Inloggen/Registreren

Zoeken Help

geslachtsonderscheid grondel

Grondels, slaapgrondels, Nanderbaarzen, Blauwe baarzen, Glasbaarzen en Zonnebaarzen. Info over deze soort vind je hier terug.
(Parambassis ranga, Lepomis gibbosus, Monocirrhus polyacanthus, Badis badis, Tateurndina ocellicauda, Awaous badius, Stigmatogobium pleurostigma).
Bookmark and Share

geslachtsonderscheid grondel

Berichtdoor stirreke » ma sep 24, 2007 3:42 pm

Hoi,

Ik heb bij mijn handelaar 2 kribia kribensis besteld (liefst een koppel). Nu belden zij mij terug met de mededeling dat de beestjes nog ruim op voorraad waren, maar met de vraag voor mij hoe je het geslacht kunt onderscheiden.

De visjes zullen ongeveer 3 à 3,5 cm groot zijn.

Kribia kribensis behoort tot de slaapgrondels, maar echt veel info is er niet over te vinden.

Dus weet iemand of het mogelijk is een geslachtsonderscheid te maken bij grondeltjes van 3 à 3,5 cm? En Hoe?
stirreke
Hardened

Berichtdoor GK » ma sep 24, 2007 4:46 pm

Hm, dat hangt af van soort tot soort voor grondels.
Sommige soorten zijn gemakkelijk te onderscheiden, door kleuring en tekening. Andere soorten moet je kijken naar vinnen en/of lichaamsbouw.

Een voorbeeld van een slaapgrondel, maar dan wel 1 van Papua Nieuw Guinea, is de Tateurndina ocellicauda. Bij dit slaapgrondeltje heeft het mannetje een "bult" op het voorhoofd, het vrouwtje heeft een spitser hoofd.
De vrouwtjes hebben ook een vollere, rondere, gele buik, terwijl de mannen dit niet hebben.

Maar om dit dus te veralgemenen naar alle grondels, lijkt me niet echt aan te raden.
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor stirreke » ma sep 24, 2007 6:33 pm

Ik denk dat op basis van kleur het onderscheid voor mijn soort (kribia kribensis) al heel moeilijk gaat worden.

Ik weet trouwens bij mijn weten maar 1 foto die duidelijk bij deze soort hoort te vinden op het net, en daarop zie je ook dat het geen echt heel kleurrijke soort is :wink: :

http://www.cameroon-aqua.com/stock3.htm (klik op het fototoestel)

Dus ik zoek denk ik idd meer verschillen qua bouw ed.
stirreke
Hardened

Berichtdoor Rafke » ma sep 24, 2007 8:59 pm

ben je ze al gaan halen stirreke, of wanneer ga je er achter? ik ben morgenmiddag in Geel op de grote markt... maar ik kan je niets beloven. ben aan het flyeren voor een computerwinkel aldaar.

groetjes

ps: in de namiddag kan ik wel nen effort doen om ne keer naar diest te gaan ofzo...
Rafke
Hardened

Aquarium type: Rio300 - Rio180

Berichtdoor stirreke » ma sep 24, 2007 9:17 pm

Deze donderdag gaat de broer van de schone dochter naar nederland en normaal gezien heeft ie dan mijn visjes bij, dus do of vrij heb ik ze waarschijnlijk in handen :wink:
stirreke
Hardened

Berichtdoor Rafke » ma sep 24, 2007 9:28 pm

ah, de broer van de schone dochter :wink: wel laat maar iets weten, zo een uitstapje naar een aquariumwinkel is als voor mij naar een snoepjeswinkel of een pretpark...
Rafke
Hardened

Berichtdoor stirreke » ma sep 24, 2007 9:34 pm

Rafke schreef:ah, de broer van de schone dochter :wink: wel laat maar iets weten, zo een uitstapje naar een aquariumwinkel is als voor mij naar een snoepjeswinkel of een pretpark...

Ik krijg een telefoontje als ze er zijn, dus echt op voorhand kan ik ook niets plannen helaas.
stirreke
Hardened

Berichtdoor Rafke » ma sep 24, 2007 9:36 pm

oké, geen probleem. we zullen ons best doen om juist te mikken.
Rafke
Hardened

Keer terug naar Baarzen en Grondels