Inloggen/Registreren

Zoeken Help

vuurgarnaal

Vragen, opmerkingen m.b.t. bovenstaande dierengroep, die kan je hier kwijt.
Bookmark and Share

vuurgarnaal

Berichtdoor mama3 » zo dec 08, 2013 1:02 pm

Hallo !

Ik bestelde 4 weken geleden 4 vuurgarnalen voor in mijn 50l bakje. Ik moest er zeer lang op wachten, maar ze zijn er eindelijk ! Gisteren heb ik ze erin gedaan. Ze waren kleiner en anders van kleur dan ik had verwacht (eerder wit met klein beetje rood en mini :roll: ). Ik zie er nog maar eentje, ze komen bijna niet tevoorschijn.. Er zitten andere vissen bij, maar kon geen kwaad volgend de verkoper. Ook zei hij dat je heel veel geluk moet hebben dat ze eventueel jongen zouden krijgen, is dat zo ? Dju toch, zo lang op gewacht en je ziet ze niet.....

Qua eten krijgen ze van die ware brokjes die naar beneden vallen. De andere vissen kregen gisteren voor de garnalen eten, maar hebben toch allen een feestmaal gehad toen de garnalen aan de beurt waren ! Hoe weet ik zeker dat ze voldoende voeding krijgen..

*zucht*
Opstart Nano garnalenbakje met kempvis
mama3
Newbie

Aquarium type: Nano

Re: vuurgarnaal

Berichtdoor joanna » zo dec 08, 2013 1:37 pm

Garnalen moet je minstens met 10 houden, het zijn echte groepsdieren. In een aquarium met vissen vinden ze wel voldoende eten. Maar de vissen die je hebt zullen zeker wel een garnaaltje lusten, zeker als het nog kleine garnalen zijn. Dus ik vrees dat je 4 garnalen gewoon een lekkere snack geweest zijn. Je zou er al een grote groep vuurtjes in moeten steken die direct goed beginnen kweken (ook voldoende mos en andere verstopplekken) om de populatie in stand te houden.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor mama3 » zo dec 08, 2013 1:44 pm

Joanna, meen je dat nu ?? En ik heb het nog uitdrukkelijk gevraagd !
Zoiets maakt me nu boos hé !

Hoeveel groter worden deze garnaaltjes ? En welke vissen eten ze op ? De Black Molly is nog baby, heb ze uit een nestje van een collega gekregen.. De andere komen uit de dierenzaak.

Zal ik ze er dan maar uitvissen en even omzetten ? Of wat doe ik best ?
mama3
Newbie

Berichtdoor joanna » zo dec 08, 2013 2:12 pm

Vrouwtjes worden een 2tal cm, mannetjes wat kleiner. Alle vissen die je hebt eten garnalen, zeker de kleine garnalen. Als je een grote groep garnalen hebt die goed kweekt, kan de populatie zich meestal wel in stand houden. Dan zou ik zeker met een 25tal volwassen vuurgarnalen beginnen (geen kleintjes). Vuurgarnalen zijn er trouwens in overvloed aan zeer lage prijzen, kijk maar eens rond op tweedehands sites. Helemaal geen reden om er 4 weken op te wachten bij een winkel en dan veel te kleine kleurloze garnalen te krijgen ;)
joanna
Hardened

Berichtdoor Stekke » zo dec 08, 2013 3:31 pm

garnalen idd altijd met minstens 10 zetten, en liefst meer , zeker als er vissen inzitten die groter den 3cm zijn en je molly's vallen daar zeker boven, die zullen ze als snacks bezien maar wil niet zeggen dat je vuurtjes al weg zijn, kunnen heel goed verstoppen ze ;)

Wat betreft de kleur, da lijkt me normaal ze, zal veel kans zijn van de stress van het verplaatsen,normaal kleuren ze wel mooi rood als ze op hun gemak terug in de aqua zitten. Tenzij je slechte kwaliteit hebt gekregen.
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor mama3 » zo dec 08, 2013 7:02 pm

Ik ben ze daarstraks gaan zoeken :) heb het hout eens omhoog gehouden en uiteindelijk vond ik ze alle 4. Op 2dehands sites heb ik al gekeken, geen garnalen te vinden in onze omgeving ! De verkoper zei dat je geluk moet hebben dat ze zich voortplanten in een bak met vissen..

Voor mijn slakkenplaag wou ik een Helena slak erin zetten. Maar ik las dat Helena slakken graag garnalen eten als ze ze kunnen pakken ?

Eén van de platy's is de laatste dagen erg rustig. Hij ligt vaak op de bodem met zijn vinnen ingetrokken.. Wat kan ik doen ?
mama3
Newbie

Berichtdoor duivelken » zo dec 08, 2013 7:41 pm

Ik heb zelf vuurgarnaaltjes zitten in een bak met molly's, koraalplaty's en zwaarddragers en toch groeit het aantal garnalen zeer snel. Die kweken echt als zot, ik heb er wel een goeie pluk mos inzitten.

Ik heb er ook helena's bijzitten voor de gewone slakken te bestrijden, maar heb nog nooit gezien dat een helena een garnaal opat, dus vanwaar dit komt weet ik absoluut niet. De combinatie van deze 2 gaat perfect.

Wat de platy betreft, even een fotootje kan wonderen doen.
"Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."
duivelken
Moderator

Aquarium type: Rio 300 Z-A (discus) + Cayman 80 (levendbarenden)

Berichtdoor joanna » zo dec 08, 2013 7:58 pm

Ik heb wel al helena's garnalen zien opeten helaas. Misschien als ze eenmaal de smaak te pakken hebben en te weinig gewone slakken kunnen vinden...
joanna
Hardened

Berichtdoor mama3 » wo dec 11, 2013 3:01 pm

Ik heb voorlopig wel erg veel slakjes zitten, Helena zou zich kunnen uitleven ! Ik denk dat ik er eentje haal.. Ze blijven gewoon kleintjes krijgen en ik wil ze niet zelf pletten :)
mama3
Newbie

Berichtdoor viny boy » wo dec 11, 2013 3:08 pm

Vergeet dan wel niet de lege slakkenhuisjes er op tijd uit te halen want deze verharden je water en dit is niet altijd gewenst :wink:
viny boy
Regular

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor mama3 » wo dec 11, 2013 3:11 pm

Bestaat er geen dier dat ik erin kan zetten om de huisjes op te ruimen (haha grapje). Je moet echt aan veel denken bij een aquarium. Maar ik vind het gelukkig leuk om te doen !
mama3
Newbie

Berichtdoor mama3 » di dec 17, 2013 8:36 pm

:cry: Er ligt een dode garnaal op de bodem.. Wat jammer !
Ik zie er voor de rest nog maar eentje rondkruipen. KAn het zijn dat het beestje te weinig voer kreeg ?
Het voer valt naar de bodem, maar de vissen vliegen er altijd op als gekken.
De waardes in het water zijn goed, enkel het PH kon iets beter.

:cry:
mama3
Newbie

Berichtdoor Will_tuna » do jan 30, 2014 3:18 pm

best niet teveel voeren. garnalen eten ook mos, en filteren je water etc. je hoeft 4 garnalen echt niet te gaan voederen als je voor de rest een levendige bak hebt.

Als je teveel eten geeft zal dit de waardes van je water aanpassen en krijg je rap algen!
Will_tuna
Newbie

Aquarium type: 120*70*50 Tropisch

Berichtdoor Orbinneke » do jan 30, 2014 6:18 pm

Even in het kort: er is misschien al veel over gezegd hier, heb het niet volledig kunnen lezen.
* Garnalen houd je best per vanaf 10 stuks.
* Je ziet meestal maar heel weinig garnalen, omdat ze zicht goed kunnen verstoppen. Veel planten = weinig garnalen zichtbaar. Jij hebt er 4. als er dus wat planten instaan, lijkt het of er geen garnaal in je bakje zit.
* Extra voeren hoeft niet, daar je je vissen eten geeft en er altijd genoeg voer op de bodem valt.
* Gaat er eens 1 enkele garnaal dood, geen ramp, zeker na een dik half jaar, daar ze meestal door overkweek niet meer zo sterk zijn, houden vele garnalen het geen jaar vol.
* Gaan er meerdere gelijk dood, is er een probleem. Water? Product gebruikt? Garnalen zijn zeeer gevoelig voor productjes/ chemicaliën. Alsook teveel ijzer in het water kan voor problemen zorgen. Ik hoorde van een kweker, dat die steeds met osmose water ververste en hij zo beste resultaten had.
* Heb je 4 garnalen, heb je weinig kans op kweek. Heb je er 10 en kweken ze, dan merk je het dodenaantal ook niet zo. Het gaat exponentieel omhoog, 1 vrouwtje krijgt 20 jongen, daar een vrouwtje van krijgt binnen 6-7 maand misschien ook weer 20 jongen. maar het ouder vrouwtje krijgt na 6 tal weken ook weer 20 jongen. Als dan eens 1tje sterft, valt dit niet op.

Zo, ik hoop je hiermee toch voldoende geïnformeerd te hebben.
Eheim Vivaline 240L WHITE. Zuid-Amerka Biotoop. ==> Nog in opstart.
Bevat nu al: Schooltje Kardinalen en Keizertetra's. Otocinclus. Binnenkort Corydoras Sterbai.

Afbeelding
Orbinneke
Hardened

Aquarium type: Zuid-Amerika Biotoop

Berichtdoor mama3 » ma feb 03, 2014 3:14 pm

Orbinneke schreef:Even in het kort: er is misschien al veel over gezegd hier, heb het niet volledig kunnen lezen.
* Garnalen houd je best per vanaf 10 stuks.
* Je ziet meestal maar heel weinig garnalen, omdat ze zicht goed kunnen verstoppen. Veel planten = weinig garnalen zichtbaar. Jij hebt er 4. als er dus wat planten instaan, lijkt het of er geen garnaal in je bakje zit.
* Extra voeren hoeft niet, daar je je vissen eten geeft en er altijd genoeg voer op de bodem valt.
* Gaat er eens 1 enkele garnaal dood, geen ramp, zeker na een dik half jaar, daar ze meestal door overkweek niet meer zo sterk zijn, houden vele garnalen het geen jaar vol.
* Gaan er meerdere gelijk dood, is er een probleem. Water? Product gebruikt? Garnalen zijn zeeer gevoelig voor productjes/ chemicaliën. Alsook teveel ijzer in het water kan voor problemen zorgen. Ik hoorde van een kweker, dat die steeds met osmose water ververste en hij zo beste resultaten had.
* Heb je 4 garnalen, heb je weinig kans op kweek. Heb je er 10 en kweken ze, dan merk je het dodenaantal ook niet zo. Het gaat exponentieel omhoog, 1 vrouwtje krijgt 20 jongen, daar een vrouwtje van krijgt binnen 6-7 maand misschien ook weer 20 jongen. maar het ouder vrouwtje krijgt na 6 tal weken ook weer 20 jongen. Als dan eens 1tje sterft, valt dit niet op.

Zo, ik hoop je hiermee toch voldoende geïnformeerd te hebben.

Heel erg bedankt !

Ik heb ondertussen iemand gevonden die vuurgarnalen kweekt en ga er daar 10 bijhalen. 4 was inderdaad weinig en ondertussen heb ik er nog maar 2 over.
mama3
Newbie

Berichtdoor Wikkes » di feb 04, 2014 11:21 am

wa nen idioot dieje verkoper, zo zie je maar weer dat je je eerst goed moet inlezen voor je beslissingen maakt.

Vuurgarnalen kosten 0.50€ koop er ineens 20-30, dan ben je gestelt
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Wikkes » di feb 04, 2014 11:21 am

Will_tuna schreef:best niet teveel voeren. garnalen eten ook mos, en filteren je water etc. je hoeft 4 garnalen echt niet te gaan voederen als je voor de rest een levendige bak hebt.

Als je teveel eten geeft zal dit de waardes van je water aanpassen en krijg je rap algen!

Garnalen eten GEEN mos, en filteren al helemaal je water niet.

Je hebt juist een goeie waterkwaliteit nodig om garnalen te kunnen houden.

Ik weet niet hoe je hieraan komt, maar je hebt echt ergens slechte informatie gekregen.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor mama3 » di feb 04, 2014 3:00 pm

Ik betaalde 2€ per garnaal, vandaar dat ik eerst even wilde testen of ze het wel gingen overleven..
Nu vond ik er voor 0.25€. Zal ik er dan meer nemen ? Moet je voor de garnalen ook de regel 1l water per 1cm vis toepassen ? Nee he ?

Verder zou ik mijn visbestand terug moeten aanvullen(offtopic). Er sneuvelde een Honinggoerami en een platy. Dus wat doe ik best.. Terug van elk 1 aankopen of beter een paar extra kardinaaltetra's ? De Honinggoerami wordt 6cm en is eigenlijk wat groot voor mijn bak denk ik dan ? Hadden ze me dat maar vertelt in de winkel :(
mama3
Newbie

Berichtdoor Valentijn_vvr » di feb 04, 2014 3:02 pm

Ik denk dat de kardinalen blij gaan zijn met wat soortgenoten!
Valentijn_vvr
Hardened

Aquarium type: , 160L, 240L

Berichtdoor Wendy 1979 » vr feb 07, 2014 8:36 pm

mama3 schreef:Ik ben ze daarstraks gaan zoeken :) heb het hout eens omhoog gehouden en uiteindelijk vond ik ze alle 4. Op 2dehands sites heb ik al gekeken, geen garnalen te vinden in onze omgeving ! De verkoper zei dat je geluk moet hebben dat ze zich voortplanten in een bak met vissen..

Voor mijn slakkenplaag wou ik een Helena slak erin zetten. Maar ik las dat Helena slakken graag garnalen eten als ze ze kunnen pakken ?

Eén van de platy's is de laatste dagen erg rustig. Hij ligt vaak op de bodem met zijn vinnen ingetrokken.. Wat kan ik doen ?

Ik heb ook vuurgarnalen in mijn aquarium zitten alsook helena slakken en inmiddels ook enkele jonge helena slakjes.
Ik heb bij mij 1 keertje gezien dat een helena slak een vuurgarnaal vast had, ik ben niet zeker maar denk dat dit een gestorven vuurgarnaal was, heb heel af en toe is een vuurgarnaal die de vervelling niet overleeft.
Ik heb niet de indruk dat mijn slakken echt geïnteresseerd zijn in mijn garnalen. :wink:
Wendy 1979
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 180

Keer terug naar Garnalen, slakken, kreeften, krabben, kikkers en andere ongewervelden ...