Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Aquarium Kriebels

Alles wat het opstarten, het inrichten en de techniek van je bak betreft kan je hier kwijt.
Bookmark and Share

Re: Aquarium Kriebels

Berichtdoor Werner Wvl » vr okt 26, 2012 7:01 pm

Jammer om te horen, volhouden en iets meer info inwinnen(verschillende winkels) vooraleer je nog iets koopt. Ik kan je evt ook met raad bij staan. Heb zelf een dikke 5 jaar met zeewater bezig geweest en weet er nog genoeg van.
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor Kevin&Naomi » vr okt 26, 2012 10:22 pm

Ja Niels die Stephan dat daar rond loopt is echt ne redder in nood. Geeft zoveel uitleg met voorbeelden bij en zo ijverig om te helpen, ongelofelijk!
Enige nadeel is dat ik door Brussel zelf moet en daar kom ik niet al te graag, met alle respect voor jou natuurlijk. Toen ik er naar toe ging met Naomi werd er zoveel naar haar geroepen en gasten die kwamen vragen hoeveel ze vraagt per uur enzo, vreselijk gewoon.

Enfin morgen met Naomi haar moeder met de auto ernaar toe! Koraal zand gaan halen en nog wat stenen en een koeler als ze daar wat goede hebben staan :D

Bedankt Werner, we appreciëren je hulp enorm! Het is soms moeilijk om wat goede contacten te leggen in het begin van een hobby, dus daar ze we wel blij mee.

Zelf ben ik bezig met een project omtrent beginnende zee aquaristen zoals mezelf. Er is een test site in de maak op het moment waar we zoveel mogelijk informatie materiaal voor beginners op verzamelen, die we zelf allemaal eerst testen en dan demonstreren. Zodat andere uit onze fouten kunnen leren en wat concrete richtingslijnen hebben voor ze beginnen aan de hobby.

Een belangrijk onderdeel van de site wordt het "Shop" gedeelte waar links staan naar verschillende shops, met daarbij de ervaringen van mensen die ze hebben bij verscheidene winkels. Zodat beginnelingen zich wat kunnen oriënteren in de zeeaquaria winkel wereld en hopelijk niet met dezelfde zever als ik komen te zitten.

Allebei hartelijk bedankt voor jullie steun en geduld!
Kevin&Naomi
Newbie

Aquarium type: 250 L Reef (in de maak)

Berichtdoor Aeruna » za okt 27, 2012 10:19 am

Dat van u website is een goed idee!
Vaan zie je op andere fora door de wieren de zee niet meer omdat het allemaal oude rotten in het vak zijn. Dan wordt het wat verwarrend. Ik heb zelf al heel veel opgezocht ivm zeeaquaria, maar nog niet de sprong gewaagd (dat wordt iets als ik alleen woon en werk heb x) ) dan zou ik het zeker leuk vinden om zo'n beginnerswebsite te kunnen raadplegen!
Wel rot dat die kerel jou zo in het zak heeft laten zetten, zeg het vooral voort in andere fora (die een zeewatersectie hebben) dat er anderen niet hetzelfde voor hebben! En dan gaat die man dat zich fameus mogen beklagen als die ineens zijn cliënteel ziet verminderen.
Aeruna
Hardened

Aquarium type: warmwater

Berichtdoor Kevin&Naomi » zo okt 28, 2012 1:54 am

Bedankt Aeruna :)

Vandaag een chiller gaan halen en koraal zand. Alles is opgezet en lijkt me goed tot nu :D
Enige probleempje is dat de chiller een beetje lekt aan de in en out aan de chiller zelf. Waar de kabels in de sockets van de chiller gaan. Precies dat het niet goed is afgesloten. Ik denk wel dat dit gemakkelijk te verhelpen is met wat waterproof lijm of ducktape ofzo?

Voor de rest lijkt alles me voorlopig in orde (wat ook is een plezier is voor de verandering :P )

Fotos:

Afbeelding

Afbeelding
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Kevin&Naomi » zo okt 28, 2012 8:31 pm

De lek is opgelost en alles draait nu goed.

Nu werd ik deze ochtend wakker en een van de pompen stond droog :s Een van de filter zakjes begint altijd naar boven te drijven en blokkeert zo de ingang naar de linker kamer waar de pomp staat. Nu ziet het water er echt "wit" uit en veel kleine luchtbelletjes overal. De skimmer produceert ook geen "foam" meer.
Zou dit allemaal te maken kunnen hebben met die die pomp dat lucht opzoog?
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Niels458 » ma okt 29, 2012 6:29 pm

Sorry maar op de technische vragen kan ik niet meteen antwoorden :/ Ik volg het topic eerder omdat ik zelf ook nog twijfel om te beginnen :/ En inderdaad Brussel en Molenbeek zijn niet zo aangenaam om door te wandelen... Maar aan Brussels kun je je wel voor de deur parkeren wat een enorm voordeel is ^^ Ik woon ook eerder aan de rand van Brussel dusjah ^^
Zeer goed initiatief voor de site trouwens, goed dat je er het werk in wil steken :D Je bakje begint zeer mooi in orde te komen :) Is zo'n chiller duur trouwens ?
100 liter axolotl tank - Ambystoma Mexicanum
Gezelschapsaquarium - Guppy's, Corydora Panda, Corydora Longfin Peppered, Cherry garnalen, Neon Tetra, Anatome Helena slakken
Cube - Rasbora galaxy, Orange garnalen, Cherry garnalen
Niels458
Regular

Aquarium type: 100l Axolotl , Gezelschapsaquarium en nanocube

Berichtdoor Werner Wvl » ma okt 29, 2012 7:22 pm

Kevin&Naomi schreef:De lek is opgelost en alles draait nu goed.

Nu werd ik deze ochtend wakker en een van de pompen stond droog :s Een van de filter zakjes begint altijd naar boven te drijven en blokkeert zo de ingang naar de linker kamer waar de pomp staat. Nu ziet het water er echt "wit" uit en veel kleine luchtbelletjes overal. De skimmer produceert ook geen "foam" meer.
Zou dit allemaal te maken kunnen hebben met die die pomp dat lucht opzoog?

De afschuimer produceert enkel schuim als er afvalstoffen zijn(komt wel van zodra er vissen in je bak zitten);
Die filterzakjes waarvoor dienen die en wat zit daar in?
kleine luchtbelltjes in je aqia komen meestal van de opvoerpomp die lucht aanzuigt.
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor Kevin&Naomi » ma okt 29, 2012 10:00 pm

Niels458 schreef:Is zo'n chiller duur trouwens ?

Valt echt te zien eigenlijk. Is ook een van de topics die ik op het moment aan bezig ben op de nieuwe site. Pak dat je een aquarium in volume zelfde als de RSM 250 zou nemen, dus 250L, dan behoort die tot de klasse van 1/10HP koelers. Sommige zouden aanraden van nog een maat groter te gaan voor de zekerheid, maar in mijn geval was dat echt niet nodig. Als je echt geen verluchting hebt in de kamer waar de aquarium staat en je in a warm klimaat woont, dan zou ik ook een maat groter hebben genomen. Aangezien we in België zitten is dit niet echt nodig :P

Dus als je weet welke maat - 1/10HP - dan kan je gaan kijken naar verschillende types. Superfish is niet zo gekend, maar verkopen ze wel in Brussel dus was handig meegenomen voor mij. Er zijn wat dingen waar je op moet letten dan. Zoals "hoeveel energie verbruikt het?" (kost toch ook allemaal geld he!) , " welke soort pomp heb ik nodig" en zeker hoeveel dB het produceert. In standby mode hoor je de mijne niet, want dan gebeurt er ook niets. Als het aanspringt maakt het even veel geluid als mijn koelkast en dat is eigenlijk twee keer niks. Het is niet zo zuinig als sommige andere en het feit dat het merk wat minder bekend is betekent ook dat de prijs ook minder is. Denk maar als je merk kledij gaat kopen zoals Nike tov een product alleen in België verkrijgbaar is, dan betaal je meer voor Nike meestal omdat 60% van de waarde van een product in het merk zit tegenwoordig.

Hoe groter het volume van je aquarium, hoe groter de koste voor een koeler lijkt me. Je hebt krachtiger apparatuur nodig, voor meer koel te houden. Ik ben tot nu toe echt tevreden over men Superfish :)

EDIT: vergeten de prijs van de mijne te zeggen, dan weet je wat ze zoal hebben in Brussel. De mijne is de 150 A Superfish en was 399. Er was ook nog een type groter, denk de 500 A en die was iets van een 600 als ik me niet vergis.
Let wel op dat je alleen de koeler koopt! Pomp moet je zelf nog bijkopen en zien dat deze krachtig genoeg is voor de koeler. Dus nogmaals, hoe groter de aquarium, hoe krachtiger de koeler, hoe krachtiger de pomp nodig. Dus loopt allemaal een beetje op :)

Werner Wvl schreef:Die filterzakjes waarvoor dienen die en wat zit daar in?

Carbon filter zakjes (2) en biologische eronder. Die carbon gaan constant drijven en blokkeren zo de toegang tot de pompkamer :/

Ivm de site, die zal binnen een kleine 2 weken online zijn normaal als ik zo kan blijf doorwerken en als het bedrijf die voor de layout zorgt zich ook aan de datum houdt :>
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Werner Wvl » di okt 30, 2012 7:38 pm

Doe zoals mijn bak in de tijd gewoon een goeie afschuimer en echt vers levend steen om te beginnen, dat is voldoende om water in orde te houden. evt later als alles goed draait en er meer leven(vis)koraal) in zit kan je evt nog opteren voor andere techniek. Laat je niet alles aanpraten, bij twijfel mag je gerust mailen met je vragen.
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor Kevin&Naomi » di okt 30, 2012 7:57 pm

Werner Wvl schreef:Doe zoals mijn bak in de tijd gewoon een goeie afschuimer en echt vers levend steen om te beginnen, dat is voldoende om water in orde te houden. evt later als alles goed draait en er meer leven(vis)koraal) in zit kan je evt nog opteren voor andere techniek. Laat je niet alles aanpraten, bij twijfel mag je gerust mailen met je vragen.

Deze filters zaten al inbegrepen bij de RSM 250, dus heb ik die daar ook gewoon ingezet zoals in de instructies stond, maar zoals ik al zei zijn die zakjes een nachtmerrie aan het worden want ik vind niet echt iets waarmee ik ze naar beneden kan houden zonder de opening naar de andere kamer dicht te doen. Mss er gwn uithalen dan?
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Werner Wvl » di okt 30, 2012 8:48 pm

gewoon weg doen. is de oplossing. Ook niet alles geloven wat handleidingen schrijven. :wink:
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor Kevin&Naomi » di okt 30, 2012 8:50 pm

Werner Wvl schreef:gewoon weg doen. is de oplossing. Ook niet alles geloven wat handleidingen schrijven. :wink:

Das waar, heb ik ook al gemerkt :P
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Kevin&Naomi » di okt 30, 2012 10:35 pm

Mijn leven steen begint echt verbetering te tonen! Prachtige oranje koraal algen beginnen zich te vormen. Echt heel fel oranje, dat ik eerst dacht dat het schadelijk was, maar blijken koraal algen te zijn die toch tamelijk zeldzaam groeien doordat ze sterke stroming en goede verluchting nodig hebben. Heb ook even wat verandering aangebracht met het levend steen, zodat er toch minder dead spots zijn. Nu gaat de stroming van de rechter pomp door die "brug" aan de rechter kan en onder de rotsen links. De linker pomp zorgt voor een soort golf effect door het op de voorruit te laten weerkaatsen. Ziet er naar uit dat ik hierdoor meer van die koraal algen groei krijg.
Moet nog net even zien dat die "brug" steen niet kan vallen, nog niet zeker met wat ik die kan vastmaken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Werner Wvl » wo okt 31, 2012 9:24 am

Heb hier nog een pot cement staan speciaal voor steen in zeewater vast te zetten. Er zijn er zelfs die hiermee het steen tegen de achterwand gekleefd hebben.
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor Aeruna » wo okt 31, 2012 9:54 am

Ik vind het altijd zo'n zonde dat je nooit de echte kleuren kunt zien op foto xD
De opstapeling ziet er wel beter uit nu :)
Aeruna
Hardened

Berichtdoor Kevin&Naomi » wo okt 31, 2012 2:33 pm

Aeruna schreef:Ik vind het altijd zo'n zonde dat je nooit de echte kleuren kunt zien op foto xD
De opstapeling ziet er wel beter uit nu :)

Komt wss door mij hoor. Heb eigenlijk een degelijk fototoestel, maar weet niet goed hoe ik die kleuren goed moet doen uitkomen :/

Werner Wvl schreef:Heb hier nog een pot cement staan speciaal voor steen in zeewater vast te zetten. Er zijn er zelfs die hiermee het steen tegen de achterwand gekleefd hebben.

Is dat zoals dit hier? http://www.marcorocks.com/e-marco-40010lbkit.aspx
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Werner Wvl » wo okt 31, 2012 4:20 pm

Ja zoiets is het alleen van dichter bij de deur. De pot die ik heb is SpeedGlue van KZ
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor Kevin&Naomi » vr nov 02, 2012 4:03 am

De site layout is vandaag toegekomen. Ben alvast begonnen met alles aan te passen.

Voorsmaakje ( 1e foto hard uitgezoomed, dus niet alles is leesbaar wss) :>

Afbeelding
Afbeelding
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Aeruna » zo nov 04, 2012 2:29 pm

Letten op de spellingsfouten!
De Engelse leerkracht in mij haalt haar rode bik al boven:
With thanks to.. (too = ook, to = aan)
Aeruna
Hardened

Berichtdoor Aeruna » zo nov 04, 2012 2:30 pm

vergeten te zeggen :oops: : mooie layout wel, het ziet er heel overzichtelijk uit
Aeruna
Hardened

Berichtdoor Kevin&Naomi » zo nov 04, 2012 10:13 pm

Aeruna schreef:vergeten te zeggen :oops: : mooie layout wel, het ziet er heel overzichtelijk uit

Is niks hoor :D Er is nog niets verbetert en de hoofding zat al in de template, dus die "With thanks too" en " Who are we" enzo stonden al in de template :>
Spellingsfouten zoals Eductional in plaats van Educational worden er op het einde als de site effectief online gaat uitgewerkt.

Goed om te weten dat je Engels leerkracht bent :< Heb altijd ruzie gehad met de mijne in het middelbaar omdat ik een jaar in Phoenix heb gezeten en soms wat Amerikaans schreef in plaats van het door school opgelegde Brits :P (-1 punt voor color te schrijven in plaats van colour, schandalig :lol: )
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Aeruna » di nov 06, 2012 5:26 pm

Hahaha, ik had dat ook voor toen ik op de middelbare school zat; mijn leerkracht kreeg grijs haar van mij omdat ik altijd gonna en wanna schreef. En ik maar niet begrijpen waarom ze per sé going to en want to wou hebben... das toch veel meer moeite om te schrijven!! xD

K ben vorig jaar met mijn studies voor leerkracht gestopt, maar het zit er nog altijd in, die drang om te verbeteren xD
Aeruna
Hardened

Berichtdoor Kevin&Naomi » di nov 06, 2012 10:42 pm

Aeruna schreef:Hahaha, ik had dat ook voor toen ik op de middelbare school zat; mijn leerkracht kreeg grijs haar van mij omdat ik altijd gonna en wanna schreef. En ik maar niet begrijpen waarom ze per sé going to en want to wou hebben... das toch veel meer moeite om te schrijven!! xD

K ben vorig jaar met mijn studies voor leerkracht gestopt, maar het zit er nog altijd in, die drang om te verbeteren xD

Dat is goed om weten, dan stuur ik de site naar jou door voor te verbeteren :wink:

Het eerste visje zit nu in de aquarium. Op aanrade van de winkel hebben we gekozen voor een Zebrasoma Flavescens, omdat deze toch een goede algen-grazer is! Het is echt een pracht exemplaar!

Hier wat fotos!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Aeruna » wo nov 07, 2012 8:39 am

Die zijn inderdaad heel mooi, maar hebben snel de neiging om extreem te vermageren heb ik gehoord, goed in het oog houden!
proficiat met je eerste aanwinst!

En qua verbeteren: ik wil zeker mee helpen verbeteren, maar kijk het zelf erna nog eens na dat ik niets gemist heb xD
Aeruna
Hardened

Berichtdoor Kevin&Naomi » do nov 15, 2012 1:54 am

Men visje doet het nog altijd perfect, heeft het er naar zen zin denk ik :
Nu zijn de laatste tijd mijn pH en KH waarden wel aan het zakken en ik krijg ze zelf niet omhoog precies.

Ik probeer de aquarium kap te laten open staan zodat er voldoende verluchting is en het raam staat ook een tijdje open. De pH is rond de 7.7 nachts en KH 8.2-8.6 en blijft zakken.
Ze hadden me in de winkel gezegd van die Coral Buff te gebruiken, maar wil toch eerst hier is horen of er geen andere oplossing is zonder die chemicaliën altijd :)

Calcium blijft stabiel rond de 450 hangen
Magnesium: 1380
Nitriet: 0
Ammonia:0
Nitraat: 10
Zoutgehalte: 1.021

Btw, heeft er nog iemand ervaring met die pH test van Tetra? Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken... Red Sea en Tetra geven heel verschillende waarden aan, maar die van Red Sea is vervallen en ik heb nog altijd (al 3 weken nu!) nog geen mailtje terug gekregen van Red Sea... Nu begin ik mij af te vragen of ik eigenlijk nog recht heb op een nieuw product? Gelden die wetgevingen ivm vervaldata ook op die producten, dat als je een vervallen product krijgt, ze je moeten een nieuw geven?
Kevin&Naomi
Newbie

Vorige

Keer terug naar Starten,inrichten en techniek