Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Garnalen bij goudvissen

Vragen, opmerkingen m.b.t. bovenstaande dierengroep, die kan je hier kwijt.
Bookmark and Share

Garnalen bij goudvissen

Berichtdoor PieterE » wo apr 23, 2014 6:56 pm

Goedenavond allemaal !

Zal eerst even mijn situatie uitleggen. Ik heb een aquarium van 60 op 30 op 40cm. Hierin zitten 2 goudkleurige vissen (weet niet of het goudvissen zijn) en een (momenteel nog) kleine plecostomus.Ook 2 pompen (voor max 60L aquarium elks en een verwarmingselement dat op 23°C staat en momenteel nooit aanslaat (is blijkbaar warm genoeg zo)
2 stukken hout, een stuk waterpest en een ander plantje.

Het aquarium draait nu een kleine week en is een grote vooruitgang t.o.v. het 20L bakje waar de 2 goudkleurige vissen vroeger inzaten.

Afbeelding

Maar nu dus de vraag... op zich zouden garnalen mij wel leuk lijken. Zijn bedrijvige dingen en maken het dus wel leuker om naar de bak te kijken (ook al is het nu ook al leuk hoor).

Alleen mijn bedenkingen
- momenteel nog maar weinig beschutting (hopelijk komt daar vanzelf verandering is)
- in combinatie met goudvissen zijn ze niet echt veilig. Kweken zo'n dingen genoeg om toch een populatie te kunnen behouden?
- is 23° een goed genoeg temperatuur?
PieterE
Newbie

Aquarium type: Klein

Re: Garnalen bij goudvissen

Berichtdoor oliware » wo apr 23, 2014 6:58 pm

Ik kan mis zijn, maar ik vrees dat de goudvissen alle garnalen gaan opeten.
oliware
Newbie

Aquarium type: opstartbak 60*30*30 + L 250*70*70+70*70*50

Berichtdoor PieterE » wo apr 23, 2014 7:06 pm

Dat vrees ik... daarom dat ik het hier maar vraag :D
PieterE
Newbie

Berichtdoor zalmpje » wo apr 23, 2014 7:21 pm

Hey, ik heb drie sluierstaarten bij mijn vuurtjes zitten, ze zijn te traag en heb ook de indruk dat ze niet geïnteresseerd zijn? Tot nu toe hebben ze er nog geen enkele keer achter gezeten en ik heb er toch behoorlijk veel zitten :D
zalmpje
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor PieterE » wo apr 23, 2014 8:18 pm

Iemand trouwens een idee welke vissen die goudvisachtigen zijn?
PieterE
Newbie

Berichtdoor zalmpje » wo apr 23, 2014 8:26 pm

Ik vind hem hard lijken op een sarasa komeetstaart, als het deze is kan je hem best aan iemand met een vijver geven vrees ik :?
zalmpje
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor PieterE » wo apr 23, 2014 8:28 pm

Vissen zijn trouwens +/- 3 jaar oud
PieterE
Newbie

Berichtdoor PieterE » vr apr 25, 2014 1:54 pm

Denk dat ik nog niet volledig in orde was qua water... Gisterenavond 'zwom' de pleco nog vrolijk rond. Deze ochtend was hij dood :|

Ben ik waarschijnlijk toch te vroeg geweest met het aanschaffen van het beestje.
PieterE
Newbie

Berichtdoor jnomden » wo apr 30, 2014 10:16 pm

Ik weet het wel zeker.
jnomden
Newbie

Aquarium type: gezelschap

Berichtdoor Wikkes » do mei 01, 2014 10:17 am

ff wat opsommen wat je mis doet, wss uit goeie wil maar toch is het niet zo goed.

Je aquarium is VEEL te klein voor 2 goedvissen, die hebben 50L per vis nodig, miniaal 120cm lang.
23 graden is te hoog, het zijn koudwatervissen
pleco's horen niet bij goudvissen
pleco's kunnen 50cm groot worden
je moet je aquarium minimaal 3weken laten indraiien voor je er vis in zet, met natuurlijk je sterfte tot gevolg.

Mijn gouden raad:
Hou het met de vissen die erin zitten, je verpest alles door der nog dieren gaan in te steken, geen pleco's en al zeker geen garnalen. Garnalen hebben zuiver water nodig, en dat kan je ze niet bieden omdat je veel te veel vervuiling hebt in dat kleine bakje met 2 goudvissen in.
Als je je goudvissen in leven wil houden een nitriettest kopen, en dagelijks minimaal 1x meten, als je nietriet stijgt dan moet je 50% water wisselen.

Wat je wel goed doet is dat je ze toch al uit hun 20L martelkamer hebt gehaald en dat je 2pompjes gebruik ipv1, om toch wat belasting op te vangen.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor PieterE » vr mei 02, 2014 1:52 pm

Sommigen van ons moeten serieus werken voor het geld... Mocht ik kunnen kiezen had ik ook meteen een mooi aquarium van 1m20 gekocht maar wou het niet riskeren. Wat als het aquarium hier helemaal slecht stond, er geen planten in wilden groeien en het 1 broeinest van algen werd.

Kortom... ik heb mijn ogen opengehouden voor een goedkoop startersbakje. Heb ik gevonden en ingericht. Als het bakje draait, goed wil ontwikkelen en het een mooi ding wordt dan kan ik verder uitkijken voor een mooie en grotere bak.

Maar nu moeten de vissen het doen zoals ze het hebben (zijn trouwens ook niet mijn vissen). En aangezien ik schrik heb voor teveel algengroei moet en zal er een algeneter in de bak komen. Als ik eenmaal algen heb dan is het hiervoor te laat.

*edit, fatsoensnorm overschreden. Kwetsende/beledigde tekst verwijdert.

Mijn conclusie? Ik hou het bij de 4 boeken over aquaria die ik heb en kom hier enkel nog door de hoop om een leuk bakje te vinden in het te koop gedeelte. Of wat leuke plantjes (die ik hier al heb kunnen ophalen bij een lid :-) ), of wat leuke visjes.
PieterE
Newbie

Berichtdoor Aeruna » vr mei 02, 2014 3:04 pm

Hey Pieter, ik snap dat wel hoor, ik denk dat er niemand is die geen startersfouten gemaakt heeft, we hebben allemaal wel dingen gedaan waarvan later blijkt dat ze niet zo gezond waren. Het is inderdaad moeilijk om meteen een giga prachtbak te hebben als je er het geld of de plaats niet voor hebt.
Wikkes komt inderdaad nogal bot over, maar het is gewoon zijn manier van doen. Hij bedoeld het echt wel goed. Het is moeilijk om iemands toon en intentie af te lezen van een scherm he :)

Terug on topic: een algeneter gaat niet zo veel helpen tegen algen, eens kijken naar leuke slakken (bvb appelslakken), deze zijn stukken doeltreffender dan de pleco's en vervuilen toch wel minder dan een extra vis. Ze zijn ook nog eens leuk om naar te kijken ;)

Groetjes
Aeruna
Hardened

Aquarium type: warmwater

Berichtdoor Wikkes » vr mei 02, 2014 4:50 pm

Zo niet bedoeld, maar kom.

Een pleco is geen algeneter, er zijn geen vissen die je aquarium algenvrij houden, japonica garnalen eten wel wat draadalg en ancistrussen eten wel wat gewone als op decoratie en ruiten, maar veel minder dan mensen verwachten.

Je krijgt toch antwoord op je vraag, ik zeg dat garnalen niet kunnen wegens vervuilt water, en ik wil je helpen om je vissen in leven te houden door je nitriet in het oog te houden.

In mijn eerste zin zeg ik nog dat je van goeie wil bent maar misschien niet op de hoogte.

Het spijt me dat ik vertel wat je niet wil horen, maar dat is nu eenmaal wel de waarheid.
Spijtig dat u het sch**t ervan krijgt. je zou beter mijn antwoord eens tegoeie lezen, en dan zie je dat ik alleen maar negatief ben over je aquariumgrootte, en de rest pure goed bedoelde tips zijn.

Spijtig dat je mijn antwoord anders opneemt dan dat het bedoeld was.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Shadosy » vr mei 02, 2014 7:42 pm

Zoals Aeruna zegt, Wikkes kan inderdaad soms bod overkomen, maar is inderdaad zo.
Het is ook geen nietsnut die van niks weet, ik geef Wikkes vaak gelijk ook is hij soms bot. Maar heb ook al veel van hem geleerd! (op vlak van garnalen, is ook meer mijn interesse).

Maar het is niet omdat hij juiste informatie geef dat je je slecht moet voelen of demotiverend!
Leer hier natuur lijk uit, er zijn héél veel mensen die op vlak van vissen en juiste aquarium fout zitten.

Maar ivbm die algen. Ook al zet je garnalen of algen eter, je moet natuurlijk niet denken dat die u aquarium alg vrij gaan houden, dan kan je beter er niks insteken (mijn mening).
Aluwel appelslakken goed zijn, maar pas met deze soort op van deze kunnen makkelijk aan planten eten!
Ik ben zeer posetief over de porseleinslak, deze hebben op enkele dagen tijd bij mij een heel steen algvrij geeten!.
Ga me er nog zo een paar halen ooit!

+

Als u echt geen geduld zou hebben etc etc , is altijd de 'snelste' oplossing Alg Exit (product).
Deze zal de algen wel doen verdwijnen, maar de oorzaak niet!

Conclusie: Zoeken naar eventueel slakken & Wikkes zijn comentaar negeren of eruit leren! (Dat rijmt :lol: )
Shadosy
Hardened

Aquarium type: Te veel!

Berichtdoor viny boy » za mei 03, 2014 2:22 pm

Porseleinslak ??
Heb je hier misschien een foto van :D
viny boy
Regular

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Shadosy » za mei 03, 2014 7:11 pm

Zoek onder porseleinslak in google, u komt ze vanzelf tegen.
Heel nuttige beestjes, enkel denk ik wel dat ze zeer kwetsbaar zijn omwille ze helemaal bloot liggen als ze andersom liggen.
Heb er toch al 1 verloren door bizarre redenen.

slak 1.jpg
slak 1.jpg (4.83 KiB) 2381 keer bekeken
Shadosy
Hardened

Aquarium type: Te veel!

Berichtdoor Stekke » za mei 03, 2014 11:04 pm

PieterE schreef:En trouwens, ik krijg werkelijk het sch**t van mensen zoals jij. Op elk aquariumforum lees je dezelfde dingen. Denk jij nu echt dat wij allemaal niet weten dat een goudvis 50L per vis nodig heeft? En dat ze beter in een vijver zitten en dat mijn bak dus eigenlijk te klein is voor wat ik wil?

Sorry voor mijn toon maar ik krijg echt een hekel van aquariafora door mensen zoals Wikkes. Je krijgt nergens een antwoord op je vraag omdat het enige doel van die mensen is om te zagen over het feit dat die vissen te klein zitten.

Het is nooit leuk om opmerkingen te krijgen en zeker niet als ze terug komt . Maar dat is nog geen reden om deze dan zo cru beginnen te beantwoorden.
Iedereen hier reageert voornamelijk uit belang van de visjes.
Als commentaar je niet aanstaat negeer je het gewoon of anders praat je er normaal over.

Hopelijk kan het nu terug beleefd verder
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor viny boy » za mei 03, 2014 11:12 pm

@Shadosy: Ik kwam meerde foto's van verschillende soorten slakken tegen en vroeg me dus af om welke soort het ging, bedankt :wink:
viny boy
Regular

Aquarium type: zoetwater

Keer terug naar Garnalen, slakken, kreeften, krabben, kikkers en andere ongewervelden ...