik er al een stuk of 7 versleten. Eentje leeft er nog, maar ja hoe lang nog. Hij is niet meer echt vrolijk. En slakken chinezen maar door. Af en toe schud ik een plant uit of ga met een netje langs de kant, maar dat schiet ook niet op. Wat kan ik nu het beste doen?
groetjes van Marianne

Er is nog nooit iets uitgevonden dat in de natuur niet voorkomt
Marouw
Regular

Re: clown botia

Berichtdoor marlène » zo mei 30, 2010 10:03 pm

Een clownbotia is een heel bijzonder dier. Het is een groepsdier dat in een sociaal verband leeft net als wolven bijvoorbeeld. Het is heel grappig om te zien dat er een duidelijke positie- en rol verdeling is tussen deze dieren. Als ze met weinig zijn (minder dan 8 ) , levert dit zeer veel stress op, als ze niet onder de juiste omstandigheden leven ook. Stress=verminderde weerstand=grotere kans op ziekte en overlijden.
De clownbotia is ook een vis die erg groot wordt wel tot 25 centimeter maar in gevangeschap toch zeker wel vanaf 15 centimeter. Er wordt voor deze dieren een zeer grote bak geadviseerd. Zo rond de 1.80 minimaal.
Ik weet niet in hoeverre jouw aquarium past bij wat deze soort nodig heeft. Is die groot genoeg? Voldoende soortgenoten? Verstopplekken e.d.?

Zo niet dan zou ik onderzoeken of je geen goed ander thuis voor de overblijver kan zoeken. (mits deze natuurlijk geen bacteriele infectie of iets dergelijks onder de leden heeft).

Voor je slakkenprobleem zou ik een aantal keer 's avonds een stuk komkommer op de bodem leggen en deze 's ochtends voor je het licht aan doet er weer uit halen. Je kan kijken of je misschien te veel voert waardoor er een populatie explosie is ontstaan. Ook kan je alvast zoveel mogelijk de slakken handmatig weghalen.
In het andere geval kan je nog kijken naar een slaketende slak de Anatome Helena, veel in de handel te vinden.

Ik weet niet hoeveel slakjes je hebt maar ik zou me niet te veel zorgen maken als er wat slakjes over blijven. Die eten tenslotte ook de slechte of afgestorven blaadjes van planten en snoepen ook een algje mee.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor marlène » zo mei 30, 2010 10:05 pm

dubbele post ;)
Laatst bijgewerkt door marlène op di jun 01, 2010 12:17 am, in totaal 1 keer bewerkt.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Kelinen » ma mei 31, 2010 8:43 am

Clownbotia's die geen slakken eten? Er zal toch wel iets mis zijn dan :| Ze eten slakken als geen ander, maar worden wel te groot voor de gewone aquariaan zoals marlene zei, en moeten in school gehouden worden.

Maar ook andere botia's zijn slakkenvreters, en er zijn er die veel kleiner zijn. Ook de anetoma helena is een oplossing. Deze eet alle andere slakken in je aquarium, en stopt met voortplanten als er geen slakken meer zijn :wink:
Groetjes, Lukas
Aquaplaats.be, verkoop/zoek je iets?
Kelinen
Newbie

Aquarium type: Rio 240

Berichtdoor proosje » ma jun 07, 2010 8:39 am

Hoi,

Alle botia soorten staan gekend als slakkeneters, heb zelf 3 zebra en 2 clown zitten en had vroeger ook een slakkenplaag. Nu zitten er nog enkele grote exemplaren van de posthoornslak in maar de eitjes en kleintjes worden direkt geelimineerd en zelf geef ik af en toe een poelslak waarvan ik het huis breek bij en binnen de 4 uur vindt je alleen het huisje nog terug. Bij gebruik van komkommer krijgen de slakken geen kans, mijn ancisters zijn hun telkens voor.

Grtzs P
Rio 240 3 zebrabotia's, 10 ancistrus, 4 maanvissen, 8 goeramie, 10 roodneusjes, 5 kegelvlek
68 l aquarium: 2 clownbotia, 2 ancistrus sp albino, 3 groene tetra, 12 tetra neon, 15 guppy's (m)
kweekbak 45 l, kweekbak 54 l
Vijver 20 m²
Binnenvijver 3.5m³
proosje
Regular

Berichtdoor Marouw » ma jun 07, 2010 8:47 am

Klopt, mijn ancistrussen hebben zich ook tegoed gedaan aan de komkommer. Maar toch even een rectificatie. Clown botia's eten niet die slakjes die ik heb. Die hebben een te harde schaal. Op de een of andere manier passen die cl. botia's niet in mijn aquarium hoewel de leveranciers (twee verschilllende) zeiden dat het in mijbn bak wel kon. Ik vind het mooie vissen. Ik heb een juwel vision 180 met te weinig vissen. Ik vond een paar grotere vissen eigenlijk wel zo leuk.Nu ga ik eerst van die slakken af zien te komen. (Slakkenval) en dan weer eens mijn bestand aanvullen. Ik krijg inmiddels ook van die groene lange draadalgen aan mijn achterwand. Door stroming zegt men maar deze bak draait inmiddels al 5 jaar. Ik zie wel hoe het afloopt.
groetjes van Marianne

Er is nog nooit iets uitgevonden dat in de natuur niet voorkomt
Marouw
Regular

Berichtdoor proosje » ma jun 07, 2010 9:20 am

Hoi,
Dan zit er niets anders op dan jouw plaag zoveel mogelijk manueel te verwijderen, een gevecht van lange adem.

Grtzs P
Rio 240 3 zebrabotia's, 10 ancistrus, 4 maanvissen, 8 goeramie, 10 roodneusjes, 5 kegelvlek
68 l aquarium: 2 clownbotia, 2 ancistrus sp albino, 3 groene tetra, 12 tetra neon, 15 guppy's (m)
kweekbak 45 l, kweekbak 54 l
Vijver 20 m²
Binnenvijver 3.5m³
proosje
Regular

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten