Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Steur en zonnebaars.

Hier kan je terecht met algemene vragen omtrent uw vijver.
Bookmark and Share

Steur en zonnebaars.

Berichtdoor Denny » di maart 08, 2005 3:51 pm

Nou, dan zal ik maar de eerste topic hier openen.
Deze zomer ga ik met mijn vader in onze achtertuin een vijver aanleggen.
De plannen zijn 1,5 vierkante meter en zo'n 1.30 meter diep. In de hoek komt een waterval van leistenen en er komt een fonteintje in te staan.

Nu had ik een vraag. Ik mag de vissen uitzoeken met mijn broetje. Ik vind zelf een zonnebaars en een steur mooie vissen om in de vijver te doen.
De zonnebaars moet nu niet zo'n probleem zijn dacht ik.
Maar volgens mij heb je vele soorten steuren. Wij zoeken er dus eentje die niet te groot wordt en vreedzaam is.
Voor de rest willen we er koi's / goudwindes in en daarna zien we wel weer.

Graag hoor ik van jullie reacties, tips, commentaar, hints, trucs, do's en dont's etc.
mvg Denny
Denny
Newbie

Berichtdoor Diesel » di maart 08, 2005 6:33 pm

Steuen heb je idd in vele maten. zoek hier maar eens onder op google ,het is een populaire vis en zeer mooi.

Ik zal hem ook willen hebben maar mijn vijver is beplant. De steur kan niet achteruit zwemmen dus als deze vast komt te zitten wil hij alleen maar vooruit. Probleem is dan meestal dat hij vaster komt te zitten,en niet meer kan eten en vermagert en sterft.

Dus als je een beplante vijver hebt zal ik het niet aanraden hoe mooi je ze ook vind.

Ps ga van de zomer maar eens kijken bij tuincentrum overloon.daar heb je echte hele grote steuren,prachtig Ps van de zonnenbaarss moet je er maar 1 houden, zoniet vermeerder ze zich zeer snel(zonnenbaarscultuur) en zullen al je kleinere visjes opeten.
Diesel
Hardened

Berichtdoor Admin » di maart 08, 2005 6:43 pm

Hey Denny,

Ik sluit me aan bij wat diesel al gezegd heeft. Een steur hou je niet zomaar, je dient je vijver er naar in te richten. Een platte bodem zonder enig obstakel of hindernis (dus geen planten, grootte stenen, andere voorwerpen) die de steur kunnen beletten om zijn zwemgedrag te ontplooien.

Wanneer je koi's wil gaan houden moet je vijver minimum 1 - 1,2 M diep zijn. Dus ofwel maak je een koi - steur vijver, ofwel maak je een gezelschapsvijver met andere vissen (goudwindes, shubukins, sluierstaarten, ....). Koi's houden namelijk van vijverplanten op te eten. Vandaar dat ik de vermelding maakte dat een koi ook een steurvijver kan zijn en omgekeerd. Koi's hebben enorm veel plaats nodig dus maak je vijver niet te klein, je zou de vergelijking kunnen maken met de discus van het aquarium.

Wanneer je toch van wat beplanting houdt en je hier een daar toch wat decoratie wil en je vijver niet al te diep wil , dan kan je beter opteren voor andere vissen dan de steur en koi.

Misschien kan je ons ff de afmetingen van je vijver meedelen , dan weten we toch al wat meer. Nu is het nog een beetje gissen.

Greetzz :wink:

P.s. leuk projectje , hou ons op de hoogte . Eventueel aangevuld met foto's ? :wink: :D
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor Denny » di maart 08, 2005 9:18 pm

Alvast bedankt voor de waarschuwing over de steur. Het plan is om inderdaad planten aan te brengen en misschien een enkele rotspartij. Een steur is hierbij ds gen optie.

Diesel,
als we een zonnebaars nemen, zou het er inderdaad maar eentje worden. Ik wist er al vanaf, maar toch bedankt voor de waarschuwing.

Administrator,
ik had de afmetingen van de vijver al neergezet. Hij wordt ongeveer 1,5 x 1,5 meter (kan nog iets groter worden). De diepte wordt zo rond de 1.30 meter.

Ik hou jullie zeker op de hoogte, ook met de foto's.
Maar we gaan pas van de lente/zomer beginnen, dus nog even geduld.

Groetjes Denny
Denny
Newbie

Berichtdoor Diesel » di maart 08, 2005 11:23 pm

Zeker doen Denny,is altijd leuk om een vijver op te zien starten,en dan kunnen we tussendoor mischien nog wat tips geven.

Maar je er 1 van zeil of een kunststof bak :?:
Diesel
Hardened

Berichtdoor Denny » wo maart 09, 2005 8:57 am

Nee, het wordt er eentje van zeil.
Denny
Newbie

Berichtdoor lenny » wo maart 09, 2005 2:36 pm

Nog een tip voor wie steur in z'n vijver wil houden : de katten in je tuin moet je onmiddellijk afschieten :twisted: , want aangezien steurs graag aan het oppervlak 'hangen' kunnen katten ze er gemakkelijk uitslaan, en ze doen dit dan ook, de rotbeesten :evil: !

Groeten,
Lenny
lenny
Hardened

Berichtdoor Denny » wo maart 09, 2005 4:39 pm

Noe Lenny, voor katten zouden de steuren niets te vrezen hebben.

Mijn oom heeft 2 konijnen in zijn tuin staan (van zijn vriendin). Ze hebben hier liever ook geen katten bij. Ze hebben zelf ook 3 katten en die mogen wel in de tuin maar er niet uit. De schutting is ongeveer 1.8 meter hoog, maar hier gaan de katten overheen.
Toen is hij op het idee gekomen om er stroomdraad boven te spannen. Dit heeft hij nu gedaan, stroom erop en er gaat 100% zeker geen kat meer in of uit. Ik heb het zelf gezien, de kat probeert het 1x, maar is hierna voorgoed genezen! :twisted:

Wij gaan dit waarschijnlijk ook doen. Voor de reigers hebben we ook al iets in gedachten.

Maar wel bedankt voor de tip, ik wist dit nog niet.

mvg Denny
Denny
Newbie

Berichtdoor Diesel » wo maart 09, 2005 5:30 pm

Ik heb het probleem met de katten ook gehad. Ik heb hierop een watersproeier gekocht die reageert op beweging(bewegingsmelder) Je kan hem afstellen. Dus als er nu een gewone vogel in de buurt is gaat hij niet af,wordt het groter spuit hij ,zeker bij katten doet hij het ook :idea:
Diesel
Hardened

Berichtdoor Denny » do maart 17, 2005 1:28 pm

Ja, dat kan ook.

Alleen weet ik hierbij 100% zeker dat het werkt. Met water wil ik nog wel eens twijfelen.
Denny
Newbie

Berichtdoor dutske » wo jun 08, 2005 2:06 pm

Diesel schreef:Ik heb het probleem met de katten ook gehad. Ik heb hierop een watersproeier gekocht die reageert op beweging(bewegingsmelder) Je kan hem afstellen. Dus als er nu een gewone vogel in de buurt is gaat hij niet af,wordt het groter spuit hij ,zeker bij katten doet hij het ook :idea:

Aanrader om bij familiefeest de sproeier eens te laten opstaan en de mensen te inviteren om eens naar de vijver te gaan kijken :D
dutske
Newbie

Berichtdoor Diesel » do jun 09, 2005 9:35 am

Klopt :) ,maar ik heb me zelf er ook regelmatig mee te pakken ,dat ik wil voeren en het ding staat nog aan :mrgreen:
Diesel
Hardened

Berichtdoor Diesel » wo aug 24, 2005 10:37 pm

Hey kevin als je dadelijk eens komt kijken moet je zeker naar mijn viver komen kijken.
U mag dan vooraan lopen :twisted: :wink:
Diesel
Hardened

Berichtdoor ravinder » do apr 27, 2006 3:04 pm

met de maten die je gaf wordt het een kleine vijver. ik zou er maar niet teveel vissen in doen! een zonnebaars + nog 2 vissen die niet al te groot worden lijkt me voor jouw formaat vijver prima.
ravinder
Newbie

Keer terug naar Vijver algemeen