Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Cichliden

Hier kan je jouw eigen beoordelingen neerschijven van boeken, tijdschriften of andere zaken die jou geholpen hebben met het aquariumhouden.
Bookmark and Share

Cichliden

Berichtdoor Ocram » vr mei 12, 2017 10:36 pm

Omdat ik gewoon teveel info vindt op internet ben ik op zoek naar een goed en volledig boek over Afrikaanse Cichliden.

Er zijn natuurlijk veel boeken te vinden (meestal oud en in het engels) maar ik zou graag een compleet boek hebben van A tot Z voor de opstart en het houden van een aquarium.

Alvast bedankt voor jullie tips !
Ocram
Newbie

Aquarium type: nog geen

Re: Cichliden

Berichtdoor eltwee » za mei 13, 2017 12:24 pm

Wat is mis met oud, De basis is nog altijd gelijk, alleen de middelen zijn betaalbaarder geworden.
Den engelstalige literatuur is over het algemeen zeer degelijk, zeker omdat zij jaren voor ligt op het houden van vissen en planten, qua inrichting heb je natuurlijk de verschillende stylen en de angelsaksische stijl daar hou je van of niet.

Begin gewoon met een paar nederlandstalige boeken uit het kringloop center of 2e hands winkel(site). Deze oude boeken (1970-1980) ziin zeer coherent en samen vormen zijn een degelijk basis. Hier heb je geen uitschieters tussen die rap iets nieuws willen promoten gewoon om even in de belangstelling te staan. Dit laatste vind je geganranderd in de nieuwere literatuur en zeker op het internet. Als je de basis begrijpt en in verschillende versies hebt bestudeerd dan kijk je ook zodoor de facade van die internetgoeroe's en zul je rap doorhebben dat zij ook maar "oude info gewoon herkauwen tot iets ingewikkelds".
Aua planten, de voornaamste soorten werden al in de jaren 50 besproken en zijn nu nog altijd de courante aquariumplanten, zij het in diverse cultivars die qua verzorging nog steeds de eigenschappen van de oerplant hebben.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Ocram » di mei 16, 2017 11:54 pm

Bedankt L2 voor de tips.

Ik heb zeker niets tegen oud ; ik zit echter in een sector waar alles zeer snel veranderd en zelfs na 3 jaar antiek is.

Goed om te horen dat de oude boeken hier wel waardevol en niet achterhaald zijn. Vandaag heb ik alvast enkele oudere boeken online gekocht.

Je ziet het : de tips worden gevolgd !
Ocram
Newbie

Berichtdoor Jerome » wo mei 17, 2017 2:05 pm

Ik vind dat er wel veel veranderd is hoor. De boeken die ik hier heb zijn in elk geval hopeloos verouderd!

Dus niet alles zomaar geloven.
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Berichtdoor Ocram » di mei 23, 2017 7:40 pm

Ik heb ondertussen enkele boeken overgenomen van iemand anders :

U en uw aquarium van Dick Mills
Afbeelding

Het aquarium van J.Hameeteman
Afbeelding

Tropische siervissen - Esther JJ Verhoef - Verhallen

Afbeelding

Handboek voor cichlidenliefhebbers - Wolfgant Staeck

Afbeelding

Ik zal ze eens eerst in de bovenstaande volgorde doornemen zodat ik toch al een pak meer achtergrond info heb dan nu !
Ocram
Newbie

Keer terug naar Boeken, tijdschriften, literatuur