Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Review: Grässlin Rondomatic 400 voederautomaat

Hier kan je alles kwijt i.v.m. de techniek. Onderwerpen die je in bovenstaande topic's niet kan plaatsen vinden hier hun plaats.
Bookmark and Share

Review: Grässlin Rondomatic 400 voederautomaat

Berichtdoor Okami » zo jul 09, 2017 1:40 pm

Ik heb om de vakantieperiode te overbruggen een Grässlin Rondomatic 400 voederautomaat gekocht.
Om de mede aquariaan te helpen ga ik even de voor en nadelen voor mij op een rijtje zetten. een nadeel voor mij kan een voordeel zijn voor iemand anders.
Ik heb hem opgesteld bovenop mijn juwel aquarium bij het voor gemaakt vak om een voederautomaat op te zetten. hij momenteel aan het werken terwijl er nog mensen thuis zijn. Zodat zij kunnen ingrijpen moest het nodig zijn.

Specificaties:
Afmetingen: ø 165 mm, dikte 5 cm
Stroom aansluiting: 220 Volt
Bedrijfsspanning: 24 Volt
Kortste voederafstand: tenminste 2 uur
Langste voederperiode: 27 dagen bij één voedering per dag.
Aantal voederschalen: 28
Volume voederschaal: ca. 3,5 ccm; gezamelijk: 100 ccm Herhaling van het programma: elke 24 uur.

Voordelen:
-Je kan erin stoppen wat je wil zolang het droog is: granulaat, vlokken, tabletten, gedroogd voer,...
-Je kan een dag overslaan inplannen.
-Geen nood aan batterijen die kunnen leeglopen omdat hij werkt met een stekker.
-Technisch gezien kan je 27 dagen aan een stuk het eten plannen.
-De uren zijn ongeveer juist, er zit max 20 minuten verschil op met de ingestelde tijd
-Vullen met bijgeleverde trechter gaat redelijk, je zal nog morsen maar niet overdreven.

Nadelen:
-De schalen zijn zeer klein, ik moet het eten al opdelen in twee of het past er niet allemaal in. dan nog is het te weinig en word alles grotendeels opgegeten door de platties.
-Morst bij het draaien. De vlokken kunnen eruit schuiven terwijl hij aan het draaien is.
- De draad zelf trekt, door het gewicht, de automaat soms weg bij het plaatsen. Dus je moet een paar keer controleren of die blijft staan nadat je hem hebt geplaatst.
- Bij de eerste keer terug op de netstroom aansluiten kan het zijn dat hij de eerste voeding overslaat, of hij kan de eerste voeding ook geven. Ik heb beide al voorgehad. Dat is lastig als je het eten voor specifieke uren hebt verdeeld. dan klopt er van de verdeling niets meer.
- Redelijk duur: ik heb de mijne gekocht voor ongeveer 50€.

Conclusie:
Ik ben redelijk tevreden over de aankoop. hij doet wat hij moet doen en hij doet het op de ingestelde uren.
Het grootste nadeel voor mij is de grootte van de schalen. Er gaat zeer weinig in, als er dan nog wat uitvalt dan krijgen ze nog minder. Met minder vissen zou dit geen probleem zijn. ik heb gewoon weeral te veel platties :D
Voor mij is het ook opletten dat de drijfplanten er niet onder drijven. Momenteel heb ik een heel groot deel verwijderd maar ik moet er nog iets op vinden zodat het twee weken zonder toezicht kan draaien.

Ps. Ik heb een elektriciteitspanne niet vermeld als nadeel omdat als de elektriciteit uitvalt de voederautomaat het minste van mijn zorgen is.
Okami
Newbie

Aquarium type: Gezelschap 100*50*45

Keer terug naar Andere