Inloggen/Registreren

Zoeken Help

nog meer zonnebaars liefhebbers?

Grondels, slaapgrondels, Nanderbaarzen, Blauwe baarzen, Glasbaarzen en Zonnebaarzen. Info over deze soort vind je hier terug.
(Parambassis ranga, Lepomis gibbosus, Monocirrhus polyacanthus, Badis badis, Tateurndina ocellicauda, Awaous badius, Stigmatogobium pleurostigma).
Bookmark and Share

nog meer zonnebaars liefhebbers?

Berichtdoor ravinder » zo apr 09, 2006 12:36 am

heb onlangs een zonnebaars in m'n aquarium gezet. samen met 2 grondels en een kleine groene zeelt. hij zit wel achter ze aan maar het lijkt tot nu toe goed te gaan. hij is ongeveer 12 centimeter en toch erg licht gekleurd. terwijl ik em op het internet bontgekleurd heb gezien... gaat dit nog veranderen of is dit wellicht een ondersoort? verder ben ik natuurlijk erg benieuwd naar jullie ervaringen met zonnebaarzen in het aquarium! wat geven jullie em zoal voor voedsel? (zelf geef ik em steurkorrels) zijn er specifieke zaken waar je op moet letten bij zonnebaarzen?
ravinder
Newbie

Berichtdoor Apisto » ma apr 10, 2006 11:21 am

Een aquariaan bij mij op de club houdt ook zonnebaarzen, om ze mooi en in conditie te houden, is het belangrijk dat ze in de winter koud staan (in een garage van 5°C bvb) En veel sterk (levend) voer (regenwormen bvb)
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Re: nog meer zonnebaars liefhebbers?

Berichtdoor D en D » zo apr 16, 2006 4:44 pm

wij geven de onze gedroogde garnalen (schildpaddenvoer), stellen het er heel goed mee
D en D
Newbie

Berichtdoor ravinder » do apr 27, 2006 2:18 pm

Apisto schreef:Een aquariaan bij mij op de club houdt ook zonnebaarzen, om ze mooi en in conditie te houden, is het belangrijk dat ze in de winter koud staan (in een garage van 5°C bvb) En veel sterk (levend) voer (regenwormen bvb)

bedankt voor de tips! heb ze sowieso in een koudwater aquarium staan. geef sinds kort ook zo nu en dan levend voor. muggenlarven. mooi om de vissen dan bezig te zien! ben nog steeds benieuwd of de kleur nog gaat veranderen.
Laatst bijgewerkt door ravinder op do apr 27, 2006 2:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
ravinder
Newbie

Berichtdoor marlène » do apr 27, 2006 2:36 pm

Foto zou leuk zijn :lol:
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor ravinder » do apr 27, 2006 2:42 pm

marlène schreef:Foto zou leuk zijn :lol:
ok. komt er binnenkort aan!
ravinder
Newbie

Berichtdoor ravinder » do apr 27, 2006 2:46 pm

Afbeelding
geen foto van m'n aquarium maar zo ziet hij eruit, terwijl ik em op het internet ook zo heb gezien.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ravinder op do apr 27, 2006 2:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
ravinder
Newbie

Berichtdoor Sijmon » do apr 27, 2006 2:47 pm

Zo dat zijn zeker aardig groten beesten..??
Sijmon.
Sijmon
Hardened

Berichtdoor ravinder » do apr 27, 2006 2:51 pm

Sijmon schreef:Zo dat zijn zeker aardig groten beesten..??

koudwatervissen worden gemiddeld wel vrij groot maar bij zonnebaarzen valt het mee. de mijne is 12/13 cm. ze schijnen tussen de 15 en 20 cm groot te worden.
ravinder
Newbie

Berichtdoor Apisto » do apr 27, 2006 4:20 pm

Je hebt wel een aantal soorten zonnebaarzen hoor. Zijn de jouwe gewoon uit een vijver in de buurt of heb je ze in de handel gekocht?

De kleur wordt beïnvloed door de werking van de seizoenen (koud-warm), het aantal mannetjes-vrouwtjes, de waterkwaliteit, de belichting en de paarperiodes.... moeilijk te zeggen dus wanneer ze gaan kleuren of waarom ze niet kleuren (het kan natuurlijk ook aan de soort liggen)
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
Apisto
Hardened

Berichtdoor ravinder » vr apr 28, 2006 1:33 pm

Apisto schreef:Je hebt wel een aantal soorten zonnebaarzen hoor. Zijn de jouwe gewoon uit een vijver in de buurt of heb je ze in de handel gekocht?

De kleur wordt beïnvloed door de werking van de seizoenen (koud-warm), het aantal mannetjes-vrouwtjes, de waterkwaliteit, de belichting en de paarperiodes.... moeilijk te zeggen dus wanneer ze gaan kleuren of waarom ze niet kleuren (het kan natuurlijk ook aan de soort liggen)

heb ze in de handel gekocht, in een tuincentrum. (de enige plek waar ik ze kon vinden) erg veel factoren dus die de kleur beinvloeden... al wat ik kan doen is zorgen voor helder zuurstofrijk koud water. de temperatuur zal wel omhoog gaan de komende maanden, ben benieuwd wat dat gaat opleveren!
ravinder
Newbie

Berichtdoor Diesel » za apr 29, 2006 1:59 am

Het zijn prachtige beesten.
Al is die van mij nogal schuw(heb hem in de vijver)\
Ik weet wel van iemand op een ander forum dat hij ze met maaikes uit zijn hand kan laten eten.

Goed die van mij is zeer klein gekocht en is nu denk ik zo,n 2 jaar.
Dus de volledige grote heeft hij volgens mij nog niet.
Zijn gedrag is wel prachtig 8)
Diesel
Hardened

Berichtdoor marlène » za apr 29, 2006 3:23 pm

Ik vind dat heel mooie vissen. Ik kan me voorstellen dat je liefhebber bent.
marlène
Hardened Pro

zonnebaars

Berichtdoor munoz » ma mei 22, 2006 10:39 am

mijn vij ver zit dus volllllllllllllllllllllllllllllllll van die zonnebaars een echte plaag we krijgen niets meer gekweekt 1 van deze eens er uit vissen want et kweekt tegen de sterre op. greetz munoz
munoz
Newbie

Berichtdoor Diesel » ma mei 22, 2006 11:24 am

Precies waarom er dus maar 1 zonnenbaars in de vijver mag.
De zonnebaars beschermd zijn kroost zeer goed op, en er zijn niet veel vissen die hiertegenop kunnen knokken. Met als gevolg dat je binnen no ime een zonnebaars cultuur hebt in je vijver.
Diesel
Hardened

Berichtdoor bcheck » ma mei 22, 2006 12:50 pm

Zoals bij vele baarzen zijn het jagers en eten ze kleine vissen. Dus een zonnebaars zal hetzelfde karakter hebben denk ik. Het zijn wel prachtige vissen, maar enkel solitair te houden zoals Diesel zegt.

Geeft deze vis geen problemen met goudvissen, koi's, winde's? En gebruiken jullie deze vis om het visbestand in toom te houden?
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor Diesel » ma mei 22, 2006 1:58 pm

De vis geeft geen problemen met de goudvis schubinkin of Koi. Ik heb hem in de vijver om de jonge vis wat in de gaten te houden.
Ook voor eventuele rooflarve's van insecten
Diesel
Hardened

Berichtdoor ravinder » za mei 27, 2006 10:35 pm

heb inmiddels ontdekt dat ik een komkommer zonnebaars heb!
ravinder
Newbie

Berichtdoor munoz » wo mei 31, 2006 8:11 pm

wie zonnebaars wil hebben heb er genoeg
munoz
Newbie

Berichtdoor ravinder » ma apr 30, 2007 4:46 pm

een update: mn grondels zijn vermoord en mn zeelt heb ik er maar uitgehaald en weggegeven. nu zit mn baars in zijn uppie in het aquarium. waarschijnlijk blijft dat zo. :(
ravinder
Newbie

Berichtdoor Hail Cyrilin » ma apr 30, 2007 5:44 pm

Ik vis ook op Zonnebaars in Frankrijk. Het is er net als in Nederland erg met deze vissen want ze zijn ooit eens ingevoerd uit Noord-Amerika.
Maar doen het veel te goed en eet alles van larven tot kleine visjes waardoor veel oorspronkelijke vissen en diertjes in de plassen gewoon niet meer voorkomen.
In Frankrijk mag je zonnebaars niet vervoeren en is strafbaar als je het wel doet.
Foto:
Afbeelding
(Zat enkel voor 5 min in dit bakje voor foto)
Hail Cyrilin
Newbie

Berichtdoor ravinder » di mei 01, 2007 1:31 pm

Hail Cyrilin schreef:Ik vis ook op Zonnebaars in Frankrijk. Het is er net als in Nederland erg met deze vissen want ze zijn ooit eens ingevoerd uit Noord-Amerika.
Maar doen het veel te goed en eet alles van larven tot kleine visjes waardoor veel oorspronkelijke vissen en diertjes in de plassen gewoon niet meer voorkomen.
In Frankrijk mag je zonnebaars niet vervoeren en is strafbaar als je het wel doet.
Foto:
Afbeelding
(Zat enkel voor 5 min in dit bakje voor foto)

wow! prachtig! deze heeft duidelijk wat meer oranjekleuren. erg fraai.
ravinder
Newbie

Berichtdoor Apisto » di mei 01, 2007 6:05 pm

Lepomis Gibbosus (de zonnebaars die hier verwilderd is), is niet de enige zonnebaars soort. In Noord-Amerika heb je er nog verschillende (een aantal vind ik persoonlijk mooier dan de Gibbosus, maar ze zijn hier niet te krijgen in de handel, en ook niet verwilderd zoals de alom bekende Gibbosus)

Eens een aantal 'zonnebaarzen' voorstellen:

Hier L. Megalotus
Afbeelding

L. Humilis
Afbeelding

L. Auritus

Afbeelding

L. Cyanellus (gele zonnebaars)
Afbeelding

L. Macrochirus
Afbeelding

L. Punctatus
Afbeelding

Vinden jullie het ook hoog tijd dat deze soorten eens geïmporteerd worden voor de liefhebberij (hopelijk dat ze deze keer niet verwilderen!)
Apisto
Hardened

Berichtdoor Rafke » di mei 01, 2007 6:36 pm

ik vind dat niet zo een goed idee om vreemde fauna en flora te importeren eigenlijk. bekijk het voorbeeld maar met de Amerikaanse eekhoorn en de Europese. de Amerikaanse eekhoorn slaapt minder lang tijdens zijn winterslaap en is zo de Europese voor op nestjes maken en dergelijke met dienen gevolge dat de Europese eekhoorn het moeilijk heeft om te overleven. hetzelfde verhaaltje met de invoering van de kat in Australië...
Rafke
Hardened

Aquarium type: Rio300 - Rio180

Berichtdoor Apisto » di mei 01, 2007 7:55 pm

Met het importeren is niets mis, je moet er alleen voor zorgen dat ze in je aquarium blijven (en ze dus niet gaan uitzetten op vijvers en rivieren zoals met L. Gibbosus ('de' zonnebaars) gebeurd is in het verleden!
Apisto
Hardened

Volgende

Keer terug naar Baarzen en Grondels