Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Vijvervoeding

Hier kan je terecht met algemene vragen omtrent uw vijver.
Bookmark and Share

Vijvervoeding

Berichtdoor dutske » wo apr 19, 2006 8:16 pm

Heeft het nut om onze vijverplanten ook extra voeding te geven?

Aan men aquariums geef ik vloeibaar Fe toe, zou het aan te raden zijn om dit ook in men vijver te doen? Het gaat om een nieuwe vijver?

mvg dutske
dutske
Newbie

Berichtdoor marlène » wo apr 19, 2006 9:10 pm

Toevallig ben ik gisteren naar een lezing over vijvers geweest. Daar zetten ze de vijverplanten in manden met kiezel op de bodem of terassen in de vijver. Afhankelijk van het soort vijverplant doen ze er zand, klei of andersinds bij om te zorgen dat de juiste planten de juiste voeding krijgen.
Je hebt ook speciale all-round voedingsbodem voor vijverplanten. Het risico daarbij zou zijn dat er ook veel stoffen in kunnen zitten die overmatige algengroei bevorderen.
Al met al was het een machtig mooie lezing met geweldige plaatjes. Deze man liet ook zien hoe je met de juiste keuze van planten in en om je vijver, het hele jaar door, iets zag groeien of bloeien.
Zeker de moeite waard dus om je flink te verdiepen in de kennis van het vijverhouden.
Over dat vloeibaar toevoegen heeft hij niets gezegd, maar waarschijnlijk weten anderen vijverfreaks dat wel.

Ps. Krijgen we ook foto's? :wink:
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Diesel » wo apr 19, 2006 11:10 pm

Nee niet doen je krijgt gegarandeerd algenproblemen.

Zoals marlene eigenlijk al zegt heeft bv een lelie speciale leliegrond nodig, Dit word echter in de mand gedaan.

De meeste planten die je moet voeden zitten in een mand of je kunt ze in vijverzand doen. Maar de meeste planten hebben het niet zo nodig in de vijver.

Penningkruid en dergenlijke heeft genoeg aan het vijver water met wat substraat waar hij in kan wortelen.
Maar fonteinkruid heeft weer wel wat voeding nodig en zal meestal ook in de grotere manden aan geleverd worden. Anders raad ik wel aan dit te doen..

Welke planten heb je?
Diesel
Hardened

Berichtdoor lenny » do apr 20, 2006 9:10 am

Ik gooi er regelmatig wat ferroplus in, waarom zou een plant in de vijver minder voeding nodig hebben dan een kamer- of aquariumplant?
lenny
Hardened

Berichtdoor dutske » do apr 20, 2006 10:39 am

Dit zijn de planten die ik heb :

Zuurstofplanten
Hottonia palustris (Waterviolier)
Crassula recurva (Naaldkruid)
Ceratophyllum demersum (Gedoornd hoornblad)
Elodea densa (Waterpest)
Moerasplanten
Juncus effesus (Pitrus)
Lychnis flos-cucculi (Koekoeksbloem)
Acorus gramineus 'Ogon' (Bonte dwerg kalmoes)
Oeverplanten
Crassula recurva (Waternaaldkruid)
Juncus effesus 'Spiralis' (Krulpitrus)
Mazus reptans (Mazus)
Caltha polypetala (Dotterbloem)
Waterplanten
Iris pseudacorus (Gele lis)
Equisetum japonicum (Japanse holpijp)
Waterlelies
Nymphaea 'Marliacea Rosea'

De waterlelie staat in een mand met de speciale zandbodem voor lelies. De waterplanten staan in manden met vijvergrond voor waterplanten.
De oeverplanten hebben dezelfde bodem (vijvergrond voor waterplanten) en bevinden zich in de rand van de vijver in voorziene vakken, ook de moerasplanten bevinden zich hier.

De zuurstofplanten staan in mandjes met speciaal grind voor zuurstofplanten, dit was op aanraden van de verkoper in de winkel.

Ik hoop dat ik hier ook mag verder gaan op de andere topic, betreffende het eendenkroos. In het aquarium schep ik het wekelijks bij. Dus indien ik dit ook bij de vijver doe kan het geen kwaad? En het mag er nu al in dus...

Foto's komen nog, maar vanmorgend sporen gemerkt van reiger bezoek. Echt wel bizar, na drie dagen wist die verdomde reiger de vijver al liggen. Hopelijk dit weekend tijd vinden om de installatie tegen de reiger terug te installeren, en alle planten maar weer goed plaatsen. Indien alles af volgen er foto's!

Alvast bedankt voor de reacties.

mvg dutske
dutske
Newbie

Berichtdoor Diesel » do apr 20, 2006 10:53 am

Eendenkroos mag je er nu al in zetten als je wil, het is een sterk plantje dus.

Gewoon als je ziet dat het teveel word verwijderen, geen probleem.

De planten heb je goed zitten hoor. De grond is goed voor ze en de vijverplanten zijn een stuk meer sterker dan onze aquarium planten :) .
Diesel
Hardened

Keer terug naar Vijver algemeen