Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Nieuw

Alles wat het opstarten, het inrichten en de techniek van je bak betreft kan je hier kwijt.
Bookmark and Share

Berichtdoor erik » wo jan 11, 2006 9:39 am

Domme vragen bestaan niet hé. Maar zeewater aanmaken en onmiddellijk gebruiken om te verversen mag je niet doen, het aangemaakt water moet zeker een 24 uur, op de juiste temperatuur en belucht worden met een stromingpomp, blijven staan alvorens te gebruiken. Dus je laatste optie is een mogelijkheid maar wel een duurdere mijn inziens. Er moet wel een handelaar/aquazaak in je buurt zijn die dit verkoopt. Ik ken ook verschillende mensen die zeewater gaan halen uit de oosterschelde en dit buiten stokkeren, is dus ook een mogelijkheid. Lid maken van een aquaclub/zeewatergroep is altijd nuttig en interesant zoals bv. http://www.zilverhaai.com/ uit Beringen zoals apisto ook vermeld , ze komen bijna iedere maand op een dinsdag samen in Houthalen. Ben daar trouwens al een paar jaar lid van. Je neemt best contact indien interesse op met de verantwoordelijke : erwin.vanagtmael@skynet.be . Gedistilleerd water komt volgens mij ook duur en zou ik zeker niet gebruiken.
Grt erik
Sea you erik :)
erik
Regular

Berichtdoor Werner Wvl » vr jan 13, 2006 7:09 pm

Als je dit denkt aan te kopen in doe het zelf zaak komt het idd ook duur uit.
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor oxbow » wo jan 18, 2006 9:09 am

Hey mannen , hier ben ik nog eens zenne.
Ik blijf maar kietelen bij mijn vrouwke zenne, maar des te meer kietelt het bij mij ook om er mee te beginnen :lol:

Ik heb al gezocht naar verschillende afschuimers, maar ofwel zijn het er die je langs buiten aan je bak hangt, of anders komt de opvangbak bovenaan uit de aquarium. Bestaan er ook die volledig in de aquarium verdwijnen ? Persoonlijk vind ik zo'n aanhangsels of uitsteeksel de uitstraling verstoren. :?

Als ik er mee begin zal ik in het begin toch met regenwater gaan werken.
Stel, ik zet een apart vat in mijn garage waarin ik regenwater uit de ton in overgiet. De hoeveelheid, is die gelijk aan wat je in één keer gaat verbruiken of vullen jullie constant bij wat je eruit gehaald hebt. Is het dan niet moeilijk om de zoutwaardes goed te houden en dan kan het nieuwe regenwater ook niet over kool gefilterd worden zeker ?

Ge ziet, ik ben er nog altijd mee bezig om misschien er toch voor te gaan hé.
Live your dreams... face your fears !
oxbow
Regular

Berichtdoor erik » wo jan 18, 2006 9:30 am

Hey, mijn mening om regenwater te gebruiken ken je al, niet doen.
Je kan je ton vullen en de juiste hoeveelheid zout toedienen, pomp erin en laten draaien, ook eventueel al op temperatuur brengen. Zeker steeds 24 uur laten draaien alvorens het water te gebruiken. Ook steeds meten alvorens te gebruiken hé.
Betreffend de schuimer heb ik je een link gegeven, weet niet of die buiten je lichtkap komt ?
Misschien een oplossing is je bak verkopen en één aankopen tweedehands en met een sump te werken onder je bak. Staan vele mooie te koop hoor 8)
Vragen staat vrij :D
erik
Regular

Berichtdoor oxbow » wo jan 18, 2006 9:49 am

Staat de jouwe te koop misschien ? :D

En ook... zelfs al is zo'n osmosetoestel niet de grote kost, ik heb geen kraantje vrij waar ik dit kan opzetten en naar ik begrijp moet dat toch aan een kraan zitten die constant open staat hé :(
oxbow
Regular

Berichtdoor erik » wo jan 18, 2006 10:57 am

Neen de mijne is verkocht :D
Osmoso toestel moet uiteraard aan een kraantje zitten en dit zolang nodig is om je vat vol te hebben, dus niet dag en nacht 360 dagen lang 8) :wink:
erik
Regular

Berichtdoor oxbow » wo jan 18, 2006 2:00 pm

Heb zonet dit nog gevonden als afschuimer : Berlin Air Lift 60 (Red Sea)
Wat denken jullie daarvan ?

Nog effe iets, de schuimbeker, moet die altijd boven water uitsteken bij een afschuimer ?
oxbow
Regular

Berichtdoor Werner Wvl » wo jan 18, 2006 8:29 pm

als je doet als ik regenwater via osmose gaat ook goed. Die afschuimer heb ik geen ervaring mee maar de mijne doet 5 keer de inhoud van mijn bak(pomp 2500l/uur - aqua+sump netto een kleine 500 liter. Zoals eric zei verkoop anders je bak en koop er eentje met sump (staan er genoeg te koop) dan heb je geen probleem met allerlei dingen die in het zicht zitten. Mijn sump staat in de garage en via twee leidingen verbonden met de aqua. is ook handiger als de afschuimer gekuist moet worden en voor verversing. geen plassen in de woonkamer en weer goei punten bij het vrouwtje. Mijn osmose draait enkel om het verdampte water bij te maken en in het weekend tot ik 50 liter klaar heb voor aanmaken vers water(iedere week 50 liter), aangesloten met een splitsing op de regenwaterkraan apart afsluitbaar zodat ik nog altijd regenwater kan nemen zonder altijd alles weer af en aan te sluiten. als er nog vragen zijn je weet ons wel te vinden.
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor erik » wo jan 18, 2006 11:21 pm

Op je vraag van de schuimer, ja de beker moet steeds boven water zitten en bij sommige schuimer mag de schuimer maar 15 cm in het water staan. Ik heb geen enkele ervaring en mening over je vermelde schuimer, sorry.
erik
Regular

Berichtdoor Werner Wvl » do jan 19, 2006 12:40 am

[quote="oxbow"]Heb zonet dit nog gevonden als afschuimer : Berlin Air Lift 60 (Red Sea)
Wat denken jullie daarvan ?
quote]

Heb eens rondgekeken op het net is blijkbaar een afschuimer met houten uitstromers. Mijn mening: zou ik niet nemen beter eentje met venturi.
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor oxbow » do jan 19, 2006 8:59 am

Ik blijf jullie maar bestoken hé :oops:
@kleine :
Dat met dat houten uitstromertje, heeft dat grote nadelen ?
Heb jij niet gevonden hoeveel cm die boven het wateropp uitsteekt ?
Aangezien het een interne is, kan dat toch nooit zoveel zijn ?

Ik heb ook nog deze gevonden : Red Sea Prizm
Nu zou ik nog willen te weten komen of die ook uit het aquarium kan hangen, dan zou ik die achter de bak kunnen hangen en zie je er ook praktisch niks van hé. Deze is blijkbaar wel met een motortje.

Betreffende dat regenwater, je zei toch dat je mits filtering je dat zo kon gebruiken zonder osmose ?

Ja mannen, ik weet het ik blijf hier maar zagen, maar de start van de bak is dichterbij aan het komen en ik zou echt graag met zeewater starten. Nu heb ik een compromis kunnen bereiken met vrouwke :shock:
Ze vindt het ok, maar dan met bestaande bak en zonder ongelooflijke investeringen. :?
Ik ben hier ook voor te vinden omdat ik zeker weet dat als het lukt, ze verkocht zal zijn en er na verloop van tijd zeker budget wordt vrijgemaakt om een nieuwe grote zeebak op te zetten "comme il faut".

Zo, ik hoop dat jullie een beetje snappen waarom ik zo doordram met mijn vragen, maar ik ben er echt door gebeten :)

In elk geval zijn jullie bedankt voor de reeds gegeven info :)
oxbow
Regular

Berichtdoor Werner Wvl » do jan 19, 2006 8:35 pm

heb nog eens rondgekeken en de airlift is te klein voor je bak en de prizm zal het in het begin wel doen maar naargelang je vissenbestand(weet niet welke je wil) zou deze na verloop van tijd ook te klein worden.(dan ben je beter af met de tunze die ik hier nog liggen heb) Als ik u was zou ik toch een oplossing zoeken voor onder je bak een sump te plaatsen in de kast dan kan je een afschuimer zoeken die voldoet voor een dikke 1000 liter aqua, dan ben je ff op je gemak wat de afschuimer betreft. Nogmaals regenwater. In het begin werd dit voor mij in een labo getest op alles wat er te testen was en bleek dit goed te zijn voor mijn aqua maar na verloop van tijd kwam er teveel nitraat, silicaat en nog enkele elementen waar ik niet zeker van was of ze gevaarlijk zijn in voor zoadt ik overgeschakeld ben op osmose gemaakt met mijn regenwater. deze ook nog een keer laten testen in labo en is nu is dit osmosewater vrij van alles wat slecht is behalve silisaat dus nog een silicaatfilter na de osmose en dit probleem is ook opgelost. dan weer afschuimer. je kan er zeker eentje op de kop tikken die langere tijd gaat voldoen voor een 100 euro maar dan we voor in de sump onderaan een opvoerpomp kunt ook voor een klein bedrag tweedehands vinden net zoals T5/hqi verlichting en stromingspompen. den ben je zeker meer dan de helft goedkoper dan tegen je alles nieuw moet kopen.

Allez op naar de volgende vragen :wink:
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor Werner Wvl » do feb 02, 2006 10:43 pm

Hey oxbow. hoever staat ge ermee? anders wil ik wel eens komen kietelen zunne :wink: :lol: :wink: :lol:
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor oxbow » vr feb 03, 2006 1:25 pm

Hela, van mijn lijf blijven hé gij :lol: :D

Ga toch eerst nog wa voortdoen met tropisch :oops:
Binnen enkele jaren koop ik me dan wel een andere bak geschikt voor zeewater, dan is de kleine ook al wat groter en kan die er mee zijn hobby van maken :wink: Ik bedoel dus mijn zoontje hé :D
oxbow
Regular

Berichtdoor Werner Wvl » vr feb 03, 2006 7:28 pm

oxbow schreef:Hela, van mijn lijf blijven hé gij :lol: :D

Het is wel u niet dat ik wou kietelen :lol: :wink:
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor oxbow » ma feb 27, 2006 4:23 pm

Ik heb dus gekozen voor brak water.
Bij wijze van experiment heb ik er een anemoonvisje ingezet.Nu eens kijken wat dat geeft :?:
oxbow
Regular

Berichtdoor Werner Wvl » ma feb 27, 2006 9:51 pm

Denk niet dat dat goed is voor de visjes. Wat is het zoutgehalte en de rest van de parameters(water) en je filtersysteem hoe zit het daarmee? ERIC SPRING EENS BIJ MET HULP gij hebt meer ervaring dan ik.
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor bcheck » ma feb 27, 2006 11:10 pm

Experimenteren met vissen zijn we niet zo goed bezig denk ik zo... :evil:
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor erik » ma feb 27, 2006 11:22 pm

Sorry voor mij reactie, maar dit vind ik echt niet kunnen, dit mooie visje is alleen voor een zoutwaterbak en zeker niet brakwater, haal het er zo snel mogelijk uit en breng het terug naar de winkel of naar iemand met een zeewaterbak, zeker dit dier goed overwennen, dus heel langzaam of het zal zeker zijn DOOD gaan, ook easy life gebruiken. Hopelijk is het al niet DOOD. :twisted: :twisted: :twisted:
erik
Regular

Berichtdoor oxbow » di feb 28, 2006 8:21 am

kleine schreef:
Nick schreef:tuurlijk wel maar wees maar op uw hoede. Ik heb u dan vroeg of laat nog wel eens liggen. :lol:

Goed das dan toch ene die het ook probeert mij eens liggen te hebben

:lol: :lol:

da was dus de bedoeling van mijn post,
ik zou nooit met zoiets experimenteren, zoveel weet ik er al wel van :D
oxbow
Regular

Berichtdoor Werner Wvl » di feb 28, 2006 11:04 pm

OK geslaagd maar ge hebt er bijna ne hele hoop op uwe nek gekregen.[/list]
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor erik » di feb 28, 2006 11:13 pm

Ben ik blij dat het niet is gebeurd :D Nogmaals sorry voor mijn reactie maar het gebeurd veel dat de nemo zomaar in een zoetbak beland, schande van de verkopers vind ik :twisted:
erik
Regular

Vorige

Keer terug naar Starten,inrichten en techniek