Inloggen/Registreren

Zoeken Help

c02 afregelen, lukt me niet

Hier kan je alles kwijt i.v.m. de techniek. Onderwerpen die je in bovenstaande topic's niet kan plaatsen vinden hier hun plaats.
Bookmark and Share

c02 afregelen, lukt me niet

Berichtdoor trabbart » wo okt 25, 2017 7:47 pm

ik heb een probleem,
ik heb een bak van 240 liter, min decoratie dus een 200l. ph rond 7 kh is 5
een buiten filter supperfish x)pro 1000L/h met een jbl in line atomiser en een (tweedehands) co2 systeem van dennerle.
ik kan echter de bellen niet op een constante houden, de ene keer heb ik een bel per seconde, als ik minder wil hebben word het ineens veel te traag, snachts gaat het magneetcontact dicht en smorgens lijkt het of het terugslagventiel in de jbl atomiser gaat niet open, of het lijkt toch zo. dan dien ik de naald helemaal open te draaien en gaat het met een klap open en schiet een hoop gas het aquarium in, is geheel de afregeling weer weg,
ik heb intussen de werkdruk op 2.8 bar geprobeert dat maakt amper verschil.
het lijkt het terugslagventiel in de (nieuwe) jbl defuser wel of het naaldventiel in de ontspanner
kortom, ik wil op 25 bellen afregelen maar het lukt me niet.

ik heb wel een redelijk lange tube tussen atomiser en ontspanner, maar dat is een vrij harde perslucht darm van ong 5mm zonder rek of zo.
ik ben wel voorzichtig , ik heb een constante co2 test hangen en die kreeg ik nog niet in het groen, deze ziet er appelblauw zeegroen uit momenteel.
trabbart
Newbie

Aquarium type: plantenbak

Re: c02 afregelen, lukt me niet

Berichtdoor Werner Wvl » wo okt 25, 2017 8:01 pm

hey, die atomiser ken ik niet, waarom gebruik niet gewoon een ph controller om de ph stabiel te houden? dan hoef je 's nachts ook niks af te leggen gewoon om de x aantal tijd de ph sonde ijken en zien dat je co's fles vol blijft. Hopelijk voldoende antwoord
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor trabbart » do okt 26, 2017 6:58 pm

intussen gaat het veel beter, ik diende wel om de seconde een bel te laten gaan ipv om de twee seconden. ik krijg de continutest nu na een 4 tal uur na de nacht op groen en nog een tweetal uur later staan de planten en het mos te bruisen van de zuurstof. ik denk dat een uur voor het licht aangaat co2 opstarten te laat is, ik zal 2 uur ervoor reeds moeten beginnen . ik heb wel een ander naaldventiel in bestelling staan, want ik vertrouw het oude niet meer.
ik denk ook dat de lengte vd darmpjes iets uitmaakt , ik liet ze nog extra lang omdat ik nog niet wist waar ik de fles ging zetten.....want eer heel die darmlengte gevuld is met voldoende druk om de bellen te starten via een naaldventiel is er waarschijnlijk ook veel tijd nodig. ik ga ze dus nog eens moeten inkorten . ook is het resultaat als ik aan de naald ventiel draai pas na een hele tijd zichtbaar aan het aantal bellen.

ik weet niet welk effect die co2 op vissen heeft maar gisteren toen de planten echt stonden te bruisen werden de regenboog mannetjes heel fel gekleurd en was de bak echt vol leven , er werden ware paringsdansen uitgevoerd.ook de danios spreiden hun vinnentjes naar elkaar . de felste regenboog was zelfs een paaiplek of teritorium aan het verdedigen.
ik ben in een bak bezig die nu een dikke maand draait waar de planten in overleefden, maar amper groei hadden, en net vissen erin. uiteindelijk toch nog co2 erbij genomen .
dit is deze week de eerste ervaring van mezelf met co2 en op de derde dag zie ik al aan mijn planten dat ze voor het eerst echt groeien ipv overleven. ook de net opkomende bruinalg verdwijnt zienderogen . je moet niet vragen hoe goed de bacterien zich zullen voelen met deze zuurstof die de plante geven.

ik heb ook een ph controler, maar ik gebruik deze niet, co2 laat ik niet sturen door de ph, ik vind het gedoen met een dure ph sonde en het geijk niet men ding, ik hou van de co2 continuity tester.
trabbart
Newbie

Berichtdoor trabbart » do okt 26, 2017 7:07 pm

Werner Wvl schreef:hey, die atomiser ken ik niet, waarom gebruik niet gewoon een ph controller om de ph stabiel te houden? dan hoef je 's nachts ook niks af te leggen gewoon om de x aantal tijd de ph sonde ijken en zien dat je co's fles vol blijft. Hopelijk voldoende antwoord

dit is de atomiser, verdeelt het gas in een mist door het water, staat in lijn net voor de instroom achter het buitenfilter. zalig ding, geen gedoe met ladders etc. onderin kan je de bellen tellen en er zit een terugslagventiel in. je moet wel 2 bar kunnen steken met je co2 of zoals ik merk bijna 3.
Afbeelding

ph controler heb ik maar ik vind dit een verkeerd systeem en gebruik het dan ook niet, aantal co2 door de ph laten bepalen, ????? dat klopt in mijn ogen niet.
trabbart
Newbie

Berichtdoor Werner Wvl » do okt 26, 2017 7:37 pm

Je ziet het verkeerd de co2 bepaalt de ph, hoe meer co2 hoe lager de ph? Toch goed dat je het systeem deftig heb kunnen afstellen.
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Keer terug naar Andere