Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Puntius Denisonii

Alles over deze vissoort kan je hier plaatsen.
(Hyphessobrycon, Hemigrammus, Nematobrycon, Paracheirodon, Moenkhausia, Phenacogrammus, Nematobrycon, ...)
Bookmark and Share

Puntius Denisonii

Berichtdoor seroentje » ma maart 09, 2009 3:14 pm

Hieronder een foto van een prachtige vis.

Afbeelding

Ik heb namelijk zelf 6 van deze mooie vissen.

Wat vinden jullie hiervan?

Beschrijving
Zoals de naam al doet vermoeden heeft deze mooie scholenvis het model van een torpedo. Over de hele lengte van het zilvergrijze lichaam heeft hij een zwarte lijn met daar boven (van de neus tot aan het einde van de rugvin) een rode vlek. Ook in de rugvin zelf zit enige rode kleuring. De staart is doorzichtig met aan de punten een gele stip.

De Puntius denisonii leeft in zijn thuisland in snelstromende beeken, vandaar ook zijn vorm als een torpedo. DIt verraad ook al in wat voor aquarium deze vis gehouden dient te worden: Één met veel zwemruimte. De vis is niet alleen groot (15 cm) maar zwemt ook continu en veel. hij heeft dus de ruimte nodig.

Verzorging
Deze zeer actieve scholenvis houdt van zwemmen en moet dus behoorlijk wat ruimte hebben. Verder stelt hij maar weinig eisen. Ik kan ze niet aanraden in een bak van minder dan 160cm. (liever nog groter) dus hou daar wel rekening mee bij de aanschaf. Zorg er ook voor de er in de bak behoorlijk veel zwemruimte is, dat hebben deze vissen echt nodig.

Let wel op, ik heb gezien en gehoord dat deze vissen bij Willem Z. aan de jonge knopjes van de plantjes aten af en toe dus ik verwacht dat ze ook groenvoer in hun dieet willen, en dat je daarmee kan voorkomen dat ze af en toe eeh hapje nemen van de planten.

Overigens is het niet verstandig om deze vis samen te houden met Crossocheilus soorten. Ervaring leert dat deze dan samen in één school gaan zwemmen wat niet echt een mooi gezicht is. HEt kan ook wel kloppen, ze lijken zoveel op elkaar dat de denisonii ook wel bij de Crossocheilus familie in gedeeld is.

Lengte
15 cm
Puntius denisonii

Voortplanting
Er is nog niets bekend over de voortplanting.

Voeding
Alleseter

Waarden
Temperatuur: 15 - 25°C
Hardheid: 5 - 25
pH: 6,5 - 7,5

Opmerking
Deze prachtige vis is redelijk nieuw in de hobby, toen hij voor het eerst geïmporteerd werd was er nogal een commotie omdat er gedacht werdt dat de mooie rode kleur ingespoten verf was. Nu is hij ondaks de hoge prijs een zeer populaire aquariumvis die je steeds meer ziet.

Ik kwam ergens tegen dat er twee soorten zouden zijn die heel erg op elkaar lijken: De Puntius denisonii en de Puntius chalakudiensis. Helaas ben ik nog niet in staat geweest dit te controleren gezien het feit dat er géén foto's bekend zijn van de Puntius chalakudiensis. MAar dit zou wel kunnen omdat ik gezien heb dat sommige vissen een gele stip in hun anaalvin hebben (het kan natuurlijk ook een geslachtsonderscheid zijn).

Over de naam is heel wat te doen geweest uiteindelijk is het Puntius geworden, maar het zal mij niets verbazen als dat in de toekomst nog wijzigd.
seroentje
Newbie

Berichtdoor seroentje » di maart 10, 2009 4:51 pm

blijkbaar geen liefhebbers van deze vissen.
seroentje
Newbie

Berichtdoor Nico-Zonhoven » di maart 10, 2009 5:14 pm

De broer van mijn vriendin heeft er ook 5 van deze zitten. Eerst helaas in een 80cm aquarium, nu gelukkig in een Vision 180! Nog steeds niet optimaal maar toch al beter!
Het is idd duidelijk dat ze van zwemmen houden, ze doen niets anders dan baantjes trekken de hele dag.
Ik heb wel gehoord dat deze vis niet meer gevangen mag worden omdat hij in het wild dreigt uit te sterven! Dat zou pas zonde zijn!

Greetz
240 liter Zuid-Amerika biotoop
96 liter Zuid-Amerika uitzwembak
54 liter kweekbak L183 koppel
Nico-Zonhoven
Regular

Berichtdoor seroentje » di maart 10, 2009 7:53 pm

Ik heb wel gehoord dat deze vis niet meer gevangen mag worden omdat hij in het wild dreigt uit te sterven! Dat zou pas zonde zijn!

Greetz

Van dit laatste weet ik nog niets. Zou raar zijn want hij is nog maar pas in de aquarium zaak te vinden.
seroentje
Newbie

Berichtdoor seroentje » ma maart 16, 2009 9:50 pm

seroentje
Newbie

Keer terug naar Karperzalmen en barbelen