Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Helena's.

Vragen, opmerkingen m.b.t. bovenstaande dierengroep, die kan je hier kwijt.
Bookmark and Share

Helena's.

Berichtdoor boskabouter » do feb 11, 2016 12:29 pm

Hallo,

Een vraagje.
In mijn aquarium- een Juwel Rio 400- die 4 maand geleden opgestart is, is beetje bij beetje de slakkenpopulatie uitgebreid.
De eerste slak of slakjes moeten meegekomen zijn met de aangekochte planten. :?
Daar ik overal kon lezen dat slakken ook hun nut hebben in onze aquaria, liet ik ze met vrede.
Natuurlijk deden de eerste slakken wat ze volgens de natuur moeten doen, nl zich vermengivuldigen. :)
Nu zijn dat wel al een paar honderd exemplaren. :?
Om die populatie tot aanvaardbare normen terug te brengen en toch op een natuurlijke manier te werken, dacht ik aan Helena slakken.
Zijn die dieren aan te raden op langere termijn?
boskabouter
Newbie

Aquarium type: gezelschap/ZA geïnspireerd

Re: Helena's.

Berichtdoor pol_de_gezzzmol » do feb 11, 2016 4:43 pm

Dat zijn ze zeker. Eens er geen andere slakken mer zijn, zullen de helena's stoppen met zich voort te planten. Dus een plaag zal je niet snel krijgen.
pol_de_gezzzmol
Hardened

Aquarium type: Kweker, van vanalles. Te veel aqua om op te sommen

Berichtdoor Xaro » vr feb 12, 2016 12:00 pm

Vreten helena slakken ook toren-en poelslakken, want daar heb ik er wel een paar honderd van zitten denk ik :-)
Confucius said : men who sink in womans arms, will soon have arms in womans sink.
Xaro
Regular

Aquarium type: 240l +120l met red Sakura's & waaierhandjes

Berichtdoor botiafish » vr feb 12, 2016 5:47 pm

Helena slakken vreten alle andere slakken, behalve hun eigen soort laten ze met rust.
Ze zijn zéér effectief en aan te raden. Ik zat zelf met een enorme slakkenplaag in mijn 60l bakje, en enkele Helena's hebben op enkele weken tijd alles grondig opgekuist.
Wat ik overal lees is dat Helena slakken enkel kweken als er andere slakken als voedsel is.
Ik kan je vertellen dat dit niet waar is. Oei..... wat ga ik hier reacties op krijgen :-)
Na ongeveer 1 jaar in een slakkenvrije bak, enkel Helena slakken, zijn ze terug beginnen kweken.
Aan mijn filter hangen er terug de typische (vierkante) eitjes, en enkele kleintjes zijn al waargenomen.
Geloof het of niet, maar ook zonder slakken als voer kweken ze dus.
botiafish
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor pol_de_gezzzmol » zo feb 14, 2016 7:23 pm

Ik kan dat wel geloven botiafish. Ik heb ook al gehoord dat ze gewoon verder kweken als ze rode mug, zwarte mug, ... diepvries zeg maar bijkrijgen. Ik denk zolang als er wat dierlijk voedsel op het menu staat, dat ze verder kweken. Maar in de meeste gezelschapsbakjes wordt er niet bijgevoederd met dierlijk voedsel.

Ik heb ook al gehoord dat helena's geen poelslakken eten. Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Ik weet wel dat ze torenslakken eten en posthoornslakken. En dat ze posthoornslakken verkiezen. Ik heb een grote poppulatie torenslakken in een 300l bak, hier zat ook een redelijke poppulatie posthoornslakken in. Ik heb helena's toegevoegd. De posthoornslakken zijn uitgeroeid, torenslakken zijn er nog steeds en helena's die rustig verder kweken ook. Iedereen zijn ervaring is anders. Veel zou ook te maken hebben met het gehalte opgeloste kalk in het water. In zeer zcht water zal kweek moeilijker gaan.
pol_de_gezzzmol
Hardened

Aquarium type: Kweker, van vanalles. Te veel aqua om op te sommen

Berichtdoor Wikkes » zo feb 14, 2016 9:13 pm

botiafish schreef:Helena slakken vreten alle andere slakken, behalve hun eigen soort laten ze met rust.
Ze zijn zéér effectief en aan te raden. Ik zat zelf met een enorme slakkenplaag in mijn 60l bakje, en enkele Helena's hebben op enkele weken tijd alles grondig opgekuist.
Wat ik overal lees is dat Helena slakken enkel kweken als er andere slakken als voedsel is.
Ik kan je vertellen dat dit niet waar is. Oei..... wat ga ik hier reacties op krijgen :-)
Na ongeveer 1 jaar in een slakkenvrije bak, enkel Helena slakken, zijn ze terug beginnen kweken.
Aan mijn filter hangen er terug de typische (vierkante) eitjes, en enkele kleintjes zijn al waargenomen.
Geloof het of niet, maar ook zonder slakken als voer kweken ze dus.

klopt niet echt,

ze eten zeker niet alle slakken, porceleinslakken en bv appalslakken op deftige grote worden niet gegeten.
ze zijn wel goed te gebruiken tegen poel en torenslakken, heb je andere sierslakken dan zoek je best andere oplossing
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Keer terug naar Garnalen, slakken, kreeften, krabben, kikkers en andere ongewervelden ...