[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4710: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4712: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4713: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4714: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
 Aquariaforum.be • Toon onderwerp - Suggesties gezocht voor een Latijns-Amerikaans biotoop.

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Suggesties gezocht voor een Latijns-Amerikaans biotoop.

Hier kan je terecht voor specifieke vragen omtrent biotoopaquaria die je wenst te creëren.
Bookmark and Share

Suggesties gezocht voor een Latijns-Amerikaans biotoop.

Berichtdoor PinoZino » do aug 27, 2015 1:10 pm

Aloha aquanauten,

Mijn vriendin en ik hebben 2 maanden geleden een kleine 62 liter bak aangeschaft. Beetje op impuls gekocht, maar nog geen minuut spijt van gehad. Het vis-virus heeft hier ook toegeslagen. :lol:

We hebben toen ook een paar visjes gekocht, oa:

2 x Arius Seemani (Mini-haai, alhoewel het geen haaien zijn)
2 x Corydoras Aeneus Albino
3 x Ancistrus dolichopterus (Borstelneus)
4 x Nematobrycon palmeri (Keizertetra)

Daar zit ook nog bij:

1 x Trichogaster lalius (Dwerggoerami)
1 x Betta splendens (Siamese kempvis)
Beide mannetjes

Alle visjes zijn nog vrij jong en klein. De Seemani's zijn de grootste met hun 10 a 11 cm.

Beetje een mikmak dus, bovendien gaan de Seemani's (eveneens mogelijk ook de Borstelneuzen) te groot worden voor een kleine 62 liter bak. Misschien is er ook iets te veel vis nu, voor zo'n kleine bak, maar iedereen weet hoe verkopers zich opstellen tov newbies: "da's allemaal geen probleem", vooral voor hun portemonnee niet.

Daarom hebben we een nieuw aquarium opgestart, deze keer een 260 liter bak, model Vision van Jewel. Daar zitten enkel Zuid-Amerikaanse plantjes in (ongeveer een 35 tal), visjes moeten nog even wachten. Wellicht iets voor volgende week of over 2 weken.

Deze aquarium heeft een pomp, binnenfilters en 2 lange LED-lampen. Op korte termijn ga ik er nog zuurstofsteentjes bijzetten (wanneer de visjes erin gaan), over een paar maanden ga ik een buitenfilter toevoegen.

Qua ondergrond hebben we gekozen voor een voedingsbodem, waarop een laag zwarte Dekoline Quartz grind ligt.
In het midden van de aquarium is er een strandje met fijn wit zand (zonder voedingsbodem). Dit strandje loopt van de voor naar de achterkant van de aquarium en is plantvrij gehouden.

In deze aquarium zouden we de Latijns Amerikaanse visjes in willen onderbrengen, de Aziaten blijven waar ze nu zijn.

In beide bakken gaan we dan nog wat vis bijzetten. O.a. de kempvis en de dwerggoerami krijgen wat vrouwtjes. En misschien dat er in de Azië bak dan nog wat klein en rustig Aziatisch grut bijkomt. Keuze zat voor die omgeving.

In de grote bak, zouden dan enkel Latijns-Amerikaans vissen mogen komen. Ja, ik ben mij bewust dat Midden-Amerika en Zuid-Amerika niet 100 procent hetzelfde zijn. Doch, veel visjes kan je vinden in beide gebieden, er is echt wel overlapping. En als het een keer niet zo is, dan is dit niet noodzakelijk het einde van de wereld.

Toch heb ik nog wat vragen.

1) Heeft er iemand goede suggesties voor Zuid- of Midden-Amerikaanse visjes?

Die moeten dan wel kunnen samenleven met de Seemani's (en andere visjes) die op termijn zo'n 20 a 25 cm zullen worden. We weten dat ze wel eens een klein visje durven 'pakken'.

La femme zou ook graag wat visjes zien met kleur.

Discus, Cichliden of Maanvissen zie ik niet zitten. Om diverse redenen. Meestal is het gewoon af te raden (hebben een ander omgeving nodig, zijn te agressief en wij zijn nog te newbie), Maanvissen vind ik dan weer niks bijzonder. Kwestie van smaak natuurlijk dat laatste.

2) Kunnen de Keizertetra's mee naar de grote bak?

Immers, die zijn toch nogal klein. Doch, ze zijn vrij snel, en hebben tig schuilplekjes (planten, mangrove hout, grotje, ...).

De Corydoras worden ook niet groot, maar ik heb begrepen dat die zich niet gaan laten doen.

3) Bestaat er een Aziatische variant voor de Borstelneus en de Corydoras?

Alvast bedankt voor de tijd en moeite die je in mijn vragen wil stellen.
PinoZino
Newbie

Aquarium type:
Keer terug naar Speciale-/biotoopaquaria