Inloggen/Registreren

Zoeken Help

micropoecilia picta

Diverse vragen m.b.t. brakwatervissen kan je hier stellen. Schuttersvis, argusvis, zilverbladvis, geelbandgrondel, kogelvis, ...
Bookmark and Share

micropoecilia picta

Berichtdoor emeraldking » zo jan 20, 2013 2:28 am

Zelf heb ik één specifieke bak die op brakwater zit en daar hou ik hoofdzakelijk mijn micropoecilia picta's in. Deze kunnen feitelijk wel op zoetwater gehouden maar zullen niet "the full lifespan" bereiken. Wat natuurlijk jammer zou zijn. De verwachting is dat ze rustig de 3 jaar kunnen halen maar dan wel met de nodige zoutaanvulling aan 't water.
Ik hou ze zelf al jaren maar de laatste tijden zie je dat deze soort nu wel in opkomst aan 't geraken is. Heb redelijk vaak door de jaren heen aan moeten horen van mensen die deze soort uitprobeerden dat ze in verhouding zo kort leven en dat ze moeilijk aan de kweek gaan. Ook ik heb dat in den beginne ervaren doch wijsheid kwam pas mettertijd en weet ik ze in goede gezondheid te houden en fatsoenlijk mee te kweken.
't Is een vis die van niet al te ruigstromend water houdt. De temperatuur mag wat hoger zitten; zo rond de 26-28°C. Weinig waterverversingen is een must in dit geval. Ze houden juist van een bak met wat afval erin. En eerlijk gezegd komt dat hun kleuren ook nog eens ten goede.
Zoals bij de meeste micropoeciliasoorten krijgt deze familie de stempel "geen beginnersvis" te zijn. En terecht in dit geval! De wat ervaren aquariaan zal aan deze soort meer uitdaging vinden om ze goed te houden en ermee te kunnen gaan kweken.

In 't nederlands wordt deze m. picta vertaald naar moerasgup danwel pauwooggup. Ondanks dat "gup" in de naamsverwerking zit, betreft het hierbij wezenlijk geen gup. 't Is wel ver verwant aan de wildguppen. Het is per slot van rekening een onderfamilie van de poecilia orde.

Ik betitel de micropoecilia picta als mijn lievelingsvis... En de wildkleur heeft mijn voorkeur.
Breeder of rare livebearers
A true & devoted aquarist ever since early 1970's
Exhibitor, judge, breeder and aquaristic consultant
emeraldking
Newbie

Aquarium type: Zowel soorten als gezelschap

Keer terug naar Vissen