Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Graag wat advies

Alles wat het opstarten, het inrichten en de techniek van je bak betreft kan je hier kwijt.
Bookmark and Share

Graag wat advies

Berichtdoor Kevin&Naomi » zo sep 23, 2012 2:28 am

Hallo allemaal,

Misschien eventjes een korte inleiding geven:

Ik ben Kevin, van leuven en zou graag samen met men vrouw(Naomi) een zoutwater aquarium beginnen. Naomi zit namelijk spijtig genoeg voor een jaartje thuis en we mogen van de huisbaas geen hondje of kat houden, dus dachten we aan een aquarium. Ervoor hadden we er ook al aan gedacht en zijn toen effe naar de Siervis (denk toch dat die zo heet - winkel in leuven aan het kleine shoppingcenter) en daar hadden ze mij afgeraden een zoutwater aquarium te beginnen als we nog geen ervaring hebben met andere soorten.
We hebben toen dat "project" maar aan de kant geschoven. Uiteindelijk ben ik de laatste 2 weken bezig geweest wat info te verschaffen en hoop ik dat we toch kunnen doorgaan met ons idee (mits wat aanpassing waarschijnlijk).

Nu heb ik zelf al een lijstje samengesteld van wat lagere dieren en visjes. Ik heb geprobeerd het wat te beperken tot een bak van ong. 240L en heb ik wat vragen.

Concreet:

1) Is het mogelijk om een zeeaquarium te maken van een ~240L aquarium. Ik lees soms dat het niet gaat, dat er min 300L nodig is en andere zeggen dan weer van wel maar er wordt nooit echt concreet uitleg bij gegeven waarom niet, ...
2) Als #1 mogelijk is, zouden de volgende visjes + lagere dieren samengaan en in een bak van 240L passen:

- 2 x Amphiprion ocellaris (drieband anemoontjes) : lengte = 10 cm / totaal 20 cm
- 2 x Amblyeledris Aurora (Oranje gestreepte gobie): lengte = 11 cm / totaal 22 cm
- 3 x Ecseniu Stigmatura : lengte = 6 cm / totaal 18 cm
- 1 x Archaster Angulatus (zandzeevende zeester): lengte = 15 cm / totaal 15 cm
- 2 x Alpheus Randalli: lengte = 2 cm / totaal 4 cm

Als men 1 cm rekent per liter kom ik op ~ 79 liter.

Als ik hier al wat antwoorden op zou kunnen krijgen kan ik al wat vooruit met de rest van de planning.

Alvast hartelijk dank!

Kevin & Naomi
Kevin&Naomi
Newbie

Aquarium type: 250 L Reef (in de maak)

Re: Graag wat advies

Berichtdoor Joerry » zo sep 23, 2012 11:17 am

Ja Kevin er is een groot verschil in zoet en zout water ik heb er ook lang over gedacht en elke paar maanden twijfel ik nog wel eens om gewoon zout water te gaan, nu ik heb er geen ervaring mee maar heb me er al wel goed ingelezen.

Over de inhoud van je aquarium 240l is mogelijk er staat geen minimum grote op, maar des te groter des te makkelijker het word de OOH zo belangrijke waterwaardes leefbaar te houden. Ook je sump kan je best groot nemen raad hier toch wel een 200L aan wat je waterinhoud op 440L zet wat alles weer wat makkelijk maakt.

Houd alleen rekening mee dat er wel veel vissen gaan zijn die niet in jou aquarium kunnen.
Ik zou persoonlijk ook groter gaan het hangt er natuurlijk af wat je erop wil kijk wat elke vis nodig heeft.

Over die visjes ik weet nu niet de maten van je bak dus ik schat maar op 1m30, vind het dus wel wat klein voor de iet wat grotere soorten maar dit zoek je best op wat elke vis nodig heeft.
Ook is die berekening van 1cm per L meer voor zoetwater, voor zoutwater ga je eigelijk meer moeten tellen van 0.75CM/L maar staar je hier niet blind op, wat elke vis nodig heeft aan minimum lengte en breedte is veel belangrijker.
Joerry
Regular

Aquarium type: Vision 260, Betta drupsysteem

Berichtdoor Kevin&Naomi » zo sep 23, 2012 3:07 pm

[quote="Joerry"]Snip/quote]

Bedankt Joerry.

Weet jij mss of de sump echt zodanig nodig is voor zo een bak? (denk idd aan 130*60*X) Heb al paar keer gelezen dat je in kleinere aquaria gewoon de afschuimer intern kan zetten. Al raden ze natuurlijk aan voor een sump, maar in mijn geval gaat het moeilijk, omdat de aquarium op mijn dressoir zou komen.
Eigenlijk kan ik van een van de kasten in de dressoir een sump maken mits wat werk, maar ik vrees dat de dressoir dan om weg te smijten is later bij de verkoop.

Komt alleen veel brainstorming bij te pas he!

Groeten

Kevin
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Joerry » zo sep 23, 2012 7:38 pm

Het is mogelijk alles intern te gaan zetten, maar bedenk je dat je afschuimer niet het enige is wat je erin kwijt moet.
Mijn mening is doe het niet zonder sump. Je gaat alles in je bak steken en wat ruimte blijft er dan nog over? Wat voor vissen zijn nog geschikt om erop te zetten?
En dan nog hoe je aqua eruit gaat zien met al die dingen derin + zonder sump= minder water inhoud wat het zoveel moeilijker maakt alles perfect te houden.

Als ik van jou was zou ik men dressoir hermaken je hoeft daarom er geen gaten in te boren, haal de originele achterwand deraf en steek een andere dunne goedkope plaat waar je naar believe in kan boren, je sump kan je met afdekplaten werken zodat je geen water op je hout krijgt eventueel. Indien later je deze wil verkopen zet je je originele achterwand opnieuw en niemand die weet dat je er een aqua in of op hebt staan gehad.

PS zie daar staan dat je dacht aan afmeting 130*60*x en je sprak over 240 liter? de minimum hoogte is wel degelijk een 50cm en dan kom je al aan 390L als ik goed kan tellen.
Joerry
Regular

Aquarium type: Vision 260, Betta drupsysteem

Berichtdoor Kevin&Naomi » zo sep 23, 2012 8:06 pm

Joerry schreef:Het is mogelijk alles intern te gaan zetten, maar bedenk je dat je afschuimer niet het enige is wat je erin kwijt moet.
Mijn mening is doe het niet zonder sump. Je gaat alles in je bak steken en wat ruimte blijft er dan nog over? Wat voor vissen zijn nog geschikt om erop te zetten?
En dan nog hoe je aqua eruit gaat zien met al die dingen derin + zonder sump= minder water inhoud wat het zoveel moeilijker maakt alles perfect te houden.

Als ik van jou was zou ik men dressoir hermaken je hoeft daarom er geen gaten in te boren, haal de originele achterwand deraf en steek een andere dunne goedkope plaat waar je naar believe in kan boren, je sump kan je met afdekplaten werken zodat je geen water op je hout krijgt eventueel. Indien later je deze wil verkopen zet je je originele achterwand opnieuw en niemand die weet dat je er een aqua in of op hebt staan gehad.

PS zie daar staan dat je dacht aan afmeting 130*60*x en je sprak over 240 liter? de minimum hoogte is wel degelijk een 50cm en dan kom je al aan 390L als ik goed kan tellen.

Eigenlijk nog geen slecht idee! Ik zou is moeten zien hoe ik hieraan dan moet beginnen, maar ik denk wel dat dit te verwezenlijken is!

Ivm met de grootte van de aquarium, ik was naar de winkel gegaan en gevraagd voor een aquarium van 130x60x X, omdat dit dan mooi verdeeld is over de dressoir. Beide vrije kanten van de dressoir zijn dan even lang en is toch nog altijd het mooist als de aquarium in het midden kan staan. Dus daar zeiden ze me dat met die afmetingen ik aan een bak van 240L ongeveer zit. Ik moet eerlijk toegeven dat ik erna niet meer naar aquarium specificaties heb gezien, had ik mss best even gedaan.

Ik heb even wat foto's genomen van de dressoir, mss beter om te zien hoe het systeem moet worden opgezet.
De achterwand is gewoon geperst hout, dus makkelijk om wat opening in te maken :)

Afbeelding

Als ik die legger eruit haal denk ik wel dat er voldoende ruimte is voor een sump.

Afbeelding

Hartelijk bedankt !
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Riqui » ma sep 24, 2012 12:34 am

Heey Kevin en Naomi,

Veel suc6 met je zeewater aquarium :D

Maar kijk ook wel naar het gewicht van de bak. :)

Ik denk persoonlijk dat je kas dat wel zou kunnen dragen maar je weet maar nooit he. :mrgreen:

Voor het zelfde geld staat heel je woonkamer dan ineens onder water. ;)

Maarjah laat nog iets weten als je bezig bent met de bak. :D

Groetjes Ricardo.
Afbeelding
Riqui
Newbie

Aquarium type: Zoetwater (warm) Zeewater (warm en koud) Brakwater

Berichtdoor Kevin&Naomi » ma sep 24, 2012 2:35 am

Bedankt :)

Ik heb me al geïnformeerd omtrent de draagkracht van de dressoir en normaal gezien zou die het gewicht als het even verdeeld is kunnen dragen. Ik kan eventueel van die metalen in de hoeken plaatsen voor de zekerheid.

Nu is mijn vrouw wel beginnen twijfelen! Ik had haar gezegd van wat door het forum te browsen en te zien of er aquaria zijn die haar aanstaan en nu heeft ze wel degelijk een aquarium gevonden waar ze zot van is. Alleen is het een Axolotl tank...
Nuja, .. nog even afwachten en het laten bezinken denk ik :)

Moet wel eerlijk toegeven dat die beestjes ook wel iets hebben... Had er zelf nog nooit van gehoord.
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor christel 1975 » ma sep 24, 2012 7:07 am

ja ik kende de axototl ik ook niet voor ik ze hier op het forum tegen kwam. en eigenlijk spijtig want ze zijn idd zeer leuk om te hebben denk ik. :roll:
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor Niels458 » ma sep 24, 2012 7:07 pm

Axolotl's gaan de aquariumwereld nog eens veroveren denkik ^^ Maar er is natuurlijk wel een heel groot verschil tussen de activiteit in een axolotl bak en een zeeaquarium, dit gaat namelijk ook gepaard met minder mogelijkheden maar ook minder arbeidsintensief ... Het is een keuze die je goed moet afwegen..
100 liter axolotl tank - Ambystoma Mexicanum
Gezelschapsaquarium - Guppy's, Corydora Panda, Corydora Longfin Peppered, Cherry garnalen, Neon Tetra, Anatome Helena slakken
Cube - Rasbora galaxy, Orange garnalen, Cherry garnalen
Niels458
Regular

Aquarium type: 100l Axolotl , Gezelschapsaquarium en nanocube

Berichtdoor Kevin&Naomi » ma sep 24, 2012 11:11 pm

Ja ze zijn wel heel lief en schattig, vooral omdat je ze kan hand voederen.

Ik ga morgen naar Diesters aquarium is zien voor de opties van aquaria. We hebben besloten dat zolang men vrouwtje haar Axolotl bak mag, mag ik ook mijn zeeaquarium :)
De Axolotl bak komt dan op de dressoir en ik heb wat zitte opmeten en er is nog plaats voor een ~100 cm lengte bak. Was persoonlijk aan een Red Sea Max 250, maar ik vind deze wat aan de duurdere kant eigenlijk.

Heeft er nog iemand een voorstel van aquarium zoals de Red Sea Max 250? Lengte mag liefst niet langer zijn dan 100 cm.

De Juwel Rio 240 is ook heel aantrekkelijk, maar die is spijtig genoeg te lang (121 cm).
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor Kevin&Naomi » di sep 25, 2012 7:25 pm

Vandaag dus gaan zien in de Diesters Aquarium winkel, daar kwam de Red Sea Max 250 een 440 euro duurder uit dan als ik heb bestel via NL.
Ik heb nog even naar Aquawereld gebeld dan, om te horen of ze het daar ook verkopen en daar is de prijs zowat hetzelfde als in NL.

Morgen dus naar Rotselaar om hem op te halen!
Kevin&Naomi
Newbie

Berichtdoor christel 1975 » di sep 25, 2012 9:07 pm

Over de 400 euro verschil is echt wel overdreven amai dat is inderdaad wel een ritje waard :shock:
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor Kevin&Naomi » wo sep 26, 2012 1:17 am

Kan er misschien iemand mij wat raad geven omtrent de populatie van men aquarium?

Populatie waar ik aan dacht:

* Paar Goudstaart juffertjes (Chrysiptera parasema) om de bak te beginnen.
* Paar Drieband anemoontjes(Amphiprion Ocellaris).
* Paar Oranje gestreepte gobies (Amblyeleotris Aurora).
* Een zandzevende zeester (Archaster Angulus).
* Groepje Rood gestreepte garnalen ( Alpheus randalli).

Als er later nog plaats zou zijn en ik wat meer ervaring heb opgedaan, denk ik van een Rode Dwergkeizer erbij te zetten.

Nu heb ik een tal van boeken gaan halen in de bib, allemaal doorgenomen, maar ik kom er maar niet uit welke koralen enzo ik zou nemen :s
Ik heb gelezen dat die clownvisjes niet echt anemonen nodig hebben, maar het kunnen doen met lederkoraal?

Bedankt!
Kevin&Naomi
Newbie

Keer terug naar Starten,inrichten en techniek