Inloggen/Registreren

Zoeken Help

het lijkt zo simpel????

Alles wat het opstarten, het inrichten en de techniek van je bak betreft kan je hier kwijt.
Bookmark and Share

het lijkt zo simpel????

Berichtdoor Leon » do nov 03, 2005 12:59 pm

ik heb paar vragen. ik heb zelf een zoet water aquarium. en een zoutwater aquarium is natuurlijk de droom van iedere aquariaan. Misschien vraag ik nu stomme dingen. maar hoe krijg je het water op het juiste zout gehalte? vul je gewoon je bak met kraanwater en gooi je er dan een paar potten tafel zout in? of moet je hier speciaal zout voor kopen? en wat voor filter systemen heb je allemaal nodig? en dergelijke. deze dingen lijken allemaal zo vanzelf sprekend. maar ik weet niet of ik de enige ben. maar het lijken mij wel de belangrijkste dingen om mee te beginnen, kan iemand dit verduidelijke voor mij?

alvast bedankt

Leon
Leon
Newbie

Berichtdoor Diesel » do nov 03, 2005 1:18 pm

Leon zijn zeker goede vragen hoor.
Om het water aan te zouten heb je speciaal zout(mineralen) nodig.
Een zeebak is prachtig ,maar over het algemee ook een stukje duurder doordat er speciale pompen moeten komen en een eiwitafscuimer ens.
Miscien dat erik of Kleien dit bericht zien en reageren ,dit zijn beide zeeaquariaanen en weten hier beter antwoord op dan mij. Je kunt ze anders een PM sturen
Groeten :wink:
Diesel
Hardened

Berichtdoor Werner Wvl » do nov 03, 2005 4:30 pm

heb net vragen gelezen maar momenteel heel weinig tijd om te antwoorden(schoolvakantie) sorry ook komen er in de loop volgende weekend of week weer nieuwe foto's. vragen worden zo snel mogelijk beantwoord. zal via pm enkele handige links doorgeven een mag hier al denk ik heel interessante site met veel uitleg voor beginners en meer ervaren aquarianen

http://www.zeeaquarium.be/

veel leesplezier.
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor erik » za nov 05, 2005 4:51 pm

Hey,
Om zeewater aan te maken, heb je demie water (osmoso) en speciaal in de handel te koop zeezout. Goed merk is reef cristal. Maar zoals Kleine verwijst naar de website, waar duidelijk uitgelegd wordt hoe zeewater aanmaken en welke filterinstallatie nodig is.
Sea you erik :)
erik
Regular

Berichtdoor Leon » za nov 05, 2005 5:02 pm

als je een zee aquarium wilt gaan kopen. koop je dit dan compleet met filter instalatie of moet je alles appart kopen? en waar moet je opletten en vanaf hoe groot moet een bak zijn om een fatsoenlijk zee aquarium te kunnen maken?
Leon
Newbie

Berichtdoor erik » za nov 05, 2005 5:13 pm

Beide oplossingen zijn mogelijk, bijvoorbeeld een totaal pakket wordt aangeboden door aqua medic, bak en technieken te samen. Nadeel is wel beperktheid wanneer je wenst uit te breiden van bak, dan moet je andere techniek wel aanschaffen, daar bijvoorbeeld de eiwitschuimer zo is ontworpen voor de oppervlakte van de bak. Alles apart kan dus ook, nadeel je moet alles los aankopen. Meestal wordt alles apart aangekocht, hierdoor wordt de kostprijs ook wat verdeeld. Tweedehands aankoop is heel stuk goedkoper maar opletten is steeds de boodschap. Neem een ervaren aquarist bij de hand ! Persoonlijk vind ik dat een bak minimum 300 liter inhoud moet hebben. Mooie maat is 160 X 60 X60. Bij een zeebak is de diepte belangrijk, om gemakkelijk de rif op te bouwen.

http://www.zeeaquarium.be/watnodig/kostprijsraming/index.html
erik
Regular

Berichtdoor Sijmon » zo nov 06, 2005 10:15 am

Hebben jullie wel eens jullie vissen zien te kweken...??
Sijmon
Hardened

Berichtdoor Werner Wvl » zo nov 06, 2005 10:46 am

Sijmon schreef:Hebben jullie wel eens jullie vissen zien te kweken...??

Ik nog niet maar er zijn er die het wel al gezien hebben in hun bak
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor erik » zo nov 06, 2005 11:09 am

Ik heb het geluk dat mijn clownvisjes vrij regelmatig eitjes leggen. Mooi om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Maar is me nog niet gelukt om ze op te kweken. Ken iemand uit Denderleeuw die het wel kan. Mooi om te zien al die kleine nemoke's.
erik
Regular

Berichtdoor erik » zo nov 06, 2005 11:45 am

Afbeelding

Hier zijn eitjes al bijna klaar om de wijde zee (aquarium) te ontdekken. Jammer genoeg geen lang leven :oops:
erik
Regular

Berichtdoor erik » zo nov 06, 2005 11:47 am

Afbeelding

In feite zou deze foto eerst moeten staan, want hier is men de eitjes net aan het leggen. Mooi om bezig te zien.
erik
Regular

Berichtdoor Leon » zo nov 06, 2005 4:49 pm

in welke zin over leven de jonge visjes het niet? worden ze opgegeten door andere vissen of heeft het ergens anders mee te maken?
Leon
Newbie

Berichtdoor erik » zo nov 06, 2005 6:10 pm

Worden opgegeten of geraken in de overloop/sump en komen door de pompen :?
erik
Regular

Keer terug naar Starten,inrichten en techniek