Inloggen/Registreren

Zoeken Help

clowns spoorloos

Alles over deze vissen vind je hier. (Botia, Pangio, Noemacheilus, Liniparhomaloptera, ...)
Bookmark and Share

clowns spoorloos

Berichtdoor Dizko » do okt 20, 2005 6:36 pm

heb vandaag 5 clowns in bak gezet, 3 ervan zijn spoorloos, zouden die zich zo lang verstoppen ??
Dizko
Regular

Berichtdoor Diesel » do okt 20, 2005 10:26 pm

een clown kan zich zeer zeker heel goed verstoppen. Ik had in mijn eerste bak een klien kasteeltje staan en daar gingen er steeds 2 inzitten. Hoie ze het voor elkaar kregen weet ik niet.

In mijn biotoop was ik water aan het verversen en hoorde ineens een klikkend geluid. Zat tussen het kienhout en de achtewand een clown verstopt op een plaats waar hij maar net paste(15 cm) en kon nu niet weg omdat het water te ver was gestegen ,dus die heb ik even een zetje moeten geven 8)
Diesel
Hardened

Berichtdoor bcheck » vr okt 21, 2005 1:32 am

Mijn clowns zitten altijd voor dood achter de filteruitlaat.. en ze liggen omgekeerd met de staart naar boven, dus het water dat uit de filter komt stijgt met hun mee.. ze hebben niet liever, waarom weet ik niet.
Verbergen doen ze niet, alleen in de middag slapen ze op hun zijkant (precies dat ze dood zijn) verstopt, s'avonds vechten ze om het eerst eten te krijgen. Leuk om zien.
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor clownfreak » vr okt 21, 2005 2:26 pm

Ik heb zelf ook 5 clown botia´s, deze vissen moeten altijd even wennen, bij mij zag ik ze de eerste dagen ook haast niet maar nu zwemmen ze als gekken door de bak, ik hoop dat je je wat meer hebt verdiept in clowntjes, want het zijn niet de gemakkelijkste vissen om te houden, ten eerste moet je ervoor zorgen dat ze meer dan voldoende ruimte hebben om zicht te verstoppen, en ze moeten ook genoeg speelatributen hebben anders gaan ze zich vervelen wat niet ten goede komt van hun mooie gedrag, verder zijn deze vissen erg vatbaar voor witte stip, dat vaak verooraakt wordt door stress.
Mijn clownbotia´s heb ik nu 3 maanden, ik heb ze superklein gekocht, nu zijn er 3 van de vijf toch al dik 6 a 7 cm, terwijl de andere 2 erg achter lopen met hun groote dan, ik denk dan zelf ook dat dit vrouwtjes zijn, aangezien deze slanker van vorm zijn.

Groetjes en veel plezier met de mooiste vissen van het aquarium!!
clownfreak
Regular

Berichtdoor Dizko » vr okt 21, 2005 5:34 pm

clownfreak schreef:Ik heb zelf ook 5 clown botia´s, deze vissen moeten altijd even wennen, bij mij zag ik ze de eerste dagen ook haast niet maar nu zwemmen ze als gekken door de bak, ik hoop dat je je wat meer hebt verdiept in clowntjes, want het zijn niet de gemakkelijkste vissen om te houden, ten eerste moet je ervoor zorgen dat ze meer dan voldoende ruimte hebben om zicht te verstoppen, en ze moeten ook genoeg speelatributen hebben anders gaan ze zich vervelen wat niet ten goede komt van hun mooie gedrag, verder zijn deze vissen erg vatbaar voor witte stip, dat vaak verooraakt wordt door stress.
Mijn clownbotia´s heb ik nu 3 maanden, ik heb ze superklein gekocht, nu zijn er 3 van de vijf toch al dik 6 a 7 cm, terwijl de andere 2 erg achter lopen met hun groote dan, ik denk dan zelf ook dat dit vrouwtjes zijn, aangezien deze slanker van vorm zijn.

Groetjes en veel plezier met de mooiste vissen van het aquarium!!

Ja hoor, heb hier heel wat info verzameld voor ik begon, ondertussen komen ze al vaker wat rondzwemmen, hebben idd genoeg plaatsen om te schuilen. maar wat bedoel je precies met "speelattributen"

Nog een andere vraag, wat geven jullie de clowns te eten ??
Dizko
Regular

Berichtdoor clownfreak » vr okt 21, 2005 6:18 pm

clown botia´s zijn erg speelse vissen, met speeltjes bedoel ik gaten waar ze in kunnen kruipen, ik merk dat clowntjes ook erg actief worden van een redelijke stroming, dan zwemmen ze heerlijk met zijn allen tegen de stroom in, en verder kan je een PVC buis erinleggen, dit vinden ze helemaal geweldig, clowntjes spelen graag verstoppertje om het zo maar te zeggen.
Over het voeren, clowns eten alles, van droogvoer voor de tetra´s, muggenlarven, artemia, watervlooien, speciale tabletjes voor bodembewoners, kortom ze vreten alles.

Groetjes
Sander
clownfreak
Regular

Berichtdoor Scooby-titi » vr okt 21, 2005 10:30 pm

Ik heb ook een clown, hij kan soms dagen onzichtbaar zijn.
Hij verstopt zich altijd in een spleet van mijn inbouwfilter.
Af en toe steekt zijn staart een beetje uit, of ik zie enkel zijn kop wanneer hij komt kijken.
Meestal tegen de avond komt hij buiten, en dan zwemt hij trots alle kanten op ...
Scooby-titi
Newbie

Berichtdoor clownfreak » za okt 22, 2005 12:50 pm

SCOOBY; ik hoop toch dat je wel weet dat een clown botia een scholenvis is? dus 1 clownbotia houden is niet echt tof voor deze vis en je zal nooit het leuke gedrag van deze vis kunnen zien aangezien hij zich verveelt
clownfreak
Regular

Berichtdoor Dizko » za okt 22, 2005 3:21 pm

idd, in mijn bak zitten er 5, en die leven hun nogal uit hoor :-)
Dizko
Regular

Berichtdoor clownfreak » za okt 22, 2005 4:15 pm

Hoi,

Gelukkig maar, ik heb er ook 5 en ze zijn af en toe zo gek als een deur, en verder zijn het echte slopers van een aquarium, fijnbladige planten houden het niet lang bij mij.
clownfreak
Regular

Berichtdoor Rafke » za okt 22, 2005 11:43 pm

eten ze ook geen slakken???
Rafke
Hardened

Aquarium type: Rio300 - Rio180

Berichtdoor clownfreak » zo okt 23, 2005 1:19 pm

slakken eten ze ook, maar dat zien ze bij meer als een tussendoortje
clownfreak
Regular

Berichtdoor Diesel » zo okt 23, 2005 3:45 pm

Nou het is eigenlijk hun hoofdvoer,maar probeer er maar eens zoveel te kweken dat ze hun buik vol hebben ,dus af en toen is perfect.
Als extra voer voor ze heb ik de vipachips van sera,diepvriesvoer,spirulina,en groentetabletten. Komkommer vinden ze ook zeer lekker,maar noet je er wel weer na een dag uit halen :)
Diesel
Hardened

Berichtdoor Toyotatsport » zo okt 23, 2005 10:16 pm

Bij mijn eten ze echt van alles van droog voer tot aan slakken :D
Korrelen is een kunst als je het goed doet vliegt de dag voorbij. www.aquariushuizen.nl www.detetra.nl
Toyotatsport
Hardened

Berichtdoor Jordy_Nuyts » zo aug 19, 2007 11:04 pm

De Clownbotia is een redelijk vreedzame scholenvis die voornamelijk in de schemering actief wordt, maar zich niet zo verstopt als de meeste andere botia-soorten. Ook deze soort woelt nogal in de bodem, die dus moet bestaan uit fijn zand. De planten moeten goed verankerd zijn en de bak moet verder ingericht worden met kienhout en stenen, zodat holen ontstaan waar de dieren zich terug kunnen trekken. De soort kan knakkende geluiden maken en is vrij gevoelig voor witte stip.
Jordy_Nuyts
Newbie

Berichtdoor jenske » vr aug 31, 2007 6:59 pm

Jordy_Nuyts schreef:De Clownbotia is een redelijk vreedzame scholenvis die voornamelijk in de schemering actief wordt, maar zich niet zo verstopt als de meeste andere botia-soorten. Ook deze soort woelt nogal in de bodem, die dus moet bestaan uit fijn zand. De planten moeten goed verankerd zijn en de bak moet verder ingericht worden met kienhout en stenen, zodat holen ontstaan waar de dieren zich terug kunnen trekken. De soort kan knakkende geluiden maken en is vrij gevoelig voor witte stip.

wat je zegt jordy , volledig juist :p
money talks , bullshit walks

Juwel Rio 240 : discussen
Juwel Rio 240 : gezelschapsbak
een 25L bakje : garnaaltjes
jenske
Hardened

Berichtdoor Floddermousie » za sep 01, 2007 9:11 am

dit is wel een topic van 2 jaar geleden
this must be underwater love

Lid KAV De Siervis Leuven
Floddermousie
Moderator

Berichtdoor Deef » ma okt 08, 2007 8:01 pm

Heb een 3-tal weken geleden 2 clownbotia's gekocht.
Vandaag helaas 1 overleden :( , waterwaarden zijn volstrekt normaal maar sedert een aantal dagen hing hij meer ondersteboven in mijn aquarium dan hij zwom.

Vraag me af wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Het is een rio 180 aquarium, met 1 netbotia, 1 ancystrus, 10 kardinalen en enkele guppen.
Deef
Newbie

Berichtdoor ravotkot » di okt 09, 2007 12:14 pm

Deef

als ik u was zou ik er nog een paar bijzetten. Zoals reeds gezegd zijn dit scholenvissen
Dat er een visje sterft kort na de aankoop hoeft niet direct te wijzen op grote problemen. Hij kan te gestressed zijn geraakt bij het vervoer (botias zijn gevoelig aan stress)
houdt bij het inzetten van nieuwe visenb in het aquarium altijd rekening met de watergewenning (druppelmethode toepassen)
Clownbotias kunnen ook vrij groot worden en hebben daarom een ruim aquarium nodig zeker als ze wat ouder worden.
ravotkot
Regular

Keer terug naar Modderkruipers & aanverwanten