Inloggen/Registreren

Zoeken Help

iemand een idee wat dit is?

Hier foto's over zeewateraquarium.
Bookmark and Share

iemand een idee wat dit is?

Berichtdoor weswes » ma mei 19, 2014 7:58 pm

Hallo iedereen

ik heb nu enkele dagen geleden levend steen toegevoegd aan mijn nieuw zoutwateraquarium. en de eerste dag had ik al een vreemd diertje gezien die ik niet onmiddellijk terugvond online. Ik dacht eerst dat het een borstelwormpje was maar hij leek meer de vorm te hebben van een zeester na verder onderzoek :wink: nu blijkt ook dat een van mijn stenen volledig vol zit met +-10 (moeilijk te achterhalen) van deze diertjes. heb maar 1 foto die redelijk onduidelijk is (sorry :oops: ). Kan er mij desondanks iemand vertellen wat ze zijn/of het een probleem is dat her er zoveel zijn.
[rimg][
image-2014-05-19 (2).jpg
hij zit hier dus op het glas vooraan
/rimg]
weswes
Newbie

Aquarium type: zoutwater

Re: iemand een idee wat dit is?

Berichtdoor Bjorn- » ma mei 19, 2014 8:50 pm

spijtig de foto is niet duidelijk genoeg, wat is de kleur? Een borstelworm is roze achtig van kleur... zeesterworm zeg je? hoe groot, kleur?
Bjorn-
Regular

Aquarium type: tropisch

Berichtdoor weswes » ma mei 19, 2014 9:06 pm

Bjorn- schreef:spijtig de foto is niet duidelijk genoeg, wat is de kleur? Een borstelworm is roze achtig van kleur... zeesterworm zeg je? hoe groot, kleur?

zou graag nieuwe foto kunnen nemen maar ze hebben zich allemaal verstopt in het steen, ze hebben een beige/bruine kleur. degene die ik heb gezien is ongeveer 3 à 4 cm maar aan de tentakels van enkele andere te zien zijn er grotere ook. heb hem zelf maar kort gezien, maar had meer de vorm van een onregelmatige zeester.
zoiets ongeveer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeesterren#mediaviewer/Bestand:Tu_-_Linckia_guildingi.jpg
weswes
Newbie

Berichtdoor Bjorn- » di mei 20, 2014 5:03 am

tja, mocht het eens kunnen om een zuivere foto te nemen zou ideaal zijn. Ik dacht eerst aan slangenster, google dat eens. De link die jij geeft is een beestje dat ik niet ken. Ik weet ook niet als dat dan nadelig voor je bak is of niet. Borstelwormen had ik ook maar heb ik altijd proberen uitvissen, smeerlapperij is dat, die pesten de vissen en met die haartjes die ze hebben pikt dat als je er tegen botst, dat geldt ook voor de vissen...Ik had eens ene gevonden van 25 cm! Probleem is dat die beestjes meestal snacht uitkomen.
In ieder geval is dit voor jou wel een goed teken, het is een sein dat je biocultuur goed bezig is, ondertussen zolang er geen vis is kunne we uitzoeken als jouw 'zeesterren' kunnen blijven of niet :)
Bjorn-
Regular

Berichtdoor weswes » di mei 20, 2014 4:13 pm

Bjorn- schreef:tja, mocht het eens kunnen om een zuivere foto te nemen zou ideaal zijn. Ik dacht eerst aan slangenster, google dat eens. De link die jij geeft is een beestje dat ik niet ken. Ik weet ook niet als dat dan nadelig voor je bak is of niet. Borstelwormen had ik ook maar heb ik altijd proberen uitvissen, smeerlapperij is dat, die pesten de vissen en met die haartjes die ze hebben pikt dat als je er tegen botst, dat geldt ook voor de vissen...Ik had eens ene gevonden van 25 cm! Probleem is dat die beestjes meestal snacht uitkomen.
In ieder geval is dit voor jou wel een goed teken, het is een sein dat je biocultuur goed bezig is, ondertussen zolang er geen vis is kunne we uitzoeken als jouw 'zeesterren' kunnen blijven of niet :)

Lijkt me idd een slangenster, het is ook niet zo'n beestje als in de link, maar had een beetje zelfde vorm, maar dan met uitzicht van slangenster, ik ga wrschijnlijk mijn levend steen herplaatsen, mss dat ze dan opnieuw uitkomen. zal zeker proberen betere foto te nemen.
weswes
Newbie

Berichtdoor frank » di mei 20, 2014 8:43 pm

je moet s'nachts is opstaan als het al een paar uren pikkedonker is geen licht in de ruimte waar hij staat aansteken en dan in je aqua schijnen met een pillamp je zal verschieten wat je ziet!
Grts Frank
frank
Hardened

Aquarium type: Niks

Berichtdoor weswes » vr mei 23, 2014 11:53 pm

frank schreef:je moet s'nachts is opstaan als het al een paar uren pikkedonker is geen licht in de ruimte waar hij staat aansteken en dan in je aqua schijnen met een pillamp je zal verschieten wat je ziet!

goed idee, zal ik zeker eens proberen, sinds vandaag ook een stukje schuimachtige materie op een stuk van mijn levend steen. Na wat opzoekwerk lijken het zeester eieren (?) te zijn.
weswes
Newbie

Berichtdoor weswes » za mei 24, 2014 12:28 pm

Heb de raad opgevolgd om eens 'snachts met een zaklamp te kijken, en inderdaad, van veel leven was ik nog niet op de hoogte, een aantal slakken +- 5 gezien, en en ook 2 borstelwormen :( een is maar een centimeter of 3-4 groot maar er zit ook een in de bak die ongeveer 10 is. Iemand tips hoe deze uit te halen?

Ik neem aan uit dat hij eruit moet omdat het een eunice is.

http://www.riero1971.de/html/body_eunice.html hij ziet er dus helemaal hetzelfde uit.
weswes
Newbie

Berichtdoor Bjorn- » za mei 24, 2014 1:21 pm

Hallo Wes
Verschillende keuzes:
met koraalgarnalen en een lipvis kan je ze laten verdwijnen :)
maar...aangezien je in de opstart zit kan je nog geen dieren inzetten.

Dus ik raad je aan een flesje van cola of dergelijke in PVC te nemen, verwijder de dop, snij een de hals af en steek die omgekeerd terug...principe van een bijenval. Schat de lengte in van de wormen, anders draai je de dop er wel op en boor een gat erin van laat ons zeggen 0.5cm.
Doe voer in de dop (best een mosseltje ofzo). Oja niet aanraken die worm! Hoeft geen cola flesje te zijn, kan ook bv gewoon PVC buisje zijn met dekseltje Maar makkelijkst in doorzichtige PVC, je ziet dan direct als je beet hebt.

Op zich zijn borstelwormen niet heel erg maar ze kunnen tot 30 cm worden en vissen lastig vallen, er zijn gevallen bekend dat ze koralen durven eten.
Bjorn-
Regular

Berichtdoor Bjorn- » wo mei 28, 2014 3:57 pm

al enig succes met de vangst?
Bjorn-
Regular

Keer terug naar Foto's & filmpjes