Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Ancistrus houden of niet?

Pantser- en harnasmeervallen, wil je iets weten of meedelen over deze dieren plaats je reactie dan hier. (Corydoras, Brochis, Hypancistrus, Ancistrus, Panaque, Peckolita, Sturisoma, Rineloricaria, Farlowella, Otocinclus, ...)
Bookmark and Share

Ancistrus houden of niet?

Berichtdoor DriesVD » ma apr 27, 2015 10:42 am

Hallo iedereen :)

Ik heb een vraagje ivm mijn ancistrussen. Aangezien ik minder geluk heb gehad met mijn lokale verkoper, heb ik verschillende ancistrussen gekocht om mijn aquarium algenvrij te houden. Volgens hem waren dit de beste algeneters op de markt en had ik voor mijn 120 liter bak er zeker 5 nodig. Goedgelovige ik heb zijn raad opgevolgd en na een goede maand leven er nog 3 van de 5 ancistrussen. 1 van de 3 heeft verschillende witte vlekken (geen puntjes zoals bij witte stip, maar echt vlekken). Ik heb hier eens wat achter gezocht en dit kunnen stressvlekken zijn. Deze ancistrus wordt namelijk ook vaak lastig gevallen door de andere 2. De gestorven ancistrusjes hadden ook een aantal van deze vlekjes, maar verder was er niets aan te zien. Wegens de onverklaarde vissterfte (ook andere soorten) ben ik op dit forum terecht gekomen en het bleek dat mijn visbestand volledig fout was. Momenteel ben ik dus bezig met grote veranderingen zodat de visjes zich beter voelen. Een vraag die hierbij komt kijken is: houd ik mijn ancistrussen of niet?

Volgens mij gaat het om 3 ancistrus dolichopterussen en ik denk dat het vrouwtjes zijn. Ze zijn nu ongeveer 7-8 cm en ik zie bij niemand een gewei verschijnen. Toch valt het me op dat ze elkaar vaak lastig vallen en opjagen.

Persoonlijk vind ik de ancistrussen wel leuk om naar te kijken dus dit zou één van de redenen zijn om ze te houden. Anderzijds zijn het grote vervuilers en jagen ze de andere visjes misschien op. Ik zou willen weten wat jullie zouden doen in mijn plaats. Indien ik er houd, heb ik minder plaats voor andere visjes en voelen deze zich misschien gestresst. Anderzijds vind ik ze dus wel leuk en houden ze mijn algen misschien onder controle. Ik heb ze initieel hiervoor genomen en merk dat ik slechts minimaal last heb van algen. Dit zijn een heel klein beetje groene puntalg op de ruiten (je ziet dit pas na 2 weken niet poetsen en als je goed kijkt) en een beetje penseelalgen op mijn hout en op de rand van sommige blaadjes (ook dit is slecht heel licht en om dit weg te houden krab ik elke week bij het verversen van het water wat algen weg van het hout met een tandenborsten om dit vervolgens weg te zuigen). Ik heb niet de indruk dat de ancistrussen echt veel doen aan deze algen, maar kan mij hierin vergissen?

Wat informatie over de bak zelf: Het is een 120 liter bak (82 x 36 x 53 cm) met een bluwave05 binnenfilter van 350 liter per uur.

Mijn visbestand dat ik graag zou willen houden is:
- 1 Beta mannetje met 3 vrouwtjes
- 12 Paracheirodon simulans
- 8 Corydoras duplicareus

Dit eventueel gecombineerd met iets als algenpoetser. De algenpoetser kan in mijn ogen dus nog 1 ancistrus zijn of enkele amano garnalen. Wat denken jullie dat ik dan het best doe? Ancistrussen (en hoeveel) of Amano garnalen (en hoeveel)? Of nog een andere oplossing :p ? En is 1 ancistrus effectief genoeg om in mijn bak van 120 liter de algen onder controle te houden? En voor hoeveel cm per liter moet ik de amano garnalen tellen?
Ik wil vooral voorkomen dat mijn visjes zich opnieuw slecht voelen in een verkeerd visbestand zoals dit al eens is voorgevallen.

Alvast bedankt voor jullie mening! :)

Hieronder kunnen jullie enkele foto's vinden van de ancistrussen. Zoals gezegd denk ik dat het gaat om vrouwelijke ancistrussen dolichopterus.

[rimg]Afbeelding[/rimg]

[rimg]Afbeelding[/rimg]

[rimg]Afbeelding[/rimg]
DriesVD
Newbie

Aquarium type: Cayman professional 80 (80x54x37cm)

Re: Ancistrus houden of niet?

Berichtdoor ben79 » ma apr 27, 2015 11:41 am

je ancistrussen zijn geen ancistrus dolichopterus maar ancistrus cf cirrhossus.
Indien ze daadwerkelijk 8 cm zijn en nog geen gewei hebben is de kans heel erg groot dat het allemaal dames zijn.
mannetjes krijgen 100% zeker een gewei en meerdere mannetjes zouden mekaar de dood in jagen.
2 vrouwtjes zou wel moeten lukken. 3 zou ik in jouw bak niet doen.., maar ook 2 zou ik enkel doen indien er veel verstopplaatsen/hout aanwezig zijn. dat zou er in principe al bij 1 aanwezig moeten zijn.
De stressvlekken is vrij normaal, dat kan zijn van het schrikken, maar kan ook wijzen op te weinig schuilplaatsen. Op de fotos zien ze er in ieder geval heel gezond uit..
Ancistrussen zijn geen algeneters, je moet ze dus niet kopen of houden daar voor.. koop er ook geen bij, stel dat je een mannetje bij koopt en je krijgt nesten dan zit je bak binnen de kortste tellen vol en je krijgt de kleintjes zelfs gratis bijna niet kwijt en je hebt een extra bak nodig enz..enz.. niet aan beginnen..
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor DriesVD » ma apr 27, 2015 1:32 pm

Dus niet alle ancistrus types eten algen?
Ok opnieuw bedankt aan de verkoper en opnieuw iets bijgeleerd :p
Dan ga ik liever over naar een andere goede poetser. Rekening houdend met mijn visbestand en aantal cm per liter vis in de bak, heb ik nog 16 cm over. Wat zou volgens jullie dan de beste manier zijn om mijn tank zo proper mogelijk te houden? 3-4 amano garnalen? Of enkele slakjes misschien? Iemand hier ervaring mee wat hiervoor de beste optie zou zijn in deze tank?

Alvast bedankt! :)
DriesVD
Newbie

Berichtdoor ben79 » ma apr 27, 2015 2:08 pm

van garnalen en slakken ken ik niets dus daar ga ik ook niet op antwoorden, ik kan enkel vertellen dat een ancistrus geen algeneter is
laat je in de winkel in ieder geval ook geen soortgelijke vis meer aansmeren bvb een plecostomus.. ook een siamese algeneter zou ik niet aankopen aangezien dat echte ettertjes zijn als ze groot worden
Algen los je eigenlijk niet op met vissen trouwens..
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor Wikkes » ma apr 27, 2015 3:16 pm

der is geen enkel soort dier dat je bak algenvrij houd, wederom verkoopsfabeltjes.
Je hebt porceleinslakken die wat algen van de ruit eten, japonica's eten wat draadalg en de siamese algeneter kan wat baardalg eten, soms zelfs willen ze de mensen doen gelove ndat corydoras grondpoetsers zijn, wederom een fabeltje, maar dat is zo miniem dat je het nog niet opmerkt.

Er bestaat maar 1 poetser voor je bak, en dat ben je zelf :-)
Het is jou verantwoordelijkheid om algen onder controle te houden, dat hoort gewoon bij het aquariulm houden.

Ik heb je al gewaarschuwd voor winkeliers, dat je ze niet moet vertrouwen.

wat je moet doen:
je waterwaarden stabiel houden
zorgen voor voldoende zuurstofplanten die pakken voedingstoffen van je algen af
je aquarium niet in de zon
maximaal 10u licht per dag
geen oude lampen gebruiken
matig voeren
wekelijks je bodem afhevelen en je ramen poetsen met een filterwatje.
voedingsstoffen voor je planten voorzien en als het financieel haalbaar is een co2 systeem erop

Zo kan je je algen in toom houden.

Ik heb kweekbakken voor ancistrussen/garnalen/slakken/corydorassen of gehad en je moet zelf de algenopruimer zijn. zelfs in mijn 125L bak met 5 volwassen ancistrussen en 30jongen moet ik nog mijn ramen poetsen.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor DriesVD » ma apr 27, 2015 4:22 pm

Weeral hartelijk bedankt voor je antwoord Wikkes. En de winkelier vertrouw ik inderdaad nooit meer. Hij heeft me al voldoende ellende gekost. Als ik vragen heb of twijfel iets te kopen, zal ik eerst hier mijn vragen stellen ;)
DriesVD
Newbie

Berichtdoor Wikkes » ma apr 27, 2015 5:15 pm

blij dat je het licht hebt gezien, nu kan je volop gaan geniet van je hobby (y)
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Keer terug naar Pantser- en harnasmeervallen