Inloggen/Registreren

Zoeken Help

twijfels

Pantser- en harnasmeervallen, wil je iets weten of meedelen over deze dieren plaats je reactie dan hier. (Corydoras, Brochis, Hypancistrus, Ancistrus, Panaque, Peckolita, Sturisoma, Rineloricaria, Farlowella, Otocinclus, ...)
Bookmark and Share

twijfels

Berichtdoor nxken » do aug 30, 2012 4:38 pm

Dag lieverdjes

ik zit te twijfelen...
Als ik binnenkort mijn aquarium in ga richten en bevolken moet ik keuzes gaan maken...

Ik ben zo gek om een harem Betta Splendens te gaan houden. Ik wou eerst een volledig biotoop houden (dus enkel ZO-Azie), planten inclusief.
Ik zag de ancistrus en dergelijke al langer zitten, maar hield hardnekkig vast aan het biotoop.

Nu is mijn vraag, (want ik denk af te gaan wijken van de biotoop) welke bodembewoner kan ik bij een Betta-harem houden? Zonder dat geen van de 2 soorten geïrriteerd gaat worden door de ander.

4 of 5 Betta (1M / 3 of 4 V)
20 Rasbora Espei of Hengeli
Vuurtjes
Slakken

Glasgarnalen (amano's?)

De onderstreepten zou ik gaan vervangen met een (schooltje/groepje/...) meerval

uw 2 centen worden ten zeerste geapprecieerd.
(\__/)
(O.o )
(> < )

This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
nxken
Newbie

Aquarium type: Nanobakje 32*21*24

Re: twijfels

Berichtdoor christel 1975 » do aug 30, 2012 5:27 pm

mooi bestanje maar let op met de meerval die zou de betta's kunnen lastig vallen. als ge toch voor garnalen gaat ga dan voor de japonica :wink:
Oooo en jij bent ook een lieverdje hoor hahahahaha :D
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor joanna » do aug 30, 2012 7:31 pm

Ik heb een kleinere vredelievende soort betta, en die hebben mijn garnalen zo goed als uitgemoord. Enkel formaat japonica laten ze met rust.

Hoe groot is je aquarium? Moet die bodembewoner ook algen eten, of mag het evengoed een carnivoor zijn? Ik heb zelf ook een ZO-Azië bak met betta's, dus ik weet hoe moeilijk het is om een geschikte bodembewoner te vinden. Wil je iets dat algen eet, dan ben je eigenlijk beperkt tot japonica's. Andere algeneters uit Azië zijn de hillstream loaches, maar die hebben helemaal tegengestelde eisen als de betta's voor het water en de stroming. Mag het een carnivoor zijn, dan heb je de hara jerdoni (superleuk visje, heb ik samen met colisa's zitten) en de grotere hara hara. Daarnaast heb je dan nog de botia's, waarbij botia sidthimunki waarschijnlijk het meest geschikt is. Wil je ook kweken met de betta's, dan zou ik geen botia's nemen.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor nxken » vr aug 31, 2012 8:38 am

http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=64&t=15508

Mijn aqua wordt 120x40x40

ZO-A algeneterrs zijn idd enkel garnalen en de hillstream loaches, die, zoals Joanna zei, compleet tegenovergestelde eisen stellen.

De Hara Jerdonika raadde je me al eens aan, maar ik ben persoonlijk nog niet helemaal overtuigd van diens uiterlijk =/

Is het algemeen aangenomen dat L-nummers andere vissen aanvallen?

Ik zou graag kweken met de betta's, maar ik ga gewoon de natuur zijn beloop laten.
(\__/)
(O.o )
(> < )

This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
nxken
Newbie

Berichtdoor joanna » vr aug 31, 2012 3:32 pm

L-nummers vallen normaal geen andere dieren aan hoor, zijn erg vredelievend en op zichzelf. Als ze territoriaal zijn, is dat meestal naar soortgenoten. Daarbij leeft de betta splendens in een hogere waterlaag, dus komen ze elkaar niet zo vaak tegen.

Als je graag wil kweken, dan is het gewoon logisch om geen jagers erbij te zetten he. Een aquarium is geen natuur, en kleine visjes kunnen zich in een aquarium nooit zo goed verstoppen voor jagers als in het wild. Daarbij zijn botia's ook wel zenuwpezen, wat de betta's waarschijnlijk niet zo leuk gaan vinden.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor nxken » vr aug 31, 2012 4:03 pm

Dan zal het een garnalencocktail blijven :)
(\__/)
(O.o )
(> < )

nxken
Newbie

Keer terug naar Pantser- en harnasmeervallen