Inloggen/Registreren

Zoeken Help

sluierstaart in warm water?

Algemene info m.b.t. de koudwatervissen. Goudvissen, goudwinde, vetje, Shubunkin, komeetstaarten, enz .
Bookmark and Share

sluierstaart in warm water?

Berichtdoor michael en joyce » vr nov 30, 2007 4:58 pm

hallo ik heb een vraagje.
Ik heb een sluierstaart hier thuis in een viskom zitten en vind het een beetje zielig voor hem . nu zou ik die sluierstaart in mijn warm water aquarium kunnen plaatsen bij guppies ? zou hij dit overleven en er zich beter voelen ?
michael en joyce
Newbie

Berichtdoor Nijske » vr nov 30, 2007 5:12 pm

je kan hem in warm water houden, maar dan moet je de temperatuur beetje bij beetje moeten opvoeren.

Of hij je guppies gaat laten leven, weet ik persoonlijk niet.
Nijske
Newbie

Berichtdoor marlène » vr nov 30, 2007 5:17 pm

Ik weet wel dat goudvissen door hun ontlasting het water enorm belasten. Dit kan je bak behoorlijk uit evenwicht trekken.
Hoe groot is het aquarium dat je voor ogen hebt?

Verder denk ik dat hogere temperaturen de levensduur zullen verkorten omdat hun verbranding hiermee omhoog gaat.
Laatst bijgewerkt door marlène op vr nov 30, 2007 5:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Noa_rosa » vr nov 30, 2007 5:18 pm

Alles beter dan de kom. Ik heb mijn sluierstaart op 24 graden. Let wel op dat je goudvis genoeg te eten krijgt en geef hem zinkend voer.

http://amazoona.123forum.nl/phpBB2/rich ... m-t20.html Hier kun je een heleboel informatie vinden. (ik heb het zelf geschreven)
Noa_rosa
Hardened

Berichtdoor michael en joyce » vr nov 30, 2007 5:21 pm

het gaat over een 63 liter bakkie en ja dan zit er juist nog een goudvis in de viskom
het water van de viskom bedraagd nu 21° in het aquarium is het 24°
michael en joyce
Newbie

Berichtdoor Admin » za dec 01, 2007 10:54 pm

Hey,

Wel goudvissen en sluierstaarten worden maar al te vaak in een te klein aquarium gehouden. Soms met succes wanneer er een groot onderhoud aan de dag wordt gelegd.

Sluierstraarten zijn 'koudwatervissen' die toch in een warmer milieu goed kunnen wennen. Wanneer zij de nodige ruimte hebben en een wateromgeving die voldoende voorzien is van zuurstof , zal je zien dat deze vissen echt een streling kunnen zijn voor het oog.
Wanneer men ze echter in een te beperkte omgeving houdt zal je zien dat het onderhoud van het aquarium snel zal toenemen. (Nitraatwaarden van een goudvisbak zijn vaak veel te hoog).

Het verschil met een gewone goudvis is niet in één zin te schrijven. Eerst en vooral heeft de normale goudvis liever een iets koelere omgeving 15-20 °c is meer dan voldoende. Ten tweede hebben goudvissen (de gewone) een nog ruimere bak nodig dan sluierstaarten daar ze zich veel sneller kunnen voortbewegen in het water (hun lichaam is veel gestroomlijnder), ook kunnen ze qua lengte ook veel groter worden dan andere kweekvarianten.

Zorg voor voldoende ververssing van het aquariumwater, eventueel indien mogelijk wat waterpest of hoornblad voorzien (wanneer je aquarium reeds te beperkt is , zullen deze planten de omgeving enkel nog maar verkleinen dus bekijk dit eerst even), voorzie ook voldoende zuurstof in het aquarium.

Succes ermee.

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor michael en joyce » zo dec 02, 2007 1:06 pm

dus ik mag hem gewoon bij mijn guppies stoppen ?
michael en joyce
Newbie

Berichtdoor Admin » zo dec 02, 2007 1:22 pm

Als je aquarium idd daarvoor geschikt is (qua grootte en temperatuur +/-22-24 °C is dit te doen ja. Guppy's hebben van nature ook niet zo'n nood aan hoge temperaturen voor hen is een watertemperatuur van 22-23 °C al heel wenselijk.

Admin
Site Admin

Berichtdoor Noa_rosa » zo dec 02, 2007 1:24 pm

Ik ben het volkomen eens met administrator!
Noa_rosa
Hardened

Berichtdoor michael en joyce » zo dec 02, 2007 2:22 pm

Oke dan gaan we dit eens proberen dank u voor de uitleg .Ik hou jullie op de hoogte :D
michael en joyce
Newbie

Berichtdoor michael en joyce » zo dec 02, 2007 2:59 pm

hij zit nu reeds een uurtje in de bak en voelt hem als thuis. hij zit wel achter de guppies aan en hapt achter de kleintjes gelukkig zijn deze snel genoeg . maar ook zit hij aan mijn planten te eten kan dit allemaal kwaad of zou ik hem nog een beetje tijd geven ?
michael en joyce
Newbie

Berichtdoor Noa_rosa » zo dec 02, 2007 3:01 pm

Nee hoor dat doen ze altijd. Goudvissen zijn karpers en deze lusten wel een hapje groend :D

Kun je een foto maken ben wel benieuwd!
Noa_rosa
Hardened

Berichtdoor michael en joyce » zo dec 02, 2007 3:20 pm

Afbeelding

Afbeelding
michael en joyce
Newbie

Berichtdoor Noa_rosa » zo dec 02, 2007 3:48 pm

Nou dat ziet eruit als een happy visje!
Noa_rosa
Hardened

Berichtdoor Admin » zo dec 02, 2007 8:03 pm

Hey,

Ja je moet rekenen dat je planten een iets moeilijkere tijd gaan doormaken met een goudvis of variant in het aquarium. Zorg dat je voldoende afwisselend voer geeft . Af en toe een gepocheerd slablaatje doet wonderen voor je sluierstaart.

De guppyjongen gaan idd ook wat meer moeten opletten nu er een iets grotere vis in het aquarium rondzwemt.

Admin
Site Admin

Re: sluierstaart in warm water?

Berichtdoor roxanne1996 » ma aug 04, 2014 11:05 am

ik had een vraagje ik heb 2 aquariums 1 van 80cm met sluierstaarten en 1 bak 350liter met een 10tetras 3 maanvissen 2 platys 2 algeneters 2 corydoras 1 doorzichtige vis en een kikkertje hun bak staat verwarmt op 25 graden zouden mn sluierstaarten erbij kunnen ?
roxanne1996
Newbie

Aquarium type: 1 van 80 cm breed en 1 van 350liter

Berichtdoor Matt1118 » di aug 05, 2014 5:10 pm

Wat ik van hierboven opmaak is dat het kan, tussen de 22-24°
Dus mss je grote bak wat van temperatuur verlagen. Dan de aquarium van de sluierstaarten beetje bij beetje opwarmen. Tot die uiteindelijk dezelfde temperatuur heeft van de grote bak. Dan je sluierstaarten vangen, in een emmer laten overwennen aan het nieuw aquariumwater. Overwennen doe je goed via de druppelmethode (google die eens als je het niet kent)

Er staat ook dat je moet opletten dat ze de kleinere vissen niet opeten, dus weet dat je tetra's gevaar lopen.
Ook moet je zorgen voor voldoende zuurstof in het water.
Aangezien dat sluierstaarten grote vervuilers zijn zal je ook meer moeten verversen.

Ik zou je volgende aanraden om:
je platty's, corry's, tetra's, (kleinblijvende?) algeneter en kikker kunnen in je 80cm bak, dan moeten de manen weg en kunnen de sluiers in de grote bak.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Jerome » zo aug 10, 2014 9:20 pm

Mijn goudvissen zitten in een gezelschapsbak en die staat momenteel op 26°C maar doel is hem op 24 te zetten (maar is nogal warm buiten dus....) Mijn goudvissen zitten hier blikkbaar niet mee in, maar ik zou wel de onderste temperatuur nemen voor je andere vissen dan (daarom mijn 24°C)
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Berichtdoor keano » di maart 08, 2016 12:20 am

Hallo,
Ik heb net een nieuwe bak gevuld voor mijn sluierstaarten nu is de watertemperatuur 30 graden kan ik ze toch overzetten of moet ik wachten tot de temperatuur lager is.
keano
Newbie

Aquarium type: jewel

Berichtdoor Knilli3 » ma maart 05, 2018 7:23 pm

Ik heb al langere tijd twee sluierstaarten in een 60 liter bak. Heb nu een juwel rio 240 en heb de thermometer op ongeveer 20 graden staan. Hier heb ik sinds vandaag de twee sluierstaarten in, 2 black molly’s, 2 zwaarddragers en 5 platy’s. Dit gaat erg goed en de vissen zijn elkaar niet tot last. Ze zwemmen samen gezellig rond. Wel moet ik goed opletten met voeren aangezien de tropische vissen vlokken eten en de sluierstaarten zinkend voer moeten hebben. Het beste wat ik nu kan doen is de tropische vlokken tussen mijn vingers knijpen, mijn hand in het water te doen en dan het voer los te laten zodat de sluierstaarten niet naar lucht happen tijdens het voeren. Maar bij mij is het dus goed gegaan.
Knilli3
Newbie

Aquarium type: Juwel rio 240

Keer terug naar Koudwatervissen