Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Osmose?

Alles wat het opstarten, het inrichten en de techniek van je bak betreft kan je hier kwijt.
Bookmark and Share

Osmose?

Berichtdoor kendecleer » do nov 05, 2015 8:22 pm

Na een jaar of 5 van verschillende zoetwater bakjes te hebben wou ik eens iets uitdagenders, je raad het al: een zeeaquarium. :D

Dus zo gezegt zo gedaan: eerst enkele maanden ingelezen voor het starten, gisteren een bakje besteld. Maar voor zeewater aquariums is osmose water bijna een verplichting. Gelukkig had ik nog een osmose toestel liggen dat ik zelf nog nooit gebruikt heb en eens ergens 2ehands bij een Co2 kit gekregen heb.

Het grootste probleem (veronderstel ik) is dat dit osmose apparaat toch zeker in geen 6 jaar gebruikt is. Ik weet ook niet meer of de persoon waar ik het 2ehands van kocht er nog nieuwe filters op gestoken heeft of niet.

Ik las ergens op internet dat als het membraan nog vochtig is, dat het nog gebruikt kan worden. Dus ik draaide de buis waar het membraan inzat open en ik moest het nog niet eens half open draaien voor er al water uit kwam. Een goed teken dus.
Ook zat er bij het osmose apparaat een extra membraan huis achtige bak met een soort lege membraan in, waar is dit voor? Ook zat er nog een potje bij met hars in. Deze hars is wel van 2010. Heeft de hars een houdbaarheidsdatum of kan deze gewoon nog gebruikt worden?

Ik las ook dat die hars noodzakelijk is voor een zee aquarium, maar hoe voeg je dat toe aan je osmose apparaat? Is de bijgevoegde witte membraamhuis misschien daarvoor?
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Aquarium type: Lido 120 /Ferplast CAYMAN 110 / Sera 130 (rifaqua)

Re: Osmose?

Berichtdoor eltwee » do nov 05, 2015 9:08 pm

Google eens het type dan kan je de handleiding eens lezen.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor kendecleer » do nov 05, 2015 9:22 pm

eltwee schreef:Google eens het type dan kan je de handleiding eens lezen.

L2

De handleiding heb ik al eens volledig doorgelezen, deze zat nog in de doos. Maar daarin staat nog niet het antwoord op m'n problemen. ;)
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor kendecleer » do nov 05, 2015 9:26 pm

Het apparaat zelf is een Dennerle Osmose Professional 190, deze komt met koolstof filter, membraan filter en fijne filter. Over het andere filterhuis en de andere 'membraan' die apart te koppelen is aan het osmose apparaat wordt in de handleiding niets over gezegd.
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor Werner Wvl » do nov 05, 2015 9:51 pm

Die harsfilter is om echt de laatste rotzooi uit je osmose te halen voornamelijk silicaat. Indien interesse ik heb er hier nog eentje staan die niet meer in gebruik is incl reserve vulling.
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor kendecleer » do nov 05, 2015 10:11 pm

Werner Wvl schreef:Die harsfilter is om echt de laatste rotzooi uit je osmose te halen voornamelijk silicaat. Indien interesse ik heb er hier nog eentje staan die niet meer in gebruik is incl reserve vulling.

Ondertussen ben ik stilaan tot het besef gekomen dat de extra bak die er bij zit dient voor de hars er in te doen en dat het potje dat er blijkbaar ook in zit hars is. Klopt dit? (zie onderstaande foto's)

Voor de rest is m'n grootste vraag nog: kan je een osmose apparaat gebruiken nadat het 6 jaar heeft stilgestaan maar terwijl het membraan wel al die tijd vochtig gebleven is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor Wikkes » vr nov 06, 2015 11:16 am

test het eens, meet dan de geleidbaarheid en dan weet je het :-)

Als dat niet goed is vervangen, maar ik veronderstel dat je na 6j beter alles vervangt
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor kendecleer » vr nov 06, 2015 7:28 pm

Wikkes schreef:test het eens, meet dan de geleidbaarheid en dan weet je het :-)

Als dat niet goed is vervangen, maar ik veronderstel dat je na 6j beter alles vervangt

Dat houd in dat je gewoon het osmose water in een bak doet en test met zo'n meter neem ik aan? ;)
Dan zou de waarde tussen de 20 en 60mS moeten liggen als het goed is. (las ik) Klopt dit?
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor Stekke » vr nov 06, 2015 7:38 pm

perfect osmose zou 0 moeten zijn, denk dat er vele zelfs al een membraan wisselen in de buurt van de 20-30, maar 60 is uiteraard ook nog laag :) , hoeft niet veel osmosewater te maken om te testen he, gewoon genoeg om te kunnen meten
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor kendecleer » vr nov 06, 2015 9:51 pm

Het enigste waar ik mee zit is dat ik zelf geen meter heb voor geleidbaarheid te meten...
Zo een meter kost nogal snel rond de 30 euro en je hebt al een nieuw osmose apparaat voor net iets over de 50 euro.
Stel dat het osmose apparaat niet meer goed is, dan is het vervangen van de filters zoizo duurder dan een nieuw osmose apparaat...
Zou ik dan dit risico wel nemen of zou ik rechtstreeks een nieuw osmose apparaat kopen?
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor eltwee » za nov 07, 2015 10:42 am

Gewoon gebruiken. Je wil zoals zovele het perfecte maar hebt de middelen niet om het te sturen of te beheersen.
100% osmose water is mineraal vrij en dus totaal ongeschikt, je moet het toch aanrijken met mineraalrijk water, of als je geld teveel hebt een wel geblanceerde zoutsamenstelling.
Ik gebruik gewoon regenwater met soms 1/3 leiding water, mijn geleidbaarheid in het aquarium is tussen de 200 en 300 microS. Dit is voor mijn vissen ok en voor mijn planten te laag, rond 500 is beter.
dus alms je osmose aparaat begint te haperen en hij geeft 100 ipv 0. dan zul je hier geen last van heben.
Of gebruik gewoon regenwater, dit is constant genoeg in zijn geleidbaarheid, 1x meten en je zit goed voor de komende jaren.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Jb Malawi » za nov 07, 2015 12:51 pm

Een membraam van een omgekeerde ostmosefilter wordt getest met rode bietensap.
Je maakt (tijdelijk) een potje met een in en uitgang.
Hier sluit je de waterleiding op aan en de uitgang op je toestel.
In het potje dus rode bietensap. Dit is een zeer krachtige kleurstof dat toch voedselveilig is.

Als je de waterleiding openzet gaat het water gemengt met het bietensap naar je membraam.
Het water dat uit het systeem komt moet volledig kleurloos zijn. Zie je een licht roze kleur dat is het membraam niet goed meer.

Normaal is het eerst een papieren filter, dan een keramische. Dan het membraam en dan een koolstoffilter.
En dan krijg jui zuiver water uit je systeem

Jb
Jb Malawi
Regular

Aquarium type: Malawi 1.5m

Berichtdoor kendecleer » za nov 07, 2015 11:49 pm

Ik ga van de eerste keer een nieuwe kopen. Zelf al zou alles nog goed zijn (wat ik enigszins betwijfel na 6 jaar) dan zal de filter(s) vrij snel vervangen moeten worden. Dit alleen al zou dan al duurder zijn dan een nieuw osmose apparaat (waar ik ongeveer 45 euro voor betaal).
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor Stekke » zo nov 08, 2015 12:50 pm

mss de beste oplossing ;)
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor kendecleer » zo nov 08, 2015 3:11 pm

Stekke schreef:mss de beste oplossing ;)

Inderdaad :p Is al besteld, op osmoseapparaat.nl, zeer goedkope en degelijke apparaten. :)

Bovendien kan ik de DI-filter die ik nog heb liggen van dat oude osmose apparaat gebruiken met de nieuwe. :)

Met andere woorden kan ik tegen eind volgende week m'n zeeaqua opstarten. :)

Blog volgt nog. ;)
Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Berichtdoor kendecleer » zo nov 08, 2015 3:53 pm

Gr. Ken
kendecleer
Hardened

Keer terug naar Starten,inrichten en techniek