Inloggen/Registreren

Zoeken Help

40 L zoet -> zout

Alles wat het opstarten, het inrichten en de techniek van je bak betreft kan je hier kwijt.
Bookmark and Share

40 L zoet -> zout

Berichtdoor Raya » za apr 21, 2012 9:13 pm

Hoi,

Al van kinds af ben ik bezig met tropische vissen, en heb daarin dus al heel wat ervaring. Maar nu zou ik misschien een nano zee-bakje willen opstarten, is toch wel een droom van mij! Ik zit nog in de oriënterende fase, en bekijk een beetje wat mogelijk is.

Ik heb een aquarium van 40L waar ik eventueel een zee-aquarium van wil maken. (Momenteel zitten er 2 killi's in, maar die kunnen naar mijn grote bak. )
In het bakje hangt nu een klein filtertje, maar daar moet uiteraard wat sterkers in. Het is de bedoeling om daar slechts enkele vissen en/of koralen in te zetten, gezien de beperkte oppervlakte.

Eerste vraag is natuurlijk: is dit een goed idee? Ik heb niet de ruimte, noch budget om een groot aquarium te zetten (heb al een tropisch aqua van 230l).
Wat heb ik nodig / moet ik aanschaffen?
De lamp is nu 1/2 wit en 1/2 blauw. Moet er een andere in?
Is een eiwit afschuimer essentieel bij een kleine bak en kleine bezetting?

Merci! 8)
Raya
Newbie

Aquarium type: Cayman 230l

Re: 40 L zoet -> zout

Berichtdoor Werner Wvl » zo apr 22, 2012 12:57 pm

40 liter kan ook. Vraag is, welke visjes en koraal je erin wil hebben. afschuimer moet niet maar dan moet je wel iedere week zeker 10% verversen zonder ook maar een keer over te slaan, anders ga je om problemen vragen Dat filtertje mag je eruit halen en dan twee stromingspompjes erin. verlichting kan ik je zo meteen niet zeggen hoeveel Kelvin hebben je lampen nu en hoe oud? dat voor de eerste vragen ronde die je had, er zullen zeker nog vragen komen, dus laat ze maar komen. :wink:
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor Sander » zo apr 22, 2012 1:09 pm

moet je met zo'n afschuimer dan nooit je water verversen?
en 10% lijkt mij niet veel om wekelijks te verversen... maar ik ken dan ook niks van zoutwater :)
Sander
Newbie

Aquarium type: ferplast 80 (100L)

Berichtdoor Raya » zo apr 22, 2012 4:19 pm

Werner Wvl schreef:40 liter kan ook. Vraag is, welke visjes en koraal je erin wil hebben. afschuimer moet niet maar dan moet je wel iedere week zeker 10% verversen zonder ook maar een keer over te slaan, anders ga je om problemen vragen Dat filtertje mag je eruit halen en dan twee stromingspompjes erin. verlichting kan ik je zo meteen niet zeggen hoeveel Kelvin hebben je lampen nu en hoe oud? dat voor de eerste vragen ronde die je had, er zullen zeker nog vragen komen, dus laat ze maar komen. :wink:

Ik weet niet precies hoeveel kelvin of watt de lamp is die er nu inzit. Het is wel nog een nieuwe lamp, maar heb de verpakking niet meer. Ik kan natuurlijk wel nog eens op de lamp kijken.
Welke visjes ik precies wil weet ik nog niet. ik zou eerst uitzoeken welke erin kunnen, en van daaruit kiezen welke ik mooi vind. Ik denk best maar een stuk of 3, en enkele mooie koraaltjes.

Als ik op reis ben zorgt m'n moeder voor de bak en die doet geen verversing uit schrik dat ze iets verkeerds doet! Dus er moet een eiwit-afschuimer in. Ik wil ook gewoon dat het zo veilig en stabiel mogelijk is voor de bewoners.
Moet er naast de stromingspomp nog een filter in, als je met levende steen werkt?

Dus ik heb nodig:
- eiwit afschuimer
- stromingspomp (type hydor koralia, is dat goed? 1 of 2? Bakje is wel mini om er 2 in te hangen, niet?)
- zeewater (kant en klaar is beter bij een opstart dan zelf aanmaken hoorde ik, correct?)
- levend zand
- levende steen

Dit een 1,5 maand laten draaien, en dan koraal en eventueel enkele vissen/garnalen?
Raya
Newbie

Berichtdoor Werner Wvl » zo apr 22, 2012 7:21 pm

Afschuimer: kan je evt eentje nemen met lucht maar dan moet nog altijd waterverversen en regelmatig het houten blokje van de afschuimer vervangen.
Pompen: best twee of meer om een degelijke stroming te krijgen, ik had indertijd 20000 liter stroming in 250 liter aqua en vond het nog te weinig.
levend zand: kan er na een paar maanden pas in liever nog langer wachten.
zeewater: kan je evengoed zelf maken voor de opstart. het juiste zoutgehalte gebruiken, en dan een paar dagen goed laten beluchten via pomp en evt zo'n difuser van eheim die lucht aanzuigt op de perszijde van de pomp of een pomp met rotor en luchtaanzuigt via pompingang.
indraaien: hoe langer hoe beter.
levend steen: vers steen is het beste om mee op te starten, hoe verser hoe beter. wel kostelijk aangezien je met een grooot of een paar kleintjes genoeg hebt.
vissen en koraal: er zijn genoeg visjes te vinden die in een nanoaqua kunnen samen met een paar garnalen. Koraal best kiezen op de groeisnelheid vanwege plaatsgebrek.
Waterverversing: zou je moeder toch maar beginnen leren dit te doen. is niet moeilijk als het vers water klaar staat en je een bidon met markering erop hebt is dit poepsimpel, mijn overbuur deed dit altijd als wij er niet waren. eerst een paar keer tonen, dan laten doen evt bijsturen, dan laten doen zonder bijsturen en nadien zeggen wat er niet goed was.
Verlichting: kies 10000 en 15000 of 20000 Kelvin dan heb je mooi helder wit licht met een blauw tintje om de kleuren mooier te laten uitkomen van zowel vis als koraal.
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor Werner Wvl » zo apr 22, 2012 7:27 pm

Sander schreef:moet je met zo'n afschuimer dan nooit je water verversen?
en 10% lijkt mij niet veel om wekelijks te verversen... maar ik ken dan ook niks van zoutwater :)

Met of zonder afschuimer je moet altijd verversen maar met afschuimer kan je al eens een weekje overslaan, deze haalt 99% van het afval(lees no², no³, po4, ontlasting,...) uit het water dus als je deze niet hebt moet je dit manueel doen door waterverversing. 10% iseen goede richtlijn omdat je water niet teveel uit ballans te brengen.
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor Sander » ma apr 23, 2012 10:07 am

waarom zet niet iedereen dan zon afschuimer op een zoetwaterbak? is toch sowieso beter voor de visjes?

grtz
Sander
Newbie

Aquarium type: ferplast 80 (100L)

Berichtdoor Werner Wvl » ma apr 23, 2012 7:49 pm

Voor een zoetwaterafschuimer is het moeilijker, dit heeft te maken met de oppervlaktespanning van het water, Er is me ooit eens zeer duidelijke uitleg hierover gegeven maar ben de details vergeten zodat ik het hier zelfs niet ga proberen deze te doen.
Werner Wvl
Site Admin

Berichtdoor Raya » vr apr 27, 2012 9:32 pm

Ik heb dan toch geopteerd om een nieuwe bak te kopen. Het is een 2de handse geworden, van 39l met levende steen en enkele koralen al in.
:D
Raya
Newbie

Keer terug naar Starten,inrichten en techniek