Inloggen/Registreren

Zoeken Help

eitjes appelslak sproeien?

Vragen, opmerkingen m.b.t. bovenstaande dierengroep, die kan je hier kwijt.
Bookmark and Share

eitjes appelslak sproeien?

Berichtdoor Djamor » vr maart 30, 2012 11:51 am

Ha allemaal,

De appelslakken hebben eitjes gelegd. Gister waren ze druk aan het paren en vannacht had het vrouwtje haar eieren onder de lamp in de kap gelegd. En nu?? :shock:
Ik begreep dat ze kunnen uitdrogen, maar ook te nat kunnen worden, of in het water kunnen vallen en dat is allemaal niet goed. Moet ik de eitjes sproeien? Wat kan ik nog meer doen om het uitkomen te bevorderen? Begrijp ik het goed dat de moeder ook 'sproeit' om haar eieren te bevochtigen?

Hopelijk heeft iemand iets meer info want het lijkt me wel leuk om jonge appeltjes te hebben. Onze betta splendens man is even in een andere bak dus dat komt mooi uit, maar heb verder nog corydoras en kegelvlekbarbeeltjes (en wat otocinclussen) in de bak zitten. Is de kans groot dat die de babyslakjes zullen opeten?
Djamor
Newbie

Aquarium type: 40x20x25

Re: eitjes appelslak sproeien?

Berichtdoor steven_1983 » vr maart 30, 2012 3:38 pm

als je ziet dat de kap mooi vochtig is (condens op plastiek waar eitjes zich bevinden) dan moet je daar niet naar kijken. normaal plaatsen de slakken ze wel waar het goed is.

ivm het opsmullen zullen die visjes er niet aankomen. ook betta zal ze niet opeten want je moet rekenen dat ze nog altijd een huisje hebben.

grtz
~~ There's No Backdoor To Heaven, Just A Frontdoor To Hell ~~
..........................DIO 10/7/'42 - 16/5/'10.................................
steven_1983
Hardened

Aquarium type: selfmade garnalenappartement

Berichtdoor Djamor » vr maart 30, 2012 7:38 pm

Ha Steven, dank voor je reactie. Ik heb even gekeken maar ik moet wel zeggen dat de eitjestros nét op het randje zit van de condens. De ene helft ligt op een plek waar het plastiek wel condens heeft, de andere helft steekt in een zeer droog gedeelte waar ook de vrij hete lamp zich in de buurt bevindt. Wat denk jij; toch handig om wel te sproeien? Of schuilt daar het gevaar dat er teveel water op de eieren blijft liggen en ze 'verdrinken'? Vanochtend hadden ze nog condensdruppels op de tros, nu ogen ze helemaal droog...

Grappig, mama zit continu aan het wateroppervlak in de buurt, lijkt het wel...
Djamor
Newbie

Berichtdoor steven_1983 » za maart 31, 2012 11:41 am

ms gewoon afwachten en eenmaal je kleintjes hebt zullen ze ms terug trosje afleggen en komen er daar weer uit

grtz
~~ There's No Backdoor To Heaven, Just A Frontdoor To Hell ~~
..........................DIO 10/7/'42 - 16/5/'10.................................
steven_1983
Hardened

Aquarium type: selfmade garnalenappartement

Berichtdoor Tess » ma apr 02, 2012 3:47 pm

vertrouw er maar op dat die beestjes zelf een goede plaats kiezen om hun eitjes af te zetten. Ik heb al jaaaaaren appelslakken en nog nooit iets aan mijn eitjes gedaan.
Sinds 14/3/09 fiere mama van Tristan
en sinds 2/3/'12 van Merlijn
Tess
Moderator

Aquarium type: 80*30*40 gezelschapsbak/aquacube: garnalen

Berichtdoor ciske72 » di apr 03, 2012 8:34 pm

als ik zo een appelslakkennest heb doe ik het op deze manier, zeer voorzichtig met een stanlymes deze mooi van de raam halen een beetje aquarium water in een doorschijnende boterhamzak doen het slakkennest er bij knoopje er in en dan boven op de lichtkap of in de zon achter de raam leggen .
gegarandeerd dat je van de hele nest meer dan de helft mooi uitkomen :wink: :wink:
Je leeft beter een keer goed dan stilletjes dood te gaan
ciske72
Newbie

Aquarium type: 210x39X50 27X27X40 de rest is verkocht

Berichtdoor Djamor » wo apr 04, 2012 10:00 am

@Ciske: er mag toch geen water bij de eitjes komen want dat verdrinken ze??
Djamor
Newbie

Berichtdoor ciske72 » wo apr 04, 2012 5:33 pm

ik zal mij verduidelijken een koffie lepel mee in de zak dat de vochtigheid heel hoog word dan krijg je damp en condens en zo is het juist vochtig genoeg voor de slakjes te laten groeien :wink:
Je leeft beter een keer goed dan stilletjes dood te gaan
ciske72
Newbie

Aquarium type: 210x39X50 27X27X40 de rest is verkocht

Berichtdoor NatteTacha » wo jul 30, 2014 10:29 am

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie dit doen... Heb hier een hele hoop trosjes in mijn andere aquarium op een plankje liggen (was/ben bang dat mijn andere vissen er mee gaan lopen of dat ze in mijn filtersysteem terechtkomen), maar weet niet juist hoe het nu verder moet.

Moet ik ze vochtig houden of gewoon laten doen? Het plankje waar ze op liggen is wel vochtig, maar weet niet of dit genoeg is.

Zou het met een zakje zoals ciske72 hierboven beschrijft wel eens willen proberen, maar hoe doe ik dat dan precies? Plankje bij in zakje zodat de boel netjes blijft liggen en daar een beetje water bij? Nadeel: ik heb bijna elke dag wel een trosje bij, dan moet elke dag weer dat zakje open of ik moet al mijn bakken vol leggen met zakjes.

Maar als ik het goed begrijp is 1 koffielepeltje water per trosje/zakje genoeg om ze te laten uitkomen?
NatteTacha
Newbie

Aquarium type: Ferplast Capri 80 & SuperFish Aqua 30

Keer terug naar Garnalen, slakken, kreeften, krabben, kikkers en andere ongewervelden ...